آموزش ثبت اختراع :

آنچه در این مطلب می خوانید...


در این مقاله قصد داریم تا با آموزش ثبت اختراع در سامانه اداره مالکیت معنوی خود به تنهایی بتوانید اختراع خود را ثبت نمایید.

پیش از اینکه به آموزش ثبت اختراع بپردازیم لازم است تا درباره اختراع و قوانین مربوط به آن اطلاعات جامع و کاملی را به شما عزیزان ارائه دهیم.

لازم به ذکر است که برای ثبت الکترونیکی اختراع سامانه ای در وب سایت مالکیت معنوی در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب با مطالعه مقاله آموزش ثبت اختراع می توانید بدون مراجعه حضوری به اداره ثبت اختراع، اظهارنامه خود را پیگیری و ثبت نمایید.


ثبت اختراع :


پیش از اینکه به آموزش ثبت اختراع بپردازیم، بهتر است تا کمی درباره تعریف اختراع با یکدیگر صحبت نماییم.

همان طور که می دانید زمانی که یک شخص آن چه که در ذهن و فکر خود داشته و آن را بسازد به شرطی که کسی قبلا مانند آن را ثبت نکرده باشد به این فرآیند اختراع گفته می شود.

حال برای اینکه این اختراع منحصر بفرد شود و به نام مخترع آن شناخته شود باید در یک سازمانی به ثبت برسد. تا از سوء استفاده های احتمالی مصون بماند. به این عملیات « ثبت اختراع » گفته می شود. که در فرآیند آن به شخص مخترع سندی ارائه می شود که به آن ورقه اختراع گفته می شود.

به عبارت دیگر ورقه اختراع سندی است که جهت بهره برداری انحصاری از اختراع برای مدت محدودی به مخترع داده می شود. تا رقبای وی نتوانند از اختراع وی برای تهیه و فروش محصولات سوء استفاده نمایند.

این حق انحصاری استفاده از اختراع هنگامی به رسمیت شناخته شده و مورد حمایت قرار می گیرد که اختراع مطابق مقررات تودیع و به ثبت رسیده باشد.

در غیر این صورت استفاده از اختراع ثبت نشده برای دیگران آزاد تلقی شده و هر کسی می تواند از آن برای تولید محصولات خود استفاده کند .


نکات بسیار مهم در آموزش ثبت اختراع :


۱- بررسی اظهارنامه ها صرفا بر اساس اولویت زمان ثبت آنها در سامانه می باشد. لذا حضور متقاضیان محترم در اداره تاثیری در فرآیند انجام کار ندارد.

۲- پاسخ اداره صرفا از طرق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است.

۳- تمامی درخواستها و مکاتبات و مراسلات در خصوص اظهارنامه صرفا از طریق همین سامانه بخش ثبت  انواع درخواست( رفع نقص، پرداخت حق الثبت ،اقساط ، انتقال و …)  امکان پذیر است.

۴- تمامی هزینه ها برای اظهارنامه با مالک ایرانی صرفا از طریق همین سامانه (در انتهای فرآیند ثبت اظهارنامه و یا ثبت فرآیند انواع درخواست( رفع نقص، پرداخت حق الثبت ،اقساط ، انتقال و …) ) به صورت الکترونیکی قابل پرداخت است . لذا امکان ثبت درخواستهایی که هزینه مربوطه در بانک طی فیش پرداخت شده باشد وجود ندارد.

۵- بر اساس مفاد تعهدی که در شروع فرآیند ثبت اظهارنامه تعهد می نمایید،سیستم بصورت اتوماتیک مواعد قانونی را لحاظ نموده و حسب مورد نسبت به صدور ابلاغیه عمل می نماید.

نتایج حاصل از بررسی اظهارنامه یکی از موارد زیر خواهد بود:


۱) ابلاغیه رفع نقص :


ابتدا باید بررسی مقدماتی اظهارنامه و ضمائم آن از نظر شکلی و بررسی اولیه ماهوی انجام گیرد.

در صورتی که اظهارنامه و ضمائم آن اعم از توصیف و ادعا و خلاصه و نقشه مطابق مقررات قانون و آئین نامه اجرایی آن تنظیم نشده باشد. کارشناس مطابق مقررات مبادرت به صدور اخطار رفع نقص می نماید.


۲) ابلاغیه رد اظهارنامه:


در صورتی که اظهارنامه و ضمائم آن تکمیل و مطابق قانون و آئین نامه تنظیم شده باشد. در صورت اختراع پذیری (قابلیت ثبت اختراع) کارشناس باید بر پایه کلیه واژهای استنباطی از ادعا و توصیف و خلاصه اختراع مورد نظر را در سیستم جستجو نماید.

در صورتی که اختراعاتی مشابه اختراع مورد ادعا در سیستم (بانک اطلاعات داده ) اداره اختراع مشاهده نماید. طی ابلاغیه وجود اختراعات مشابه به متقاضی اعلام و از متقاضی دعوت می کند تا برای رویت پرونده های مشابه و سابقه اختراعات پیشین به پورتال مالکیت صنعتی بخش جستجوی اختراعات  مراجعه نماید .

متقاضی پس از  رویت سوابق اختراع در صورتی که اختراع خود را مشابه اختراعات سابق بداند اختراع وی مطابق بند ه ماده ۴ قانون  ثبت اختراعات و علائم تجاری و…مصوب ۱۳۸۶ اخطار رد اختراع صادر می شود .

در غیر اینصورت باید طی لایحه ای این امر و وجوه افتراق و جنبه های نوآورانه و ابتکاری اختراع خود را نسبت به اختراعات پیشین بصورت مستند و مستدل اعلام نموده و بصورت الکترونیکی ارسال نماید.


۳) آگهی ثبت اختراع :


در صورتی که مرجع ذیصلاح پس از بررسی، اختراع را از نظر (جدید بودن – گام ابتکاری و کاربرد صنعتی) تایید نماید مرجع ثبت طی اعلامیه (تصمیم مرجع ثبت مبنی بر اعطای گواهی نامه اختراع موضوع ماده ۳۰  آئین نامه و همچنین مبلغ مورد نیاز ثبت را) این موضوع را در فضای مجازی قرار می دهد.

که از طریق گزینه پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل رویت می باشد . آموزش ثبت اختراع

متقاضی باید ظرف ۳۰ روز از تاریخ اعلامیه نسبت به پرداخت هزینه اقدام و با ورود به سامانه ثبت اختراع ، گزینه ثبت انواع درخواست( رفع نقص، پرداخت حق الثبت ،اقساط ، انتقال و …)  به صورت الکترونیکی مبلغ مورد نظر را پرداخت نماید.

و مطابق راهنمای ذیل اعلامیه مدارک لازم را تهیه  و پس از امضا آن توسط متقاضیان و مخترعین برای مابقی اقدامات و اخذ آگهی اختراع به اداره تشریف بیاورند.

ضمنا لازم به ذکر است در صورتی که متقاضی در ظرف موعد مقرر فوق بنا به دلایلی قادر به پرداخت هزینه فوق نباشد با بیان و ذکر دلایل و درخواست استمهال می تواند یکبار درخواست تمدید مهلت نماید  .

که این درخواست باید قبل از اتمام مهلت مقرر باشد در غیر اینصورت به درخواست استمهالی که پس از انقضا مهلت مقرر تسلیم شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.


آموزش ثبت اختراع به صورت اینترنتی :


مرحله اول آموزش ثبت اختراع : ورود به پورتال :


ابتدا باید به پورتال اداره کل مالکیت صنعتی به آدرس اینترنتی iripo.ssaa.ir  وارد شوید.

آموزش ثبت اختراع

سپس بر روی گزینه « ثبت نام متقاضی/ ورود اعضا » در گوشه سایت همانند تصویر زیر کلیک نمایید.

آموزش ثبت اختراع

مرحله دوم آموزش ثبت اختراع : ورود اعضا :


برای ورود به کارتابل خود نام کاربری و رمز عبور و کد امنیتی را در قسمتهای مشخص شده وارد نمایید.  سپس دکمه « ورود به سامانه » را کلیک نمایید .

آموزش ثبت اختراع

سپس بر روی ثبت اظهارنامه اختراع کلیک نمایید.

آموزش ثبت اختراع

مرحله سوم آموزش ثبت اختراع : تعهد نامه:


قبول این تعهد نامه به منزله رعایت موارد قانونی می باشد. از آنجایی که سیستم این موارد را بصورت اتوماتیک رعایت می نماید امکان تغییر تصمیم اتخاذ شده ، وجود ندارد.

لذا موکدا تاکید می گردد، پس از ثبت اظهارنامه موارد قانونی را رعایت نمایید.

با کلیک بر روی گزینه « مرحله بعدی » صفحه بعد نمایش داده می شود ، در غیر اینصورت ،صفحه اصلی پورتال نمایش داده خواهد شد.

آموزش ثبت اختراع

مرحله چهارم آموزش ثبت اختراع : انتخاب نوع اظهارنامه:


ثبت اختراع به یکی از دو روش زیر امکان پذیر است:

آموزش ثبت اختراع

می خواهم یک اظهارنامه جدید ثبت کنم:

زمانی باید از این گزینه استفاده نمایید که قصد ثبت اختراع جدید را دارید.

می خواهم یک اظهارنامه ضمن اعتراض ثبت کنم:

وفق ماده ۶۰ آئین نامه اجرایی چنانچه شخصی نسبت به تقاضای ثبت اظهارنامه اختراع اعتراض داشته باشد و این اعتراض معترض مبنی بر ادعای حق مالکیت نسبت به اختراعی باشد که اظهارنامه ثبت آن تسلیم مرجع ثبت شده است.

در صورتی که اختراع قبلا به نام او ثبت نشده است ، باید همزمان با اعتراض ، برای اختراع خود مطابق با قانون و آیین نامه تقاضای ثبت کرده و حق ثبت اختراع و تمام مخارج مربوط به آن را تایید نماید.

با کلیک بر روی گزینه « مرحله بعدی‌ » صفحه بعد نمایش داده می شود.



مرحله پنجم آموزش ثبت اختراع : مشخصات اختراع :


عنوان و خلاصه اختراع:

عنوان اختراع : در این قسمت قید عنوان اختراع الزامی است. عنوان اختراع باید به گونه ای مطرح شود که نکته نو آورانه و فن نوآورانه و برجستگی تکنیکی و مختصر و گویا باشد.

به عنوان مثال: عنوان اختراع: پیمانه اتوماتیک

خلاصه اختراع: خلاصه صرفاً برای اطلاعات فنی و فاقد استفاده های حقوقی است. وضعیت موجود در زمینه اختراع و راه حل ارائه شده در اختراع به طور خلاصه بایستی در این قسمت درج شود.

برطبق ماده ۱۳ آئین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ در خلاصه اختراع باید به شرح ذیل عمل شود:

۱) با عنوان اختراع شروع شود.

۲) زمینه فنی که اختراع به آن تعلق دارد را تعیین کند تا در جستجوی سوابق اخترع ادعایی مورد استفاده قرار گیرد.

۳) مشکل فنی، اساس راه حل ارائه شده برای آن را و همچنین کاربرد یا کاربردهای اصلی اختراع را بطور اجمالی روشن نماید (چونکه در توصیف اختراع این مواردباید به تفصیل بیان شود)

۴) درصورت لزوم خلاصه اختراع باید مشتمل به فرمول های شیمیایی یا معادلات ریاضی باشد تا براساس آنها ویژگی های اختراع به بهترین شکل بیان شود.

۵) درصورتی که برای توضیح اختراع ارجاع به نقشه ضرورت داشته باشد، پس از توضیح خلاصه هر قسمت باید نشانه های ارجاع دهنده به هریک از نقشه ها در داخل پرانتز ذکر گردد. لذا اگر برای بیان اجمالی اختراع مثالها یا نقشه ها مقتضی باشد باید ضمیمه شود.

۶) در خلاصه اختراع بیشتر باید برجستگیهای تکنیکی و فنی اختراع ذکر شود نه مزایا و ارزش اختراع

۷) در قوانین ملی بسیاری از کشورها برای میزان وحجم مطالب خلاصه اختراع، معیار و محدودیت تعداد کلمات درنظر گرفته شده است ودر کشور ما باید این بیان بین ۷۰ تا ۲۰۰ کلمه باشد.


افشای اختراع در نمایشگاه رسمی داخلی یا بین المللی :


چنانچه اختراع در نتیجه شرکت در یک نمایشگاه رسمی داخلی یا بین المللی افشاء شده باشد این گزینه را بلی انتخاب نمایید.

بدیهی است که درصورت انتخاب این فیلد باید مدارک مربوطه (گواهی شرکت در نمایشگاه که به تایید مسئولان ذی ربط رسیده همراه با درج این مطلب که اختراع فقط در نمایشگاه مذکور به نمایش گذاشته شده است) را در بخش ضمائم پیوست نماید.

نکته:

منظور از نمایشگاه رسمی نمایشگاهی است که توسط دولت یا ادارات ذی صلاح داخلی تشکیل می شود.

و یا توسط دولت یا اشخاص ذی صلاح در یک کشور عضو کنوانسیون پاریس و در سطح بین المللی برگزار می گردد.

در فرض اخیر گواهی مسوولان ذی ربط نمایشگاه رسمی باید به تایید نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد.


سوء استفاده شخص ثالث از حق متقاضی یا مالک قبلی :


چنانچه اختراع به دلیل یا در نتیجه سوء استفاده اشخاص ثالث یا ذی حق قبلی متقاضی افشا شده باشد. با انتخاب گزینه بلی آن را مشخص نمایید.

بدیهی است که در صورت انتخاب این فیلد باید تمامی مدارک دال بر سوء استفاده شخص ثالث در بخش ضمائم پیوست شود.


آیا اختراع شما جنبه نرم افزاری دارد؟


در صورتی که اختراع ، نرم افزار می باشد این گزینه را بلی انتخاب نمایید.

با انتخاب این گزینه، فیلد دیگری نمایش داده می شود که باید طبقه نرم افزار را انتخاب نمائید.

طبق طبقه بندی تعیین شده توسط شورای عالی انفورماتیک نرم افزارها به سه دسته سیستمی ، کاربردی ، خدماتی تقسیم می شوند که توضیحات کامل در خصوص طبقه بندی نرم افزارهای اختراعی در سایت www.shci.ir موجود می باشد.

می توانید با مراجعه به سایت طبقه نرم افزار خود را مشخص کنید.


مرجع پیشنهادی شما برای استعلام:


برای احراز نوع آوری اختراع باید یکی از مراجع ذیصلاح، اختراع مورد نظر را از حیثیت نوآوری (تازگی) و گام ابتکاری و کاربرد صنعتی بررسی و اعلام نظر نماید.

می توانید یکی از مراکز موجود در لیست را انتخاب کنید. اگر مرکز مورد نظر شما در فهرست وجود نداشت گزینه « انتخاب نشده » را انتخاب کنید.


در صورتی که مرجع پیشنهادی شما در فهرست فوق موجود نباشد:


نام مرجع پیشنهادی خود را در این قسمت وارد کنید.

نکته : چنانچه از مرجع ذی صلاح جهت استعلام اطلاع کافی ندارید اطلاعات مربوط به این دو قسمت را وارد ننمایید.

و می توانید در مراحل بعدی پرونده مرجع ذی صلاح جهت استعلام خود را توسط لایحه (درخواست استعلام) و با پیشنهاد کارشناس پرونده انتخاب نمایید.

آموزش ثبت اختراع

پس ازتکمیل اطلاعات مربوط به صفحه مشخصات اختراع جهت ورود به صفحه اشخاص مرتبط روی دکمه « مرحله بعدی » کلیک نمایید.

و این نکته لازم به ذکر این است که این اظهارنامه صرفا جنبه اعلامی دارد و نهایتا تعیین مرجع ذیصلاح بعهده کارشناس پرونده می باشد.

تذکر بسیار مهم: کد رهگیری به منزله ثبت اظهارنامه و تحویل آن به اداره نیست (چرا که در این وضعیت اظهارنامه در اداره قابل رویت نیست)  و تنها به منظور تکمیل مدارک تا قبل از اتمام فرآیند ثبت اظهارنامه می باشد.


مرحله ششم آموزش ثبت اختراع : ورود اطلاعات اظهارنامه :


اشخاص مرتبط:

جهت ورود اطلاعات اشخاص اظهارنامه باید روی دکمه « ثبت شخص جدید » کلیک نمایید.

– پس از مشاهده فرم زیر با توجه به نوع حقوقی و تابعیت شخص مورد نظر ، یکی از موارد نمایش داده شده را انتخاب نمایید

آموزش ثبت اختراع

سپس کد شناسایی شخص مورد نظر را در قسمت مربوطه وارد نمایید و دکمه « بازخوانی اطلاعات » کلیک نمایید.

کد شناسایی کدی است که در هنگام ثبت نام در سایت برای شما از طریق پیامک ارسال شده است.

پس از فراخوانی اطلاعات شخص بایستی سمت شخص در پرونده را مشخص نمایید.

آموزش ثبت اختراع

تذکر: در ابتدا کد شناسایی مالک را وارد نمایید و سمت مالک را انتخاب نمایید. سپس اشخاص دیگر را انتخاب نمایید .

تعاریف مرتبط با مشخصات ثبت اختراع :


مالک :


مالک به کسی اطلاق می گردد که اختراع به نام وی تقاضای ثبت می گردد. مالک (یا مالکین) اختراع می تواند شخص (یا اشخاص) حقیقی یا حقوقی (ویا هردوی آنها) باشد.


شخص حقیقی :


چنانچه متقاضی مایل به ثبت اختراع به نام خود یا شخص حقیقی دیگری باشد باید گزینه شخص حقیقی را انتخاب و اطلاعات فرم را تکمیل نماید.

 شخص حقوقی : چنانچه مالک ثبت اختراع یک شرکت یا مؤسسه، انجمن، سازمان،حزب، نهاد، و… باشد باید گزینه شخص حقوقی را انتخاب و اطلاعات فرم را تکمیل نماید.


چند نکته هنگام تکمیل بخش مشخصات اختراع در آموزش ثبت اختراع :


نکته ۱: چنانچه تعداد مالکین حقیقی بیش از یک نفر باشد در این فرم باید مشخصات تمامی آنها با قید میزان سهم هرشخص مشخص گردد.

نکته ۲: چنانچه متقاضیان اظهارنامه شامل شخص حقیقی و حقوقی باشند بایستی با افزودن مالک و انتخاب نوع حقیقی یا حقوقی اطلاعات مربوط به هر دو را تکمیل نمایند.

نکته ۳: درصورتی که مالک شخص حقیقی یا حقوقی مقیم خارج از کشور می باشد، بایستی اسم و نشانی متقاضی را علاوه بر فارسی با حروف لاتین نیز وارد نماید.


نماینده قانونی:


  •  نماینده قانونی صرفا می تواند یکی از موارد ذیل باشد:

۱- نماینده قانونی معرفی نشود: اگر مالک یا مالکین ، شخص حقیقی هستند نیازی به معرفی نماینده قانونی ندارند.

۲- صاحب امضای شرکت / موسسه: اگر مالک یا مالکین ، شخص حقوقی هستند ، حتما باید صاحبان امضا  شرکت / موسسه را بعنوان نماینده قانونی معرفی نمایند. مگر اینکه شرکت / موسسه وکیل رسمی دادگستری داشته باشند که در این صورت باید آن شخص را معرفی نمایند.

۳- وکیل دادگستری : مالک / مالکین حقیقی یا حقوقی ، مختارند یک وکیل رسمی را به عنوان نماینده قانونی معرفی نمایند.

تذکر: اگر مالک یا مالکین حقوقی هستند حتما باید از بین وکیل رسمی دادگستری و یا صاحب امضاء یکی را بعنوان نماینده قانونی معرفی نمایند.

۴- دفتر حقوقی : مختارند بجای صاحب امضاء یا وکیل رسمی دادگستری ، یک دفتر حقوقی را بعنوان نماینده قانونی معرفی نمایند.


تذکر ۱: دریافت کننده ابلاغ صرفا می تواند یک شخص حقیقی باشد.

تذکر ۲: امکان تایپ مشخصات دریافت کننده ابلاغ وجود ندارد چرا که دریافت کننده ابلاغ صرفا می تواند یکی از مالکین یا یکی از نمایندگان قانونی باشد.

تبصره: صرفا زمانی می شود مشخصات دریافت کننده ابلاغ را تایپ نمود که در صفحه نماینده قانونی ، مشخصات یک دفتر حقوقی بعنوان نماینده قانونی نوشته شده باشد در این حالت صرفا باید نام صاحب امضا دفتر حقوقی بعنوان دریافت کننده ابلاغ وارد شود.

تذکر۳: تمام مکاتبات اداره با شخص معرفی شده در این بخش صورت می پذیرد .

جهت اطلاع رسانی مکاتبات ، مکاتبات از طریق آدرس الکترونیکی و همچنین ارسال پیامک به تلفن همراه  ایشان ، ارسال خواهد شد.

بدیهی است پست الکترونیکی و پیامک ملاک عمل اداره در محاسبه مواعد نخواهد بود و صرفا جهت اطلاع رسانی این امر اتفاق می افتد.

ملاک عمل اداره صرفا موارد قابل رویت در بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده می باشد.


مشخصات مخترع


نوشتن مشخصات مخترع ضروری است مخترع الزاما باید شخصی حقیقی باشد نه کمپانی و شرکتها.

توجه : چنانچه مخترع بخواهد نام وی در گواهینامه اختراع قید نشود، مراتب باید کتباً از سوی وی درخواست گردد.بدین منظورباید نامه عدم قید نام مخترع در گواهینامه را در ضمائم اظهار نامه پیوست نماید.

نکته : مخترع باید اشخاص حقیقی باشند نه حقوقی

– بعنوان مثال در صورتی که مالک و مخترع یک نفر می باشند و وکیل دادگستری ندارند ،  بایستی ابتدا مالک انتخاب شود. و پس از وارد نمودن درصد مالکیت تیک دریافت کننده ابلاغ و مخترع نیز فعال گردد. سپس بر روی دکمه « افزودن » کلیک نمایید.

به همین ترتیب سایر اشخاص مرتبط با پرونده را در این بخش وارد نمایید .

نکته ۱: اعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی برای اشخاص حقوقی اجباریست ، در صورتیکه در زمان ثبت پیغام خطایی در این خصوص صادر شد، تنها مرجع رفع مشکل اداره کل ثبت شرکت ها می باشد(آدرس : تقاطع اتوبان مدرس و خیابان میرداماد)

نمونه خطاها:

– شرکت منحل شده است.

– چنین شناسه ملی وجود ندارد.

– نام شرکت با شناسه ملی تطابق ندارد(در این پیغام  نام صحیح به شما نمایش داده می شود ، می توانید همان نام را کپی و در فیلد نام شرکت قرار دهید.اگر نام شرکت را تغییر داده اید برای تصحیح باید به اداره کل ثبت شرکتها مراجعه نمایید.)

نکته۲: اعلام کد ملی اشخاص حقیقی نیز اجباری است که از سازمان  ثبت احوال بصورت بر خط استعلام گرفته می شود.

موارد زیر از سازمان ثبت احوال استعلام بر خط گرفته می شود:

– شماره ملی (کد ملی)

– نام

– نام خانوادگی

– نام پدر

– تاریخ تولد

دقت داشته باشید که این موارد را باید عین موارد نوشته شده در کارت ملی تایپ نمایید، سیستم بین ” یی” و ” ئی”  –  ” ا ” و ” آ ”  و مشابه اینها تفاوت قائل است به فاصله بین کلمات هم حساس است.

در هرمرحله از تکمیل فرم اظهارنامه، برای جلوگیری از حذف اطلاعات وارد شده بر اثر قطع شبکه یا برق، می توانید از گزینه « ثبت موقت » ، استفاده و شماره رهگیری، دریافت نمائید.

بعد انتخاب گزینه « ثبت موقت » شماره رهگیری در قسمت بالای فرم نمایش داده می شود.

آموزش ثبت اختراع

تذکر بسیار مهم: کد رهگیری به منزله ثبت اظهارنامه و تحویل آن به اداره نیست (چرا که در این وضعیت اظهارنامه در اداره قابل رویت نیست). تنها به منظور تکمیل مدارک تا قبل از اتمام فرآیند ثبت اظهارنامه می باشد.


مرحله هفتم آموزش ثبت اختراع : ادعای حق تقدم:


این فرم را صرفا اشخاصی که اختراع خود را در قلمرو یکی از اعضای کنوانسیون پاریس به ثبت رسانده اند، پر نمایند.

بدیهی است درصورت انتخاب این بخش، باید مدارک حق تقدم در بخش  ضمائم پیوست شود. (تمامی مدارک حق تقدم باید به زبان اصلی و همچنین دارای ترجمه رسمی دادگستری باشند)

نکته : مدت زمان حق تقدم در ثبت اختراع ، ۱۲ ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه اصلی خواهد بود. در این مورد روز تسلیم جزء مدت محسوب نخواهد شد.

با کلیک بر روی دکمه « ثبت حق تقدم جدید » فرم زیر را مشاهده می نمایید.

آموزش ثبت اختراع

مرحله هشتم آموزش ثبت اختراع : بارگذاری ضمائم:


با انتخاب مرحله دو از مراحل چهارگانه ثبت اظهارنامه با عنوان بارگذاری ضمائم اظهارنامه، می توانید ضمائم مورد نیاز را پیوست نمایید.

در صفحه باز شده ، به نوع فایل (پسوندهای قابل قبول) و حجمی که سیستم قبول می کند توجه داشته باشید.

و بر اساس آن فایل را الصاق نمایید، مواردی که نیاز به ارسال چند تصویر وجود داردنوع ضمیمه pdf ، در نظر گرفته شده است.

لطفا تصاویر را در یک فایل pdf قرار داده و الصاق نمایید.

جهت پیوست نمودن ضمائم ، ابتدا روی گزینه « بارگذاری پیوست » کلیک نمایید.

از منوی باز شده ابتدا گزینه Browse را کلیک نموده و تصویر مدرک مورد نظر را انتخاب نمایید. در نهایت بر روی گزینه « ارسال پیوست » کلیک نمایید.

آموزش ثبت اختراع

نکته : با کلیک روی   در کنار هر پیوست می توانید پیوست  ذخیره شده را حذف نمایید.

آموزش ثبت اختراع

ضمائم اختیاری اظهارنامه :


درصورتی که اظهارنامه شما نیاز به ضمائم اختیاری داشته باشد ، آن ضمیمه از طریق گزینه ” افزودن ضمائم اختیاری تکمیلی” قابل الصاق می باشد، البته ضمائم اختیاری صرفا عبارتند از:

– نقشه فنی اختراع

– آخرین تغییر روزنامه رسمی برای شرکت

– مدرک مثبت هویت صاحب امضاء های بعدی

توجه :در صورتی که تعداد مالکین بیش از یک نفر باشد بعد از ورود اطلاعات و ضمائم توسط یکی از اشخاص پرونده ، شخص مورد نظر با کلیک بر روی “ارسال اطلاعات جهت تایید سایر مالکین “ اطلاعات را جهت تایید برای سایر مالکین ارسال می نماید.

آموزش ثبت اختراع

بعد از کلیک بر روی ارسال اطلاعات جهت تایید سایر  مالکین  تصویر زیر نشان داده می شود.

آموزش ثبت اختراع

سایر مالکین می بایست با ورود به حساب کاربری خود اطلاعات ثبت شده را تایید نمایند.

سپس ثبت کننده اظهارنامه قادر به تکمیل مراحل و پرداخت هزینه اظهارنامه می باشد.

آموزش ثبت اختراع

مرحله نهم آموزش ثبت اختراع : بازبینی ضمائم :


اقدامات پیش از ثبت نام:

پیش از ثبت نهایی ابتدا موارد ی که در قسمت اقدامات پیش از ثبت نام نشان داده می شود را برطرف نمایید.

آموزش ثبت اختراع

مرحله دهم آموزش ثبت اختراع : پرداخت هزینه :


همه هزینه ها برای مالکین ایرانی بصورت اینترنتی (در مراحل ثبت اظهارنامه و یا ثبت درخواست) بصورت برخط (آنلاین) دریافت می گردد.

اما مالکین غیر ایرانی باید معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه های ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس ،را به شماره حساب ارزی ۲۱۰۳۳۱۰۰۰۰۰۴۲ نزد بانک ملی- شعبه برج آرمیتا کد ۱۰۳۳به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز و تصویر فیش را در مراحل ثبت اظهارنامه و یا درخواست ارسال فرمایند.

بر اساس اطلاعاتی که وارد نموده اید سیستم بصورت هوشمند تشخیص می دهد که این صفحه را به درگاه بانک ملی متصل نمایید یا اینکه از شما تصویر فیش دریافت نماید.

تذکر بسیار مهم برای متقاضیان غیر ایرانی:

طبق بند هشت ماده ۱۱۱ و بند ۵ ماده ۱۱۴ پرداخت حق ثبت اظهارنامه اجباری است.

لذا در صورتی که مشخصات مربوط به فیش هزینه واریزی اشتباه درج گردد و یا فیش ارائه نگردد، اظهارنامه فاقد اعتبار بوده و هیچگونه حقی برای متقاضی ایجاد نخواهد کرد.

امکان پرداخت توسط تمامی کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب وجود دارد.

*پیشنهاد می گردد از کارت بانک ملی استفاده گردد.*

آموزش ثبت اختراع

با کلیک بر روی مرحله چهارم صفحه زیر برای شما نمایش داده می شود.

هزینه توسط سیستم محاسبه می شود.

آموزش ثبت اختراع

با کلیک بر روی گزینه « پرداخت اینترنتی و دریافت شماره اظهارنامه »  به مرحله بعد وارد می شوید.

آموزش ثبت اختراع

توجه: امکان پرداخت توسط تمامی کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب وجود دارد.

تذکر بسیار مهم: کد رهیگری به منزله ثبت اظهارنامه و تحویل آن به اداره نیست (چرا که در این وضعیت اظهارنامه در اداره قابل رویت نیست)  و تنها به منظور تکمیل مدارک تا قبل از اتمام فرآیند ثبت اظهارنامه می باشد.

توضیح : در مورد متقاضیان خارجی که در اجرای مقررات کنوانسیون پاریس ، تقاضاهای خود را مستقیماً تسلیم مرجع ثبت (اداره ثبت اختراعات اداره کل مالکیت صنعتی) می نمایند ، می بایست معادل ارزی مبلغ ریالی تعیین شده در جدول هزینه ها را مطابق نرخ رسمی بپردازند .


مرحله یازدهم آموزش ثبت اختراع : پیگیری اظهارنامه:


جهت پیگیری اظهارنامه پس از ورود به کارتابل و انتخاب گزینه کارتابل عمومی ، شماره اظهارنامه مورد نظر را در قسمت مربوط وارد نمایید .

و سپس  دکمه جستجو را کلیک کنید.

پس از نمایش اظهارنامه در لیست بر روی شماره کلیک نموده و گزینه گردش کار پرونده را انتخاب نمایید.

آموزش ثبت اختراع
آموزش ثبت اختراع

مرحله آخر آموزش ثبت اختراع : چاپ اظهارنامه:

اظهارنامه زمانی قابل چاپ است که تمام اطلاعات و ضمائم وارد شده باشد .

همچنین هزینه مربوطه نیز پرداخت ، و شماره اظهارنامه صادر شده باشد ، در غیر اینصورت (یعنی در وضعیت ثبت موقت) امکان چاپ اظهارنامه وجود ندارد.

جهت پیگیری اظهارنامه پس از ورود به کارتابل و انتخاب گزینه کارتابل عمومی ، شماره اظهارنامه مورد نظر را در قسمت مربوط وارد نمایید .

و سپس  دکمه جستجو را کلیک نموده پس از نمایش اظهارنامه در لیست بر روی شماره کلیک نموده و گزینه گردش کار پرونده را انتخاب نمایید.

آموزش ثبت اختراع
آموزش ثبت اختراع