5/5 - (1 امتیاز)

ثبت شرکت تضامنی


هدف از ارائه این مقاله آشنایی شما با تعریف شرکت تضامنی، مراحل ثبت شرکت تضامنی و مدارک لازم جهت ثبت شرکت تضامنی در سامانه اداره ثبت شرکت ها به صورت تصویری می باشد.

هریک از این شرکت ها تعریف منحصر بفرد و جداگانه ، مراحل ثبت متفاوت و شرایط مختص به خود دارند.

در این مقاله سعی نمودیم تا به طور کامل شرکت تضامنی را تعریف کرده و نحوه ثبت آن و مدارک لازم جهت ثبت شرکت تضامنی را به شما آموزش دهیم.

همچنین تلاش کردیم تا تمام مراحل ثبت را در سامانه ثبت شرکتها به صورت تصویری برای شما آماده سازی کنیم. به این ترتیب خود به راحتی می توانید در سامانه ثبت شرکتها شرکت خود را ثبت کنید.

تمام سعی ما این است که این شرکت را به طور دقیق تعریف کرده و شما را با مزایا و معایب آن آشنا کنیم. به این ترتیب می توانید برای انتخاب نوع شرکت ثبت شده خود راحت تر تصمیم بگیرید.


تعریف شرکت تضامنی


شرکت تضامنی شرکتی است که اعتبار بزرگی برای مشتریان به شمار می آید. زیرا از همان ابتدای کار، ثبت شرکت تضامنی نیاز به اعتماد به نفس و دقت زیادی دارد.

اگر چه شرکت تضامنی یک شرکت مطمئن است اما افراد به دلیل مسئولیت زیاد تمایل به ثبت این شرکت نسبت به شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص ندارند.

فقط در صورتی مجبور به ثبت چنین شرکتی هستند که موضوع فعالیت خاصی مانند شرکت تضامنی صرافی انتخاب کنند، زیرا برای اخذ مجوز از بانک مرکزی باید شرکت را به صورت تضامنی ثبت کنند.

البته نحوه ثبت شرکت تضامنی در صورتی که به مجوز خاصی نیاز نداشته باشد ، مانند شرکت با مسئولیت محدود است. شرکت تضامنی مانند یک شرکت مسئولیت محدود نیازی به انتخاب بازرس ندارد و حداقل با دو شریک ثبت می شود . اما در کنار این شباهت ها تفاوت هایی نیز با سایر شرکت ها دارد.

یکی از این تفاوت ها نحوه انتخاب نام برای شرکت تضامنی است که در ادامه به تفصیل به آن می پردازیم. تفاوت مهم دیگر این است که این نوع شرکت بالاترین مسئولیت ممکن را نسبت به سایر شرکتها برای شرکا دارد.

شرکت تضامنی ، شرکتی است که تحت عنوان ویژه ای برای معاملات تجاری ایجاد شده است که در صورت عدم کفایت دارایی برای پرداخت بدهی های شرکت، هر شریک مسئولیت پرداخت کلیه دیون شرکت را بر عهده دارد.


سرمایه لازم برای ثبت شرکت تضامنی


حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت تضامنی مانند شرکت مسئولیت محدود یک میلیون ریال معادل 100 هزار تومان می باشد. البته لازم به ذکر است که این مقدار ناچیز در قانون ثبت آمده و هنوز به روزرسانی نشده است.


تعداد شرکای شرکت تضامنی


برای ثبت شرکت تضامنی حداقل به دو نفر نیاز است که یکی از این دو نفر باید بالای ۱۸ سال باشد .

لازم به ذکر است که افراد زیر ۱۸ سال را نمی توان به عنوان مدیر عامل یا عضو هیئت مدیره انتخاب نمود بلکه می توان از آنها به عنوان سهامدار و شریک نام برد.

تعداد مدیران باید حداقل یک نفر و حداکثری برای آن در نظر گرفته نشده است .

نکته : کارمندان دولت را نم یتوان به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره انتخاب نمود.

نکته : اعضای هیئت مدیره را می توان به مدت محدود و یا نامحدود انتخاب کرد.


نحوه انتخاب نام شرکت تعاونی


یکی از تفاوت های شرکت تضامنی با سایر شرکتها این است که برای تعیین نام شرکت باید عبارت ” شرکت تضامنی ” و نام حداقل یکی از شرکا وجود داشته باشد.

در صورتی که نام شرکت شامل تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است، عبارتی از قبیل ” و شرکا ” یا ” و برادران ” قید شود و از کلماتی مانند شرکا ، برادران و… استفاده کرد.


مدارک لازم جهت ثبت شرکت تضامنی


  1. آدرس و کد پستی  شماره تلفن مدیر عامل
  2.  شناسنامه و کارت ملی موسسین
  3. دو نسخه شرکتنامه
  4. دو نسخه تقاضانامه
  5. دو نسخه اساسنامه
  6. معرفی پنج نام به ترتيب اولويت
  7. اصل مجوز فعاليت از مراجع ذيربط در مواردي ثبت موضوع نياز به مجوز داشته باشد
  8. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسين
  9. دو نسخه صورتجلسه هيأت مديره

ویژگی های مهم شرکت تضامنی


یکی از ویژگی های مهم مشارکت این است که وقتی یک شرکت تضامنی ثبت می شود ، سرمایه آن می تواند نقدی و غیر نقدی باشد.

مدیران شرکت می توانند یک یا چند نفر را از میان  شرکا یا از خارج منصوب کنند . در شرکت تضامنی هیچ شریکی نمی تواند سهم خود را به دیگری انتقال دهد، مگر اینکه رضایت همه شرکا به نحوی باشد که پروتکل های انتقال سهم به امضای همه شرکا برسد .

معمولاً انتخاب مدیران یا افزایش سرمایه و سایر تصمیمات در شرکتهای تابعه مطابق با استانداردهای واحد است. مسئولیت ها با رضایت همه شرکا انجام می شود ، اما در بعضی موارد می توانند برخلاف اجماع اکثریت ، با رضایت همه شرکا شرکت تضامنی را به شرکت سهامی خاص تبدیل نمایند.

در شرکت های تضامنی، شهرت و اعتبار شرکا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شرکای شرکت معمولاً افرادی هستند که اعتبار و مالکیت یکدیگر را می شناسند. بنابراین علیرغم قوانین سختگیرانه حقوق تجارت ، شرکتهای تضامنی شرکت خانوادگی هستند.

مسئولیت قراردادهای جاری شده بر عهده شرکت و شریک می باشد و مسئولیت شرکا در شرکت تضامنی معمولاً بیشتر از آورده شرکا می باشد. باید توجه داشت که الزاما هر نوع نقل و انتقالات در شرکت با رضایت همه شرکای شرکت انجام می شود.

انتظار می رود که با خواندن این مقاله با ثبت شرکت تضامنی و شرایط آن، مراحل ثبت آن و … آشنا شده باشید. اگر تصمیم خود را برای انتخاب شرکت تضامنی گرفته اید بایستی به شما این مژده را دهیم که می توانید خودتان به تنهایی در سامانه ثبت شرکتها کار ثبت خود را انجام دهید.