5/5 - (1 امتیاز)

موضوعات نیازمند به اخذ مجوز

آنچه در این مطلب می خوانید ...


در مقاله “موضوع فعالیت” بررسی کردیم که تعدادی از موضوعات نیازمند به اخذ مجوز از سازمانهای مرتبط دارند.در این مقاله می خواهیم موضوعات نیازمند به دریافت مجوز بپردازیم.

چنانچه در هر بخشی از متن به مشکل برخوردید یا سوالی برایتان پیش آمد، مشاوران ما در تمامی ساعات کاری پاسخگوی شما خواهند بود.

چنانچه درخصوص موضوعات نیازمند به اخذ مجوز، نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می توانید با شماره 02145518 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان مجرب ما در موسسه با روی باز پذیرای سوالات شما هستند.

موضوعات نیازمند به اخذ مجوز از نهادهای مربوطه عبارتند از :

  1. مباحث مربوط به فعالیت های پولی و بانکی : شامل موسسات پولی و اعتباری مانند بانک ها ، مؤسسات اعتباری، تعاونی‌های اعتبار، صندوق های وام ، شرکت های ارزی و شرکت های ( لیزینگ ها). شرکت هایی که این موضوع را به عنوان موضوع فعالیت خود انتخاب می کنند باید قبل از ثبت شرکت توسط بانک مرکزی مجوز دریافت نمایند.
  2. امور مربوط به مشاغل بیمه: از جمله موضوعات نیازمند به اخذ مجوز می توان به مشاغل بیمه اشاره کرد؛ مانند شرکتهای بیمه که با هرگونه خدمات بیمه ای، تصدی بیمه و خدمات کارگزاری بیمه ای فعالیت می کنند، باید دارای مجوز از بیمه مرکزی باشند.
  3. موضوع فعالیت بورسی و نهادهای مالی جدید: از جمله موضوعات نیازمند به اخذ مجوز می توان به مشاغل بورسی اشاره کرد؛ مانند نهادهای مالی صندوق سرمایه گذاری، شرکت های سرمایه گذاری، شرکت های تامین سرمایه که می بایستی از سازمان بورس و اوراق بهادار (حسب مورد معاونت نظارت بر بورس و ناشران و معاونت نهادهای مالی) مجوز دریافت کنند.

البته هر نوع درج عنوان سرمایه گذاری ترکیبی در نام و موضوع نیاز به اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار ندارد و صرفا عنوان سرمایه گذاری مطلق و یا سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تکلیف به اخذ شده است.

لذا سرمایه گذاری ساختمانی، سرمایه گذاری پروژه های سرمایه گذاری بازرگانی و غیره نیاز به دریافت مجوز ندارد. همچنین تنها عبارت فروش سهام، بدون استفاده از موضوعات اصلی بورسی در موضوع فعالیت، نیاز به دریافت مجوز از بورس ندارد.

  1. مباحث مرتبط با تعاونی ها : شامل ثبت تعاونی تولید، تعاونی خدماتی، تعاونی سهامی عام، تعاونی اعتبار و تعاونی کشاورزی، تعاونی دامداری، تعاونی دامپروری، تعاونی پرورش و صید ماهی، شیلات، تعاونی صنعت، تعاونی معدن، تعاونی عمران شهری، تعاونی توزیع از جمله تعاونی مشاغل مصرف کنندگان، تعاونی مسکن، تعاونی فراگیر، تعاونی چند منظوره و سایر تعاونی هایی که باید از وزارت تعاون مجوز بگیرند.
  2. فعالیت های مربوط به تورها و گردشگری : از جمله موضوعات نیازمند به اخذ مجوز می توان به مشاغل مربوط به گردشگری اشاره کرد؛ مانند تصدی به فعالیت های دفاتر گردشگری می بایستی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مجوز دریافت نمایند.

البته این چنین به نظر می رسد که تنها تصدی به تورهای گردشگری و سیاحتی و زیارتی و آژانس های گردشگری و سیاحتی و ثبت نام و تنظیم مسافرت های زیارتی قبل از ثبت نیاز به مجوز داشته باشند.

سایر موضوعات گردشگری مانند مطالعات و تحقیقات گردشگری و یا بازرگانی گردشگری و صنعت توریسم، توسعه علمی گردشگری و یا ساخت هتل ها و کاروانسراها و مراکز و نهادهای گردشگری،

خدمات پشتیبانی نرم افزار و سخت افزارهای تخصصی نقشه های گردشگری در هنگام ثبت شرکت و ثبت تغییرات نیازی به اخذ مجوز نداشته تا رونق اقتصادی بیشتری در این بخش رخ دهد.

همچنین برخی از موضوعات مرتبط به ایرانگردی و جهانگردی و زیارتی ممکن است از سه مرجع ( سازمان حج و زیارت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان هواپیمایی کشور ) مستلزم دریافت مجوز باشند

و برخی دیگر ( که شرایط آنها با توجه به آیین نامه نظارت بر فعالیت دفترهای سیاحتی و جهانگردی و زیارتی معین شده است. ) از یک و یا دو مرجع که در بالا ذکر شدند نیازمند دریافت مجوز باشند.

  1. موضوع فعالیت مرتبط با حمل و نقل کالا و مسافر : ارائه خدمات حمل و نقل جاده ای کالا و مسافر بین شهری یا خارج از کشور، جابه جایی کالا از کشوری به کشوری دیگر (ترانزیت کالا) از نمونه موضوعات نیازمند به اخذ مجوز از وزرات راه و شهرسازی (سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور) هستند.
  2. مباحث مربوط به حمل و نقل هوایی : یکی از موضوعات نیازمند به اخذ مجوز، موضوع مربوط به حمل و نقل هوایی است. موضوع فعالیت درباره حمل و نقل هوایی، خدمات دفاتر مسافرت هوایی ، خدمات ترابری هوایی و صدور بارنامه هوایی از موضوعات نیازمند به دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی کشور هستند.

از طرفی به نظر می رسد با توجه به رعایت ماده ۶۲ قانون برنامه پنجم توسعه ، موضوع فعالیت مربوط به کشتیرانی و حمل و نقل دریایی از نمونه موضوعات نیازمند به اخذ مجوز قبل از ثبت نیست و مربوط به نظارت بعد از ثبت شرکت می باشد.

همچنین در زمینه حمل و نقل ریلی نیز با توجه به اقداماتی که برای خصوصی سازی انجام شده و بسیاری از شرکت های حوزه حمل و نقل به بخش خصوصی واگذار گردیده اند، وظایف راه آهن جمهوری اسلامی نظارت بر فعالیت مؤسسات و شرکتهای حمل و نقل ریلی پس از ثبت شرکت های مشمول و تابعه می باشد.

  1. شرکت های دانش بنیان : شرکت دانش بنیان می توانند با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح مانند وزارت علوم تحقیقات و فناوری ثبت شوند. البته شرکتهای دانشگاهی قانون خاص خود را دارند که ممکن است شرایط ثبت متفاوت داشته باشند و یا نیازمند دریافت مجوز از مرجع دیگری مانند معاونت فناوری ریاست جمهوری هستند. همچنین درخواست ثبت شرکت دانش بنیان توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه ها با ارائه مجوز از سوی دانشگاه مربوطه امکانپذیر خواهد بود.

به تازگی بر تعداد شرکتهای دانش بنیان روز به روز افزوده می شود که متأسفانه اکثرا به دلیل بهره مندی از امتیازات خود مانند دریافت وام کم بهره، معافیت مالیاتی یا استفاده از بودجه عمومی یا دانشگاهی به دنبال ثبت شرکت دانش بنیان هستند.

  1. موضوع مربوط به فعالیت های نفت و گاز : یکی از موضوعات نیازمند به اخذ مجوز، موضوع مربوط به فعالیت های نفت و گاز است. موضوع فعالیت هایی مانند استخراج، اکتشاف و بهره برداری از معادن نفت و پتروشیمی، فعالیت اولیه صنعت گاز پتروشیمی، عملیات بالادستی و حاکمیت نفت باید توسط وزارت نفت و شرکت ملی نفت مجوز دریافت شود.
  2. موضوع های مربوط به شهرداری : یکی از موضوعات نیازمند به اخذ مجوز، موضوع مربوط به شهرداری است. از جمله موضوعات نیازمند به اخذ مجوز می توان به مشاغل مربوط به شهرداری اشاره کرد؛ مانند تمام شرکت های وابسته به شهرداری ها که بنا به قانون اساسی برای ثبت شرکت و تغییرات اساسنامه ملزم هستند که از شورای اسلامی شهر مجوز دریافت نمایند.

البته شرکت های تحت مالکیت شهرداری که بیش از 50 درصد از مالکیت شهرداری را در اختیار داشته باشند، برای ثبت تاسیس علاوه بر شورای شهر باید از وزارت کشور نیز مجوز دریافت کنند.

لازم به ذکر است که شرکت های تحت مالکیت شهرداری که کمتر از 50 درصد از مالکیت شهرداری را در اختیار دارند و یا صورتجلسه آنها غیر از تصویب اساسنامه باشد نیازمند اخذ مجوز برای ثبت نیستند.

با توجه به آنچه در بالا توضیح داده شد، ممکن است برخی از موضوعات فعالیت شرکت های تجارتی به طور مقطعی و موقت، به دلایل نظارتی و یا جلوگیری از فساد، توسط قانون گذار محدود شده و جزء موضوعات نظارتی اطلاق گردند.

این امر باید با درنظر گرفتن قوانین مربوط به بهبود فضای کسب و کار و جذب سرمایه داخلی و خارجی و … انجام شود.

بنا به مشاهدات چند سال گذشته، هرگونه محدود نمودن فعالیت شرکت ها، سبب خروج دارایی ها از کشور و سرمایه گذاری در کشورهای عربی و همسایه شده است که باید برای برطرف کردن این مشکلات سیاست های جدی تقنینی و اجرایی در این زمینه در نظر گرفته شوند.

در این مقاله سعی نمودیم تا تمام موضوعات نیازمند به اخذ مجوز را به طور کامل و جامع خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می توانید با شماره 02145518 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان مجرب ما در موسسه با روی باز پذیرای سوالات شما هستند.