به این نوشته چند امتیاز می دهید؟

مراحل ثبت طرح صنعتی


در این مقاله قصد داریم تا مراحل ثبت طرح صنعتی را به طور کامل و جامع خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. این مراحل طبق آخرین تغییرات سایت مالکیت معنوی و طرح صنعتی است.


۱- مواد قانونی


قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری

پیش از اینکه مراحل ثبت طرح صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است تا با قانون ثبت اختراع و طرح صنعتی آشنا شوید.

ماده ۲۰ قانون :

از نظر این قانون، هرگونه ترکیب خطوط با رنگها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگها و یا بدون آن، به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی با محصولی از صنایع دستی را تغيير دهد، طرح صنعتی است.

در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغيير طاهری، مشمول حمایت از این قانون نمی باشد.

توضیح اینکه قانون ثبت طرح صنعتی، جنبه طراحی شکل ظاهری و بصری کالا را که می تواند ایجاد کننده زیبایی و جذابیت برای مصرف کننده باشد، مورد حمایت قرار می دهد.

ماده ۲۱ قانون:

طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که جدید و یا اصيل باشد. طرح صنعتی زمانی جدید است که از طریق انتشار به طور محسوس و یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر، قبل از تاريخ تسليم اظهارنامه با بر حسب مورد، قبل از حق تقدم اظهار نامه، برای ثبت در هیچ نقطه ای از جهان، برای عموم افشاء نشده باشد.

ماده ۸۴ آیین نامه اجرایی قانون :

همان طور که در مقاله « ثبت طرح صنعتی » گفتیم، طرح های صنعتی زیر قابل حمایت نیستند:

۱- طرح هایی که جدید یا اصيل نباشند؛

۲- طرح هایی که تنها در نتیجه عملکرد فنی محصول ایجاد می شوند؛

۳- طرح های حاوی نمادها یا نشان های رسمی؛

۴- طرح های مخالف نظم عمومی یا اخلاق حسنه.

طرح صنعتی جدید با رعایت مفاد ماده ۲۱ قانون، طرحی است که قبل از تسلیم اظهارنامه و یا قبل از تاریخ ادعای حق تقدم، همانند آن به عموم عرضه نشده باشد.

طرح صنعتی در صورتی اصیل محسوب می شود که به طور مستقل توسط طراح پدید آمده و کپی و تقلید طرح های موجود نباشد، به نحوی که از دید یک کاربر آگاه، متفاوت از طرح هایی باشد که قبلا در اختیار عموم قرار گرفته است.


۲- ثبت نام در وبگاه مرکز مالکیت معنوی


اولین مرحله از مراحل ثبت طرح صنعتی این است که بنا به ماده ۶۷ آیین نامه اجرایی قانون ثبت طرح صنعتی مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است.

ماده ۷۹ آیین نامه اجرایی قانون متقاضی با نماینده قانونی او در هر زمان قبل از ثبت طرح صنعتی می تواند ضمن تسلیم درخواست کتبی به مرجع ثبت اظهارنامه خود را مسترد دارد.

در صورت استرداد اظهارنامه، هزینه های پرداختی مسترد نخواهد شد.

۱- ثبت نام شخص (حقیقی حقوقی) در وبگاه مرکز مالکیت معنوی

لطفا برای استفاده از وبگاه، فقط از مرورگر فایرفاکس استفاده نمایید.

یادآوری می شود که برای ثبت نام در وبگاه مرکز مالکیت معنوی، داشتن حساب کاربری فعال در «سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی» الزامی است.

بنابراین در صورتی که ثبت نام کننده، در «سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی» عضویت نداشته باشد، وبگاه مرکز بصورت هوشمند از ادامه ثبت نام وی جلوگیری و در پیامی دلیل آن را اعلام خواهد کرد. (نحوه ثبت نام در «ثنا» در جدول زیر توضیح داده شده است)

شخص حقیقی پس از انجام اولین مرحله از مراحل ثبت طرح صنعتی(ثبت نام در وبگاه مرکز مالکیت معنوی)، حساب کاربری اشخاص حقیقی، فعال و آماده استفاده و تکمیل اظهار نامه خواهد بود.
شخص حقوقی ۱- اگر ثبت نام کننده، شخص حقوقی باشد، لازم است اشخاص دارای حق امضاء، پس از ثبت نام در وبگاه مرکز مالکیت معنوی، جهت احراز هویت و صدور سند گواهی امضاء به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند.
۲- فعالسازی و تأیید حسب کاربری در وبگاه مرکزی با استفاده از شناسه و رمز سند گواهی امضای صادر شده توسط دفتر اسناد رسمی

۲- متقاضی (حقیقی/حقوقی) می تواند در سمت راست صفحه حساب کاربری خود، از گزینه «ثبت اظهار نامه طرح صنعتی» فرم الکترونیکی مربوطه را تکمیل نماید.


نحوه ایجاد حساب کاربری در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی


پیش از اینکه به ادامه مراحل ثبت طرح صنعتی بپردازیم، بایستی نحوه ایجاد حساب کاربری در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی را بدانیم.

متقاضی ابتدا می بایست در سامانه ثنا (سامانه ثبت نام الکترونیک) ثبت نام و احراز هویت خود را انجام دهد تا امکان ورود به «سامانه ابلاغ الکترونیک قضاییه» و دریافت ابلاغیه های قضایی از جمله ابلاغیه های «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور» را داشته باشد.

شخص حقیقی ثبت نام و احراز هویت اشخاص حقیقی، با مراجعه به وبگاه سامانه ثنا توسط خود فرد و به صورت مجازی و کاملا غیر حضوری قابل انجام است
شخص حقوقی اشخاص حقوقی جهت ثبت نام در سامانه ثنا می بایست به «دفاتر خدمات الکترونیک قضایی» مراجعه نمایند.

 


۳- مدارک پیوست اظهارنامه


طبیعتا یکی از مراحل ثبت طرح صنعتی، ارسال مدارک پیوست اظهارنامه می باشد. این مدارک عبارتند از :

۱- تصاویر کالای طراحی شده که می بایست بر اساس شیوه نامه چگونگی توصیف طرح و ارائه تصاویر کالا در اظهار نامه طرح صنعتی تهیه شده باشند.

(تأکید می شود که جهت پیشگیری از بروز اشتباهات در تکمیل اظهارنامه و ارائه مدارک، که منجر به دریافت اخطار رفع نقص از سوی مرجع ثبت خواهد شد؛ پیش از اقدام به تکمیل اظهار نامه، این شیوه نامه به دقت مطالعه شود)

۲- در طرح کالایی که بر روی آن، علامت تجاری، به هر شکلی قابل مشاهده باشد، ضروری است که آن علامت، قبلا به نام مالک اظهارنامه طرح صنعتی کنونی به ثبت رسیده باشد. بنابراین متقاضی می بایست در متن «توصیف شکل ظاهری کالا» شماره ثبت گواهی نامه علامت تجاری تحت مالکیت خود را درج نماید.

۳- چنانچه متقاضی دارای مجوز استفاده از علامت/نشان تأییدی (مانند استاندارد، سیب سلامت، حلال، …) است و قصد استفاده از آن بر روی طرح کالای خود را دارد(مانند طراحی جعبه بسته بندی، …)

با توجه به اینکه استفاده از این علایم مستلزم داشتن مجوز از مرجع ذیصلاح است، بنابراین لازم است درج نشان مذکور را به بعد از ثبت طرح صنعتی موکول کرده و در اظهار نامه خود، طرح را بدون این قبیل علامت های تاییدی ارائه نماید.

۴- وکالت نامه؛ در صورتی که برای مالک اظهار نامه، وکیل یا تحویل گیرنده ابلاغ دیگری غیر از مالک معرفی شده باشد.

۵- در صورتی که متقاضی، خواهان به تأخیر انداختن انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی باشد می بایست گزینه مربوطه را در اظهارنامه انتخاب نماید و مدت آن را تعیین نماید. همچنین تصویری از برگه سندی که قبلا به این منظور در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده است را در قسمت ضمائم اظهارنامه بارگذاری نماید.

۶- در صورتی که متقاضی، خواهان عدم ذکر نام طراح در گواهینامه ثبت باشد می بایست گزینه مربوطه را در اظهارنامه انتخاب نماید. همچنین تصویری از برگه سندی که قبلا به این منظور در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده است را در قسمت ضمائم اظهارنامه بارگذاری نماید.

۷- مدارک حق تقدم؛ در مواردی که متقاضی، پیش از تقاضای ثبت در ایران، در سایر کشورهای عضو کنوانسیون پاریس، اظهارنامه ثبت طرح صنعتی تکمیل کرده باشد، می بایست مدارک خود را در این مرحله از مراحل ثبت طرح صنعتی، قسمت ضمائم اظهارنامه بارگذاری نماید.

طبق بند 3 ماده ۷۳ آیین نامه، بارگذاری این مدرک باید همزمان با تسلیم اظهارنامه با حداکثر ظرف ۱۵ روز از آن تاریخ باشد.

ماره ۷۴ آیین نامه اجرایی قانون در صورتی که متقاضی طبق ماده ۹، قانون درخواست حق تقدم كرده باشد، هنگام تقاضای ثبت طرح صنعتی، باید این درخواست خود را که حاکی از این حق باشد، به مرجع ثبت تسلیم نماید، این درخواست باید مشتمل بر نکات زیر باشد:

۱- تاریخ و شماره اظهارنامه اصلی

۲- طبقه بندی بین المللی مرتبط با اظهارنامه اصلی

۳- کشور یا کشورهایی که اظهارنامه اصلی در آن تقسیم شده است و چنانچه اظهارنامه منطقه ای و بین المللی مبنای حق تقدم باشد، ذکر ماخذ آن.

تبصره ماده ۶۸ آیین نامه اجرایی قانون : در صورتی که اسناد ضمیمه اظهارنامه و سایر اسناد مربوط، به زبان دیگری غیر از فارسی باشد، ارائه اصل مدارک مورد نیاز همراه با ترجمه عادی کامل آن ها الزامی است. معذالک اگر ترجمه کامل این مدارک برای متقاضی میسر نباشد می تواند خلاصه آنها را به فارسی ضمیمه نماید.

مرجع ثبت در صورت لزوم می تواند در جریان بررسی اظهارنامه، ترجمه رسمی مدارک مذکور را مطالبه نماید. چنانچه اصطلاحات فناوری و علمی به کار رفته در اسناد مذکور، معادل فارسی نداشته باشند، ذکر همان اصطلاحات کفایت می کند.

یادآوری: در صورتی که هر یک از عناوین مدارکی که به اظهارنامه پیوست شده اند (مدارک حق تقدم، فیش پرداخت ارزی، مجوزهای فعالیت، وکالت نامه) نیاز به اصالت سنجی در دفاتر اسناد رسمی داشته باشند، سامانه پیام هشدار لازم را به منفی نمایش خواهد داد تا به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نماید.

همچنین در حساب کاربری، وضعیت پرونده «در انتظار تایید مدارک توسط دفترخانه» خواهد بود. دفترخانه از طریق وبگاه مرکز مالکیت معنوی، نسبت به تایید مدرک ابرازی اقدام خواهد کرد و پس از آن، اظهارنامه قابل رسیدگی توسط اداره ثبت طرح های صنعتی خواهد بود.


۴- مراحل ثبت طرح صنعتی و اقدامات مرتبط


ماده ۸۲ آیین نامه: مرجع ثبت ظرف ۶۰ روز از تاریخ وصول، اظهارنامه و ضمائم آن را از لحاظ رعایت جنبه های شکلی و سایر شرایط مقرر در قانون و این آیین نامه و همچنین تطبیق طبقه یا طبقات اعلامی با طبقه بندی بین المللی، مورد بررسی قرار میدهد.

نتیجه بررسی اظهارنامه، یکی از موارد زیر خواهد بود، ابلاغیه «پذیرش» ، ابلاغيه «اخطار رد اظهار نامه»، ابلاغيه « اخطار رفع نقص»

 ۴-۱- ابلاغیه «اخطار رفع نقص»

یکی از مراحل ثبت طرح صنعتی، اخطار رفع نقص می باشد. ماده ۸۳ آئین نامه، چنانچه پس از بررسی، ایرادات و نواقصی در اظهارنامه و ضمائم آن مشاهده شود، مرجع ثبت مراتب را به صورت مکتوب و یا قید جزئیات به متقاضی ابلاغ می نماید تا وی ظرف مهلت مقرر در این آیین نامه، اقدام به رفع نقص نماید.

در صورتی که متقاضی در مهلت مقرر قانونی به هر علتی نتواند نقایص اعلامی را رفع نماید، مرجع ثبت اظهارنامه را رد و مراتب را کتبا طی «ابلاغيه اخطار رد اظهارنامه» با ذکر علت یا علل رد به متقاضی ثبت ابلاغ خواهد کرد.

تبصره – مهلت رفع نقص برای متقاضیان ایرانی تا ۳۰ روز و برای متقاضیاں مقیم خارج از کشور تا ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ محاسبه می شود. مراحل ثبت طرح صنعتی

لازم به ذکر است با توجه به اینکه مراحل بررسی اظهارنامه طرح صنعتی، صرفا به صورت الکترونیکی می باشد، بنابراین پس از بررسی اظهار نامه چنانچه مندرجات یا مدارک پرونده دارای ایراد یا نقص باشند، موارد نقص با صدور «ابلاغیه اخطار رفع نقص» به متقاضی اعلام می گردد.

(صدور انواع ابلاغیه ها از طریق پیامک و پست الکترونیکی به اطلاع متقاضی یا نماینده قانونی وی می رسد و متقاضی میبایست متن کامل ابلاغیه را، از طريق حساب کاربری خود در وبگاه مرکز مالکیت معنوی با «سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی » مشاهده نماید و سپس با توجه به آن، از طریق وبگاه مرکز، از گزینه «پاسخ به ابلاغیه» در خواست رفع نقص خود را ارسال نماید.)

تأکید می شود که هنگام تکمیل فرم پاسخ به نقص، متن مربوط به نام کالا و توصیف شکل ظاهری کالا، حتما در کادر مخصوص تعیین شده تایپ شوند نه در متن درخواست.

۴-۲- ابلاغيه اخطار رد اظهار نامه

یکی دیگر از مراحل ثبت طرح صنعتی، بررسی ابلاغیه اخطار رد اظهارنامه است. چنانچه طرح صنعتی تقاضا شده، طبق مواد۲۰ و ۲۱ قانون و ماده ۸۴ آئین نامه، از نظر مرجع ثبت قابلیت ثبت نداشته باشد، مراتب با صدور ابلاغیه « اخطار رد اظهار نامه» به متقاضی اعلام می شود.

۴-۳- ابلاغیه پذیرش:

ماده ۸۵ آیین نامه: هرگاه تقاضای ثبت طرح صنعتی، پس از بررسی، مورد پذیرش مرجع ثبت قرار گیرد، مراتب با صدور «ابلاغیه پذيرش» به متقاضی اعلام می گردد. مراحل

متقاضی میبایست متن کامل ابلاغیه را، از طریق حساب کاربری خود مشاهده و طبق آن، فرآیند ثبت را دنبال کند. اطلاع رسانی صدور ابلاغیه از طریق فرستادن پیامک و پست الکترونیکی نیز انجام خواهد شد.

متقاضی باید در طی مراحل ثبت طرح صنعتی، ظرف حداکثر ۳۰ روز از تاریخ صدور «ابلاغیه پذیرش»، جهت پرداخت هزینه ثبت طرح صنعتی (حق الثبت) اقدام نماید.

در صورت عدم پرداخت این هزینه در مهلت مقرر فوق، اظهارنامه كأن لم یکن تلقی می گردد. این مهلت برای متقاضیان مقیم خارج از کشور ۶۰ روز است.

پرداخت حق الثبت: متقاضی به محض دریافت ابلاغیه پذیرش، امکان پرداخت حق الثبت (هزینه قانونی ثبت طبق جدول هزینه های پیوست آئین نامه) را خواهد داشت. ( انتخاب اظهارنامه > لیست ابلاغیه ها > ابلاغیه پذیرش > «ثبت پاسخ ابلاغیه»)

مالک ایرانی: مالک دارای تابعیت ایرانی میبایست برای پرداخت فقط از طریق حساب کاربری خود و اتصال برخط (آنلاین) به درگاه بانکی تعیین شده اقدام نماید. بنابراین از پرداخت حق الثبت به هر شیوه دیگری غیر از آنچه اشاره شد اکیدا خودداری فرمائید.

مالک غیرایرانی: وکیل قانونی مالک دارای تابعیت غیرایرانی میبایست معادل ارزی حق الثبت را به شماره حساب ارزی ۲۱۰۳۳۱۰۰۰۰۰۴۲ نزد بانک ملی ایران شعبه برج آرمیتا کد ۱۰۳۳ به نام «خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی» واریز کند و تصویر فیش خود را در «نامه پرداخت حق الثبت» بارگذاری نماید.

صدور آگهی ثبت توسط اداره: پس از پرداخت حق الثبت، اداره طبق نوبت و با اولویت زمان پرداخت حق الثبت ها، نسبت به صدور آگهی ثبت طرح صنعتی اقدام می کند. (اطلاع رسانی از طریق پیامک و پست الکترونیکی و حساب کاربری)

چاپ آگهی ثبت در روزنامه رسمی کشور: متقاضی می بایست با مراجعه به حساب کاربری خود، متن کامل آگهی صادر شده و تصاویر طرح صنعتی را مشاهده کند و در صورت تأیید صحت و موافقت با تمامی مندرجات آگهی، از طریق وبگاه روزنامه رسمی کشور، نسبت به پرداخت هزینه چاپ آن اقدام نماید.

دریافت گواهینامه الکترونیکی ثبت: پس از انتشار آگهی ثبت در روزنامه رسمی کشور همچنین ارسال فایل آگهی منتشر شده، از سوی روزنامه رسمی به سامانه الکترونیکی مرکز مالکیت معنوی، «گواهینامه الکترونیکی» به صورت خودکار تولید می شود و گزینه «بررسی و تأیید پیش نویس گواهینامه» در منوی مربوط به اظهارنامه مورد نظر فعال می شود.

مراحل تأیید و دریافت فایل گواهینامه الکترونیکی ثبت، فقط برای شخصی که سمت «تحویل گیرنده ابلاغ تأیید کننده گواهینامه» را دارد قابل انجام است. (راهنمای دریافت گواهینامه الکترونیکی ثبت طرح صنعتی)

۴-۴- نحوه آگاه شدن از تصمیمات اداره و پاسخگویی به درخواست ها

١- بررسی اظهارنامه ها توسط اداره فقط بر اساس اولویت زمان ثبت آنها در سامانه است. لذا مراجعه حضوری یا تماس تلفنی متقاضیان گرامی تأثیری در تسریع انجام کار ندارد. مراحل ثبت طرح صنعتی

۲- پاسخ اداره با صدور انواع ابلاغیه ها به متقاضی اعلام می شود. صدور انواع ابلاغیه ها از سوی اداره، از طریق پیامک و پست الکترونیکی به اطلاع متقاضی یا نماینده قانونی وی می رسد و متقاضی میبایست متن کامل ابلاغیه را، از طریق حساب کاربری خود در «وبگاه مرکز مالکیت معنوی یا سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی» مشاهده نماید و سپس با توجه به آن، اقدام مقتضی را انجام دهد.

٣- ارسال انواع درخواست های متقاضی و پاسخگویی اداره به آنها، فقط از طریق حساب کاربری در وبگاه مرکز مالکیت معنوی امکان پذیر است.

۴- در تعهدنامه ای که متقاضی در آغاز ثبت اظهارنامه، آن را تأیید می نماید، متقاضی موظف است پس از ثبت الکترونیکی اظهارنامه، به صورت مستمر از طریق وبگاه مرکز مالکیت معنوی، از تصمیم اداره مطلع شود. بنابراین متقاضی جهت آگاهی از وضعیت پرونده و انجام اقدام بعدی در مهلت قانونی، نباید فقط به دریافت پیامک و پست الکترونیکی اکتفا نماید.

۵- هزینه کلیه پیامکهای اطلاع رسانی، از مبلغ شارژ دریافت کننده آن کسر خواهد شد. بدیهی است هر گاه سیم کارت دریافت کننده ابلاغ، دارای شارژ ریالی کافی نباشد، پیامک ها دریافت نخواهند شد.

مشترکینی که دارای سیم کارت اعتباری هستند می بایست از طریق اپراتور خود، به نحو مقتضی، خدمات پیامک محتوایی پیامک های اطلاع رسانی را در حالت فعال قرار داده باشند تا پیامکهای سازمان را دریافت نمایند.

۶- پیامک های اطلاع رسانی، تبلیغاتی محسوب می شوند. بنابراین در صورتی که متقاضی این گونه پیامکها را مسدود کرده باشد، پیامکی دریافت نخواهد کرد.

۷- بر اساس مفاد تعهدنامه، متقاضی یا نماینده قانونی وی مکلف است در موعد مقرر قانونی نسبت به انجام مراحل ثبت و ارسال پاسخ مقتضی اقدام نماید. شروع مهلت برای پاسخ از طرف متقاضی، تاریخ صدور ابلاغیه ها می باشد.

پس از پایان موعد تعیین شده، سامانه الکترونیکی بصورت خودکار از ادامه عملیات ثبتی جلوگیری می نماید و اظهارنامه کان لم یکن تلقی می شود. مراحل ثبت طرح صنعتی

۸- چنانچه از طریق حساب کاربری و ارسال درخواست بر روی اظهارنامه خود، پاسخ مقتضی را دریافت نکرده اید، می توانید از طریق وبگاه مرکز >> تماس با ما >> ارسال پیام برای ادارات و انتخاب «اداره ثبت طرحها و انتخاب «اداره ثبت طرح های صنعتی » پرسش خود را مطرح نمایید

و در روزهای آتی با شماره پیگیری ارائه شده، پاسخ اداره به پرسش یا مشکل خود را مشاهده نمایید.

در این مقاله سعی نمودیم تا مراحل ثبت طرح صنعتی را با توجه به آخرین تغییرات و جدیدترین ویرایش سایت مالکیت معنوی خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

همچنین در صورت تمایل می توانید برای ثبت طرح صنعتی خود با شماره ۰۲۱۴۵۵۱۸ تماس گرفته تا از مشاوران مجرب موسسه حقوقی بازرگان راهنمایی های لازم را کسب نمایید.