به این نوشته چند امتیاز می دهید؟

اقامت ترکیه با ثبت شرکت

در این مقاله قصد داریم تا هر آنچه که برای اقامت ترکیه با ثبت شرکت لازم است برای شما عزیزان ارائه دهیم. به بررسی مزایای ثبت شرکت در ترکیه و دریافت اقامت ترکیه پرداخته و مراحل آن را برای شما تشریح خواهیم کرد.

با توجه به رشد اقتصاد ترکیه در سال های اخیر، افراد بسیاری به فکر سرمایه گذاری در ترکیه افتادند، که یکی از راه های آن ثبت شرکت در ترکیه می باشد. اقتصاد ترکیه در بخش هایی مانند گردشگری، هتلداری، کشاورزی و صنایع بومی روز به روز در حال پیشرفت است.

همچنین دولت ترکیه با تبلیغات گسترده در شبکه ها و فضای مجازی و اعطای اقامت به دنبال جذب سرمایه گذاران به داخل خاک کشور ترکیه است. از این رو هر روز شاهد افزایش تعداد افرادی هستیم که برای سرمایه گذاری و اقامت در ترکیه اقدام نموده اند. در این مقاله به بررسی قوانین و شرایط کلی ثبت شرکت در ترکیه پرداخته و سعی داریم تا به اکثر سوالات شما پاسخ دهیم.

شرایط عمومی ثبت شرکت در ترکیه :

ترکیه در سالهای اخیر رشد اقتصادی قابل توجهی داشته و از طرفی در حال تلاش برای ورود به اتحادیه اروپاست. لذا بسیاری از مردم ایران، عراق، افغانستان، سوریه و فلسطین را به سرمایه گذاری ، چه از طریق ملک و چه از طریق ثبت شرکت، ترغیب نموده است.

خارجیانی که تمایل به راه انداختن کسب و کار در ترکیه و یا اقامت در ترکیه دارند باید با جمع آوری مدارک مورد نیاز و بهره گیری از مشاوره حقوقی در این زمینه اقدام به این امر نمایند.

اشخاصی که به دنبال دریافت اقامت ترکیه با ثبت شرکت هستند، توجه داشته باشند که می توانند از نیروی کار جوان و فراوانی که در ترکیه وجود دارد استفاده بکنند. نرخ بیکاری در این کشور در سال های اخیر رو به افزایش بوده و این مسئله باعث کاهش دستمزد نیروی کار گردیده است. همچنین به دلیل مالیات بر درآمد در این کشور نرخ کمی داشته و همین مسئه موجب ایجاد انگیزه برای ثبت شرکت در ترکیه می باشد.

انواع اقامت در ترکیه با ثبت شرکت:

با ثبت شرکت در ترکیه دو نوع اقامت کوتاه مدت و بلند مدت به افراد اعطا می شود که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

اجازه اقامت کوتاه مدت برای افراد خارجی

کسانی که املاک و مستغلات در ترکیه داشته باشند یا قصد راه اندازی کسب و کار در ترکیه را دارند، بایستی با ارسال مدارک لازم به اداره مهاجرت ترکیه از طریق سیستم اقامت الکترونیکی درخواست خود برای دریافت اقامت ثبت نمایند .

لازم به ذکر است که اجازه اقامت کوتاه مدت برای حداکثر دو سال صادر می شود. همچنین باید بدانید که مجوز اقامت در صورت عدم استفاده بیش از شش ماه منقضی می گردد.

مدارک لازم برای دریافت اقامت کوتاه مدت :

  • فرم درخواست مجوز اقامت.
  • اصل و کپی پاسپورت یا سند مسافرتی.
  • چهار قطعه عکس بیومتریک.
  • اثبات منابع مالی کافی و پایدار برای مدت اقامت.
  • مالکیت محل اقامت متقاضی.
  •  دعوت نامه یا اسناد صادر شده توسط شخص / تجارت که با آن تماس گرفته می شود.

مدارک لازم برای تمدید اقامت کوتاه مدت :

تقاضانامه برای تمدید اجازه اقامت ، برای اشخاصی که ثبت شرکت در ترکیه را انجام داده اند، باید شصت روز پیش از انقضای آن به اداره فرمانداری منتقل شود. اما بایستی بدانید که تحت هیچ شرایطی نباید بعد از تاریخ انقضا انجام شود.

خارجی ها باید از طریق سیستم اقامت الکترونیکی درخواست مجوز اقامت کنند. درخواست تکمیل شده و مدارک مورد نیازاز طریق ایمیل ظرف پنج روز کاری باید به اداره مربوطه ارسال شود.

مدارک لازم برای دریافت اقامت طولانی مدت :

برای اجازه اقامت طولانی مدت، اشخاص خارجی که حداقل هشت سال به طور مستمر اقامت داشته اند، باید مدارک زیر را به اداره مهاجرت مربوطه ارسال نمایند:

  • فرم درخواست مجوز اقامت.
  • اصل و کپی پاسپورت یا سند مسافرتی.
  • کپی سند مجوز اقامت قبلی.
  • چهار قطعه عکس بیومتریک.
  • اثبات منابع مالی کافی و پایدار برای مدت اقامت.

انواع ثبت شرکت در ترکیه:

پیش از اینکه برای اقامت ترکیه با ثبت شرکت اقدام نمایید بایستی با انواع ثبت شرکت و قوانین ثبتی کشور ترکیه کاملا آشنا باشید.

خبر خوب برای سرمایه گذاران این است که در ترکیه قانون سرمایه گذاری خارجی با قانون داخلی برابر است. بنابراین دولت این کشور اجازه می دهد که سرمایه گذاران بین المللی از همان حقوق و تعهداتی که سرمایه گذاران داخلی دارا می باشند، برخوردار باشند.

رعایت این اصل سبب می شود تا سرمایه گذاران خارجی که قصد ثبت شرکت در ترکیه را دارند همانند سرمایه گذاران محلی در ترکیه با اطمینان خاطر شروع به راه اندازی کسب و کار خود نمایند. انواع شرکت های قابل ثبت در ترکیه به شرح زیر است :

۱- شرکت سهامی (joint stock company):

برای ثبت شرکت سهامی در ترکیه بایستی تعداد شرکا و سهامداران حداقل پنج شخص حقیقی یا حقوقی باشند و معمولاً محدودیتی برای تعداد شرکا وجود ندارد.

۲- شرکت با مسئولیت محدود (Limited Liability Company):

برای ثبت شرکت مسئولیت محدود در ترکیه ، حداقل دو شریک و حداکثر پنجاه شریک لازم است. لازم به ذکر است که بر مبنای قانون جدید ثبت شرکت در ترکیه با یک سهامدار نیز قابل تشکیل می باشد. همچنین باید بدانید که حداقل سرمایه برای تشکیل این شرکت پنج هزار لیر ترکیه است.

۳- شرکت تعاونی (Cooperative Company)

۴- شرکت های جمعی (Collective company)

هزینه ثبت شرکت در ترکیه :

پیش از انجام هر گونه اقدامی برای دریافت اقامت ترکیه با ثبت شرکت بایستی بدانید که ثبت شرکت در ترکیه چقدر هزینه دارد و نیاز به چه مقدار سرمایه گذاری دارد.

  • سرمایه اولیه ثبت شرکت در ترکیه 10 هزار لیر. (که معادل حدود 2 هزار و 600 دلار می باشد)
  • هزینه حسابدار (هزینه یک حسابدار رسمی ماهانه 120 دلار به بالا می باشد.)
  • هزینه های کارمند (این مورد اجباری نیست، اما برای اعتبار شرکت در آینده بهتر است پرداخت شود.)
  • هزینه اجاره محل دفتر (بسته به نوع محل متفاوت بوده و می تواند از چند دلار تا چندهزار دلار باشد.)
  • هزینه آب، برق، تلفن و اینترنت.
  • 23 درصد مالیات بر اجاره محل کار.
  • هزینه های دفاتر رسمی و پلمپ آن دراداره دارایی: سالانه حدودا 400 دلار.
  • مالیات بر درآمد شرکت: (معادل 22 % از سود خالص شرکت).

اخذ اقامت ترکیه با ثبت شرکت در ترکیه :

دولت ترکیه به منظور افزایش جذب سرمایه گذاران در این کشور تصمیم گرفته تا به افرادی که در ترکیه شرکت ثبت کنند اقامت کاری ترکیه دهد.

لازم است بدانید که یکی از شرایط اعطای اقامت کاری داشتن شفافیت کسب و کار است. بنابراین افراد با ثبت شرکت در ترکیه می توانند این شرط را که برای دولت ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است را برآورده سازند.

بدست آوردن شخصیت حقوقی و اجتماعی در ترکیه ( با اقامت ترکیه با ثبت شرکت‌ )

با ثبت شرکت در ترکیه فرد شخصیت حقوقی پیدا می کند که از نگاه دولت، اصناف و شرکت ها و حتی مردم عادی بسیار با ارزش است. کسانی که اقامت ترکیه با ثبت شرکت دارند نسبت به کسانی که با خرید ملک و… اقامت ترکیه دریافت نموده اند بسیار موجه تر هستند.

اخذ کردیت کارت و استفاده از تسهیلات بانک ها ( با اقامت ترکیه با ثبت شرکت )

با ثبت شرکت در ترکیه و پس از فعالیت اقتصادی و نشان دادن سود مناسب و مفید بودن این تجارت، پس از گذشت یک سال فرد می تواند از بانک کردیت کارت ( کارت اعتباری ) دریافت کند.

ثبت شرکت در ترکیه بدون داشتن اقامت ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه حتی بدون اقامت نیز ممکن است و الزامی برای اخذ اقامت ترکیه قبل از ثبت شرکت در ترکیه نمی باشد.

مراحل دریافت اقامت ترکیه با ثبت شرکت :

در این بخش مراحل مختلف ثبت شرکت در ترکیه بیان شده اند.

قدم اول برای این فرآیند، ارائه مدارک هویتی و مالیاتی شخص اصلی و شرکای وی در صورت وجود می باشد.

  • ارائه تمکن های مالی مورد نیاز و اثبات توانایی مدیریت کسب و کار و زندگی شخصی متقاضی اصلی به همراه خانواده وی.
  • تعیین موضوع فعالیت شرکت یا همان تدوین اساسنامه شرکت.
  • مراجعه به اداره دارایی و اخذ شماره شناسایی مالیات بالقوه (شماره مالیاتی).
  • تعیین مدیر شرکت و تعیین و ثبت آدرس شرکت که توسط بازرسان اداره دارایی بازدید و به تایید می رسد.
  • مراجعه به اتاق بازرگانی برای ثبت شرکت و بعد دادن آگهی و چاپ در روزنامه رسمی.
  • دریافت کارت بازرگانی.
  • افتتاح حساب بانکی.
  • معرفی یک فرد بعنوان حسابدار یا مشاور مالی شرکت که حقوق این شخص با توجه به حجم فعالیت های تجاری در شرکت ماهیانه از دویست دلار به بالا می باشد.