5/5 - (2 امتیاز)

ثبت شرکت در آلمان

در این مقاله قصد داریم تا درباره نحوه ثبت شرکت در آلمان و دریافت اقامت آلمان با ثبت شرکت بپردازیم. مدارک و قوانین مربوط به ثبت شرکت و معرفی انواع شرکتهای قابل ثبت در آلمان از جمله اطلاعاتی است که در این مطلب ذکر شده است. پس اگر قصد مهاجرت و یا اقامت آلمان با ثبت شرکت دارید به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اقامت در آلمان با ثبت شرکت :

همانند بسیاری از کشورهای دیگر در دنیا ، یکی از راههای مهاجرت به آلمان ، ثبت شرکت است. در این مقاله قصد داریم تا به قوانین ثبت شرکت در آلمان و مدارک و شرایط لازم برای دریافت اقامت در آلمان از طریق ثبت شرکت بپردازیم. پس با ما تا اتنتهای مقاله همراه باشید.

شاید شما هم زمانی که نام آلمان به گوشتان می خورد ، به یاد زبان سخت و پیچیده آلمانی بیفتید و از هرگونه اقدام برای مهاجرت به این کشور صرف نظر کنید. اما لازم است بدانید که برای ثبت شرکت در این کشور نیازی به دانستن زبان آلمان نداشته و می توانید با زبان انگلیسی در این کشور شرکت خود را به ثبت برسانید.

در یکی از بیلبوردهای تبلیغاتی معروف در آلمان این چنین نوشته شده  که « شما لازم نیست که بتوانید کلمه Mitteslstandsentlastungsgesetz را تلفظ کنید تا بتوانید از آن سود ببرید. » معنای این پیام این است که شما برای ثبت شرکت در آلمان نیازی به دانستن زبان آلمانی ندارید. زیرا سیاستمداران و کارآفرینان این کشور این نکته که زبان رسمی کشور آلمان، آلمانی است را برای ورود سرمایه گذاران خارجی به این کشور به عنوان یک نکته منفی می دانستند. به همین دلیل این شرط را از میان شروط لازم برای ثبت شرکت در آلمان حذف کردند.

دولت آلمان در این پیام تبلیغاتی به بیان یک واقعیت پرداخت که شما برای تجارت و ثبت شرکت در آلمان نیازی به دانستن زبان آلمانی ندارید. دولت آلمان مدعی است که  ۷ نفر از هر ۱۰ نفری که شما به عنوان کارآفرین یا سرمایه گذار در آلمان با آنها در ارتباط خواهید بود به زبان انگلیسی مسلط بوده و شما به راحتی می توانید در آلمان وکلای انگلیسی زبان پیدا کنید.

حال که دانستید که برای ثبت شرکت در آلمان نیازی به دانستن زبان آلمانی ندارید، به معرفی انواع شرکت ها و نحوه ثبت شرکت در آلمان می پردازیم.

نحوه ثبت شرکت در آلمان :

۱شرکت با مسئولیت محدود

در آلمان نیز مانند کشورهای دیگر انواع مختلفی از شرکت ها وجود دارند. راحت ترین و بهترین نوع این شرکت ها برای ثبت ، شرکت های با مسئولیت محدود GMBH هستند. Gesellschaft mit beschränkter Haftung

امروزه روتین ترین و پرمصرف ترین فرم قانونی شرکت ها مسئولیت محدود است. یکی دیگر از ویژگی های مثبت این پروسه ساده بودن و روند سریع این نوع شرکت هاست.

حداقل هزینه اولیه برای ثبت شرکت در این کشور ۲۵۰۰۰ یورو است. حداقل نیمی از این مبلغ یعنی ۱۲۵۰۰ یورو باید هنگام ثبت در حساب متقاضی باشد.

شرکت های با مسئولیت محدود می توانند توسط چند شخص ثبت شوند. حداکثر تعداد نفرات در این شرکت ها ۳ نفر می باشد و یک نفر نیز می تواند به عنوان مدیر معرفی گردد. تمامی این افراد باید در یک محضر معتبر ابتدا به عنوان شریک معرفی گردند. همچنین نمونه اسناد مختلف مورد نیاز در این پروسه نیز در اداره صنایع کشور آلمان Industrie- und Handelskammer, IHK موجود می باشد.

به طور کلی زمان مورد نیاز برای ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود در کشور آلمان بین ۲ تا ۳ هفته است. هزینه دولتی برای ثبت شرکت که به دولت آلمان پرداخت می شود بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ یورو می باشد که هزینه وکیل رسمی آلمان نیز به این میزان اضافه خواهد شد.

یک شرکت GMBH توسط مدیر عامل خود ارائه و معرفی می گردد. در این نوع شرکت حداقل می بایست ۱ مدیر عامل وجود داشته باشد. که این شخص حتما نبایست سهامدار و یا یک شخص آلمانی باشد. همچنین سهامداران نیز میتوانند در اداره این شرکت تاثیر داشته باشند.

برای اینکه شرکت ثبتی دارای اعتبار باشد حتما باید ثبت تجاری شود. بدین منظور نام این شرکت حتما باید  در (Handelsregister) ثبت شود. تمامی مدیران عامل(Geschäftsführer) باید مدارک ثبت شده در دفتر ثبت تجاری و اقتصادی را شخصا امضا کنند. در ( NOTARY)یا همان دفتر اسناد رسمی.

نام شرکت حتما باید برگرفته از زمینه کاری و یا اهداف شرکت و یا نام سهامداران شرکت باشد. همچنین حتما باید دارای ضمیمه مسئولیت محدود باشد. “mit beschränkter Haftung.”

بعد از اینکه پرونده در دفتر ثبت تجاری و اقتصادی ثبت شد، شرکت وجهه قانونی پیدا می کند. بعد از این مرحله شرکت باید در اداره تجارت محلی Gewerbe- oder Ordnungsamt نیز ثبت شود.

لازم به ذکر است که سهم ها در این نوع شرکت ها نمی توانند دارای گواهی باشند(مانند اوراق بهادار) و همینطور نمی توانند وارد بازار بورس شوند. هر چند می توانند دارای گواهی رسمی باشند.

۲شرکت های سهامی عام  Aktiengesellschaft (AG)

این نوع از شرکت ها معمولا مناسب افراد تازه وارد به عرصه بیزینس جهانی نیست و به افرادی که برای اولین بار وارد بازارهای جهانی می شوند توصیه می شود که ابتدا از شرکت های با مسئولیت محدود شروع کنند.

در شرکت های سهامی عام در ابتدا نیاز به وجود ۵ عضو می باشد. حداقل سرمایه اولیه برای تاسیس این نوع شرکت ها ۵۰٫۰۰۰ یورو می باشد. سهم های اولیه این نوع شرکت ها نیز باید از ابتدای ثبت وارد بازار بورس شوند. اساسنامه اولیه این شرکت ها باید در دادگاه و یا در دفترخانه اسناد رسمی ثبت شود.

مراحل ثبت در دفاتر تجاری و همینطور اداره تجارت محلی نیز مانند مراحل شرکت های با مسئولیت محدود می باشد.

نام این گونه شرکت ها نیز معمولا از اهداف تجاری شرکت گرفته می شود.

سایر شرکت های قابل ثبت در کشور آلمان :

۳Offene Handelsgesellschaft (OHG): شرکت های شراکت کلی که شرکا در آنها توانایی های یکسان داشته و فاقد یک تصمیم گیرنده واحد و مدیر هستند.

۴–Kommanditgesellschaft (KG) (Limited partnership):شرکت های شراکت محدود مانند شرکت های شراکت کلی هستند اما شرکای مختلف در آنها دارای محدودیت های مختلف هستند.

۵–(GmbH & Co. KG): شرکت های  مسئولیت محدود با شراکت محدود :تلفیقی از این دو نوع شرکت (مورد ۱و۴)هستند.

۶–Töchtergesellschaft.: شرکت های تابعه : شرکت های غیر مستقلی که به طور فیزیکی از شرکت اصلی جدا می شوند. اما حد مشخصی از وابستگی را به شرکت مادر دارند.

۷–Zweigniederlassung)):شرکت های شعبه ای: این شرکت ها را در واقع می توان یک مرکز فروش غیر مستقل و وابسته به شرکت مادر نامید.

مزیت دریافت اقامت آلمان با ثبت شرکت :

حال پس از بررسی انواع ثبت شرکت در آلمان به این موضوع می پردازیم که چرا برای ثبت شرکت و مهاجرت کشور آلمان را انتخاب کنیم؟ در واقع به بررسی مزیت ثبت شرکت در آلمان پرداخته و به چگونگی ثبت شرکت در آلمان خواهیم پرداخت.

سایت اقتصادی خبری GTAI در یک گزارش تحلیلی از مزایای سرمایه گذاری و کارآفرینی در کشور آلمان مقاله ای به چاپ رسانده که در ادامه به ذکر این مقاله خواهیم پرداخت.

در این گزارش ۱۰ نکته مثبت عمده برای سرمایه گذاری و کار آفرینی در آلمان بیان شده است که به آن می پردازیم.

۱سردمدار اقتصاد جهانی :

می توان گفت که کشور آلمان موتور اقتصادی اروپاست. سرمایه گذاران و کار آفرینان در این کشور می توانند از مزایای اقتصادی چهارمین قدرت اقتصادی جهان بهره مند شوند.

۲یکی از بازیگران اصلی اقتصاد جهانی:

کشور آلمان سومین صادر کننده بزرگ جهان در رقابتی تنگاتنگ با چین و آمریکا است. کشور آلمان با شاخص ۴۶۹ ملیارد یورو در شاخص FDI یکی از بهترین کشورها برای سرمایه گذاران خارجی است.

۳تولید کننده برتر:

آلمان یکی از بزرگترین تولید کنندگان جهان است که دارای تولیداتی با کیفیت تضمین شده و خوشنام در جهان است. همچنین نرخ کارگر نیز اخیرا در این کشور کاهش یافته است. روند رو به رشد بازار جهانی در این کشور و تولیدات با کیفیت و پرطرفدار کشور آلمان آن را به یکی از کشورهای مورد علاقه سرمایه گذاران تبدیل کرده است.

۴نیروهای کار عالی :

سیستم آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی کشور آلمان یکی از برترین های جهان است. به همین دلیل این سیستم نیروهای کار زبده و توانمندی را وارد بازار کار کشور آلمان خواهد کرد.

۵قدرت خلاقیت و نوآوری:

کشور آلمان کشور شماره  یک در میزان نوآوری و اختراعات در اروپاست. مخترعین آلمانی هر ساله میلیارد ها یورو بودجه تحقیقات از دولت فدرال دریافت می کنند تا همچنان به عنوان پیشروی اختراعات و نوآوری در اروپا و جهان باقی بمانند.

۶زیر ساخت های برتر جهانی :

با توجه به قرار داشتن کشور آلمان در قلب اروپا و بازار شماره یک تدارکات در اروپا کشور آلمان بازاری ایده آل برای سرمایه گذاران خارجی است. زیرساخت های مناسب و بستر فراهم از نظر ارتباطات و انرژی و همچنین سیستم حمل و نقل جهانی در این کشور کوتاه ترین راه رسیدن به موفقیت را در این کشور تضمین می کند.

۷دعوت از سرمایه گذاران با انگیزه در پروژه هایی جذاب:

کشور آلمان جاذبه های فراوانی را برای سرمایه گذاران فراهم می آورد. این کشور برنامه های بسیار جذابی را برای سرمایه گذاری معرفی می کند. این فرصت های سرمایه گذاری بسیار جامع و فراگیر هستند و هر نوع سلیقه و زمینه ای را برای سرمایه گذاری شامل می شوند.

۸وضعیت مالیاتی مناسب :

کشور آلمان نرخ مالیات را برای شرکت ها و کارآفرینان در این کشور کاهش داده است. اصلاح قانون مالیات در این کشور کمک بزرگی به سرمایه گذاران و کارآفرینان در این کشور نموده است. دولت فدرال این کاهش را جهت سهولت کار سرمایه گذاران و همچنین پایین ماندن هزینه نیروی کار انجام داده است.

۹چهارچوب امن سرمایه گذاری :

اقتصاد توسعه یافته و همچنین سیاست های حمایتگرانه دولت از سرمایه گذاران ، جوی امن را برای سرمایه گذاری و کارآفرینی در این کشور فراهم آورده است. قرارداد ها، ضمانت نامه ها، تعهدات و … در این کشور در چهارچوبی محکم و ایمن و زیر نظر مراجع قانونی انجام می پذیرد.

۱۰کیفیت زندگی :

کشور آلمان دارای اجتماعی مدرن، ایمن و مقاوم است. این کشور از استانداردهای بالای زندگی در جهان برخوردار بوده و همچنین سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی و همینطور نظام تامین اجتماعی و بیمه سلامت این کشور جزو بهترین های جهان می باشد. همچنین فرصت های بسیاری در زمینه فرهنگی اجتماعی و ورزشی برای کسانی که در این کشور زندگی می کنند فراهم است .

تحلیل سایت InvestGermany از وضعیت سرمایه گذاری و اقامت آلمان با ثبت شرکت :

در این قسمت از نوشتار نگاهی مختصر به دلایل انتخاب آلمان برای سرمایه گذاری می پردازیم.

۱-اقتصاد پایدار و بدون چالش کشور آلمان

۲- آلمان یکی از رهبران اقتصاد جهانی است

۳-اختراعات و نوآوری در این کشور در بیشترین حد قرار دارد

۴-اعطای سود به سرمایه گذاران از جانب دولت انجام میپذیرد

۵-میزان مالیات متعارف در کشور آلمان

۶- وجود نیروهای کار زبده در این کشور

۷-اقتصاد و زیرساخت های توسعه یافته در کشور آلمان

۸-اعطای وام دولتی به سرمایه گذاران خارجی

۹-وجود شرایط یکسان برای سرمایه گذار آلمانی و سرمایه گذار خارجی

۱۰-چهارچوب مشخص و ثابت سرمایه گذاری

در انتها این نکته قابل ذکر است که وقتی که یک شخص خارجی ثبت شرکت در آلمان انجام میدهد، می تواند در ابتدا اقامت یک ساله و پس از ۳ سال تمدید اقامت دائم را برای خود و خانواده اش دریافت نماید. منظور از خانواده همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال هستند. شرط تمدید این شرکت ها انجام کار و درآمد زایی و همچنین پرداخت مالیات بر درآمد به دولت آلمان است.

لازم به ذکر است که میزان گردش مالی برای تمدید اقامت سالانه ۱۰۰٫۰۰۰ دلار است.