به این نوشته چند امتیاز می دهید؟

ثبت شرکت در گرجستان

متاسفانه به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و تورم بالا در ایران روز به روز به تعداد متقاضیان ثبت شرکت در گرجستان و اقامت گرجستان افزوده می شود. بسیاری از کسانی که قصد ثبت شرکت در این کشور را دارند می خواهند از این طریق اقامت گرجستان دریافت نمایند.

خوشبختانه در گرجستان نیز مانند بسیاری از کشور های جهان این امکان وجود دارد تا به تاسیس شعبه برای شرکت خود در مبدا بپردازید. واضح است که اگر فعالیت شرکت شما در دسته نیازمندی های آن کشور باشد دستیابی به موفقیت و بازدهی شرکت شما سریعتر اتفاق میافتد.

در گرجستان نیز این قانون وجود دارد که اگر ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری انجام شود، از معافیت ها و تشویق های مالیاتی برخوردار خواهید شد. بنابراین بهتر است پیش از ثبت شرکت با قوانین ثبت شرکت این کشور بیشتر آشنا شده تا بتوانید نوع شرکت مناسب و موضوع فعالیت پرسود و مورد نیاز این کشور را برای ثبت انتخاب نمایید.

لازم به ذکر است که ثبت شرکت در گرجستان و اخذ اقامت گرجستان دو موضوع متفاوت هستند. زیرا شما با ثبت شرکت در این کشور نمی توانید فورا اقامت گرجستان را نیز کسب کنید. چنانچه تصمیم دارید از طریق ثبت شرکت، اقامت گرجستان را به دست آورید باید شرکت ثبت شده شما فعال باشد. سپس برای فعال بودن شرکت باید مالیات شرکت را به صورت ماهانه و سالانه پرداخت نمایید.

بهتر است بدانید که چنانچه حداقل مبلغ 300,000 هزار دلار آمریکا در شرکت خود سرمایه گذاری کنید یا بتوانید اثبات کنید که سالیانه حداقل مبلغ 120,000 دلار آمریکا تراکنش مالی دارید، می توان برای اخذ اقامت دائم گرجستان درخواست دهید.

 

انواع ثبت شرکت در گرجستان :

پیش از اینکه بخواهید برای ثبت شرکت در گرجستان اقدام نمایید لازم است تا با انواع شرکت در این کشور آشنا شوید.

شرکت سهامی ( JSC ) ( Joint stock company ) :

شرکت سهامی یک نهاد قانونی به شمار می رود که سرمایه آن به مقادیر اسمی به طور مساوی تقسیم شده است. این سهام در واقع یک وثیقه محسوب شده تا ضامن مطالبات یک سهامدار در رابطه با دارایی شرکت سهامی، حقوق و تعهدات سهامداران و شرکت سهامی در قبال یکدیگر باشد. همچنین باید بدانید که بدهی یک شرکت سهامی به دارایی کل آن محدود خواهد شد. به این ترتیب سهامداران مشمول تعهدات شرکت سهامی نیستند.

شرکت با مسئولیت محدود ( Limited Liability company ) ( LLC ):

شرکت با مسئولیت محدود یک نهاد بازرگانی قانونی است که تعهدات آن به بستانکارانش به دارایی موجود آن شرکت محدود می شود. شرکت با مسئولیت محدود می تواند توسط تنها یک شخص تاسیس گردد و یا می تواند دارای شریک باشد. اغلب ثبت شرکت در این کشور از این نوع هستند و این نوع ثبت شرکت در گرجستان عمومیت دارد.

نکته جالب در زمینه ثبت شرکت مسئولیت محدود در گرجستان این است که مدرک ثبت شرکت در گرجستان با مسئولیت محدود معمولا به صورت General Trading صادر می شود.

اما General Trading یعنی چه؟  General Trading به این معنی است که شما با داشتن یک پروانه کسب قادر خواهید بود تمامی مشاغل را راه اندازی کنید. البته به جز تجارت های مرتبط با دارو که نیاز به دریافت مجوز جداگانه ای از وزارت بهداشت گرجستان است.به عنوان مثال، شما با ثبت شرکت مسئولیت محدود می توانید یک هتل ، کارواش ، کافی نت ، کافی شاپ و … را راه اندازی کرده و نیازمند دریافت مجوزهای جداگانه نیستید. البته این قانون در مورد شرکت هایی که موضوع فعالیت آنها مرتبط با دارو است صدق نمیکند.

البته باید بدانید که هنگام ثبت شرکت بایستی لیست مشاغلی که مدنظر شماست را اعلام نمایید.

مشارکت عمومی ( General Participation ) ( GP ) :

مشارکت عمومی به شرکتی گفته می شود که در آن چندین شریک فعالیت های مستمر و مستقل کارآفرینی را تحت نام یک شرکت انجام می دهند.لازم به ذکر است که بنیانگذاران در قبال تمام بدهی های شرکت شخصاً مسئولیت دارند.

مشارکت محدود ( Limited Partnership ) ( LP ) :

مشارکت محدود به شرکتی گفته می شود که در آن چندین شخص به طور مشترک فعالیت های کارآفرینی مستقلی را تحت نام یک شرکت اجرا می کنند. در مشارکت محدود، تعهدات یک یا چندین شریک در قبال بستانکاران این شرکت محدود به سرمایه های آنان در شرکت است (شرکای محدود) در حالیکه دیگر شرکا شخصاً در قبال بدهی شرکت مسئولیت دارند.

همان طور که پیشتر گفتیم ثبت شرکت با اقامت در گرجستان دو مقوله کاملا متفاوت هستند. بنابراین تصور نکنید که صرفا با ثبت شرکت به شما اقامت گرجستان اعطا می شود. همچنین گفتیم که یکی از شروط دریافت اقامت گرجستان از طریق ثبت شرکت آن است که شرکت شما فعال باشد. برای فعال نگه داشتن شرکت بایستی مالیات ماهانه و سالانه پرداخت نموده و بدون پرداخت آنها شرکت فعال محسوب نمی شود.

ثبت شرکت در گرجستان اقامت گرجستان

هزینه ثبت شرکت در این کشور

حتما برایتان این سوال پیش آمده که هزینه ثبت شرکت در این کشور چقدر است ؟ برای اطلاع از میزان هزینه ثبت شرکت در این کشور با ما همراه باشید.

الف – هزینه مربوط به ثبت در اداره ثبت شرکت های تفلیس و پرداخت هزینه های دولتی آن

هزینه : ۲۰۰ ( دویست ) دلار آمریکا

مدت زمان انجام کار : یک روز کاری

توجه : روز کاری تمام روزهای هفته از ساعت ۱۰ الی ۱۸ به جز روزهای شنبه و یکشنبه و روزهای تعطیلات رسمی گرجستان است.

ب- ثبت شرکت در گرجستان و اخذ پروانه جنرال تریدینگ + اخذ کد مالیاتی + مهر شرکت + تنظیمات اساسنامه  به دو زبان گرجی و انگلیسی – ارائه آدرس دائمی و معتبر برای شرکت

هزینه : ۵۰۰ ( پانصد ) دلار آمریکا

مدت زمان انجام کار  : یک روز کاری

ج – ثبت شرکت در گرجستان و اخذ پروانه جنرال تریدینگ+ اخذ کد مالیاتی+ مهر شرکت + تنظیمات اساسنامه به دو زبان گرجی و انگلیسی + ارائه آدرس دائمی و معتبر برای شرکت + اخذ دستگاه آپارات مالیاتی

هزینه : ۸۰۰ ( هشتصد ) دلار آمریکا

مدت زمان انجام کار : دو روز کاری

سوال : دستگاه آپارات مالیاتی چیست ؟

پاسخ : تجارت هایی که مشتری های آن پول نقد به صاحب بیزنس پرداخت می کنند، حتما بایستی دارای دستگاه آپارات مالیاتی باشند. مثل سوپر مارکت ها , رستوران ها ، کافی شاپ ها ، مراکز خرید و … در غیر این صورت ممکن است توسط پلیس مالیاتی گرجستان جریمه های سنگین نقدی شوید.

ثبت شرکت در گرجستان اقامت گرجستان

مراحل ثبت شرکت در گرجستان

در مبحث انواع ثبت شرکت گفتیم که متداولترین نوع شرکت ثبت شده در گرجستان ، شرکت مسئولیت محدود یا LLC است. زیرا با ثبت شرکت مسئولیت محدود می توانید در طیف گسترده ای از مشاغل فعالیت کنید. بنابراین در این مبحث مراحل ارائه شده برای ثبت شرکت مسئولیت محدود در نظر گرفته شده است:

۱ – ثبت شرکت از نوع مسئولیت محدود و جنرال تریدینگ

۲ – ارائه آدرس دائمی و معتبر با سند ملک برای شرکت شما

۳ – ارائه قرارداد معتبر جهت ثبت شرکت در این کشور همراه با تعهدات طرفین

۴ – مهر شرکت و طراحی و ثبت لوگوی شرکت

۵ – بازکردن حساب بانکی شخصی و شرکتی و اخذ ویزاکارت تجاری

۶ – اخذ کد مالیاتی برای شرکت شما

۷ – تنظیمات اساسنامه محضری توسط وکیل رسمی به دو زبان گرجی و انگلیسی همراه با توضیحات کامل نوع کسب و کار و قوانین اساسی شرکت