5/5 - (7 امتیاز)

ثبت برند آرایشی بهداشتی

به جرات می توان گفت افزایش مصرف لوازم آرایشی در میان ایرانیان سبب شده تا تقاضا برای ثبت برند آرایشی بهداشتی در ایران بالا باشد.

بنا به آمارهای اعلام شده جهانی، ایران رتبه هفتم جهانی و بعد از عربستان رتبه دوم مصرف لوازم آرایشی را در خاورمیانه دارد. به همین دلیل افراد زیادی برای کسب سود بیشتر از این تجارت پر رونق، به صادرات و واردات لوازم آرایشی بهداشتی روی آورده اند.

ثبت علامت تجاری که در ایران با ثبت برند شناخته می شود کاملا اختیاری است مگر در مواردی که قانون ثبت آن را الزامی دانسته باشد.

به عنوان مثال ، برای جلوگیری از تقلب و تقلید و تسهیل نظارت در ساخت کالاهایی که برای مصرف مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود، نصب و ثبت اجباری علامت صنعتی بر روی تمام اجناس دارویی و خوراکی و آرایشی الزامی است.

بنابراین کسانی که اقدام به واردات لوازم آرایشی بهداشتی می کنند چون برای مصرف مستقیم بر روی بدن انسان به کار می روند ملزم به ثبت برند هستند.

تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مشروحه در ماده ۵ اعم از آنکه در داخل ایران و یا در خارج ساخته و وارد کشور شده و در بازار تحت اسم مشخصی با نصب برچسب به معرض فروش قرار می گیرند باید دارای علامت صنعتی یا تجاری ثبت شده بوده و در روی برچسب نکات زیر تصریح گردد :

  • نام تجاری و نشانی سازنده جنس با قید کشور مبدا.
  • شماره ثبت علامت در ایران .
  • از زمان اعلام وزارت بهداشت ، شماره و تاریخ اجازه وزارتخانه مزبور برای ساختن یا به معرض فروش گذاشتن در ایران نیز الزامی است.
  • علائمی که برای اجناس ساخت ایران انتخاب می شوند و دارای کلمات یا عبارات تفننی می باشند باید به حروف فارسی نوشته شده و استعمال علامت به حروف خارجی به شرطی مجاز دانسته شده که با حروف ریز نوشته شده و کلمات ساخت ایران به آن اضافه گردد .

تمامی کارخانه های داخلی یا خارجی مقیم ایران و همچنین شعبات و نمایندگان تجارتخانه ها و تولیدکنندگان و واردکنندگان به طور عموم مکلف به رعایت موارد مذکور می باشند.

 

فرم درخواست مشاوره رایگان برای ثبت برند

چنانچه تمایل دارید تا در خصوص ثبت برند مشاوره رایگان دریافت کنید، فرم زیر را تکمیل نموده تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

    ثبت برند آرایشی بهداشتی

    طبقات برند آرایشی و بهداشتی :

    همان طور که در مبحث طبقات برند گفتیم، برای ثبت برند محصولات مورد نظر بایستی ببینید که آن محصول در کدام طبقه از طبقه بندی بین المللی قرار گرفته است.

    ثبت برند آرایشی و بهداشتی در سیزده طبقه مختلف 3، 5، 8، 9، 10، 11، 16، 18، 20، 21، 35، 39 و 44 قرار داده شده است. اما اینکه باید در کدام طبقه برند خود را ثبت کنید کاملا بستگی به محصول و مجوز فعالیت شما دارد. در ادامه به طور مختصر مفاد هر یک از این طبقات سیزده گانه را ارائه می کنیم.

     

    طبقه ۳ : ثبت برند آرایشی بهداشتی :

    طبقه ۳ برند یعنی طبقه برند آرایشی و بهداشتی است که برای استفاده در مواد آرایشی و لوسیون های مو ، لوازم بهداشتی مخصوص دندان مانند خمیر دندان و دهان شویه ، عطر ، روغن های با اسانس ، مواد سفید کننده و سایر مواد برای استفاده در شستن لباس، ترکیبات مخصوص نظافت ، براق کردن ، لکه گیری و صیقل کردن و … به کار می روند.

     

    طبقه ۵ : طبقه برند مواد دارویی :

    پنجمین بخش از طبقات برند ، طبقه ۵ برند یعنی طبقه برند مواد دارویی است که برای استفاده در داروها ، داروهای پزشکی و دامپزشکی ، مواد غذایی و مواد رژیمی اقتباس شده برای استفاده های پزشکی یا دامپزشکی ، غذا برای نوزادان ، مکمل های غذایی برای انسان و حیوانات ، موم دندان ، قارچ کش ، علف کش و … به کار می روند.

    اگرچه عنوان این طبقه ارتباطی با ثبت برند آرایشی بهداشتی ندارد، اما شامل موارد خاص است: آماده سازی بهداشتی برای بهداشت شخصی،  پوشک بچه و پد بی اختیاری بزرگسالان ، دئودورانت ها ، شامپوهای دارویی و … . موارد ذکر شده از جمله محصولاتی است که در دسته لوازم آرایشی بهداشتی قرار گرفته و با توجه به مجوز فعالیت و محصولات خود می توانید برند خود را در این طبقه ثبت کنید.

     

    طبقه ۸ : ثبت برند ابزارآلات :

    طبقه ۸ برند یعنی ثبت برند ابزارآلات است که برای استفاده در ابزار دستی ، کارد و چنگال و ریش تراش به کار می روند. در صورتی که محصولات مورد نظر شما ابزارهایی برای نظافت شخصی مانند ریش تراش ، خالکوبی ، و ابزارهای مانیکور و پدیکور است باید برند خود را در این طبقه به ثبت برسانید.

     

    طبقه ۹ : ثبت برند ابزارآلات علمی :

    طبقه ۹ برند یعنی طبقه برند ابزارآلات علمی است که برای استفاده در مصارف علمی ، پژوهشی ، ناوبری ، نقشه برداری ، عکاسی ، سینمایی ، سمعی و بصری ، نوری ، توزین ، اندازه گیری ، سیگنالینگ ، تشخیص ، تست ، بازرسی ، دستگاه های آموزشی و ابزار ، سوئیچینگ ، دستگاه ها و ابزار برای ضبط ، انتقال ، بازتولید و یا پردازش صدا ، تصاویر و یا داده ها ، رسانه های ضبط شده و دانلود ، نرم افزار کامپیوتر، دستگاه سکه ثبت وجه نقد ، دستگاه های محاسبه ،کامپیوتر و دستگاه های کامپیوتری محیطی، لباس های غواصی ، ماسک های غواصان ، گوش گیر برای غواصان ، کلیپ های بینی برای غواصان و شناگران ، دستکش برای غواصان ، دستگاه تنفس برای شنا در زیر آب و دستگاه آتش خاموش به کار می روند.

    این طبقه شامل موارد خاص دیگری نیز هست که لنزهای تماسی از جمله این موارد است. بنابراین در صورتی که محصول آرایشی بهداشتی مورد نظر مانند لنز تماسی است باید برند خود را در این طبقه ثبت کنید.

     

    طبقه ۱۰ : ثبت برند تجهیزات پزشکی :

    طبقه ۱۰ برند یعنی ثبت برند تجهیزات پزشکی است که برای استفاده در لباس های فشرده سازی ، کفش ارتوپدی ؛ ابزار و دستگاه های قاعدگی ، ابزار پیشگیری از بارداری و زایمان مانند کاپ قاعدگی ، کاندوم ، تشک های زایمان ، پنس دستگاه های درمانی و پروتز به کار می روند.

     

    طبقه۱۱: طبقه برند سیستم آبیاری :

    سیستم آبیاری ، یازدهمین بخش از طبقات برند ( طبقه 11 برند )  است که برای دستگاه ها و تاسیسات برای روشنایی ، گرمایش ، خنک کننده ، تولید بخار ، پخت و پز ، خشک کردن ، تهویه ، تامین آب و اهداف بهداشتی به کار می روند.

    جالب است بدانید که سشوار و سایر ابزارهای خشک کن مو از جمله موارد خاص این طبقه برند محسوب می شوند.

     

    طبقه ۱۶ : ثبت برند لوازم التحریر :

    شانزدهمین بخش از طبقات برند ، طبقه ۱۶ برند که برای ثبت برند لوازم التحریر است که شامل کاغذ و مقوا ، ماده چاپ شده،  مواد صحافی ، لوازم التحریر و ملزومات اداری ( به جز مبلمان اداری ) ، چسب برای لوازم التحریر و یا اهداف خانوار ، مواد نقاشی و مواد برای هنرمندان، برس مواد آموزشی ، ورق های پلاستیکی ، فیلم ها و کیسه های بسته بندی، نوع چاپگر ، بلوک چاپ می باشد.

    جالب است بدانید که کاغذ توالت و دستمال بهداشتی از جمله موارد خاص این طبقه به شمار می رود که مربوط به دسته لوازم آرایشی بهداشتی است.

     

    طبقه ۱۸ : طبقه برند چرم و چرم مصنوعی :

    طبقه ۱۸ برند یا ثبت برند چرم و چرم مصنوعی پوست حیوانات که عمدتا برای استفاده در کیف و کیسه حمل، چتر و عصای مخصوص راه رفتن، شلاق ، زین و یراق، قلاده و لباس برای حیوانات است.

    لازم به ذکر است که چنانچه قصد دارید تا به واردات کیف لوازم آرایش مشغول باشید این طبقه را برای ثبت برند آرایشی بهداشتی خود انتخاب نمایید.

     

    طبقه ۲۰ : ثبت برند مبلمان و اثاثیه :

    طبقه ۲۰ برند عمدتا شامل مبلمان و قطعات آن ، و همچنین برخی از محصولات ساخته شده از چوب ، چوب پنبه ، عصا ، ترکه یا چوب کوتاه ، شاخ ، استخوان ، عاج ، پوسته ، کهربا  و … می باشد.

    در صورتی که قصد وارد کردن مبلمان آرایشگاهها مانند آینه ها و میز توالت را دارید می توانید برند خود را در این طبقه برند به ثبت برسانید.

     

    طبقه ۲۱ : ثبت برند لوازم آشپزخانه :

    این طبقه مربوط است به ظروف خانگی یا آشپزخانه و ظروف آشپزی و کارد و چنگال، چاقو و قاشق ؛ شانه و اسفنج، برس، قلم مو سازی ، مواد برای تمیز کاری و ظروف و سفال. در کل باید گفت طبقه ۲۱ برند شامل ظروف و دستگاه برای استفاده خانگی و آشپزخانه و همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی و ظروف توالت و ظروف شیشه ای و برخی از محصولات ساخته شده از سرامیک، سفال است.

    لوازم آرایشی و بهداشتی و ظروف توالت ، به عنوان مثال ، شانه و مسواک غیر الکتریکی ، نخ دندان ، فوم جدا کننده برای استفاده در ساق پا و پودر آرایشی در این طبقه قرار دارند.

     

    طبقه ۳۵ : ثبت برند تبلیغاتی و امور اداری :

    طبقه ۳۵ برند مربوط به تبلیغات و مدیریت کسب و کار خود و كارهای دفتری و اداری است.

    خدمات عمده فروشی برای داروسازی ، دامپزشکی و تدارکات بهداشتی و لوازم پزشکی نیز از مواردی است که در این طبقه قرار گرفته است.

     

     طبقه ۴۴- طبقه برند کشاورزی و باغبانی :

    خدمات پزشکی، خدمات دامپزشکی، مراقبت بهداشتی و زیبایی برای انسان ها و حیوانات، خدمات کشاورزی، باغبانی و جنگلداری از جمله مواردی است که در این طبقه قرار دارند.

    ثبت برند آرایشی بهداشتی

    مراحل ثبت برند آرایشی و بهداشتی :

    1- همواره به یاد داشته باشید که پیش از انجام هرگونه اقدامی باید استعلام بگیرید. زیرا اگر کسی قبل از شما برندی مانند شما و یا شبیه به برند شما در همان طبقه مورد نظر شما ثبت کرده باشید امکان ثبت برند مورد نظر خود را ندارید.

    2- پس از استعلام برند مورد نظر و احراز قابل ثبت بودن آن، بایستی مدارک مورد نیاز را آماده کنید. در ادامه این مطلب به ذکر مدارک لازم برای ثبت برند آرایشی بهداشتی می پردازیم.

    3- مرحله بعدی ثبت اظهارنامه برند مورد نظر در سامانه اداره علامت است.

    4- پس از تکمیل و ارسال اینترنتی اظهارنامه ثبت برند آرایشی بهداشتی مورد نظر شما، پرونده در نوبت بررسی کارشناسان (3 کارشناس) و در نهایت رئیس اداره ثبت علامت تجاری قرار می گیرد. چنانچه ثبت برند مورد نظر شما از نظر همگی این افراد بلامانع تشخیص داده شود، این موضوع در سامانه به اطلاع شما خواهد رسید.

    سپس برای تشکیل پرونده فیزیکی برند مورد نظرتان بایستی به اداره مالکیت معنوی مراجعه نموده و اقدام به پرداخت هزینه روزنامه رسمی ثبت علامتو همچنین پرداخت هزینه حق الثبت علامت تجاری نمایید.

    لازم به ذکر است که بایستی بار دیگر، 30 روز پس از انتشار روزنامه رسمی نوبت اول، به منظور پرداخت هزینه نوبت دوم روزنامه رسمی به این اداره رجوع کنید.

    5- در آخر پس از انتشار نوبت دوم روزنامه رسمی باید مجددا برای دریافت گواهی نامه ثبت برند خود به اداره مذکور مراجعه کنید.

    مدارک لازم برای ثبت برند آرایشی و بهداشتی :

    باتوجه به اینکه شخصی که قصد ثبت برند لوازم آرایشی بهداشتی دارد شخص حقیقی است یا شخص حقوقی، لذا مدارک لازم برای ثبت برند متفاوت خواهد بود.

    الف) مدارک ثبت برند آرایشی بهداشتی برای شخص حقیقی:

    ۱- کپی برابر اصل مدارک هویتی شخص متقاضی

    ۲- کپی برابر اصل کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن برند

    ۳- کپی برابر اصل مجوز فعالیت

    ۴- ده نمونه از برند در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر

    ب) مدارک ثبت برند آرایشی بهداشتی برای شخص حقوقی:

    ۱- کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت

    ۲- کپی آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت

    ۳- کپی برابر مدارک هویتی تمام افراد دارای حق امضا

    ۴- کپی برابر اصل مجوز فعالیت ( جواز تاسیس ، پروانه بهره برداری و … )

    ۵- کپی برابر اصل کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن برند

    ۶- ده نمونه از برند در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر