به این نوشته چند امتیاز می دهید؟

دستورالعمل واردات خودروی دست دوم


هدف از تدوین دستورالعمل واردات خودروی دست دوم تعیین رویه ای برای ارزیابی و صدور تأییدیه تکی وسایل نقلیه دست دوم وارداتی بر اساس الزامات و ضوابط فنی می باشد.


دامنه کاربرد دستورالعمل واردات خودروی دست دوم ( واردات خودروی کارکرده)


دستورالعمل واردات خودروی دست دوم ( واردات خودروی کارکرده) برای تمامی وسایل نقلیه دست دوم وارداتی در گروههای M N و O با یکی از شرایط ذیل مشمول این دستورالعمل میگردند، کاربرد دارد:

۱-۲- وسایل نقلیه دست دومی که مطابق قوانین ضوابط و مقررات اعلامی برابر تصویب نامه های هیئت وزیران واردات آنها به کشور مجاز اعلام میگردند.

۲-۲- تمامی وسایل نقلیه دست دوم وارداتی موجود در کشور که در اختیار نهادها، سازمانها، سفارتخانه ها، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی دستگاههای دولتی قضایی و حاکمیتی قرار داشته و فاقد پلاک یا پلاک تردد عمومی هستند.


مسئولیت اجرا و نظارت و اطلاع رسانی


مسئولیت اجرا و اطلاع رسانی دستورالعمل واردات خودروی دست دوم ( واردات خودروی کارکرده) بر عهده ادارات کل استاندارد استانی و دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده هیئت نظارت است.

۱-۴- قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی
۲-۴- قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی
۳-۴- مواد الحاقی واردات خودروهای دست دوم به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه مربوطه
به کار میرود.


تعاریف دستورالعمل واردات خودروی دست دوم


در دستورالعمل واردات خودروی دست دوم ( واردات خودروی کارکرده) علاوه بر تعاریف مندرج در استاندارد ملی ایران به شماره ۶۹۲۴ ،واژه ها اصطلاحات و تعاریف زیر به کار می روند:

سازمان: منظور سازمان ملی استاندارد ایران است.

اداره کل: منظور اداره کل استاندارد استان است.

شرکت بازرسی: منظور شرکت بازرسی کالای وارداتی (سورویانس) است که در حوزه جغرافیایی مربوطه و دامنه فعالیت بازرسی خودرو تأیید صلاحیت شده است و همچنین دارای گواهینامه تایید صلاحیت از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران با دامنه استاندارد ملی ایران به شماره ۶۹۲۴ است.

یادآوری – فهرست و مشخصات شرکتهای بازرسی از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان به نشانی www.inso.gov.ir قابل دستیابی است.

متقاضی: منظور وارد کننده وسیله نقلیه دست دوم مالک یا نماینده قانونی مالک میباشد.

خودروی دست دوم: تمامی خودروهایی که میزان پیمایش ثبت شده آن در سامانههای داخلی خودرو حداقل صد کیلومتر بوده و یا حداقل یک سال از تاریخ ورود آن به کشور سپری شده باشد.

سیستمهای اصلی خودرو: به شاسی، بدنه، زیر بدنه نگهدارنده، قوای محرکه، سیستم انتقال قدرت، محورها، سیستم فرمان، سیستم ترمز، دسته سیم اصلی خودرو، چراغها و سایر مجموعه های مشمول استانداردهای اجباری تأیید نوع، سیستمهای اصلی اطلاق میشود.

سیستمهای تکمیلی خودرو: به تمامی سیستمهای برقی یا مکانیکی که به صورت انتخابی توسط خودروساز بر روی خودرو نصب میشوند از قبیل سیستمهای مالتی مدیا کروز ،کنترل گرمکن و سردکن صندلی دوربین پیرامون خودرو اطلاق می گردد.

عیوب ایمنی: به هر گونه مغایرت وسیله نقلیه یا هر یک از سیستمهای اصلی آن با الزامات استانداردهای اجباری که باعث خروج خوردو از شرایط اولیه استفاده از آن شده و ایمنی آن را به مخاطره می اندازد، اطلاق می گردد.

عیوب عملکردی: به هر گونه نقص، ایراد و فقدان در وسیله نقلیه که منجر به عدم عملکرد صحیح حداقل یکی از سیستمهای اصلی یا تکمیلی خودرو شود اطلاق میگردد.

عیوب ظاهری: هر گونه نقص در مشخصات ظاهری که از نظر مصرف کننده ایراد محسوب شده و باعث نارضایتی گردد، مشروط به اینکه اخلالی در ایمنی و عملکرد خودرو ایجاد نکند اطلاق می گردد.

قطعات اصلی (OEM): قطعات و سیستمهای استفاده شده در فرایند تولید خودرو که از تأمین کنندگان و تولید کنندگان مشخصی تهیه شده و دارای درجه کیفی ممتاز خودروساز است.

هیئت نظارت: متشکل از دو معاون تخصصی مربوطه شامل معاون ارزیابی کیفیت به عنوان رئیس هیئت و معاون نظارت بر اجرای استاندارد و همچنین رئیس پژوهشگاه استاندارد مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد بازرسی و پاسخگویی به شکایات و مدیرکل دفتر مرکزی حراست است.

تأییدیه: به سند صادره توسط سازمان گفته میشود که در صورت برآورده شدن الزامات و ضوابط فنی مندرج در این دستورالعمل برای هر دستگاه وسیله نقلیه دست دوم وارداتی صادر میشود.

کمیته بازرسی: در صورت تشخیص هیئت نظارت و به منظور اقدام سریع در خصوص بازرسی وسیله نقلیه دست دوم وارداتی موضوع این دستورالعمل، کمیته بازرسی با مسئولیت و نظارت مستقیم مدیرکل استان با حضور نمایندگان استانی و یا از طریق ستاد سازمان با مسئولیت و نظارت مستقیم مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی با حضور نمایندگان دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی و پژوهشگاه استاندارد تشکیل میگردد.


شرح اقدامات (شرایط واردات خودروی دست دوم)


وسیله نقلیه دست دوم با یکی از شرایط ذیل قابلیت ارزیابی و صدور تاییدیه را دارد:

۱-۱-۶- وسایل نقلیه دست دوم وارداتی باید حداقل دارای یکی از شرایط ذیل باشد:

الف) دارای گواهی صحه گذاری تأیید نوع صادره از سازمان طی پنج سال گذشته باشد؛

ب) از برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا انگلیس ژاپن و کره جنوبی ذکر شده در کاربرگ برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا ،انگلیس ژاپن و یا کره جنوبی به شماره مدرک ۴-۱۵۲/۲۶۹د باشد؛

ج) دارای شماره تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد؛

د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد؛

ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC ارگان تأیید کننده خودرویی کشورهای حوزه خلیج فارس (GSO) باشد؛ و هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تأییدیه کشور چین CCC باشد؛

ز) هر دستگاه دارای گواهی تأییدیه کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC باشد؛

۲-۱-۶- وسایل نقلیه دست دوم وارداتی که در کشور موجود باشد و در اختیار نهادها سازمانها ،سفارتخانه ها سازمان جمع آوری و فروش اموال ،تملیکی دستگاههای ،دولتی قضایی و حاکمیتی قرار داشته و فاقد پلاک یا پلاک تردد عمومی هستند.

۲-۶- وارد کننده باید صحت مبدأ تولید و هر یک از موارد فوق را حسب مورد اظهار نماید.

۳-۶- وسیله نقلیه دست دوم وارداتی باید آماده استفاده عادی توسط کاربر باشد.

۴-۶- متقاضی واردات خودوری دست دوم باید درخواست رسمی خود را برای اخذ تأییدیه به سازمان ارائه نماید.

۵-۶- سازمان میتواند رأساً و یا از طریق شرکت (های) بازرسی نسبت به بازرسی فیزیکی از وسایل نقلیه دست دوم وارداتی و بررسی عملکرد سیستمها و قطعات مختلف آن طبق «کاربرگ چک لیست بازرسی فیزیکی از وسیله نقلیه دست دوم وارداتی» به شماره مدرک ۲ – ۱۵۲/۲۶۹/د اقدام نماید.

۱-۵-۶- در صورت تشخیص هیئت نظارت به جای استفاده از کارشناس فنی استان و خدمات شرکت بازرسی کمیته بازرسی جهت انجام بازرسی فیزیکی از وسایل نقلیه دست دوم وارداتی و بررسی عملکرد سیستمها و قطعات مختلف آن اقدام خواهد نمود.

۶-۶- وسیله نقلیه دست دوم وارداتی نباید دارای یکی از عیوب ایمنی طبق کاربرگ دسته بندی عیوب ایمنی عملکردی و ظاهری به شماره مدرک ۱-۱۵۲/۲۶۹ د باشد.

۷-۶- در صورتی که وسیله نقلیه دست دوم وارداتی دارای یکی از عیوب عملکردی طبق کاربرگ دسته بندی عیوب ایمنی عملکردی و «ظاهری به شماره مدرک ۱-۱۵۲/۲۶۹ د بوده به نحوی که رفع آن مستلزم تغییر و جایگزینی قطعه سیستم یا مجموعه فنی مجزا ،باشد باید با قطعات اصلی تعویض شده و رفع عیب گردد.

۸-۶- در صورتی که تعویض و اصلاح با قطعات غیر اصلی از قبیل قطعات عرضه شده در خدمات پس از فروش انجام شود باید قطعات تعویضی دارای استانداردها و الزامات تعیین شده باشند.

۹-۶- در صورتی که وسیله نقلیه دست دوم وارداتی صرفاً دارای یکی از عیوب ظاهری طبق کاربرگ «دسته بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری» به شماره مدرک ۱-۱۵۲/۲۶۹/د باشد، مشروط به درج نوع و محل عیب در تاییدیه امکان صدور تأییدیه وجود خواهد داشت.

۱۰-۶- مشخصات فنی و علائم ردیابی سیستم های اصلی وسیله نقلیه دست دوم وارداتی درج شده بر روی بدنه خودرو یا پلاک های شناسایی نباید با اسناد فروش یا اسناد گمرکی مغایرت داشته باشد.

۱۱-۶- چنانچه با توجه به نتایج بازرسی و اسناد وسیله نقلیه دست دوم وارداتی یا ویژگی های فنی درج شده در سامانه های رسمی خودروساز مشخص شود که قطعه سیستم یا مجموعه فنی مجزایی در خارج از شرکت سازنده وسیله نقلیه نصب شده و یا به نحوی مشخصات آن تغییر یافته است باید از روی آن باز شده و یا به مشخصات اصلی سازنده برگردانده شود.

۱۲-۶- تعهد از متقاضی مبنی بر پذیرش کلیه مسئولیت های مترتب بر واردات وسایل نقلیه دست دوم وارداتی موصوف و ارائه خدمات پس از فروش مطابق کاربرگ تعهد متقاضی» به شماره مدرک ۶-۱۵۲/۲۶۹/د اخذ گردد.

۱۳-۶- تعهد از وارد کننده مبنی بر ارائه تأییدیه معاینه فنی معتبر قبل از شماره گذاری مطابق کالا کاربرگ تعهد «متقاضی به شماره مدرک ۶-۱۵۲/۲۶۹/ د اخذ گردد.

۱۴-۶- با توجه به نتایج بازرسی فیزیکی موضوع بند ۶-۳ و سایر بندهای فوق در صورت برآورده شدن الزامات و ضوابط فنی مندرج در این دستورالعمل برای هر دستگاه وسیله نقلیه دست دوم وارداتی سازمان میتواند نسبت به صدور تأییدیه مطابق کاربرگ تأییدیه به شماره مدرک ۳-۱۵۲/۲۶۹/د اقدام نماید.

۱۵-۶- در خصوص بروز موارد خاص و پیش بینی نشده با تشکیل هیئت نظارت تصمیم گیری خواهد شد.


مستندات مرتبط


دستورالعمل نحوه صدور ،تمدید ،تجدید تعلیق و ابطال پروانه بازرسی کالا برای شرکتهای بازرسی کالاهای وارداتی صادراتی و داخلی و نظارت بر عملکرد آنها به شماره ۱۵۲/۲۳۷/د.


بایگانی سوابق


کلیه مدارک و سوابق مربوط به اجرای دستورالعمل واردات خودروی دست دوم ( واردات خودروی کارکرده) بر اساس ضوابط حقوقی در سازمان نگهداری شود.