استعلام شرکت های دانش بنیان


در این مقاله قصد داریم تا نحوه استعلام شرکت های دانش بنیان اطلاعات جامع و کاملی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. در مقاله « انواع شرکت های دانش بنیان » به تفصیل به ذکر انواع این شرکت ها پرداختیم. حال در این نوشتار می خواهیم نحوه استعلام شرکت های دانش بنیان را با یکدیگر مرور کنیم.

شرکت ها و موسساتی که پس از ارزیابی و بررسی معاونت ریاست جمهوری، موفق به دریافت اعتبارنامه دانش بنیان می شوند، در سامانه تایید شده و در فهرستی که در سامانه Pub.daneshbonyan.ir قرار دارد، اضافه می گردند. از این رو می توان با وارد کردن نام شرکت و یا موسسه در سامانه، صحت داشتن اعتبارنامه دانش بنیان را استعلام کرد.


معرفی سامانه ارزیابی و بررسی صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان


سامانه ارزیابی و بررسی صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان متعلق به کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان است که می توان اسامی شرکت ها و موسسات دانش بنیان را از آن دریافت کرد.

همچنین این سامانه اطلاعاتی مانند نوع شرکت دانش بنیان، محل استقرار، تاریخ تایید و حوزه فعالیت را در اختیار کاربران می گذارد. توجه داشته باشید که تنها شرکت هایی از مزایای اعتبار نامه دانش بنیان بهره مند می شوند که نام آن ها در این سامانه وجود داشته باشد و این سامانه تنها مرجع رسمی استعلام شرکت های دانش بنیان در کشور است.


سازمان های مربوط به شرکت ها و موسسات دانش بنیان


اواخر سال ۱۳۸۹ بود که مجلس شورای اسلامی، قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان را به تصویب رساند. از آن آن تاریخ تا اواخر دوره دهم ریاست جمهوری، وزارت علوم وظیفه بررسی شرکت ها و موسسات دانش بنیان را بر عهده داشت.

پس از اتمام این دوره، از شروع دولت یازدهم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارزیابی و اعطای تاییدیه دانش بنیان به متقاضیان بر عهده گرفت. در ادامه این تغییرات، صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف ارایه تسهیلات و حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان ایجاد شد.

در گام بعدی، شورای عالی عتف با ماموریت رهبری و ارتقای توسعه علمی و فناوری کشور تشکیل شد. همچنین این شورا، مسئولیت شکایت شرکت های دانش بنیان و متقاضی دریافت تاییدیه دانش بنیان را نیز بر عهده دارد.


معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری


دکتر سورنا ستاری، ریاست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را عهده دار است. این معاونت، دارای شانزده ستاد و هفت معاونت زیر مجموعه است.

از مهم ترین وظایف این معاونت می توان به توسعه فناوری، تقویت فرآیند تجاری‌ سازی شرکت های دانش بنیان و حمایت از موسسات و شرکت های دانش‌ بنیان اشاره کرد. از همین رو، ارزیابی شرکت های دانش بنیان به وسیله کارگزاری های رسمی این معاونت انجام می شود.


صندوق نوآوری و شکوفایی


در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان و تکمیل زنجیره فکر اولیه تا ورود به بازار، تلاش های بسیاری انجام شد تا بتوان کشور را از اقتصاد نفتی جدا کرد به سمت اقتصاد توسعه و تولید ارزش افزوده برد. در همین راستا مطابق ماده ۵ اصل ۴۴ قانون اساسی، یک نهاد مالی به نام صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل شد.

این صندوق ماموریت، تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، کاربردی نمودن دانش و دستاوردهای پژوهشی و تکمیل زنجیره فکر اولیه تا ورود محصول به بازار با رویکرد حمایتی از شرکت های دانش بنیان را بر عهده دارد و ارایه تسهیلات و خدمات مالی این دسته از شرکت ها و موسسات را بر عهده دارد.

هدف نهایی این نهاد مالی، شکوفایی اقتصادی، کمک به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی کشور با تمرکز بر روی شرکتهای دانش بنیان و فناوری های برتر است.


شورای عالی عتف


شورای عالی عتف با ماموریت راهبری و ارتقای توسعه علمی و فناوری کشور با هدف سیاستگذاری و نظارت فرابخشی و هماهنگی بین بخش ها در حوزه‌های علمی، فناوری و تحقیقاتی کشور، به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد.

این شورا با استناد به ماده ۳ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاسیس شد. از جمله وظایفی که در آیین نامه این سازمان آمده است، رسیدگی به اعتراض ها و شکایات شرکت های دانش بنیان و متقاضی دریافت تاییدیه دانش بنیان است.