انواع شرکت های دانش بنیان


در این مقاله قصد داریم تا در خصوص انواع شرکت های دانش بنیان اطلاعات جامع و کاملی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. در مقاله « شرکت دانش بنیان چیست » به تفصیل به تعریف این نوع شرکت پرداختیم.

همان طور که از نام آن برمی آید ، شرکت های دانش بنیان به واحدهایی گفته می شود که بر علم و دانش متکی هستند. این شرکت‌ها، کالا یا محصول ملموسی که به تنهایی قابل استفاده باشد را ارائه نمی‌دهند و با ترکیب علم و فناوری، فعالیت‌های مفیدی را به ثمر می‌رسانند.

از آن جایی که در این نوع شرکت، علم و دانش نقشی اساسی را ایفا می‌کند، اعضای مهم این شرکت ها را اقشار پژوهشگر و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها تشکیل می دهند.


شرکت های دانش بنیان چه کاربردی دارند؟


به طور کلی شرکت های دانش بنیان بر پایه یک ایده شکل می گیرند. در واقع با کمک دانش می خواهند آن ایده را به محصول یا نتیجه خاصی تبدیل کنند. در شرکت های دانش بنیان، پژوهشگران به بررسی ایده‌های نوینی می‌پردازند که با عملی کردن آنها بتوان نیازی از نیازهای جامعه را برطرف نمود.


اهداف شرکت های دانش بنیان


به طور کلی اکثر شرکت های دانش بنیان بر اساس یک ایده و با هدف تبدیل آن ایده به یک محصول جدید تاسیس می شوند. به عبارت دیگر ، شرکت های دانش بنیان تلاش می کنند تا با کمک دانش نوین خود که قابل مشاهده نیست به تولید و ایجاد کالا یا مشاغل و خدمات نوینی که قابل مشاهده است بپردازند.


انواع شرکت های دانش بنیان کدامند؟


پس از ذکر نکات لازم نوبت به معرفی انواع شرکت های دانش بنیان رسیده است. به طور کلی ، شرکت های دانش بنیان به دو دسته شرکت های تولیدی و شرکت های نوپا تقسیم می شوند.

هر یک از این گروه های اصلی نیز خود به دو زیر مجموعه تقسیم بندی می شوند. در ادامه این مطلب، دسته بندی ها و نوع تقسیم بندی شرکت های دانش بنیان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


شرکت های نوپا نوع یک


شرکت دانش بنیان نوپا نوع یک یکی از انواع شرکت های دانش بنیان است که هیچ دستاورد مالی‌ خاصی به دست نیاورده است. به عبارتی، این نوع شرکت فاقد اظهارنامه مالیاتی می باشد. این دسته از شرکت‌های دانش بنیان، باید محصولات خود را به مرحله‌ تولید برسانند و یا در بدبینانه ترین حالت، به عنوان نمونه‌ آزمایشگاهی ساخته شوند.

در مقاله « محصولات دانش بنیان » به تفصیل به معرفی این محصولات پرداخته ایم. محصول تولید شده توسط این نوع از شرکت‌ها، باید به سطح فناوری بالایی دست پیدا کند و باعث به وجود آمدن ارزش افزوده بالایی شود تا بتواند در دسته شرکت های دانش بنیان سطح یک قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که شرکت های دانش بنیان نوع یک معاف از مالیات می باشند.

انواع شرکت های دانش بنیان


شرکت‌های نو‌پا نوع دوم


یکی از انواع شرکت های دانش بنیان ، شرکت های نوپا نوع دوم است. این دسته از شرکت های دانش بنیان از هیچ دستاورد مالی برخوردار نیست و فاقد اظهارنامه‌ مالیاتی می‌باشند.

همانند شرکت های نوپا نوع اول ، محصولات این نوع از شرکت نیز یا باید به مرحله‌ تولید برسد و یا حداقل به عنوان نمونه‌ آزمایشگاهی ساخته شوند. این دسته نیز باید سطح دستیابی به فناوری بالایی را داشته باشد تا بتواند خدمات دانش بنیان سطح دو را دریافت کند.

تنها تفاوت این دسته با دسته‌ نوپا نوع یک در این است که سطح پیچیدگی و سختی کار نوع یک بیشتر از نوع دو می باشد.


شرکت های تولیدی نوع اول


به شرکت‌هایی گفته می‌شود که در آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت، بیش از ۲۵ درصد درآمدشان مکتوب شده باشد.

نکته حائز اهمیت در این شرکت ها، علاوه بر داشتن طراحی کالا مبتنی بر تحقیق و توسعه، رسیدن محصول به مرحله تولید با بهره گیری سطح فناوری بسیار بالا و تولید ارزش افزوده زیاد است که آن محصول را مشمول فهرست کالا و خدمات دانش بنیان سطح یک می کند.


شرکت های تولیدی نوع دو


عنوان این نوع از دانش بنیان‌ها را تنها سه دسته از شرکت‌ها می توانند داشته باشند.

دسته اول: شرکت هایی که محصولات خود را به مرحله تولید رسانده باشند. این محصولات باید به سطح تکنولوژی بالایی دست پیدا کنند و شامل خدمات شرکت‌های دانش بنیان سطح یک شود.

دسته دوم: شرکت‌هایی که فعالیت های مهندسی و پروژه‌های پیمانکاری داشته باشند مشروط به اینکه حداقل ۱۰ درصد کار را معیار‌های شرکت دانش بنیان تشکیل دهد.

دسته سوم: شرکت‌هایی که محصولات خود را به مرحله تولید رسانده باشند. این محصولات باید به سطح تکنولوژی بالایی دست پیدا کنند و شامل خدمات شرکت‌های دانش بنیان سطح دو شود.


شرکت های دانش بنیان نرم و هویت ساز


یکی از انواع شرکت های دانش بنیان شرکت های دانش بنیان نرم و هویت ساز هستند.

شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می کنند، باید از محصولاتی با فناوری و تکنولوژی بالایی برخوردار بوده و همچنین مقدار دقیق و مشخص مسائل فنی و مالی این نوع از شرکت ها بررسی شود.


شرکت های دانش بنیان فرایندی و خدماتی


شرکت‌های این دسته، باید با استفاده از وسایل، امکانات و مسیرهایی که از طرف شرکت های دانش بنیان به تایید رسیده و شرایط آیین نامه‌ ارزیابی دانش بنیان را دارا می باشد، کالا و خدمات غیر دانش بنیانی تولید کنند. این نوع از شرکت‌ها می‌توانند مشمول خدمات شرکت‌های دانش بنیانی تولیدی نوع دوم شوند.

انواع شرکت های دانش بنیان


شرکت های دانش بنیان تجاری سازی


یکی از انواع شرکت های دانش بنیان ، شرکت دانش بنیان تجاری سازی است. تجاری کردن محصولات دانش بنیان و به فروش رساندن آن‌ها، از بزرگترین مشکلات شرکت‌های دانش بنیانی می باشد. شرکت‌هایی که روند کاریشان، باعث رونق بخشیدن به دانش بنیادی‌ها شود، طبق اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با نام شرکت‌های دانش بنیان تجاری سازی، به تایید می‌رسند.

به همین منظور در بخش خدمات و کالاهای شرکت‌های دانش بنیانی، قسمتی متعلق به همین دسته از شرکت‌ها می‌باشد که با خدمات و کارکردهای خود، عاملی مهم برای رونق بخشیدن به شرکت‌های دانش بنیان هستند.


شرکت های دانش بنیان حوزه EPC


به مجموعه شرکت هایی که درآمد آنها حاصل از اجرای پروژه های مهندسی، پیمانکاری و ساخت EPC است، با در نظر گرفتن این نکته که حداقل ۱۰% پروژه شامل معیار های دانش بنیان باشد، می توانند اعتبارنامه دانش بنیان تولیدی نوع دو (صنعتی) را دریافت نمایند.
لازم به یادآوری است که تنها تفاوت شرکت‌های دانش بنیان تولیدی نوع دو (صنعتی) با دیگر شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع یک، فقط در عدم بهره مندی از معافیت مالیاتی است.


نقش انواع شرکت های دانش بنیان در صنعت و اقتصاد جهانی


انواع شرکت های دانش بنیان، با در اختیار داشتن علم و دانشی که از پژوهشگران و محققان خود وام می‌گیرد، موجب تغییر و تحول در زمینه‌های علم و تکنولوژی و کشف یافته‌های جدید شده و در ادامه‌ آن، باعث جهش اقتصادی در سطح کشور می‌شوند.

کسب و کارهای دانش بنیان را می‌توان یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری در هر کشوری دانست. کشوری که رشد اقتصادی بالایی داشته باشد، قطعا از حوزه صنعتی قوی نیز برخوردار است. غول‌های اقتصادی جهان به سرعت در حال رشد هستند و همگام نبودن با تکنولوژی و صنعت پیشرفته‌ دیگر کشورها، قطعا ضررهای جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.

باید پذیرفت که صنعت و اقتصاد کشورها، با مدیریت سنتی، به جلو پیش نخواهد رفت و چاره‌ کار، مدرنیته کردن راه صنعت و تکنولوژی، به کمک شرکت‌های دانش بنیان می‌باشد.


نتیجه گیری


امروزه انواع شرکت های دانش بنیان، سهم بسزایی در پیشرفت اقتصادی کشورها دارند. رقابت تنگاتنگی در حوزه‌ دستیابی به تکنولوژی های روز دنیا و فناوری های نوظهور بین قطب های اقتصادی دنیا وجود دارد.

کشورمان ایران نیز با حدود ۲۷۰۰ شرکت دانش بنیان، در ابتدای این راه طولانی قرار دارد؛ اما پژوهشگران مستعد و اساتید با جایگاه علمی بالا، در این حوزه مشغول به فعالیت هستند که آینده‌ اقتصاد ایران را در دست دارد.
برای رشد بیشتر در این حوزه و همگام شدن با کشورهای پیشرفته‌ دیگر، اولین و ابتدایی ترین قدم، حمایت از شرکت‌هایی است که به واسطه‌ دانشی که دارند، توانسته‌اند تکنولوژی و فناوری های روز دنیا را، با علم درآمیزند تا آسایش بیشتری را برای مردم به ارمغان بیاورد.