بهترین واکسن کرونا


شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که در حال حاضر، بهترین واکسن کرونا چیست ؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی هر کدام از واکسن ها پرداخته تا شما را برای انتخاب واکسن راهنمایی کنیم.

یافتن بهترین واکسن کرونا در دو سال گذشته ذهن اکثر مردم جهان را به خود مشغول ساخته است. خوشبختانه دانشمندان توانسته اند مانند بسیاری از بیماری ها برای این ویروس همه گیر که نزدیک به دو سال است که زندگی تمام دنیا را مختل کرد، دست یابند.

واکسن یک ماده بیولوژیک است که به منظور محافظت انسان در برابر عفونت‌های ناشی از باکتری و ویروس ساخته شده است. در واقع واکسن‌ها سیستم ایمنی بدن را برای ایجاد آنتی‌بادی آموزش می‌دهند. بسیاری از واکسن‌ها از طریق تزریق و برخی از طریق دهان یا اسپری در بینی وارد بدن می‌شوند.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، تا تاریخ ۶ جولای ۲۰۲۱، شروع ۲۸۹ پروژه واکسن کرونا ویروس ثبت شده است. از این تعداد ۱۰۵ واکسن کرونا نامزد در فاز آزمایش‌های انسانی قرار دارند. ۱۸۴ واکسن کرونا دیگر نیز هنوز به فاز کلینیکال وارد نشده‌اند.

تقریباً از هر ۱۰۰ واکسن، ۷ مورد در سطح به‌اندازه کافی خوب، ارزیابی می‌شوند. آنها می‌توانند به مرحله آزمایش‌های بالینی روی انسان وارد شوند. از بین واکسن‌هایی که به آزمایش‌های بالینی راه می‌یابند، از هر ۵ واکسن فقط یک مورد موفقیت‌آمیز است.

واکسن ها با تکنولوژی های مختلفی ساخته می شوند.پیش از معرفی بهترین واکسن کرونا بهتر است با انواع واکسن هایی که برای پیشگیری از کرونا ساخته شده اند آشنا شویم.

۵ نوع واکسن کرونا را در ادامه از نظر می گذرانیم:

۱- واکسن کرونا ناقل

در این نوع واکسن کرونا از ویروس بی‌ضرر غیرمرتبط (ناقل ویروسی) برای تحویل مواد ژنتیکی کرونا استفاده می‌شود.

سلول‌های ما از مواد ژنتیکی برای تولید پروتئین ویروسی خاصی استفاده می‌کنند که توسط سیستم ایمنی بدنمان شناخته و باعث پاسخ می‌شود. این پاسخ باعث ایجاد حافظه ایمنی می‌شود و بنابراین بدن می‌تواند در آینده با ویروس مقابله کند.

  • پاسخ ایمنی قوی ایجاد می‌کند.
  • ممکن است نیاز به نگهداری در دمای بسیار پایین داشته باشد.

از نمونه واکسن های ساخته شده از این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکسن اِبولا
  • واکسن آسترازنکا
  • جانسون و جانسون
  • اسپوتنیک

۲- واکسن کرونا ژنتیکی

این واکسن‌ها که برخی آن‌ها را بهترین واکسن کرونا می‌دانند شامل بخشی از ماده ژنتیکی ویروس کرونا (DNA یا RNA) است که باعث ایجاد این بیماری می‌شود.

مواد ژنتیکی، (به‌عنوان‌مثال RNA در مورد واکسن کرونا مدرنا و فایزر)، کدگذاری را برای یک پروتئین ویروسی خاص انجام می‌دهد. پس از تزریق، سلول‌های بدن از مواد ژنتیکی درون واکسن کرونا برای ساخت پروتئین استفاده می‌کنند.

این پروتئین توسط سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شود و پاسخ خاصی ایجاد می‌کند. این پاسخ باعث ایجاد حافظه ایمنی می‌شود، بنابراین بدن می‌تواند در آینده با ویروس کرونا مبارزه کند.

  • قیمت پایین
  • آماده‌سازی سریع
  • احتمال نیاز به نگهداری در دمای بسیار پایین

از نمونه واکسن هایی که از این روش استفاده کرده اند می توان موارد زیر را نام برد:

  • واکسن کرونا بیوتک (فایزر)
  • واکسن کرونا مدرنا

۳- واکسن کرونا غیرفعال شده

این نوع واکسن کرونا، حاوی ویروس کشته‌شده کرونا است که توسط سیستم ایمنی بدن تشخیص داده می‌شود.

محتویات این واکسن کرونا بدون ایجاد بیماری، پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند. این پاسخ باعث ایجاد حافظه ایمنی می‌شود، بنابراین بدن می‌تواند در آینده با ویروس کرونا مبارزه کند.

  • احتمال نیاز به یک ادجوانت (نیروی کمکی) برای تقویت پاسخ ایمنی

از نمونه واکسن هایی که از این طریق ساخته شده اند می توان موارد زیر را نام برد:

  • واکسن آنفولانزا
  • واکسن کرونا سینوفارم
  • واکسن کرونا سینوواک
  • واکسن کرونا هندی بهارات بیوتک

۴- واکسن کرونا ضعیف‌شده

این نوع واکسن کرونا حاوی ویروس ضعیف‌شده کرونا است که توسط سیستم ایمنی بدن تشخیص داده می‌شود.

محتویات این واکسن کرونا بدون ایجاد بیماری، پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند. این پاسخ باعث ایجاد حافظه ایمنی می‌شود، بنابراین بدن شما می‌تواند در آینده با ویروس کرونا مبارزه کند.

  • رویکردی شناخته‌شده برای تولید واکسن کرونا و دیگر واکسن‌هاست.
  • نیازمند زمان و آزمایش‌های بیشتر است.

از نمونه واکسن های تولید شده در این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلج اطفال

۵- واکسن کرونا پروتئینی

این نوع واکسن کرونا حاوی پروتئین‌های ویروس کرونا است که توسط سیستم ایمنی بدن شناخته شده و باعث ایجاد پاسخ می‌شود.

این پاسخ باعث ایجاد حافظه ایمنی می‌شود، بنابراین بدن می‌تواند در آینده با ویروس کرونا مبارزه کند. این نوع واکسن کرونا می‌تواند شامل پروتئین‌های کامل، قطعات پروتئینی یا بسیاری از مولکول‌های پروتئینی باشد که درون ذرات نانو قرار گرفته‌اند.

  • محافظت ایمنی بالا
  • احتمال نیاز به یک ادجوانت برای تقویت پاسخ ایمنی

از نمونه واکسن های ساخته شده در این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • واکسن هپاتیت B

مراحل ساخت واکسن کرونا


پیش از اینکه به معرفی بهترین واکسن کرونا بپردازیم، بهتر است با مراحل ساخت واکسن کرونا آشنا شویم.

تمامی واکسن ها باید روند مشخصی را طی کرده تا بتوانند مورد استفاده عموم قرار گیرند. در ادامه مراحل واکسن کرونا را با یکدیگر مرور خواهیم کرد:

۱- آزمایش پیش بالینی:

دانشمندان واکسن‌های کرونا جدید را در محیط آزمایشگاهی روی سلول‌های بدن آزمایش می‌کنند. سپس واکسن کرونا را به حیواناتی مانند موش یا میمون می‌دهند تا ایجاد یا عدم ایجاد پاسخ ایمنی را در آنها مشاهده کنند.

فاز ۱ – آزمایش‌های ایمنی:

در این فاز، دانشمندان برای آزمایش ایمنی و تعیین دوز و همچنین تأیید تحریک سیستم ایمنی، واکسن کرونا را به تعداد کمی از افراد می‌دهند.

فاز ۲ – آزمایش‌های گسترده:

دانشمندان در این فاز، واکسن کرونا را به صدها نفر از گروه‌های مختلف مانند کودکان و افراد مسن می‌دهند تا ببینند آیا اثر واکسن کرونا در آنها متفاوت است یا خیر. این آزمایش‌ها ایمنی واکسن کرونا را بیشتر ارزیابی می‌کنند.

فاز ۳ – کارآزمایی:

در این فاز، دانشمندان واکسن کرونا را به هزاران نفر می‌دهند و در مقایسه با داوطلبانی که دارونما دریافت کرده‌اند، منتظر می‌مانند تا تعداد مبتلایان واقعی مشخص شود. این آزمایش‌ها می‌تواند تعیین کند که آیا واکسن کرونا از بدن در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند یا خیر.

از این طریق میزان اثربخشی واکسن کرونا مشخص می‌شود. آزمایش‌های فاز ۳ به‌اندازه‌ای بزرگ هستند که معمولاً در آنها شواهدی از عوارض جانبی نسبتاً نادر واکسن کرونا رؤیت می‌شود.

۲- تأیید زودهنگام یا محدود:

بسیاری از کشورها بر اساس شواهد اولیه ایمن و مؤثر بودن واکسن‌ها، روش‌هایی برای تهیه مجوزهای اضطراری برای واکسن‌ها در نظر گرفته‌اند.

علاوه‌براین، برخی از کشورها مانند چین و روسیه قبل از علنی‌شدن اطلاعات دقیق آزمایش فاز ۳ واکسن‌هایشان، واکسیناسیون را شروع کردند. کارشناسان نسبت به خطرات جدی ناشی از این عمل هشدار داده‌اند.

۳- تأیید نهایی:

سازمان‌های مسئول نتایج آزمایش‌های کامل و برنامه‌های تولید واکسن کرونا را بررسی می‌کنند و درباره تأیید کامل آن تصمیم می‌گیرند.

فازهای ترکیبی:

یکی از راه‌های تسریع در تولید واکسن کرونا، ترکیب فازها است. بعضی از واکسن‌ها هم‌اکنون در فاز ۱ و ۲ قرار دارند. به‌عبارت‌دیگر فاز ۱ و ۲ آن‌ها با یکدیگر ترکیب شده است.

توقف موقت یا ممنوعیت دائم:

اگر محققان علائم نگران‌کننده‌ای را در داوطلبان مشاهده کنند، می‌توانند آزمایش را متوقف کنند. پس از تحقیقات، آزمایش‌ها می‌تواند ازسرگرفته یا رها شود.


انواع واکسن‌های کرونا


در این مقاله ، واکسن‌های کرونا را به دو دسته واکسن های ایرانی و غیر ایرانی تقسیم کرده‌ایم. برای اینکه بهترین واکسن کرونا انتخاب کنیم بایستی با انواع آنها آشنا شویم.

واکسن فایزر – بایونتک

بهترین واکسن کرونا

این واکسن به‌عنوان اولین واکسن کرونا کشف شد و در ۱۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ مجوز FDA را دریافت کرد. سپس شرکت تولیدکننده آن، داده‌های کارآزمایی بالینی این واکسن کرونا را گزارش داد. این گزارش حاوی خبر مؤثربودن این واکسن تا ۹۵٪ در جلوگیری از علائم کرونا بود.

معایب واکسن فایزر:

  • نیازهای شدید ازنظر نحوه نگهداری (درجه حرارت بسیار کم (۹۴- درجه فارنهایت))
  • شرکت سازنده در اواسط ماه فوریه داده‌های جدیدی را به FDA ارائه داد که نشان‌دهنده پایداری این واکسن کرونا در فریزرهای دارویی است.

وضعیت واکسن کرونا فایزر:

  • استفاده اضطراری در آمریکا.
  • مجاز به استفاده در اتحادیه اروپا.
  • قابل‌توصیه برای هر فرد ۱۲ ساله یا بیشتر.

مقدار مصرف واکسن کرونا فایزر: دو دوز با فاصله ۲۱ روز.

مسئولان این دو شرکت اخیراً تقاضای مجوز برای دوز سوم واکسن را برای تقویت پاسخ ایمنی داده‌اند. همچنین این دو شرکت اثربخشی دو دوز این واکسن کرونا را تا ۶ ماه اثبات کرده‌اند.

عوارض جانبی شایع واکسن کرونا فایزر:

  • تب
  • لرز
  • سردرد
  • بدن درد
  • خستگی
  • قرمزی و تورم در محل تزریق

موارد احتیاطی واکسن کرونا فایزر:

همه این عوارض به‌طورکلی طی یک یا دو روز استراحت با مصرف مقدار کافی آب و داروهایی مانند استامینوفن برطرف می‌شود. اگر علائم در طی ۷۲ ساعت برطرف نشد یا علائم تنفسی مانند سرفه یا تنگی نفس داشتید با متخصص عفونی خود تماس بگیرید.

به نظر می‌رسد واکسن‌های mRNA در موارد نادر باعث آنافیلاکسی می‌شوند. آنافیلاکسی یک واکنش شدید قابل‌درمان با اپی‌نفرین است.

به همین دلیل، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به سایت‌های واکسیناسیون نیاز دارند تا همه افراد را پس از تزریق واکسن به مدت ۱۵ دقیقه و در صورت داشتن سابقه حساسیت شدید یا مصرف داروی رقیق‌کننده خون، به مدت ۳۰ دقیقه تحت‌نظر بگیرند.

نحوه عملکرد واکسن کرونا فایزر:

فایزر یک واکسن کرونا بر مبنای فناوری mRNA است. برخلاف واکسن‌هایی که ویروس ضعیف‌شده یا غیرفعال را وارد بدن می‌کنند، واکسن کرونای فایزر قطعه کوچکی از کد ژنتیکی از ویروس کرونا به سلول‌های میزبان تحویل می‌دهد.

میزان اثرگذاری عمومی واکسن کرونا فایزر: ۹۵٪ (در کسانی که عفونت قبلی ندارند).

محققان گزارش دادند که این واکسن کرونا در افراد مختلف با متغیرهایی از جمله سن، جنسیت، نژاد و شاخص توده بدنی (BMI) یا وجود سوابق بیماری به همان اندازه مؤثر است.

میزان اثرگذاری بر سویه‌های مختلف کرونا ویروس:

  • بیش از ۹۵٪ در برابر بیماری شدید یا مرگ ناشی از سویه آلفا (انگلیسی) و نوع بتا (آفریقای جنوبی)
  • بیش از ۸۸% در برابر موارد ایجاد علائم سویه دلتا (هندی)
  • بیش از ۹۵% در برابر موارد بستری شدن در بیمارستان ناشی از سویه دلتا (هندی)

قیمت واکسن کرونا فایزر: حدود ۲۰ دلار در آمریکا.

محل ساخت واکسن کرونا فایزر: آمریکا. بایونتک (یک شرکت بیوتکنولوژی مستقر در ماینتس آلمان) با همکاری شرکت فایزر آمریکا.


واکسن مدرنا


این واکسن دومین واکسن کرونا بود که در ۱۸ دسامبر سال ۲۰۲۰ مجوز FDA را دریافت کرد. مدرنا نیز مانند فایزر یک واکسن کرونا مبتنی بر فناوری mRNA است.

برای اینکه بهترین واکسن کرونا انتخاب کنیم، بایستی با واکسن مدرنا آشنا شویم.

بهترین واکسن کرونا

تفاوت بین واکسن کرونا مدرنا و واکسن کرونای فایزر:

توزیع و نگهداری واکسن کرونا مدرنا آسان‌تر است. واکسن کرونا مدرنا برخلاف فایزر قابل‌حمل و نگهداری در طولانی‌مدت در دمای استاندارد فریزر است. واکسن کرونا مدرنا با استفاده از یخچال معمولی تا ۳۰ روز نگهداری می‌شود.

واکسن کرونا مدرنا در آزمایش‌های بالینی در افراد ۶۵ سال و بالاتر در حدود ۸۶٪ مؤثر بود. ( بهترین واکسن کرونا )

وضعیت واکسن کرونا مدرنا:

  • استفاده اضطراری در آمریکا.
  • مجاز به استفاده در اتحادیه اروپا.
  • برای بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر توصیه می‌شود.

مقدار مصرف واکسن کرونا مدرنا: دو دوز با فاصله ۲۸ روز

عوارض جانبی شایع واکسن کرونا مدرنا:

  • لرز
  • سردرد
  • درد
  • خستگی یا قرمزی و تورم در محل تزریق

موارد احتیاطی واکسن کرونا مدرنا: همانند واکسن کرونا فایزر. ( بهترین واکسن کرونا )

نحوه عملکرد واکسن کرونا مدرنا: همانند واکسن کرونا فایزر – بایونتک.

میزان اثرگذاری عمومی واکسن کرونا مدرنا: ۹۴.۱ درصد (در کسانی که عفونت قبلی ندارند).

محققان گزارش داده‌اند که این واکسن کرونا در افراد مختلف با متغیرهایی از جمله سن، جنسیت، نژاد و شاخص توده بدنی (BMI) یا وجود سوابق بیماری به همان اندازه مؤثر است.

میزان اثرگذاری بر سویه‌های مختلف کرونا ویروس:

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که واکسن کرونا مدرنا می‌تواند از ابتلا به انواع آلفا و بتا جلوگیری کند. محققان هنوز در حال مطالعه بر روی این موضوع هستند.

قیمت: حدود ۱۵ دلار در آمریکا.

محل ساخت واکسن کرونا مدرنا: آمریکا، کمبریجِ ماساچوست.


واکسن جانسون و جانسون


این واکسن کرونا در ۲۷ فوریه سال ۲۰۲۰ مجوز FDA را دریافت کرد. در اوایل آوریل، CDC و FDA در هنگام تحقیق درباره گزارش شش مورد از موارد لخته‌شدن نادر اما جدی در زنان ۱۸ تا ۴۸ ساله، مشترکاً توصیه‌ای مبنی‌بر توقف استفاده از واکسن کرونا جانسون و جانسون صادر کردند.

بهترین واکسن کرونا

اما در ۲۳ آوریل ۲۰۲۱، FDA بیان کرد که استفاده از واکسن کرونا جانسون و جانسون بلامانع است. با این‌وجود، باید این موضوع که ممکن است بر اثر استفاده از آن لخته خون غیرمعمولی در بدن ایجاد شود موردتأکید قرار گیرد.

این امر راه را برای ازسرگیری واکسیناسیون با واکسن کرونا جانسون و جانسون در ایالات متحده فراهم کرده است.

برای اینکه بهترین واکسن کرونا انتخاب کنیم، بهتر است با واکسن جانسون و جانسون نیز آشنا شویم.

تفاوت واکسن کرونا جانسون و جانسون با واکسن‌های کرونا فایزر – بایونتک و مدرنا:

  • ذخیره این واکسن کرونا (در دمای یخچال) آسان‌تر دو مورد قبلی است.
  • توزیع و تزریق آسان‌تری دارد (یک دوز در مقابل دو دوز واکسن‌های کرونای قبلی).

وضعیت واکسن کرونا جانسون و جانسون:

  • استفاده اضطراری در آمریکا.
  • مجاز به استفاده در اتحادیه اروپا.
  • برای بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر توصیه می‌شود.

مقدار مصرف واکسن کرونا جانسون و جانسون: یک دوز.

این شرکت در ماه نوامبر اعلام کرد که آزمایش بالینی فاز ۳ را برای مطالعه استفاده از این واکسن کرونا با استفاده از دو دوز با فاصله دو ماه آغاز می‌کند تا میزان اثربخشی آن را با یک دوز مقایسه کند.

عوارض جانبی شایع واکسن کرونای جانسون و جانسون:

  • خستگی
  • سردرد
  • تب
  • درد در محل تزریق یا میالژی (درد در ماهیچه یا گروهی از ماهیچه‌ها)

همه این موارد به‌طورکلی در طی یک یا دو روز برطرف می‌شوند. طبق گزارش FDA در اواخر فوریه، عوارض جانبی واکسن کرونا جانسون و جانسون نسبت به دو واکسن کرونا قبلی به میزان قابل‌توجهی کمتر است.

به گفته شرکت سازنده آن، هیچ‌کس در آزمایش‌های بالینی دچار واکنش آلرژیک نشده است. ( بهترین واکسن کرونا )

نحوه عملکرد واکسن کرونا جانسون و جانسون:

این واکسن کرونا از روش دیگری نسبت به واکسن‌های کرونا mRNA برای دستوردادن به سلول‌ها به‌منظور ساختن پروتئین گیرنده‌های کرونا ویروس استفاده می‌کند.

دانشمندان یک آدنوویروس بی‌خطر (ویروسی رایج که اگر غیرفعال نشود می‌تواند باعث سرماخوردگی، برونشیت و سایر بیماری‌ها گردد) را به‌عنوان پوسته‌ای برای انتقال کد ژنتیکی بر روی پروتئین‌های گیرنده‌ی کرونا ویروس استفاده می‌کنند.

این پروتئین باعث ایجاد آنتی‌بادی و سلول‌های حافظه برای محافظت در برابر ویروس کرونای واقعی می‌شود.

میزان اثرگذاری عمومی واکسن کرونا جانسون و جانسون:

  • ۷۲٪ اثر به‌طورکلی.
  • ۸۶٪ اثربخشی در برابر انواع شدید بیماری در ایالات متحده.

میزان اثرگذاری بر سویه‌های مختلف کرونا ویروس:

  • محافظت قطعی در برابر نوع آلفا.
  • طبق تجزیه‌وتحلیل FDA (منتشرشده در اواخر فوریه)، ۶۴٪ اثربخشی کلی و ۸۲٪ اثربخشی در برابر نوع شدید سویه بتا.
  • نیاز به اطلاعات بیشتری برای تعیین اثربخشی این واکسن کرونا در برابر نوع دلتا وجود دارد.

قیمت واکسن کرونا جانسون و جانسون:

  • حدود ۱۰ دلار آمریکا. ( بهترین واکسن کرونا )

محل ساخت واکسن کرونا جانسون و جانسون: آمریکا، توسط محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه لایدن هلند.


واکسن آکسفورد – آسترازنکا


برای اینکه بهترین واکسن کرونا انتخاب کنیم، بهتر است با واکسن آسترازنکا نیز آشنا شویم. در حال حاضر در انگلستان و برخی کشورها توزیع می‌شود. ساخت آن در هر دوز ارزان‌تر از رقبایش است. می‌توان آن را در یخچال معمولی نگهداری، حمل و استفاده کرد.

برخی از کشورها پس از گزارش‌هایی مبنی‌بر ایجاد لخته خون پس از استفاده از این واکسن در ماه مارس، به‌طور موقت استفاده از آن را به حالت تعلیق درآوردند.

کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا (EMA) در آوریل به این نتیجه رسید که «لخته‌های خون غیرمعمول با پلاکت خون پایین باید به‌عنوان عوارض جانبی بسیار نادر ذکر شوند». این لخته‌ها ممکن است طی دوهفته پس از دریافت واکسن رخ دهد.

وضعیت واکسن آسترازنکا:

  • ناموجود در ایالات متحده.
  • مجاز به استفاده در اتحادیه اروپا.
  • برای افراد ۱۸ سال و بالاتر توصیه می‌شود.

مقدار مصرف واکسن کرونا آسترازنکا:

  • دو دوز با فاصله ۴ تا ۱۲ هفته.
  • عوارض جانبی شایع واکسن آسترازنکا:
  • آلرژی
  • درد
  • قرمزی پوست
  • خارش پوست
  • تورم
  • کبودی در محل تزریق

این عوارض به‌طورکلی در طی یک یا دو روز برطرف می‌شوند.

نحوه عملکرد واکسن کرونا آسترازنکا:

واکسن کرونا آکسفورد – آسترازنکا مشابه نوع جانسون و جانسون، یک واکسن ناقل است.

میزان اثرگذاری عمومی واکسن کرونا آسترازنکا:

  • ۷۶٪ در کاهش خطر ایجاد علائم، ۱۵ روز یا بیشتر پس از دریافت دو دوز.
  • ۱۰۰٪ در برابر انواع شدید بیماری.
  • ۸۵٪ در جلوگیری از کرونا ویروس در افراد بالای ۶۵ سال.

میزان اثرگذاری بر سویه‌های مختلف کرونا ویروس:

  • ۶/۷۴% محافظت در برابر سویه آلفا (هنوز غیرقطعی است).
  • به‌خوبی از ایجاد موارد خفیف و متوسط بیماری ​​در افراد آلوده به سویه بتا محافظت نمی‌کند.
  • تحقیقات پیرامون اثرگذاری این واکسن در برابر انواع شدید بیماری نوع بتا درحال‌انجام است.
  • ۶۰٪ محافظت در برابر بیماری خفیف یا متوسط انواع دلتا با واکسیناسیون کامل (دو دوز).
  • ۹۳٪ محافظت در برابر موارد شدید بستری شدن در نوع دلتا.

قیمت واکسن کرونا آسترازنکا: حدود ۴ دلار در آمریکا. ( بهترین واکسن کرونا )

محل ساخت واکسن کرونای آسترازنکا: انگلستان، توسط دانشگاه آکسفورد و مؤسسه کارولینسکای سوئد.


واکسن کرونا نُواواکس


برای اینکه بهترین واکسن کرونا انتخاب کنیم، بهتر است با واکسن کرونا نواواکس نیز آشنا شویم.

بهترین واکسن کرونا

این واکسن در برابر سویه‌های انگلیسی و تاحدودی آفریقای جنوبی مؤثر است. واکسن نواواکس برخلاف واکسن‌های قبلی (بر مبنای mRNA یا آدنوویروس)، از نوع پروتئین کمکی است.
ساخت آن ساده‌تر از انواع دیگر است. می‌توان آن را در یخچال نگهداری کرد.

وضعیت واکسن کرونا نواواکس:

  • آزمایش‌های بالینی آن هنوز در حال تکمیل است
  • استفاده از این واکسن در افراد ۱۸ تا ۸۴ ساله در حال مطالعه است.

مقدار مصرف واکسن نواواکس: ۲ دوز با فاصله سه هفته.

عوارض جانبی شایع واکسن نواواکس:

  • حساسیت در محل تزریق ( بهترین واکسن کرونا )
  • خستگی
  • سردرد
  • بدن درد

نحوه عملکرد واکسن نواواکس:

این واکسن کرونا برخلاف واکسن‌های مبتنی بر mRNA و وکتور، یک پروتئین کمکی است. این پروتئین کمکی ماده‌ای است که برای تقویت پاسخ ایمنی استفاده می‌شود. واکسن‌های دیگر سلول‌های بدن را فریب می‌دهند تا قسمت‌هایی از ویروس را ایجاد کنند که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند.

واکسن نواواکس روش دیگری دارد. این واکسن کرونا حاوی پروتئین گیرنده‌های کرونا ویروس به‌صورت نانوذره است. این واکسن به‌شکلی فرموله شده است که نمی‌تواند باعث بیماری شود. هنگام تزریق واکسن ، سیستم ایمنی تحریک می‌شود تا آنتی‌بادی و پاسخ ایمنی سلول‌های T را تولید کند.

میزان اثرگذاری عمومی واکسن نواواکس:

  • ۹۰٪ در برابر ایجاد علائم کرونا در بدن.
  • ۱۰۰٪ در برابر بیماری متوسط ​​و شدید کرونا در نتایج آزمایش فاز ۳.
  • ۹۱% در افراد در معرض خطر جامعه مانند افراد بالای ۶۵ سال.

میزان اثرگذاری بر سویه‌های مختلف کرونا ویروس:

  • ۹۳٪ در برابر برخی از سویه‌ها مانند ۱.۴۲۷، B.1.429، B.1.525، B.1.526، B.1.617.1، B.1.617.3، P.2 و B.1.1.7، B.1.351، B.1.617.2 وP.1
  • ۱۰۰٪ در برابر انواع سویه‌هایی غیر از موارد بالا.
  • برای تعیین اثربخشی نواواکس در برابر نوع دلتا اطلاعات بیشتری لازم است.

قیمت: حدود ۱۰ دلار آمریکا.

محل ساخت: آمریکا.

این واکسن یک واکسن نوترکیب با استفاده از وکتور آدنوویروس انسانی ۶۲ برای نوبت اول تزریق و آدنوویروس انسانی ۵ برای نوبت دوم است. ژن تولید گلیکوپروتئین S در ژنوم آدنوویروس قرار داده شده است.

اثربخشی این واکسن: ۹۱/۶% (اثربخشی آن در سالمندان یا افراد با ضعف ایمنی می‌تواند کمتر باشد).

بهترین پاسخ ایمنی: از حدود ۶ هفته بعد از دریافت نوبت دوم واکسن. ( بهترین واکسن کرونا )

طول مدت محافظت: این مدت همانند سایر واکسن‌ها هنوز مشخص نیست.

موارد ممنوعیت مصرف این واکسن:

  • این افراد حدود ۶ هفته بعد از رفع علائم یا تغییر وضعیت می‌توانند برای واکسیناسیون مراجعه نمایند:
  • در دوره بارداری
  • شیردهی
  • سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید
  • وجود هرگونه بیماری حاد با یا بدون تب
  • واکسن برای افراد زیر ۱ سال مجوز مصرف ندارد.
  • افرادی که به دنبال تزریق نوبت اول این واکسن دچار هر نوع عارضه شدید مانند شوک آنافیلاکسی یا واکنش حساسیتی شدید، تشنج، تب بالای ۴۰ درجه و غیره شده‌اند، منع مصرف نوبت دوم واکسن را دارند.

بهترین واکسن کرونا

عوارض واکسن روسی اسپوتنیک وی:

  • شایع‌ترین عارضه: حالت شبه آنفولانزای خفیف. ( بهترین واکسن کرونا )
  • تب
  • لرز بدن درد و درد مفصل
  • گلودرد
  • آبریزش بینی
  • ضعف
  • احساس ناخوشی و سردرد
  • درد، تورم و قرمزی در محل تزریق

بر اساس مطالعات بالینی انجام‌شده، عوارض واکسن نوبت اول یا دوم عموماً خفیف و متوسط بوده و طی حدود ۳ روز برطرف می‌شود.

عوارض فوق عموماً خودبه‌خود بهبود می‌یابند ولی می‌توان از مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی برای کنترل تب و یا از آنتی‌هیستامین‌ها برای عوارض موضعی استفاده کرد.

عوارض کمتر شایع:

  • تهوع
  • بی‌اشتهایی
  • بزرگی غدد لنفی
  • سرگیجه (به‌ندرت)
  • ایست قلبی
  • افزایش آنزیم‌های کبدی به‌صورت موقت
  • افزایش کراتینین سرم و CPK
  • کاهش نوتروفیل‌ها
  • افزایش لنفوسیت‌ها
  • افزایش و کاهش پلاکت‌ها
  • کاهش هماتوکریت
  • افزایش ESR (سدیمانتاسیون)

دمای نگهداری: در حالت مایع: ۵۵/۱۸- درجه سانتیگراد ، در حالت جامد: ۲- تا ۸- درجه سانتیگراد

مقدار مصرف:

  • دو دوز با فاصله سه هفته تا ۳ ماه ( بهترین واکسن کرونا )
  • دوز اول آبی‌رنگ و دوز دوم قرمزرنگ

محل ساخت: روسیه

قیمت: حدود ۱۰ دلار


واکسن سینوفارم


برای اینکه بهترین واکسن کرونا انتخاب کنیم، بهتر ست با واکسن سینوفارم نیز آشنا شویم. از نوع واکسن‌های غیرفعال‌شده ویروس کرونا.

اثربخشی واکسن سینوفارم: حدود ۷۹ درصد

محدوده سنی:  افراد ۱۸ تا ۶۰ سال.

مقدار مصرف: دو نوبت به فاصله ۲۸ روز. نوع واکسن در تزریق نوبت اول و دوم کاملاً یکسان است.

شرایط نگهداری: در دمای نگهداری یخچال یعنی ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد. به‌هیچ‌وجه یخ نزند.

عوارض جانبی واکسن سینوفارم:

عوارض بسیار شایع (بیش از ۱۰% از گیرندگان واکسن):

  • درد در محل تزریق. ( بهترین واکسن کرونا )
  • عوارض شایع (بین ۱ تا ۱۰درصد از گیرندگان واکسن):
  • تب موقت
  • احساس ضعف
  • سردرد
  • اسهال
  • قرمزی، سفتی، تورم و خارش در محل تزریق
  • عوارض غیرشایع (بین یک در هزار تا یک درصد گیرندگان واکسن):
  • راش پوستی در محل تزریق
  • تهوع و استفراغ
  • خارش در محلی غیر از تزریق
  • بدن درد
  • درد مفاصل
  • خواب‌آلودگی
  • سرگیجه

موارد منع دریافت واکسن سینوفارم:

  • افراد با سابقه آلرژی به این واکسن یا هر یک از اجزای تشکیل‌دهنده آن
  • افراد با سابقه افزایش واکنش‌های حساسیتی یا بیماری‌های مزمن شدید
  • اشخاص درگیر با بیماری‌های حاد متوسط تا شدیدِ با یا بدون تب
  • خانم‌های باردار
  • خانم‌ها در دوران شیردهی

هشدارهای اختصاصی:

  • تزریق داخل رگی اکیداً ممنوع است. ( بهترین واکسن کرونا )
  • داروهای درمان آنافیلاکسی مانند اپی‌نفرین برای درمان احتمالی باید در دسترس باشند.
  • افراد دریافت‌کننده واکسن باید تا ۳۰ دقیقه بعد از تزریق در مرکز بمانند.

موارد احتیاط در مصرف:

  • در صورت وجود اختلالات انعقادی و یا کاهش پلاکت‌های خون به‌دلیل خطر خونریزی محل تزریق
  • در افراد با ضعف سیستم ایمنی
  • در افراد دریافت‌کننده داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مانند بیماران سرطانی در حال دریافت شیمی‌درمانی
  • در افراد با ضعف مزمن سیستم ایمنی
  • در موارد صرع کنترل‌نشده
  • در افراد با بیماری‌های عصبی پیش‌رونده
  • در مورد تداخل دارویی با سایر داروها مطالعات انجام نشده است.

نحوه نگهداری و انتقال:

  • در دمای یخچال یعنی ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد.
  • به‌هیچ‌وجه یخ نزند.
  • از مواجهه با نور محافظت شود.

طول مدت قابل‌نگهداری: ۲۴ ماه.

قیمت: حدود ۷۵ دلار در کشور سازنده.

محل ساخت: چین، مؤسسه تولید محصولات بیولوژیکی بیجینگ.


نتیجه گیری


برای اینکه شما بتوانید بهترین واکسن کرونا را برای خود بشناسید، سعی کردیم تمامی انواع واکسن های کرونای خارجی را با جزییات کامل به شما معرفی کنیم. اما همواره این موضوع را توجه داشته باشید که بهترین واکسن کرونا همیشه در دسترس ترین واکسن است.

در این روزهای همه گیری کرونا سعی داشته باشید که اگر نوبت واکسیناسیون شما فرا رسید حتما برای تزریق آن اقدام کنید.