بیمه آتش سوزی جیست ؟


بیمه آتش سوزی چیست ؟ یکی از انواع بیمه های حوادث است که در سالهای اخیر متقاضیان آن در ایران به وفور افزایش داشته است. علت آن هم وقوع آتش سوزی های گسترده در پاساژهایی مانند ساختمان پلاسکو و آتش سوزی کلینیک سینا در تهران بوده است.

اگر تا به حال برای بیمه آتش سوزی محل کار یا منزل خود اقدام نکرده اید به شما پیشنهاد می کنیم پیش از انجام هر گونه اقدامی این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید. سپس در اسرع وقت برای دریافت این نوع بیمه نامه اقدام نمایید.


ضرورت بیمه آتش سوزی چیست؟


آتش سوزی یکی از شایع ترین خطرهاست که می تواند در زمانی کوتاه سرمایه های شهروندان، بنگاه های اقتصادی ، تجاری، انواع تأسیسات و فعالیت ها را نابود و حاصل یک عمر تلاش انسان ها را بر باد دهد.

اقدامات پیشگیرانه هر چند در کاهش وقوع حادثه و جلوگیری از گسترش ابعاد خسارت مؤثر است .

ولی تجربه نشان داده است که حتی بزرگ ترین مؤسسات با بهره گیری از پیشرفته ترین تجهیزات ایمنی نیز در برابر آتش سوزی از امنیت کامل برخوردار نیستند.

و در صورت بروز حادثه برای بازسازی موارد آسیب دیده با مشکلات جدی مواجه اند.

بیمه آتش سوزی تکیه گاهی استوار و پشتیبانی قابل اعتماد برای بیمه گزاران و وسیله ای مطمئن برای جبران خسارات ناشی از آتش سوزی و انفجار و صاعقه و نیز خطرهای دیگری است که می تواند در این بیمه نامه تحت پوشش قرار گیرد. 


انواع خطرات آتش سوزی در بیمه آتش سوزی چیست ؟


در این نوع بیمه خطرات به دو گروه خطرات اصلی و خطرات اضافی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

خطرات اصلی

در بیمه آتش سوزی خطرات حریق، انفجار و صاعقه بطور همزمان بیمه می شوند و امکان تفکیک و یا حذف یکی از این خطرات وجود ندارد.


خطرات تبعی در بیمه آتش سوزی چیست ؟


اعتصاب ، شورش ، آشوب و بلوا:

خسارات احتمالی ناشی از شورش و بلوا در بیمه نامه های آتش سوزی استثنا شده است.

لیکن این امکان وجود دارد تا به موجب این پوشش خسارات مستقیم ناشی از اعتصاب ،شورش، آشوب و بلوا که باعث ضرر و زیان اموال مورد بیمه شود را با در نظر گرفتن شرایط خاص تحت پوشش بیمه قرار داد.


هزینه پاکسازی:


باتوجه به اینکه در صورت محقق شدن یکی از خطرات تحت پوشش در بیمه نامه آتش سوزی ، بیمه گذار جهت خروج و پاکسازی ضایعات ناشی از بروز خسارت از محل مورد بیمه متحمل هزینه خواهد شد.

امکان تحت پوشش قرار دادن این هزینه با این پوشش مقدور می شود. در این صورت حداکثر سرمایه تحت پوشش ۲۰درصد ارزش مورد بیمه است.


خودسوزی:


برخی مواد شیمیایی خاصیت اکسیده شدن را تا حد زیادی دارا بوده و این خاصیت در ترکیبات اشباع نشده وجود دارد.

در صورتی که یک ماده کربن دار خاصیت ترکیب با اکسیژن را داشته و شدت ترکیب آن جسم با اکسیژن و تولید حرارت شدید یا به درجه سوخت آن جسم پایین آمده به طوری که در بعضی شرایط درجه حرارت خودسوزی تامیزان درجه حرارت محیط پایین می آید و عمل خودسوزی و یا حریق خودبخود به وقوع می پیوندد.

در بیمه نامه های آتش سوزی می توان خطر خودسوزی را در شرایط خاص تحت پوشش بیمه قرارداد.


ترکیدگی ظروف تحت فشار:


ظروف تحت فشار صنعتی عبارتند از: دیگ بخار به مفهوم ماشین آلاتی که بر اثر فعل و انفعالات ناشی از نیروی بخار و یا سایر عوامل نیرو زا، بخار خشک جهت استفاده صنایع تولید می نماید.

و همچنین ظروفی که به منظور نگهداری مواد یا گازهای تحت فشار در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. (مانند بویلرها)

هدف از پوشش ظروف تحت فشار صنعتی خسارت وارده به این ظروف ناشی از انفجار آنها از درون است.

بیمه آتش سوزی چیست

به طور کلی اماکن و مراکزی که در این نوع بیمه تحت پوشش قرار می گیرند به ۴ بخش تقسیم می شوند:

  • بیمه نامه منازل مسکونی
  • بیمه نامه مراکز صنعتی
  • بیمه نامه مراکز غیر صنعتی
  • بیمه نامه انبارها

بیمه منازل مسکونی در بیمه آتش سوزی چیست ؟


به موجب این بیمه نامه، ساختمان، اثاثیه و تاسیسات واحدهای مسکونی می توانند در برابر خطرات اصلی و خطرات اضافی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.


بیمه آتش سوزی مراکز صنعتی


مراکز صنعتی شامل کلیه کارخانجات صنایع غذایی، آشامیدنی ها، دخانیات، نساجی پوشاک، چرم، چوب، کاغذ، مقوا، چاپ و صحافی شیمیایی، کانی غیر فلزی، فلزات اساسی و صنایعی از این قبیل و … است.

و ساختمان، تاسیسات، ماشین آلات، مواد اولیه، موجودی و محتویات هر یک از مراکز یاد شده را می توان در مقابل خطرهای آتش سوزی، انفجار، صاعقه و همچنین کلیه خطرهای اضافی ذکر شده بیمه کرد.


بیمه مراکز غیر صنعتی در بیمه آتش سوزی چیست ؟


مراکز غیر صنعتی شامل کلیه فروشگاه های تجاری، تعمیرگاه ها، بیمارستان ها، اماکن عمومی، ساختمان های اداری، بنگاه های معاملاتی، مراکز پخش دارو، فروشگاه های غذایی و پروتئینی، آموزشگاه ها، مراکز خدماتی و سایر موارد مشابه می باشد.

و ساختمان، تاسیسات، موجودی، اثاث ثابت و دکوراسیون هر یک از مراکز یاد شده را می توان در مقابل خطرهای آتش سوزی، انفجار، صاعقه و نیز کلیه خطرهای اضافی ذکر شده بیمه کرد.


بیمه انبار در بیمه آتش سوزی چیست ؟


در این بیمه نامه، خسارت های ناشی از آتش سوزی، بر اساس مبلغ مندرج در بیمه نامه و به میزان زیان وارده به بیمه گذاران جبران خواهد شد که خود بر دو نوع است:

  • بیمه اظهارنامه ای: با توجه به اینکه موجودی برخی از انبارها دائما در حال نوسان است، این نوع بیمه نامه برای انبارهای با موجودی های متغیر قابل ارائه است.
  • بیمه نامه مرهوناتی: این نوع بیمه نامه که تمامی انواع بیمه نامه های آتش سوزی یاد شده را در بر می گیرد،  برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی که از بانک وام های کوتاه مدت یا بلند مدت دریافت می کنند، با ارائه فاکتور و یا سند تایید شده قابل ارائه است.