راهنمای تاسیس موسسه رتبه بندی اعتباری :


در این مطلب قصد داریم تا درباره تاسیس موسسه رتبه بندی اعتباری ( تاسیس موسسات رتبه بندی )  اطلاعات جامع و کاملی را به شما عزیزان ارائه دهیم. به همین دلیل دستورالعملی که قانون بازار اوراق بهادار آن را تنظیم و به تصویب رسانده را به طور کامل در این مطلب قرار داده ایم.


دستورالعمل تاسیس موسسه اعتباری :


در اجرای بند ۲۱ مادۀ یک قانون بازار اوراق بهادار و به استناد اختیارات حاصله از مواد ۲۸ و ۲۹ قانون یاد شده، این دستورالعمل به منظور تعیین نحوه تاسیس موسسات رتبه بندی به شرح زیر به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.
هدف
این دستورالعمل در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران و ساماندهی و حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه اوراق بهادار، با هدف حصول اطمینان از اینکه رتبه‌های اعتباری تعیین شده توسط موسسات رتبه بندی، به درستی احتمال عدم ایفای تعهد مربوطه را انعکاس می دهند.

این مؤسسات رتبه های اعتباری تعیین شده را به شکل قابل فهم و قابل مقایسه ارائه می دهند و اطلاعات محرمانه در اختیار خود را حفظ نموده و مورد سوء استفاده قرار نمی دهند، تصویب شده‌است.

برای وصول به این هدف موسسات رتبه بندی باید طبق مفاد این دستورالعمل همواره مستقل و شفاف بوده و از خبرگی کافی برای تعیین رتبه‌های اعتباری برخوردار باشند و روش های عملیاتی خود را به دقت تنظیم، اجرا و ارزیابی نموده و ارتقا دهند و مستندات کافی از روش ها و عملیات خود تهیه و نگهداری نمایند.


تعاریف و اصطلاحات درخصوص تاسیس موسسه رتبه بندی اعتباری :


اصطلاحات و واژه‌های تعریف شده در ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه سال ۱۳۸۴، به همان معانی در این دستورالعمل به‌کار می‌روند. واژه‌های دیگر بکار رفته در این دستورالعمل به شرح زیر تعریف می‌شوند

رتبه بندی اعتباری: (Credit Rating) عبارت است از اظهار نظر موسسه رتبه بندی راجع به احتمال ایفای به موقع تعهدات شخص حقوقی یا احتمال ایفای به موقع تعهدات ناشی از انتشار اوراق بهادار.

همچنین موسسه رتبه بندی درباره احتمال ایفای تعهد مالی خاص دیگر در موعد مقرر که از طریق بررسی نظام مند توانایی ها و تمایل متعهد یا متعهدین به ایفای تعهدات صورت گرفته اظهار نظر کرده و منجر به اختصاص رتبۀ اعتباری معین و از پیش تعریف شده می گردد.

موسسه رتبه بندی : (Credit Rating Agency) شخص حقوقی است که بر اساس این دستورالعمل به عنوان موسسه رتبه بندی موضوع بند ۲۱ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار، نزد سازمان ثبت شده است، که در این دستورالعمل به اختصار موسسه نیز نامیده می‌شود. موسسه رتبه‌بندی یک نهاد مالی محسوب می‌شود.

شعبه یا دفتر موسسه رتبه بندی: دفتر یا واحدی از یک موسسه رتبه بندی است که با تعیین آن، موسسه رتبه بندی برخی از مراحل مربوط به فرآیند رتبه‌بندی را از جانب آن مؤسسۀ انجام می‌دهد.

کمیته رتبه بندی : (Rating Committee) کمیته رتبه بندی موضوع ماده ۱۰ این دستورالعمل است که در هر موسسه رتبه بندی تشکیل می گردد و در این دستورالعمل کمیته نیز نامیده می شود.

سایر تعاریف و اصلاحات :

کمیته تدوین ضوابط: کمیته تدوین ضوابط موضوع ماده ۲۴ این دستورالعمل است که در هر موسسه رتبه بندی با هدف تدوین و بازنگری فرآیندها، ضوابط و رویه ها و همچنین نظارت بر عملکرد مسئول و کارکنان واحد تطبیق تشکیل می گردد و دارای وظایفی به شرح مادۀ ۲۶ این دستورالعمل می باشد.

واحد تطبیق: (Compliance Department) واحد تطبیق موضوع مادۀ ۲۱ این دستورالعمل است که در هر مؤسسه رتبه بندی با هدف بررسی فرآیندها، ضوابط و رویه ها و نظارت بر اجرای آن ها و اطمینان از تطبیق فعالیت های مدیران و کارکنان مؤسسۀ رتبه بندی با قوانین، مقررات، فرآیندها، ضوابط و رویه‌ها، تشکیل و دارای وظایفی به شرح همان ماده است.

واحد مطالعات کلان: منظور واحد مطالعات کلان موضوع ماده ۱۷ این دستورالعمل است که در هر موسسه رتبه بندی با هدف تهیه “گزارش تحلیلی کلان” حاوی مباحث کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به منظور ارائه به گروه کاری رتبه بندی و کمیتۀ رتبه بندی تشکیل می شود و دارای وظایفی به شرح مادۀ ۱۷ این دستورالعمل است.

تاسیس موسسات رتبه بندی اعتباری تاسیس موسسه رتبه بندی اعتباری

سایر تعاریف و اصطلاحات در دستورالعمل تاسیس موسسه رتبه بندی اعتباری :


گروه کاری رتبه بندی: (Rating workgroup)گروهی از کارشناسان و متخصصین در موسسه رتبه بندی است که مطابق مادۀ ۱۸ این دستورالعمل تشکیل شده و وظیفۀ تهیۀ گزارش ارزیابی رتبه‌بندی یا پایش رتبۀ اعتباری یا هرگونه درجه‌بندی دیگر را طبق شیوه‌نامۀ رتبه‌بندی مؤسسه، به عهده دارد.

شیوه نامۀ رتبه بندی: (Rating Methodology) شامل نوع و دوره زمانی داده های مورد استفاده در تعیین رتبه اعتباری، روش تحلیل داده های مذکور و نحوه تأثیر نتایج تحلیل بر تخصیص، بازنگری و به روزرسانی رتبه اعتباری موضوع رتبه بندی اعتباری که طبق این دستورالعمل تهیه، تصویب و افشا می شود.

فرآیند رتبه بندی: (Rating Process)نحوه اجرای شیوه نامۀ رتبه بندی است که با رعایت الزامات این دستورالعمل، تهیه، تصویب و افشاء می شود.

ادامه تعاریف و اصطلاحات درخصوص تاسیس موسسه رتبه بندی اعتباری :

نکول: (Default) تأخیر با اهمیت متعهد، در ایفای تمام یا بخش با اهمیتی از تعهد خود که می‌تواند ناشی از عدم توانایی یا عدم تمایل متعهد باشد.

گزارش ارزیابی رتبه بندی: (Rating Assessment Report) پیش‌نویس گزارش رتبه‌بندی است که مطابق شیوه نامۀ رتبه‌بندی توسط گروه کاری رتبه بندی مربوطه قبل از تخصیص، به‌روز رسانی یا بازنگری رتبۀ اعتباری، برای طرح در کمیته رتبه بندی تهیه شده است.

گزارش رتبه‌بندی: (Rating Report) گزارشی است که مؤسسۀ رتبه‌بندی باید در مورد هر موضوع رتبه بندی که رتبۀ اعتباری آن را تخصیص، به روز رسانی یا بازنگری نموده است تهیه کند و حاوی اطلاعات و تحلیل‌های آن، به روز رسانی یا بازنگری رتبۀ اعتباری، مطابق شیوه نامۀ رتبه‌بندی است.

اعلام عمومی رتبۀ اعتباری: انتشار رتبۀ اعتباری به عموم به نحوی که اشخاصی غیر از طرفهای رتبه‌بندی به مفاد آن دسترسی داشته باشند، از قبیل انتشار رتبۀ اعتباری در رسانه های ارتباط جمعی، تارنما یا نشریات.

برنامۀ تداوم فعالیت تجاری: (Business Continuity Plan) برنامۀ مدونی است که موسسه رتبه بندی تنظیم می‌کند تا با اجرای آن از مواجهه با شرایطی که تدوام فعالیت رتبه بندی مؤسسه را با اشکال اساسی مواجه می‌کند، پیشگیری نموده و در صورت وقوع این شرایط بتواند توان خود را برای تدوام فعالیت رتبه بندی، بازیابی نماید.

جدول تغییرات رتبه‌های اعتباری: (Transitional Matrix) گزارشی‌است که نشان می‌دهد از رتبه‌هایی که توسط موسسه رتبه بندی در ابتدای دورۀ گزارش تعیین شده و معتبر بوده‌اند یا در طول دورۀ گزارش برای اولین بار تعیین شده‌اند، به چه نسبت در آخرین بازنگری یا به‌روزرسانی، ثابت مانده و به چه نسبتی به رتبه‌های دیگر تغییر یافته‌اند؛ به تفکیک هر رتبۀ اعتباری و به تفکیک رتبه‌های اعتباری که به آن رتبه اعتباری تغییر یافته‌اند.


شخص مرتبط با موضوع رتبه‌بندی: هر شخص حقیقی یا حقوقی با شرایط زیر مرتبط با موضوع رتبه‌بندی به شمار می آید:

الف) ناشر اوراق بهادار یا متعهد مالی خاص موضوع رتبه‌بندی ؛

ب) بانی اوراق بهادار موضوع رتبه‌بندی ؛

ج) ضامن جبران خسارت یا سود اوراق بهادار یا تعهد مالی خاص موضوع رتبه‌بندی ؛

د) ضامن نقدشوندگی اوراق بهادار موضوع رتبه‌بندی ؛

هـ) متعهد پذیره نویس ورقه بهادار موضوع رتبه‌بندی یا شریک در تعهد پذیره نویسی و یا بازاریاب ورقه بهادار یادشده ؛

و) بازارگردان ورقه بهادار موضوع تاسیس موسسه رتبه بندی اعتباری ؛

ز) مشاور ناشر در انتشار اوراق بهادار موضوع رتبه‌بندی ؛

ح) شخص متعهد در فرآیند انتشار اوراق بهادار موضوع رتبه‌بندی ؛

ادامه تعاریف و اصطلاحات درخصوص تاسیس موسسه رتبه بندی اعتباری :

مشتری: شخصی است که نسبت به عقد قرارداد مشخصی با موسسه رتبه بندی اقدام نموده تا حداقل یکی از موضوعات مندرج در بند ۵ این ماده به تقاضای آن شخص رتبه بندی شود.

مدیران اصلی: مدیران اصلی در هر شخص حقوقی عبارتند از اعضای هیات مدیره یا ارکان اداره کننده آن و همچنین بالاترین مدیر اجرایی (مدیرعامل) و مدیران یک رده پایین تر از بالاترین مدیر اجرایی می باشد.

کنترل: عبارت از توانایی راهبری سیاست‌های مالی و عملیاتی یک شخص حقوقی، به منظور کسب منافع از فعالیت‌های آن است. معیارهای توانایی کنترل بر اساس استانداردهای حسابداری ملی تعیین می‌شود.

کنترل مشترک: عبارت از مشارکت در کنترل یک فعالیت اقتصادی به موجب قرارداد مشارکت خاص است. معیارهای توانایی کنترل مشترک براساس استاندارهای حسابداری ملی تعیین می‌شود.

متقاضی: شخصی است که درخواست دریافت مجوز تاسیس موسسات رتبه بندی یا مجوز فعالیت را به سازمان ارائه داده و حسب مورد یکی از اشخاص زیر است:

الف) درخصوص درخواست مجوز تأسیس، منظور نماینده‌ مؤسسین مؤسسه رتبه بندی در شرف تأسیس است؛

ب) درخصوص درخواست مجوز فعالیت، منظور موسسه رتبه بندی ثبت شده نزد مرجع ثبت شرکت هاست که درخواست‌‌ دریافت مجوز فعالیت رتبه بندی را به سازمان ارائه داده است.

تاسیس موسسات رتبه بندی اعتباری تاسیس موسسه رتبه بندی اعتباری

مدارک لازم برای تاسیس موسسه رتبه بندی اعتباری :


برای دریافت مجوز ثبت موسسه رتبه بندی ، ‌متقاضی باید در مهلت مقرر مدارک و اطلاعات ذیل را به منظور بررسی به سازمان تسلیم نماید:

  • فرم تکمیل شده‌ تقاضای صدور مجوز تاسیس موسسه رتبه بندی (پیوست شمارۀ ۱ این دستورالعمل)؛
  • طرح اساسنامه که تمامی صفحات آن به امضای متقاضی رسیده است؛
  • طرح تجاری شامل اهداف، استراتژی‌ها و برنامه‌های موسسه رتبه بندی برای سه سال پس از تأسیس، و ترازنامه و صورت سود (زیان) پیش‌بینی شده برای سه ‌سال کامل شمسی پس از تاسیس موسسات رتبه بندی که تمامی صفحات آن به امضای متقاضی رسیده است؛
  • پرسشنامه‌ تکمیل شدۀ مشخصات داوطلب سمت مدیرعاملی یا عضویت در هیات مدیره موسسه رتبه بندی، مطابق دستورالعمل تائید صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهادهای مالی.
  • پرسشنامۀ تکمیل شدۀ مشخصات داوطلب سهامداری (حقیقی/حقوقی) در شرکت رتبه بندی به انضمام مستندات زیر در خصوص هر یک از مؤسسین:

    – تصویر مدارک تحصیلی دانشگاهی و سوابق تجربی مؤسس حقیقی؛
    – تصویر مدارک ثبت مؤسس حقوقی نزد مرجع ثبت شرکت ها ( شامل آگهی تأسیس در روزنامه رسمی)؛
    – تصویر آگهی ثبت تغییرات موسسه در روزنامه رسمی مربوط به آخرین مدیران مؤسس حقوقی، صاحبان امضای مجاز و حدود اختیارات آن ها؛
    – صورت های مالی حسابرسی شده دو سال اخیر مؤسس حقوقی متقاضی سهامداری که توسط موسسات حسابرسی معتمد سازمان حسابرسی شده باشد همراه با اظهارنظر حسابرس؛
    – اساسنامه یا شرکتنامۀ مؤسس حقوقی؛
    – مستندات در خصوص توانگری مالی و نحوۀ تامین سرمایه مورد نیاز؛
    – اقرار نامه و تعهدنامه اصالت سهامداری توسط هر یک از مؤسسین و همچنین اقرار نامه دال بر سلب حق واگذاری سهام و حقوق مالکانه آن اصالتاً و وکالتاً تا سه سال؛
    – تعهدنامه در خصوص عدم تأمین بیش از ۱۰ درصد از سرمایه نهاد مالی در حال تأسیس با استفاده از استقراض یا روش های مشابه تحت هر عنوان.


شرایط لازم برای تاسیس موسسات رتبه بندی :


در صورتی‌که با توجه به مؤلفه‌هایی نظیر تعداد مجوزهای تأسیس و فعالیت صادره برای موسسات رتبه بندی و شرایط حاکم بر کسب و کار رتبه‌بندی اعتباری، تقاضاهای تاسیس موسسات رتبه بندی بنا به نظر هیأت مدیرۀ سازمان قابل بررسی باشد، ظرف مدت ۳۰ روز کاری پس از تکمیل مدارک و اطلاعات موضوع مادۀ ۲ در مهلت مقرر، تقاضای تاسیس موسسه رتبه بندی توسط مدیریت مربوطه در سازمان رسیدگی شده و در صورت احراز شرایط زیر، گزارش لازم برای هیات مدیره سازمان تنظیم می‌گردد.

  • نام پیشنهادی متضمن عنوان رتبه بندی اعتباری و مناسب بوده و با نام های ثبت شده دیگر مشابه نبوده و گمراه کننده نباشد؛
  • طرح اساسنامه‌ ارائه شده، مطابق نمونه‌ مصوب سازمان برای موسسات رتبه بندی باشد؛
  • سرمایه‌ای که در نظر است هنگام ثبت موسسه رتبه بندی پرداخت شود، معادل یا بیش از ۵۰ میلیارد ریال باشد؛
  • در صورتی‌که در نظر است قسمتی از سرمایه مؤسسه به صورت غیرنقد تأمین شود، سرمایه غیرنقد در راستای اهداف مؤسسه قابل استفاده بوده و استفاده از آن در طرح تجاری مؤسسه پیش‌بینی شده و به قیمت معقول و متناسب با ارزش روز آن تقویم شده باشد؛
  • ساختار حقوقی در نظر گرفته شده برای تاسیس موسسه رتبه بندی ، به صورت سهامی خاص پیش‌بینی شده باشد و مؤسسین شامل حداقل سه شریک از بین اشخاص حقیقی که متخصص در حوزه رتبه بندی اعتباری بوده و میزان سرمایۀ هر یک از آن ها حداقل یک میلیارد ریال باشد.
  • مؤسسین به تنهایی یا همراه با اشخاص تحت کنترل خود یا اشخاص کنترل کننده یا تحت کنترل مشترک نباید در مؤسسه رتبه‌بندی دیگری بیش از ۵ درصد سهامدار بوده و یا بیش از ۵ درصد حق رأی داشته باشند؛

  • مدیران اصلی از مؤسسات رتبه بندی که درایران تحت همین عنوان به ثبت رسیده اند نبوده مگر اینکه حداقل سه ماه قبل از تسلیم تقاضا از سمت خود مستعفی شده باشند؛
  • مؤسسین دارای پیشینه‌ کیفری مؤثر نبوده و سابقۀ محکومیت کیفری موضوع بند ج مادۀ ۳ آیین نامۀ مادۀ ۱۳ قانون توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید که به تشخیص سازمان مانع از سهامداری در یک مؤسسۀ رتبه‌بندی است نداشته باشند؛
  • داوطلبین سمت مدیرعاملی و عضویت در هیأت‌مدیره‌ ، طبق دستورالعمل مربوطه صلاحیت لازم را داشته باشند؛
  • طرح تجاری، اهداف، برنامه‌ها و صورت‌های مالی پیش‌بینی شده، معقول و متناسب با شرایط تجاری موضوع موسسه رتبه بندی تنظیم شده باشد؛
  • شرایط اعلامی برای تاسیس موسسه رتبه بندی به گونه‌ای باشد که حداقل ۶۵ درصد از سقف امتیازات که مطابق پیوست شمارۀ ۲ این دستورالعمل محاسبه می‌شود، توسط متقاضی کسب گردد.
  • بنا به اعلام مراجع ذی صلاح، مؤسسین محرومیت های ابطال مجوز فعالیت مرتبط با نهاد مالی یا محرومیت از انجام فعالیت مذکور برای بیش از یکسال طی ۵ سال گذشته نداشته باشند؛

  • سایر شرایط لازم برای تاسیس موسسه رتبه بندی :


  • مؤسسین در تجهیز منابع مالی مقررات مبارزه با پولشویی را رعایت نموده باشند؛
  • مؤسسین، پرونده با اهمیت در حال رسیدگی یا منجر به صدور راًی در حوزۀ جرائم و تخلفات انضباطی نداشته باشند. سازمان مرجع تشخیص پرونده های با اهمیت است؛
  • مؤسسین، بدهی های معوق به شبکه بانکی نداشته باشند؛
  • مؤسسین، اصالت داشته باشند و تعهدنامه های موضوع بند ۵ مادۀ ۲ به شرح فوق را به سازمان ارائه نمایند؛
  • مؤسسین نمی توانند بیش از ۱۰ درصد از سرمایه شرکت در حال تأسیس را با استفاده از استقراض یا روش های مشابه تحت هر عنوان تأمین نمایند و رعایت این نسبت برای هر یک از مؤسسین الزامی است.
  • میزان مشارکت مؤسسین در سرمایه شرکت رتبه بندی با آورده و دارایی مؤسسین متناسب باشد؛

در مورد مؤسسین حقوقی، علاوه بر موارد فوق شرایط زیر برای تاسیس موسسه رتبه بندی نیز لحاظ می گردد:


  • امکان مشارکت شخص در تأسیس نهاد مالی مطابق اساسنامه وجود داشته باشد؛
  • حداقل سه دوره مالی از آغاز فعالیت شخص، سپری شده باشد؛ مشروط به اینکه عمر شرکت از دو سال کمتر نباشد؛
  • در صورتی که شخص به عنوان نهاد مالی مشمول ثبت نزد سازمان باشد، نزد سازمان به ثبت رسیده باشد؛
  • مطابق آخرین صورت های مالی حسابرسی شده طی دو دورۀ مالی اخیر، زیان انباشته نداشته باشد؛
  • اظهارنظر حسابرس در خصوص صورت های مالی سال مالی اخیر شرکت مردود یا عدم اظهارنظر نباشد و در صورتی که حاوی بند شرط باشد و آثار سود یا زیان آن منجر به زیان انباشته گردد در بررسی بند قبل لحاظ می گردد.

تبصره یک:

هیات مدیره سازمان در شرایط خاص می‌تواند با تاسیس موسسه رتبه بندی به کمتر از حداقل امتیاز مندرج در بند ۱۱ این ماده ، موافقت نماید.

تبصره دو :

تطبیق شرایط متقاضی با این ماده بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط متقاضی می باشد و در صورت ارائه اطلاعات خلاف واقع و جعلی و در صورت احراز تخلف، مرجع رسیدگی کننده یکی از تنبیهات موضوع ماده ۶۰ این دستورالعمل را برای متخلف در نظر خواهد گرفت.

تبصره سه:

درصورت عدم موافقت با تاسیس موسسه رتبه بندی ، موضوع باید با ذکر دلایل به متقاضی اطلاع داده شود. متقاضی می‌تواند ظرف مدت ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ، درخواست تجدید نظر خود را با ذکر دلایل به همراه مدارک و مستندات مربوطه به سازمان ارائه دهد تا تصمیم قطعی ظرف حداکثر ۳۰ روز از تاریخ تکمیل اطلاعات، مدارک و مستندات توسط هیأت مدیره سازمان اخذ و به متقاضی ابلاغ گردد.


تبصره چهار: انتخاب نام موسسه رتبه بندی اعتباری


انتخاب عناوین به روشهای زیر برای نام مؤسسات رتبه‌بندی از مصادیق نام گمراه‌کننده است:

الف) استفاده از کلمات و عباراتی نظیر “ایران”، “ملی” و غیره در نام مؤسسه که معمولاً از طرف اشخاص و نهادهای وابسته به دولت استفاده می شوند در حالی که چنین وابستگی وجود نداشته باشد.

ب) استفاده از کلمات و عباراتی که عرفاً به ذهن مخاطب وابسته بودن مؤسسه به شخص یا اشخاص خاصی را (اعم از دولتی یا خصوصی) متبادر نماید، در حالی که چنین وابستگی وجود نداشته باشد.


تبصره پنج:


در صورتی که متقاضی بعضی از شرایط مذکور در این ماده را احراز ننموده باشد، هیأت مدیرۀ سازمان می‌تواند به تقاضای متقاضی، موافقت اصولی خود را با صدور مجوز تاسیس موسسه رتبه بندی مشروط به احراز شرایط و رعایت این دستورالعمل به متقاضی اعلام کند.

در این صورت مدت زمان احراز شرایط که حداکثر شش ماه از تاریخ صدور موافقت اصولی خواهد بود، در موافقت اصولی صادره قید می‌گردد. در این صورت متقاضی موظف است برنامه‌ احراز شرایط را به سازمان ارائه کند.


مدت اعتبار مجوز تاسیس موسسه رتبه بندی اعتباری :


پس از ابلاغ مجوز تاسیس موسسات رتبه بندی ، متقاضی شش ماه مهلت خواهد داشت تا مؤسسۀ رتبه بندی را به صورت یک شرکت سهامی خاص مطابق با شرایط اعلام شده، تأسیس و موارد لازم را در مرجع ثبت شرکت‌ها، ثبت و مدارک مربوطه را به سازمان تسلیم کند، در غیر این‌صورت مجوز تاسیس موسسه رتبه بندی صادره از درجه‌ اعتبار ساقط خواهد شد.

تبصره:

به تقاضای متقاضی و ذکر دلایل موجه، سازمان می تواند مهلت موضوع این ماده را حداکثر سه ماه دیگر تمدید کند.


مدارک لازم برای تاسیس موسسه رتبه بندی اعتباری :


حداکثر ۲۰ روز کاری پس از تاسیس موسسه رتبه بندی و ثبت آن نزد مرجع ثبت شرکت ها، مؤسسه رتبه‌بندی باید مدارک زیر را به سازمان ارائه نماید.

تا در صورتی‌که شرایط مندرج در مجوز تاسیس موسسه رتبه بندی رعایت شده باشد، به عنوان مؤسسه رتبه بندی موضوع بند ۲۱ مادۀ‌ ۱ قانون بازار اوراق بهادار، نزد سازمان به ثبت برسد و برای دریافت مجوز فعالیت اقدام نماید:

  • اساسنامه‌ مصوب موسسه رتبه بندی ؛
  • تصویر آگهی تاسیس موسسات رتبه بندی یا ثبت تغییرات موسسه رتبه بندی اعتباری مندرج در روزنامۀ رسمی کشور؛
  • نام ثبت شده، تاریخ ثبت، محل ثبت و شمارۀ ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها؛
  • تصویر آگهی مشخصات مدیران و صاحبان امضای مجاز مؤسسۀ رتبه بندی و حدود اختیارات آن ها در روزنامۀ رسمی کشور؛
  • مبلغ سرمایه‌ ثبت شده، فهرست سهامداران و میزان سرمایۀ‌ پرداخت شده و تعهد شده‌ توسط هریک؛
  • سایر مدارکی که نشان دهندۀ احراز شرایط تعیین شده در مجوز مربوطه باشد.