شرکت تامین سرمایه چیست و چه وظایفی دارد ؟


در این مقاله قصد داریم تا درباره نحوه ثبت شرکت تامین سرمایه اطلاعات جامع و کاملی را به شما عزیزان ارائه دهیم. ابتدا به این موضوع که شرکت تامین سرمایه چیست می پردازیم و سپس مدارک و شرایط ثبت شرکت تامین سرمایه را به طور کامل توضیح خواهیم داد.


ثبت شرکت تامین سرمایه چیست ؟


شرکت های تجاری به منظور تامین سرمایه چندین روش پیش روی خود دارند.

یکی از این راه‌ها دریافت وام و تسهیلات بانکی است و راه دیگر کمک گرفتن از شرکت های تامین سرمایه.

معمولا روش دوم را انتخاب می کنند زیرا شرکت‌ها مجبور به بازپرداخت سود وام خود نیستند. استفاده از شرکت تامین سرمایه یک همکاری دو سویه خواهد بود.

در این مقاله می‌خواهیم نحوه ثبت شرکت تامین سرمایه را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. همچنین مدارک لازم برای ثبت شرکت تامین سرمایه را ارائه خواهیم داد.

شرکت های تامین سرمایه در واقع واسطه هایی هستند که در بازار سرمایه حضور داشته و مشغول فعالیت های مختلفی در این زمینه می باشند.

مانند کارگزاری، معامله‌گری، بازارگردانی، سبدگردانی، مشاوره سرمایه‌گذاری، پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی، ارزیابی ریسک مالی، افزایش سرمایه و مشاوره برای ادغام و اکتساب شرکت‌ها.

وظایف شرکت تامین سرمایه


پیش از اینکه به نحوه ثبت شرکت تامین سرمایه بپردازیم، بهتر است با این شرکت و وظایف آن آشنا شویم. شرکت های تامین سرمایه در واقع همان بانک سرمایه گذاری( Investment Bank ) هستند که در تمام دنیا وجود دارند.

این شرکت ها در سراسر جهان به عنوان یکی از بخش‌های سیستم بانکداری فعالیت می‌کنند. اما در ایران زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و فعالیتشان به صورت مستقل است.


شرح وظایف شرکت تامین سرمایه :


شرکت­ های تامین سرمایه سه وظیفه اصلی دارند که عبارتند از :

تامین مالی شرکت ها، مدیریت دارایی ها و مشاوره سرمایه گذاری. در ادامه به تشریح هریک از این وظایف خواهیم پرداخت.


 تامین مالی شرکت ها


همانطور که پیش از این گفتیم، شرکت‌های تامین سرمایه به عنوان واسطه هایی عمل می کنند که خدمات متنوعی را به شرکت ها ارائه می دهند. یکی از این خدمات تامین مالی آنهاست.

به این صورت که اگر یک شرکت اعم از خصوصی یا دولتی به دنبال تامین منابع مالی خود باشد، می‌تواند از این شرکت‌ها کمک بگیرد.

شرکت تامین مالی با انتشار اوراق بهادار مربوط به این شرکت‌ها در بازار بورس، سرمایه سرمایه‌گذاران را جذب و در اختیار شرکتی که نیاز به تامین مالی داشته، قرار می‌دهند.

بنابراین این شرکت ها را نه می‌توان شبیه به بانک دانست و نه شبیه به شرکت های سرمایه گذاری.

شرکت‌هایی که به منابع مالی نیاز دارند، به عنوان ناشران اوراق بهادار شناخته می‌شوند. شرکت های تامین سرمایه به عنوان واسطه، این اوراق بهادار را در اختیار سرمایه‌گذاران گذاشته و وجوه جمع آوری شده را به ناشر اوراق می‌دهند.

از طرفی اگر شرکتی قصد ورود به بازار بورس را داشته باشد و بخواهد سهامش را به صورت عرضه اولیه ارائه نماید، شرکت های تامین سرمایه تمام مراحل ثبت و اخذ مجوزهای لازم را برای آن ها انجام می‌دهند.

مدیریت دارایی شرکت ها


یکی از وظایف شرکت های تامین سرمایه مدیریت دارایی هایی شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری (Mutual Funds) است.

شرکتهای تامین سرمایه با داشتن دانش، تجربه و متخصصین در زمینه بازار مالی توانایی مدیریت دارایی شرکت‌ها و صندوق‌ها را دارند.

شرکت های تامین سرمایه با توجه به استراتژی های مالی متنوعی که دارند، پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها و کمترین هزینه را داشته اند.


شرکت تامین سرمایه در نقش مشاور سرمایه‌ گذاری


شرکت‌ها می توانند با استفاده از مشاوره از شرکت های تامین سرمایه مسیر درستی در پیش گرفته و قیمت‌گذاری مناسبی روی سهام خود داشته و به حداکثر سود برسند.

همچنین شرکت های تامین سرمایه می توانند در مسیر طولانی مدتی نیز در کنار شرکت ها باشند و منابع مالی و امور سرمایه‌گذاری آن‌ها را مدیریت کنند تا بتوانند در جای درستی استفاده کنند و بازده خوبی بدست آورند.


حداقل سرمایه برای ثبت شرکت‌ تامین سرمایه


سرمایه شرکت های تامین سرمایه حداقل باید ۱۰۰۰ میلیارد ریال باشد، اما در برخی موارد و با موافقت شورای عالی بورس به عنوان مرجع صدور مجوز، ممکن است این رقم تا ۳۰۰ میلیارد ریال نیز کاهش پیدا کند.

مطالعه بیشتر :

مدارک لازم برای ثبت شرکت تامین سرمایه


۱- نام پیشنهادی که دربرگیرنده عنوان “شرکت تامین سرمایه” باشد.

۲- نوع شخصیت حقوقی مورد نظر مؤسسین برای ثبت شرکت که می  تواند به صورت شرکت سهامی خاص یا شرکت سهامی عام یا تعاونی سهامی عام باشد و نوع سهام نیز با نام باشد.

۳- طرح اساسنامه شرکت

۴- مبلغ سرمایه شرکت و چگونگی تامین آن  شامل زمان بندی تأمین سرمایه، پیش بینی ترکیب سهامداران، درصدی از سرمایه شرکت که مؤسسین تعهد و پرداخت می کنند، درصد نقد و غیر نقد آورده موسسین و مشخصات آورده غیر نقد

۵- هویت کامل، اقامتگاه، سوابق مؤسسین و نماینده آنها

۶- طرح تجاری شرکت یا همان بیزینس پلن شامل اهداف، استراتژی ها، برنامه های شرکت برای ۳ سال پس از تأسیس، ترازنامه پیش بینی شده برای یک سال کامل شمسی و صورت سود و زیان پیش بینی شده برای ۲ سال کامل شمسی پس از ثبت شرکت

۷- پرسشنامۀ تکمیل شدۀ مشخصات داوطلب سهامداری عمده (حقیقی/حقوقی) در شرکت تامین سرمایه به انضمام مستندات زیر در خصوص هر یک از مؤسسین/سهامداران عمده:

  • تصویر مدارک تحصیلی دانشگاهی و سوابق تجربی مؤسس حقیقی؛
  • تصویر مدارک ثبت مؤسس حقوقی نزد مرجع ثبت شرکت­ها ( شامل آگهی تأسیس در روزنامه­ رسمی)؛
  • تصویر آگهی روزنامه­ رسمی مربوط به آخرین تغییرات شرکت مرتبط با مدیران مؤسس حقوقی، صاحبان امضای مجاز و حدود اختیارات آن­ها؛
  • صورت­های مالی حسابرسی شده دو سال اخیر مؤسس حقوقی متقاضی سهامداری که توسط مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان حسابرسی شده باشد همراه با اظهارنظر حسابرس؛
  • اساسنامه یا شرکت­نامۀ مؤسس حقوقی؛
  • مستندات در خصوص توانگری مالی؛
  • اقرارنامه و تعهدنامه اصالت سهامداری توسط هر یک از مؤسسین و همچنین اقرارنامه دال بر سلب حق واگذاری سهام و حقوق مالکانه آن اصالتاً و وکالتاً تا سه سال؛
  • تعهدنامه در خصوص عدم تأمین بیش از ۱۰ درصد از سرمایه نهاد مالی در حال تأسیس با استفاده از استقراض یا روش­های مشابه تحت هر عنوان.

شرایط لازم برای صدور مجوز ثبت شرکت تامین سرمایه :


درصورت تکمیل‌بودن پرونده، سازمان موظف است ظرف مدت ۳۰‌روز کاری مدارک و اطلاعات موجود در این پرونده را بررسی و درصورت احراز شرایط زیر، پیشنهاد صدور مجوز را برای تصویب به شورا ارائه نماید.

  • طرح اساسنامۀ پیشنهادی برای شرکت مورد تأیید سازمان باشد؛
  • سرمایۀ درنظر‌گرفته‌شده برای شرکت برابر یا بیش از حداقل سرمایۀ تعیین‌شده توسط سازمان برای شرکت‌های تأمین سرمایه باشد؛
  • درصورتی‌که بخشی از سرمایه شرکت به‌صورت غیرنقد تأمین شود، سرمایۀ غیرنقد در‌راستای اهداف شرکت، قابل‌استفاده بوده و استفاده از آن در طرح تجاری شرکت پیش‌‌‌‌‌‌‌بینی شده باشد و از ۱۰درصد سرمایه تجاوز ننماید.
  • اکثریت مؤسسین حقیقی دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم در رشته­های مالی، حسابداری، مدیریت، اقتصاد، بانکداری، علوم بیمه با حداقل سه سال سابقه تجربی مرتبط یا دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم و گواهینامه تحلیل­گری بازار سرمایه با حداقل ۳ سال سابقه تجربی مرتبط یا دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تایید وزارت علوم با حداقل ۵ سال سابقه تجربی مرتبط باشند؛
  • بنا به اعلام مراجع ذی­صلاح، مؤسسین عمده، محرومیت­های ابطال مجوز فعالیت مرتبط با نهاد مالی یا محرومیت از انجام فعالیت مذکور برای بیش از یکسال طی ۵ سال گذشته نداشته باشند؛


  • مؤسسین عمده در تجهیز منابع مالی مقررات مبارزه با پول‌شویی را رعایت نموده باشند؛
  • مؤسسین عمده، پرونده انضباطی با اهمیت در حال رسیدگی یا منجر به صدور راًی در حوزۀ جرائم و تخلفات انضباطی نداشته باشند؛ سازمان مرجع تشخیص پرونده­های با اهمیت است؛
  • مؤسسین عمده، بدهی­­های معوق به شبکه بانکی نداشته باشند؛
  • مؤسسین عمده، اصالت داشته باشند و تعهدنامه ­های موضوع بند ۷ مادۀ ۲ به شرح فوق را به سازمان ارائه نمایند؛
  • مؤسسین عمده نمی­توانند بیش از ۱۰ درصد از سرمایه شرکت در حال تأسیس را با استفاده از استقراض یا روش­های مشابه تحت هر عنوان تأمین نمایند و رعایت این نسبت برای هر یک از ایشان الزامی است.
  • میزان مشارکت مؤسسین عمده در سرمایه شرکت با آورده و دارایی ایشان متناسب باشد.
  • مؤسسین عمده و اشخاص وابسته به آن­ها، در شخص حقوقی دیگری با فعالیت مشابه به‌عنوان مؤسس یا شریک عمده با بیش از ۵ درصد سهام محسوب نشوند(مگر با ذکر دلایل و موافقت هیات مدیره سازمان)؛

شرایط لازم برای ثبت شرکت تامین سرمایه در خصوص مؤسسین عمده حقوقی


۱- امکان مشارکت شخص در تأسیس نهاد مالی مطابق اساسنامه وجود داشته باشد؛

۲- حداقل سه دوره مالی از آغاز فعالیت شخص، سپری شده باشد مشروط به اینکه عمر شرکت از دو سال کمتر نباشد؛

۳- در صورتی­ که شخص به عنوان نهاد مالی مشمول ثبت نزد سازمان باشد، نزد سازمان به ثبت رسیده باشد؛

۴- مطابق آخرین صورت­های مالی حسابرسی شده طی دو دورۀ مالی اخیر، زیان انباشته نداشته باشد؛

۵- اظهارنظر حسابرس در خصوص صورت­های مالی سال مالی اخیر شرکت مردود یا عدم اظهارنظر نباشد و در صورتی که حاوی بند شرط باشد و آثار سود یا زیان آن منجر به زیان انباشته گردد در بررسی بند ۴ لحاظ می­گردد.


عناوین محل کار اشخاص حقیقی در خصوص سوابق تجربی مرتبط با ثبت شرکت تامین سرمایه


شرکت­های تأمین سرمایه، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سبدگردان، مشاور سرمایه­ گذاری، هلدینگ، سرمایه­ گذاری، کارگزاری، مؤسسه رتبه ­بندی، شرکت پردازش اطلاعات مالی، سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس­ها، کانون‌های فعال در بازار اوراق بهادار، مؤسسات حسابرسی، بانک­ها، مؤسسات مالی و اعتباری، شرکت­های بیمه، کارشناس رسمی دادگستری در زمینه ­های مرتبط، مدرس دانشگاه در دروس مرتبط، سازمان­ها و مؤسسات عمومی مرتبط و سایر فعالیت­های مرتبط با ارائه مستندات.

سهامداران عمده شرکت باید براساس مقررات، مورد تائید سازمان باشند. هرگونه نقل و انتقال سهام یا پذیره نویسی سهام جدید که موجب شود شخصی به یک سهامدار عمده تبدیل شود، باید قبلاً توسط خریدار یا نماینده وی به سازمان اعلام و به تأئید سازمان برسد.