ثبت شرکت دارویی


در این مقاله می خواهیم به تعریف ثبت شرکت دارویی و قوانین و ضوابط مربوط به آن بپردازیم. شرکت دارویی به شرکت هایی گفته می شود که وظیفه آنها تولید دارو و یا واردات دارو می باشد.

البته لازم به ذکر است که صلاحیت این شرکت ها بایستی طبق قانون به تایید رسیده باشد و مجوز فعالیت داشته باشند.

اصطلاحاتی که لازم است برای ثبت شرکت دارویی با آنها آشنایی کافی داشته باشید عبارتند از :

۱) شرکت پخش سراسری:

شرکت پخش سراسری به شرکتی گفته می شود که مطابق قانون ثبت شده باشد و در اساسنامه آن موضوع فعالیت شرکت ، توزیع دارو نوشته شده و با دریافت مجوزهای مورد نیاز اقدام به توزیع دارو و شیرخشک و مکمل های غذایی رژیمی، غذاهای کمکی شیرخواران، لوازم مصرفی پزشکی و فرآورده های آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی مجاز در سراسر کشور می نماید. به این ترتیب این نوع شرکتها بین موسسات دارویی و داروخانه ها نقش واسطه را ایفا می کنند.

۲) کمیسیون قانونی :

کمیسیون قانونی به کمیسیونی گفته می شود که برای امور داروخانه ها و توزیع که در ماده ۲۰ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی مستقر در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (کمیسیون قانونی مرکز) و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مربوطه (کمیسیون قانونی دانشگاه) مطرح شده، تشکیل گردیده است.

شرایط تأسیس و ثبت شرکت دارویی :

هر شخص حقوقی که در اساسنامه آن موضوع فعالیت توزیع دارو قید شده باشد قادر است بر مبنای ضوابط درخواست ثبت شرکت پخش سراسری یا شرکت پخش استانی اقدام نماید.

لازم به ذکر است که تعداد شرکتهای پخش سراسری با توجه به گردش مالی و حجم بازار دارویی کشور هر ۵ سال یکبار به تشخیص کمیسیون قانونی مرکز مشخص می گردد.

شرکتهای پخش سراسری و استانی فقط مجاز به توزیع داروهایی هستند که از اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر مجوز ورود به بازار را دریافت کرده باشند.


مدارک لازم برای ثبت شرکت دارویی


مدیر عامل شرکت باید علاوه بر درخواست ثبت شرکت پخش، مدارک و مستندات زیر را طبق ضوابط ارائه نماید

ارائه مدارک زیر برای کلیه اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل لازم است :

  1. دارا بودن تابعیت ایران
  2. متدین به یکی از ادیان رسمی درج شده در قانون اساسی
  3. ارائه برگ پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت از خدمت یا گواهی اشتغال کادر نیروهای مسلح
  4. حسن سابقه خدمت و فعالیت و توانمندی های لازم در حوزه دارو با تأیید کمیسیون قانونی
  5. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد
  6. تعهد رسمی شرکت مبنی بر ۱) توزیع دارو با هدف پوشش کامل و سراسری کشور  ۲) ایجاد شعبه در استانهای مختلف کشور

**خدمت رسانی توزیع دارو با هدف پوشش کامل و سراسری کشور باید مطابق جدول زیر بوده به گونه ای که در بازه زمانی ۵ ساله بتواند تمام داروخانه های کشور را تحت پوشش دارویی خود قرار دهد.

سال کل درصد پوشش{داروخانه} استانهای نیازمند
اول ۳۰% طبق ضوابط
دوم ۴۵% طبق ضوابط
سوم ۶۰% طبق ضوابط
چهارم ۸۰% طبق ضوابط
پنجم ۱۰۰% طبق ضوابط

**ایجاد شعبه استانهای کشور طبق ضوابط

در تأسیس شعب استانی شرکت پخش سراسری، اولویت انتخاب با شرکت پخش استانی موجود می باشد.

درصورتی که اقلام دارویی یک تولیدکننده یا یک واردکننده داشته یا به نحوی انحصاری به شمار روند بایستی فقط توسط شرکتهایی که پوشش سراسری و کامل دارند، توزیع شود.

صدور موافقت اصولی، مجوز فعالیت و پروانه تأسیس و مسئول فنی شرکت پخش براساس ضوابط پس از احراز وجود امکانات، شرایط و الزامات، با تصویب کمیسیون قانونی انجام می پذیرد.

لازم به ذکر است که تمدید پروانه ثبت شرکت دارویی هر سه سال یکبار با رعایت ضوابط مربوطه و تمدید پروانه مسئول فنی آن با رعایت قانون آموزش مداوم داروسازان و مقررات مربوطه و اخذ فیش واریزی طبق مصوبه هیأت محترم دولت انجام می شود.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که اعتبار موافقت اصولی اولیه به مدت ۶ ماه است و در این مدت متقاضی مکلف است نسبت به معرفی امکانات و شرایط لازم برای صدور مجوز فعالیت اقدام نماید. درصورتی که امکانات و شرایط در طی مدت یاد شده اعلام نشود موافقت اصولی صادره لغو می گردد.

در موارد خاص با درخواست متقاضی و ذکر دلایل موجه و تأیید کمیسیون قانونی، موافقت اصولی صادره حداکثر به مدت ۳ ماه قابل تمدید می باشد.

انتظار می رود که با خواندن این مقاله با ثبت شرکت دارویی و قوانین آن، آشنا شده باشید.  اگر در بخشی از متن به ابهام برخوردید یا نتوانستید مراحل ثبتی خود را انجام دهید کافیست گوشی خود را برداشته و با گرفتن شماره های تماس ۴۵۵۱۸-۰۲۱ و ۰۹۱۲۰۲۵۳۳۹۰ با مشاوران ما تماس بگیرید. کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی بازرگان با روی باز پذیرای سوالات شما هستند.