ثبت شرکت در استرالیا

در این مقاله قصد داریم تا درباره ثبت شرکت در استرالیا و اقامت استرالیا از طریق ثبت شرکت اطلاعات جامع و کاملی را به شما عزیزان ارائه دهیم. با ارائه اطلاعاتی مانند قوانین ثبت شرکت در این کشور، انواع شرکت های قابل ثبت، به بیان مراحل ثبت شرکت در استرالیا خواهیم پرداخت.

همانند بسیاری از کشورها برای ثبت شرکت در استرالیا نیز بایستی ابتدا شخص متقاضی بیزینس پلن خود را به سفارت این کشور ارائه دهد، سپس باید بیزینس مورد نظر خود را به صورت کامل شرح دهد. لازم به ذکر است که باید بیزینس پلن خود را با توجه به نیاز بازار استرالیا و اقتصاد این کشور مشخص نمایید.

در گام بعدی بایستی نام شرکت خود را در استرالیا انتخاب کنید. اتاق بازرگانی و بخش جذب سرمایه گذاری در استرالیا به نام ASIC بیزینس پلن شما را مورد بررسی قرار داده و تمام شرایط این بیزینس را تائید می نماید. در ASIC مشاغلی که مورد تقاضای مردم و جزء نیازمندی های این کشور باشد را تعیین خواهند کرد. به عنوان مثال شرکت های مختلفی در این قسمت معرفی خواهد شد که می توان به شرکت با مسئولیت محدود و شرکت های انحصاری اشاره کرد .

لازم به ذکر است که در حال حاضر تمام مسئولیت های شرکت در استرالیا به عهده مدیر شرکت خواهد بود، برای شفاف شدن موضوع می توان گفت تقریبا مسئولیت های ثبت شرکت در استرالیا شبیه قوانین مسئولیت های مدیر شرکت تضامنی در ایران است، پس تمام تعهدات شرکت در استرالیا پس از ثبت به عهده مدیر شرکت و شخص متقاضی ثبت شرکت در استرالیا خواهد بود.

ثبت شرکت در استرالیا اقامت استرالیا

چه کسانی قادر به ثبت شرکت در استرالیا نیستند؟

کشور استرالیا گروهی از افراد را معرفی کرده است که امکان ثبت شرکت در استرالیا و اقامت استرالیا را ندارند.

گروه اول ؛ افراد ورشکسته : افرادی که حکم ورشکستگی آن ها در ایران قطعی شده باشد،

گروه دوم ؛ افراد مجرم : افرادی که مرتکب جرمی شده باشند که شامل جرائم خاص مدیریت های شخص حقوقی نیز هست.لازم به ذکر است که امکان دارد که ASIC شخص متقاضی ثبت شرکت در استرالیا را بنا به نوع خاصی از جرائمی که در کشور استرالیا جرم شناخته می شوند نیز رد کند.

شرایط ثبت شرکت در استرالیا :

اولین شرط برای ثبت شرکت در استرالیا و دریافت اقامت استرالیا از طریق ثبت شرکت، داشتن کسب و کاری موفق در ایران (یا هر کشور دیگر محل اقامت متقاضی) است. به عبارت دیگر متقاضیان ثبت شرکت در استرالیا امکان ثبت شرکت یا کسب و کاری تازه در استرالیا را ندارند. متقاضیان ملزم به تاسیس همان کسب و کاری هستند که پیشتر به آن مشغول بوده اند.

به عبارت دیگر شما تنها می توانید برای شرکت خود یک نمایندگی یا شعبه در استرالیا تاسیس نمایید. به همین منظور، متقاضی باید مدارکی را به اداره مهاجرت استرالیا ارائه نماید که نشاندهنده داشتن کسب و کار موفق در ایران باشد.

مدارک دال بر داشتن کسب و کار موفق در ایران :

  • آگهی های ثبت شرکت و ثبت تغییرات برای شرکت ها
  • پروانه کسب، جواز تاسیس و پروانه بهره برداری و … برای سایر کسب و کارها
  • صورتحساب مالی آخرین سال فعالیت
  • بیزینس پلن

پس از ارائه مدارک فوق الذکر و موافقت اداره مهاجرت این کشور برای ثبت شرکت در استرالیا ، فرد متقاضی باید با شرح بیزینس پلن خود ، یک عنوان شغلی به اداره مهاجرت معرفی نماید.

در واقع متقاضی پس از ثبت شرکت در استرالیا، در آن شرکت و تحت عنوان شغلی مذکور به فعالیت خواهد پرداخت. لازم به ذکر است که فرد متقاضی بایدثابت کند که در شغل ارائه شده، تحصیلات مرتبط و همچنین سابقه کار دارد.

در صورت موافقت اداره مهاجرت استرالیا با شرایط ثبت شرکت و همچنین شغل تعیین شده توسط متقاضی، ویزایی ۲ ساله و یا ۴ ساله بسته به شغل متقاضی به وی اعطا می شود.

اقامت استرالیا از طریق ثبت شرکت :

توجه داشته باشید که مدت زمان اعتبار ویزا کاملا بستگی به شغل تعیین شده توسط متقاضی دارد. برای مشاغلی که در لیست مشاغل مورد نیاز بلند مدت استرالیا (MLTSS) هستند، اقامت استرالیا به مدت ۴ ساله و برای بقیه مشاغل، ویزایی ۲ ساله صادر می گردد.

برای دریافت اقامت استرالیا به طور دائمی، داشتن شرایط زیر مورد نیاز می باشد:

  • داشتن ویزای ۴ ساله ( و نه ۲ ساله)
  • داشتن سن کمتر از ۴۵ سال
  • کار در استرالیا به مدت حداقل ۳ سال در قالب شغل تعیین شده و در شرکت ثبت شده توسط متقاضی
  • کسب حداقل نمره لازم در آزمون زبان انگلیسی

ایتدا می توان تنها با یک شخص اقدام به ثبت شرکت در استرالیا نمود و پس از آن می توان تا ۵۰ سهامدار را به شرکت خود در استرالیا اضافه کرد.

عناوینی که می توان شرکت را ثبت کرد متفاوت است. شرکت های خصوصی را با نام PTY خواهند شناخت و قوانین خاص غیر دولتی بر این شرکت ها اعمال می شود. هر شرکت در استرالیا با یک کد اختصاصی شناسایی می شود که این کد نه رقمی باید در تمام اسناد و مدارک و فاکتور ها و تمام گواهی های صادره از شرکت ذکر شود .

مدارک نیاز جهت ثبت شرکت در استرالیا

  • اصل و ترجمه مدارک هویتی ( شناسنامه و کارت ملی و سند ازدواج ) توجه ! دقت داشته باشید که سفارت برای افراد زیر ۵۵ سال برای ثبت شرکت در استرالیا تمایل بیشتری دارد .
  • اصل و ترجمه مدارک مالی ( نامه توانایی مالی از بانک )
  • اصل و ترجمه مدارک شغلی ( توجه ! باید در این مورد در ۴ سال گذشته ثابت کند که بیزینس وی در کشور مبداء مبلغ ۴۰۰ دلار استرالیا ارزش داشته است .)
  • تکمیل فرم های مشخص شده در سایت به صورت آنلاین
ثبت شرکت در استرالیا اقامت استرالیا

مراحل ثبت شرکت در استرالیا

ابتدا باید بیزینس پلن (Business Plan) یا طرح کسب و کاری که قصد راه اندازی آن را در استرالیا دارید برای بررسی به سفارت این کشور ارائه نمایید. در این مرحله توانایی شما به عنوان مدیر و توانایی مالی‌ شما به عنوان سرمایه گذار بررسی می شود.

توجه! برای کسانی که در ایران زندگی می کنند و اقامت کشور استرالیا را ندارند، داشتن یک شریک استرالیایی الزامی است.

مرحله نخست: تصمیم گیری درباره‌ ساختار کسب‌ و کار

برای ثبت شرکت در استرالیا می توانید کسب و کارتان را در قالب یکی از ۴ ساختار زیر راه اندازی کنید:

۱.  فعالیت اقتصادی در قالب شخص حقیقی (Sole trader):

این نوع فعالیت اقتصادی مربوط به زمانی است که شما به عنوان یک شخص حقیقی خود را تنها مالک کسب و کارتان معرفی می نمایید. مسلم است که در این حالت مسئولیت تمام جوانب قانونی کسب و کارتان به‌عهده‌ شخص شماست.

از مزایای این نوع فعالیت اقتصادی؛ کنترل کامل شما بر کسب و کارتان، تعلق تمام سود به خودتان و به حداقل رساندن مالیات است.

۲. شراکت (Partnership):

جمعی از افراد یا نهادهایی که با همکاری و مشارکت یکدیگر اقدام به راه اندازی یک کسب و کار واحد می کنند. در این حالت مسئولیت تمام جوانب قانونی کسب و کارتان به عهده‌ شخص شما و شرکای شما خواهد بود.

از مزایای این ساختار ؛ سهولت و کم هزینه بودن راه اندازی کسب و کار، سهولت فرآیند افزایش سرمایه و حتی انحلال شرکت و بازیابی سهم هر یک از شرکاست.

۳. (Trust):

نهادی که دارایی یا درآمد را برای منافع دیگران (شخص ثالث) حفظ می کند. به کارگیری این ساختار معمولا دارای امتیازات خاصی در زمینه پرداخت مالیات و سرشکن نمودن هزینه ها دارد.

از مزایای این ساختار؛ سهولت افزایش سرمایه و مسئولیت‌های کمتر است. در این حالت دارایی هایی شما می توانند حفاظت شوند.

۴. شرکت (Company):

یک نهاد قانونی که موجودیت و جنبه های قانونی آن از سهامدارانش جداست. این ساختار حقوقی مسئولیت سهامداران را به حداقل رسانده و فرایند کسب و کار را به شکلی مطلوب و رایج در استرالیا امکان پذیر می سازد.

از مزایای این ساختار؛ سهولت در افزایش میزان زیادی از سرمایه و عدم مسئولیت شخص شما در قبال بدهی ها است. این ساختار برای کسب و کارهایی که ریسک بالایی دارند توصیه می شود.

برای مهاجران و سرمایه گذاران ایرانی کدام ساختار مناسب است؟

در حال حاضر تمام مسئولیت ها و تعهدات کسب و کار در استرالیا پس از ثبت شرکت در استرالیا ، به عهده شخص متقاضی خواهد بود. شما می‌توانید در ابتدا به عنوان شخص حقیقی کسب و کار خود را راه اندازی کنید و در ادامه تا ۵۰ سهامدار را به شرکت خود اضافه کنید.

مرحله دوم: ثبت درخواست برای دریافت کد اقتصادی (ABN)

در استرالیا نیز مانند بسیاری از کشورها برای شروع قانونی فعالیت شرکت خود بایستی کد اقتصادی دریافت کنید. همانند آنچه در مقاله « کد اقتصادی » گفتیم، این عدد ۱۱ رقمی فقط و فقط برای کسب و کار شما صادر گردیده و به عنوان شناسه شناسایی شرکت شما محسوب می شود.

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی در استرالیا :

  • اطلاعات شخصی متقاضی و شرکا با جزییات کامل؛
  • اطلاعات کسب و کار؛
  • دلایل شما برای درخواست این کد؛
  • جزئیات فعالیت کسب و کار؛
  • اظهارنامه ای مبنی بر صحت اطلاعات ارائه شده در درخواست.

با داشتن کد اقتصادی استرالیا قادر خواهید بود:

  • نام کسب و کار خود را ثبت کنید.
  • برای کارهایی مثل سفارش کالا و خدمات یا فرستادن صورتحساب، کسب و کارتان را به سایر نهادها معرفی کنید.
  • مالیات هایی مثل مالیات بر کالاها و خدمات (GST) بگیرید.

بهتر است قبل از اینکه به دنبال طراحی وبسایت ، لوگو و سایر موارد باشید، درباره‌ نام کسب و کار خود تصمیم بگیرید. اگر لوگویی برای کسب و کارتان طراحی می کنید حق امتیازش را نیز ثبت کنید تا دیگران نتوانند از کار شما کپی کنند.

لازم به ذکر است که شما قادر خواهید بود که برای دریافت کد اقتصادی استرالیا و نام کسب و کارتان به طور جداگانه اقدام نمایید، اما درخواست دادن برای هر دو به طور همزمان راحت تر است.

مرحله سوم: استعلام نام های تجاری در سامانه ASIC

تمام فعالیت های تجاری شما تحت عنوانی که برای برند یا شرکت خود انتخاب می کنید، انجام می شود. برای اطلاع از اینکه چه نام تجاری می توانید برای ثبت انتخاب کنید کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه گذاری استرالیا (ASIC) یک سامانه‌ استعلام نام تجاری، در اختیار شما قرار می دهد.

مرحله چهارم: ثبت نام کسب و کار

زمانی که نام مورد نظر خود را نتخاب کرده و پس از استعلام از ثبت نشدن آن اطمینان حاصل کردید، بایستی نام را در «خدمات ثبت کسب و کار» ثبت کنید. برای این کار باید در وب سایت «خدمات ثبت کسب‌ و کار» یک حساب کاربری ایجاد و درخواست خود را ثبت کنید.

توجه داشته باشید که صرفا با ثبت کردن نام کسب و کار خود در این وب سایت نمی توانید تمام حقوق مربوط به ان را داشته باشید. بلکه فقط با ثبت علامت تجاری می توانید از حقوق مربوط به نام کسب  کار خود محافظت کنید.

مرحله پنجم: ثبت نام دامنه‌ وبسایت

هنگام انتخاب نام وبسایت برای ثبت شرکت در استرالیا، بهتر است نامی انتخاب کنید که:

  • نمایانگر کسب و کار شما باشد؛
  • به خاطر سپردن، تلفظ و هجی کردنش آسان باشد؛
  • سه هجا یا کمتر داشته باشد.

توجه داشته باشید که چنانچه بخواهید یک آدرس وبسایت .com.au یا .net.au خریداری کنید، بایستی کد اقتصادی استرالیا را داشته باشید.

 

مالیات ثبت شرکت در استرالیا

مبحث مالیات با توجه به بیزینس پلن های مختلف، متفاوت خواهد بود. این بیزینس ها باید هر سه ماه با ادارات دولتی استرالیا به طور کامل تسویه حساب نماید.

ادارات مالیاتی این کشور بر درآمد ها و هزینه های شرکت های بین المللی نظارت بسیاری دارد . در نظر داشته باشید که شرکت های بین المللی در استرالیا در شرایط عادی بایستی ۳۰ درصد سود خود را به عنوان مالیات به این کشور دهند.

روند ثبت شرکت در استرالیا ممکن است بیش از یک سال به طول انجامد اما شما بنا به قوانین موجود در این کشور بایستی ۲ نفر را به طور دائم استخدام کرده و بیمه و مالیات این افراد را در سال پرداخت نمایید. لازم به ذکر است که حداقل در سال اول باید گردش حساب موجود در این کشور ۳۰۰ هزار دلار استرالیا باشد .