ثبت شرکت در اوکراین

در این مقاله قصد داریم تا درباره ثبت شرکت در اوکراین و نحوه دریافت اقامت این کشور از طریق ثبت شرکت اطلاعات کامل و جامعی را به شما عزیزان ارائه دهیم. مدارک لازم برای ثبت شرکت و مراحل ثبت شرکت در اوکراین از جمله موضوعاتی است که در این مقاله به ذکر آن پرداخته ایم. پس چنانچه علاقه مند به دریافت اقامت اوکراین از طریق ثبت شرکت در این کشور هستید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

بررسی کلی اقتصاد اوکراین

نکته بسیاری که باید برای ثبت شرکت در هر کشوری در نظر بگیرید این است که درباره اقتصاد آن کشور اطلاعات کامل و جامعی داشته باشید. اینکه نرخ تورم و نرخ بیکاری در آن کشور چقدر است از نمونه موارد مهم در انتخاب کشور برای ثبت شرکت می باشد.

اوکراین در یک منطقه بسیار سودمند در شرق اروپا، هم مرز با دریای سیاه واقع شده است. کشور اوکراین کشوری است که فرصت های عالی برای سرمایه گذاران که قصد تاسیس شرکت در این کشور دارند ایجاد نموده است. لازم به ذکر است که اوکراین به عنوان کشوری که نیروی کار را به خوبی آموزی می دهد شناخته شده است . به گونه ای که از نظر متخصصان IT رتبه پنجم را در جهان کسب کرده است.

جالب است بدانید  که ۳۰ درصد از خاک های جهان در مالکیت اوکراین قرار دارد. همین عامل منجر به سرمایه گذاری در زمینه های کشاورزی در این کشور شده که ممکن است برای کسانی که قصد ثبت شرکت در اوکراین دارند، جالب باشد. همچنین، اوکراین دارای ذخایر عمده تیتانیوم، زیرکونیوم، آهن و منگنز است.

 

انواع شرکت های قابل ثبت در اوکراین‌:

شرکت TOV اوکراینی – شرکت با مسئولیت محدود:

ساختار شرکت با مسئولیت محدود در اوکراین برای ایجاد کسب و کارهای کوچک ایجاد گردیده است. به این ترتیب تعداد سهامداران آن نباید بیشتر از ۱۰ نفر باشد. همچنین زمانی که برای ثبت شرکت در این کشور اقدام میکنید باید به اندازه ۱۰۰ برابر حقوق یک کارمند در این کشور به عنوان سرمایه اولیه ارائه دهید.

نیمی از این سرمایه باید در هنگام ثبت شرکت و نیمی دیگر حداکثر یک سال پس از آن پرداخت می شود. سرمایه TOV به سهامی تقسیم می شود که تنها با رضایت کامل اعضای شرکت می توان اقدام به نقل و انتقال سهام کرد. مدیریت TOV اوکراین در جلسه عمومی شرکت کنندگان، هیات مدیره و مدیر کل منصوب از طرف اعضای هیات مدیره تعیین می شود.

نوع دیگری از شرکت اوکراینی شرکت با مسئولیت محدود اضافی است. بنیانگذاران یک شرکت اوکراینی با مسئولیت محدود اضافی باید سهام حداقل ۱۰۰ حقوق را ارائه داده و دارایی های شخصی آنها را می توان در صورت لزوم برای پوشش بدهی های قابل توجه استفاده نمود.

 

شرکت PrAT اوکراینی :

شرکت سهامی خاصPrAT و یا شرکت سهامی عام PuAT به خصوص برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ طراحی شده است. برای ثبت هر دوی این شرکت ها باید سرمایه ای معادل ۱۲۵۰ برابر حقوق داشته باشید.

تفاوت اصلی این دو شرکت در این است که شرکت سهامی خاص اوکراینی نمی تواند آزادانه سهام خود را به عموم مردم واگذار نماید. در حالی که شرکت سهامی خاص PuAT می تواند سهام خود را آزادانه انتقال و در بورس اوراق بهادار حضور داشته باشد.

لاز م به ذکر است که اشخاص اصلی که مدیریت شرکت های سهامی را بر عهده دارند توسط مجمع عمومی تعیین می شوند.

 

ثبت شرکت تضامنی اوکراینی :

برای ثبت شرکت تضامنی در اوکراین تمامی اعضا تحت اهداف اقتصادی مشترک اتحاد دارند. همچنین مسئولیت و تعهد یکسانی برای بدهی های شرکت به اشتراک می گذارند.

شرکت غیر سهامی ثبت شده در اوکراین حداقل توسط یک شریک تضامنی با تعهد نامحدود برای بدهی های شرکت و یک شریک سرمایه رسان تشکیل می شود که مسئولیت آنها محدود به سهم آنها در سرمایه شرکت است.

ثبت شرکت در اوکراین

مراحل ثبت شرکت در اوکراین :

  1. مرحله اول ثبت شرکت در اوکراین ؛ ثبت نام در اداره ثبت :

در حال حاضر، بنیانگذاران LLC برای اجرای ثبت نام خود باید به اداره ثبت به آدرس https://irc.gov.ua/en/reestr_edr یا دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و مدارک زیر را با توجه به ماده ۱۷ قانون اوکراین در رابطه با ثبت نام دولتی اشخاص حقوقی، کارآفرینان فردی و سازمان های عمومی به شماره ۷۵۵-IV در تاریخ ۱۵ می ۲۰۰۳ ارائه دهند:

  • فرم درخواست (فرمت فرم درخواست استاندارد است و مورد تأیید وزارت دادگستری اوکراین به مورخ ۶ ژانویه ۲۰۱۶ به شماره ۱۵/۵ است).
  • منشور شرکت LLC که توسط بنیانگذاران اجرا می شود.

اطلاعات در مورد صاحبان ذینفع باید در متن فرم درخواست مشخص شود و دیگر یک سند جداگانه نیست. مدت زمان جلسات عمومی شرکت کنندگان در مورد تصمیم گیری برای تعیین شخص حقوقی در لیست بالا شامل نمی شود، اما با این وجود، اداره ثبت (یا ثبت دولتی و یا دفتر اسناد رسمی) معمولاً از شما درخواست می کند که این سند را ارائه دهید. مدت ارائه این مدارک ۳ روز و بدون پرداخت هزینه است.

 

  1. مرحله دوم ثبت شرکت در اوکراین ؛ آماده کردن مهر شرکت :

استفاده از مهر برای شرکت طبق قانون اجباری نیست اما در واقع به طور گسترده از مهر استفاده می شود. مدارک ارائه شده در روند ثبت نام باید مهر شده باشند.

دادگاه ها و مقامات دولتی معمولاً وکالت صادره از طرف اشخاص حقوقی را تنها در صورتی که مهر شده باشد، قبول می کنند. در غیر این صورت آنها خواستار محضری شدن POA می باشند. پرداخت های بانکی تنها در صورتی نیاز به مهر دارند که کارت نمونه امضا (یکی از اسنادی که شرکت باید برای افتتاح حساب به بانک ارائه دهد) نه تنها شامل امضای مقامات مجاز شرکت، بلکه شامل مهر شرکت نیز باشد.

گواهی ها و درخواست هایی که از طرف یک شرکت رسمی امضا شده اما مهر نشده باشد، همچنان از نظر مقامات دولتی فاقد اعتبار است مگر اینکه در حضور یک مقام دولتی امضا شده باشند. برخی موارد استثنا شامل پرونده مالیاتی می شود، چرا که مقامات مالیاتی آنها را در قالب کاغذ بدون مهر قبول می کنند، اگر با نشانه با “w/s” (فاقد مهر) امضا شده باشد. این مرحله بسته به پیچیدگی مهر ۱ روز زمان می برد.

 

  1. مرحله سوم ثبت شرکت در اوکراین ؛ افتتاح حساب بانکی دائمی :

با توجه به قوانین شماره ۲۱۲ بانک ملی اوکراین در رابطه با اصلاح برخی قوانین بانک ملی اوکراین به تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۱۳ ، فهرستی از مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب بانکی برای نهادهای قانونی به شرح زیر است:

الف) کارت نمونه امضای بانکی مورد تایید دفاتر اسناد رسمی جایگزین کارت حاوی نمونه امضا و اثر مهر شده است؛

ب) کپی ثبت نام دولتی نهادها و کارآفرینان باید ارائه شود؛

ج) درخواست افتتاح حساب بانکی

د) کپی محضری منشور شخص حقوقی.

 

در صورتی که یک شرکت با مسئولیت محدود قبل از ثبت دولتی برای افتتاح حساب بانکی اقدام نکرده باشد، بانک، به موجب قانون مالیات، باید در عرض ۱ روز کاری پس از افتتاح حساب در مورد بازدید مالیاتی اطلاع دهد. در مدت سه روز کاری پس از دریافت اعلان از بانک، بازدید مالیاتی باید در مورد ثبت حساب بانکی و یا امتناع از ثبت حساب بانکی اطلاع رسانی کند. در واقع، اطلاع رسانی در مورد بازدید مالیاتی توسط بانک و دریافت پاسخ از بازدید مالیاتی ۱ تا ۲ روز کاری طول می کشد.

یک شرکت با مسئولیت محدود می تواند از حساب بانکی خود برای انجام عملیات خروج تنها پس از اطلاع رسانی بازدید مالیاتی در مورد ثبت حساب مربوطه به بانک استفاده کند.

با توجه به اصلاحات قانون مالیات و دستور اطلاع رسانی، بانک باید در عرض ۱ روز کاری به وزارت مشاغل و درآمد اوکراین در مورد افتتاح حساب از طریق اینترنت اطلاع دهد. پس از دریافت اطلاع رسانی الکترونیکی از طریق پورتال اینترنت، یک مقام مالیاتی محلی باید ظرف مدت ۱ روز کاری در مورد ثبت / امتناع از ثبت حساب (در صورت وجود) به بانک اطلاع دهد. این کار ۱ روز و بدون پرداخت هزینه طول می کشد.

 

  1. مرحله چهارم ثبت شرکت در اوکراین ؛ ثبت مالیات بر ارزش افزوده (VAT) در سازمان امور مالیاتی کشور و اخذ شماره VAT

طبق قانون شماره ۷۱ در رابطه با اصلاحات مربوط به قانون مالیات اوکراین و برخی از مصوبات اوکراین در مورد اصلاحات مالیاتی که در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۵ تصویب شد، اگر مقدار کل معاملات با تحویل کالا یا / و خدمات، شامل استفاده از شبکه های کامپیوتری محلی و یا جهانی، در طول ۱۲ ماه گذشته، به طور کلی بیش از ۱ میلیون گریونا باشد (به استثنای مالیات بر ارزش افزوده)، چنین شرکتی موظف است به عنوان مالیات دهنده مالیات بر ارزش افزوده ثبت شود.

تنها شرکت های پرداخت کننده مالیات از این قانون مستثنی هستند. در واقع، ماده ۱۸۲ از قانون مالیات مذکور در بالا همچنین گزینه ای برای ثبت نام داوطلبانه به عنوان مالیات دهنده مالیات بر ارزش افزوده فراهم می کند.

دولت اوکراین اطلاعیه ای به وزارت مالی در تاریخ ۲ فوریه، ۲۰۱۵ به شماره ۱۸۵/۲۶۶۳۰ در رابطه با اصلاحات مربوط به قوانین ثبت نام مالیات دهندگان مالیات بر ارزش افزوده صادر کرد که در ۳۰ مارس ۲۰۱۵ اجرایی شد.

اطلاعیه فوق تصریح می کند که ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده باید ظرف ۳ روز کاری پس از تشکیل پرونده ثبت نام به مقامات دولتی انجام شود.

در آینده، تکمیل بیانیه ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده به صورت الکترونیکی انجام می شود. سیستم آنلاین هنوز راه اندازی نشده است.