ثبت شرکت در ترکیه


حتما اکثر شما تبلیغات « نحوه دریافت اقامت با ثبت شرکت در ترکیه » را  در سایت های مختلف و شبکه های مجازی دیده باشید.

این روزها بسیاری از افراد تمایل به دریافت اقامت در ترکیه دارند که به آنها معمولا دو راه پیشنهاد می شود. دریافت اقامت با ثبت شرکت در ترکیه یا دریافت اقامت با خرید ملک دو راه پیشنهادی ارائه شده در اکثر این تبلیغات است.

از طرفی برخی از افرادی که در ایران خود صاحب شرکت هستند و قصد صادر کردن کالایی به کشور ترکیه دارند، بایستی کالایشان را به نام فردی که در ترکیه صاحب شرکت است ارسال نمایند.

پیدا کردن چنین شخص مطمئنی و اعتماد کردن به آن قطعا کار ساده و راحتی نیست. بنابراین ترجیح می دهند تا خود در ترکیه شرکت ثبت کرده و صادرات کالاها را به نام آن شرکت انجام دهند.

این افراد می توانند با یک تیر دونشان زده و با ثبت شرکت در ترکیه هم فعالیت های تجاری خود را انجام دهند و هم اقامت ترکیه را دریافت نمایند.

با مطالعه این مقاله می توانید هر آنچه که برای تاسیس شرکت در کشور ترکیه لازم است به دست آورید. اگر چه قوانین ثبت شرکت در ترکیه با ایران شباهت های زیادی دارند اما در برخی موارد نیز تفاوت های اساسی دارند.

بیشتر بدانید :

ثبت شرکت

با ثبت شرکت در ترکیه شما می توانید هرگونه فعالیت تجاری، اقتصادی و تولیدی ( برحسب موضوع فعالیت شرکت و مفاد درج شده در اساسنامه ) را انجام دهید.

لازم به ذکر است که اتباع خارجی برای انجام هر نوع فعالیت تجاری در ترکیه حتی افتتاح یک سوپرمارکت یا رستوران نیاز به ثبت شرکت دارند.

به این ترتیب با ثبت شرکت می توانید کالاهای صادراتی خود را به آدرس و به نام شرکت ثبت شده خود در ترکیه ارسال نمایید. لازم به ذکر است که برای صادرات و واردات شما باید دارای کارت بازرگانی باشید.

بدون کارت بازرگانی شما مجوز صادرات و واردات نداشته و بنابراین هرگونه فعالیت صادراتی و وارداتی با کشورهای خارجی بدون داشتن کارت بازرگانی امکان پذیر نیست.

حال باید بدانیم کارت بازرگانی چیست و مدارک لازم برای دریافت کارت بازرگانی چیست؟

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در ترکیه :

  • اصل پاسپورت هر یک از شرکا ( با اعتبار بیشتر از ۶ ماه )
  • دو قطعه عکس ۴ * ۳ ( رنگی با زمینه روشن )
  • چند نام انتخابی مناسب برای شرکت
  • موضوع فعالیت شرکت در ترکیه ( اساسنامه )
  • تعیین درصد سهام هر یک از شرکای شرکت
  • تعیین مدیر شرکت ( یا هر دو شریک )

انواع ثبت شرکت در ترکیه :

طبق قوانین تجارت ترکیه همانند قوانین جمهوری اسلامی ایران، چند نوع شرکت وجود دارد که در ادامه به طور مختصر درباره هر یک از آنها توضیح خواهیم داد :

شرکت با مسئولیت محدود :

در گذشته برای ثبت شرکت مسئولیت محدود حداقل وجود دو نفر برای ثبت شرکت وجود داشت اما بر اساس قوانین جدید ثبت شرکت در ترکیه از این پس فقط یک نفر نیز می تواند نسبت به افتتاح شرکت در کشور ترکیه اقدام  و ۱۰۰ درصد سهام شرکت را در اختیار داشته باشد.

بنابراین این نوع شرکت باید با حداقل یک نفر و حداکثر با ۵۵ نفر ، ثبت و تاسیس شود. هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود ۱۰ هزار لیر ترکیه می باشد؛ که برای ثبت این شرکت بایستی دو حساب ارزی، به نام شرکت و به نام مدیر شرکت افتتاح گردد .

طبق قوانین تجارت ، سهم هر سهامدار از سود و زیان شرکت به میزان سهم این فرد حقیقی و یا حقوقی بستگی دارد. به این ترتیب در صورت ورشکستگی شرکت، طلبکار فقط می تواند به اندازه سهام شرکت مطالبه کند و نه بیشتر از آن.

مدیران این شرکت می توانند از شهروندان ترکیه، اتباع خارجی و حتی طبق اساسنامه شرکت از کسانی به غیر از سهامداران شرکت باشند.

شرکت سهامی :

در ترکیه دو نوع شرکت سهامی وجود دارد ؛

۱- شرکت سهامی خاص : به شرکت هایی گفته می شود که کمتر از ۲۵۰ نفر سرمایه گذار دارد. هزینه ثبت شرکت سهامی خاص حدود ۵۰ هزار لیر ترکیه دلار آمریکا می شود.

۲- شرکت سهامی عام : به شرکت هایی گفته می شود که بیشتر از ۲۵۰ نفر سرمایه گذار دارند. سهم ها در شرکت های سهامی به میزان یکسانی هستند که هر سهامدار می تواند به اندازه ای که می خواهد سهم بخرد.

میزان سود و زیان هر سهامدار نیز به میزان دارایی سهم هایش محاسبه می شود و طبق قانون کشور ترکیه باید در مجمع عمومی ای که برای این شرکت برگزار می شود، نمایندگانی از وزارت بازرگانی حضور داشته باشند.

شرکت مختلط :

در این نوع شرکت ها تنها یک نفر یا چند نفر از سهامداران ( به جز اشخاص حقیقی ) متحمل بدهی ها و قروض شرکت بوده و سایر سهامداران فقط به میزان سرمایه اولیه خود مسئول هستند.

شرکت تضامنی :

نکته مهم و حائز اهمیت در مورد این نوع از شرکت وجود دارد؛ در صورت وجود بدهی و قروض برای این شرکت هر کدام از شرکا مسئول و موظف به پرداخت آنها هستند.

حتی اگر میزان این بدهی ها بیشتر از کل سرمایه و ارزش شرکت باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تعریف شرکت تضامنی می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه :

در صورتی که فعالیت شرکت شما تولید کالا می باشد ، فعالیت شما صنعتی محسوب شده و می توانید در مناطقی که دولت ترکیه به شما معرفی می نماید با قیمتی مناسب زمین خریداری کرده و با تسهیلات دولت اقدام به ساخت سوله در آن کنید.

جالب است بدانید که کشور ترکیه برای استخدام کارمند و کارگر در این زمینه به شما تسهیلاتی ویژه از جمله بیمه و معافیت های مالیاتی اعطا می کند.

اجاره دفتر کار در ترکیه :

برای ثبت شرکت در ترکیه ، آدرس محل کار یکی از مدارکی است که باید به اداره ثبت شرکتهای ترکیه ارائه نمود. اما شرکت اجاره شده یا خریداری شده چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا مورد تایید مرجع ثبت شرکتها در ترکیه برسد؟ اجاره یا خرید دفتر کار به طور کلی وجود آدرس محل کار در ترکیه الزامی است.

تهیه آدرس به سه طریق امکان پذیر می باشد :
۱- آفیس
۲- هوم آفیس
۳- جوینت آفیس

آفیس که مشخصاً به محلی گفته می‌شود که به عنوان دفتر کار خصوصی معرفی می گردد. گرفتن این دفاتر با بستن قراردادهای یک ساله امکان پذیر است.

در صورتی که میان دوره قرار داد تصمیم به تخلیه محل مذکور بگیرید، باید الباقی مدت مانده اجاره را به مالک پرداخت نمایید. ( هزینه های این دفاتر شامل آب برق تلفن اینترنت گاز یا گرمایش ساختمان و شارژ می باشد.)

در صورتی که تمایل به اجاره مکان جهت سکونت دارید که برای اقامت مدیران و اعضای شرکت یا خانواده خود باشد، می توانید یک اتاق خواب را تجهیز نموده و تبدیل به دفتر کار نموده و از آن به عنوان دفتر کار استفاده کنید.

در هوم آفیس شما هزینه های آب برق تلفن اینترنت گاز یا گرمایش ساختمان و شارژ را هم به عنوان دفتر کار هم به عنوان منزل مسکونی یک بار در ماه پرداخت می کنید.

جوینت آفیس دفاتری هستند که به صورت مشترک قابل استفاده بوده و به شما حق استفاده از آدرس سالن کنفرانس، ارسال محموله های پستی، اینترنت و جوابگویی تلفن را دارید.

لازم به ذکر است که در این دفاتر از شما هیچ گونه هزینه ای بابت آب و برق تلفن اینترنت گاز یا گرمایش ساختمان و شارژ دریافت نمی گردد.

چند نکته در زمینه ثبت شرکت در ترکیه :

  • اگر تمام سهامداران نمی توانند برای تاسیس شرکت در کشور ترکیه حضور داشته باشند، حضور یکی از سهامداران مدیرعامل و یا صاحبان امضا نیز کافی است. در این صورت لازم است سهامدار حاضر در ترکیه از دیگر سهامداران وکالت نامه ثبت شرکت داشته باشد.
  • مدت زمان ثبت شرکت از زمان حضور شرکا یا دریافت مدارک در ترکیه حداکثر ۴ روز کاری می باشد.
  • برای ثبت شرکت ارائه اجاره نامه به نام شرکت الزامی است. در ترکیه لازم نیست دفتر کار به صورت جداگانه تهیه گردد و امکان هوم آفیس یا جوینت آفیس نیز وجود دارد.
  • طبق قانون جدید ترکیه که از ماه ۸ میلادی سال ۲۰۱۲ قابل اجرا می باشد، محدودیتی در تعداد سهامداران وجود ندارد.

مزایای ثبت شرکت در ترکیه :

  1. انجام امور تجاری و بازرگانی بدون محدودیتی که برای افراد حقیقی و حقوقی ایرانی موجود است.
  2. کار و سرمایه گذاری در بستری که زمینه رشد و کسب موفقیت های بین الملی وجود دارد.
  3. مالیات در کشور ترکیه نسبت به کشور های اروپایی و آمریکایی بسیار کمتر است.
  4. کم بودن هزینه های شروع کار
  5. وجود تسهیلات ویژه برای شرکت های خارجی در ترکیه.
  6. نسبت به کشور های دیگر اروپایی هزینه های کمتری برای زندگی می پردازید.
  7. اقامت یکساله ترکیه کسب می کنید و بعد از ۵ سال اقامت دائم می گیرید.
  8. پس از ثبت شرکت می توانید حساب بانکی داشته باشید و Credit Card  و Debit Card بگرید.
  9. شما در کشوری سرمایه گذاری کردید که فاصله چندانی با ایران ندارد.

مراحل ثبت شرکت در ترکیه :

در این بخش مراحل مختلف ثبت شرکت در ترکیه بیان شده اند.

  • قدم اول برای این فرایند، ارائه مدارک هویتی و مالیاتی شخص اصلی و شرکای وی در صورت وجود می باشد.
  • ارائه تمکن های مالی مورد نیاز و اثبات توانایی مدیریت کسب و کار و زندگی شخصی متقاضی اصلی به همراه خانواده وی.
  • تعیین موضوع فعالیت شرکت یا همان تدوین اساسنامه شرکت.
  • مراجعه به اداره دارایی و اخذ شماره شناسایی مالیات بالقوه (شماره مالیاتی).
  • تعیین مدیر شرکت و تعیین و ثبت آدرس شرکت که توسط بازرسان اداره دارایی بازدید و به تایید می رسد.
  • مراجعه به اتاق بازرگانی برای ثبت شرکت و بعد دادن آگهی و چاپ در روزنامه رسمی.
  • دریافت کارت بازرگانی.
  • افتتاح حساب بانکی.
  • معرفی یک فرد بعنوان حسابدار یا مشاور مالی شرکت که حقوق این شخص با توجه به حجم فعالیت های تجاری در شرکت ماهیانه از دویست دلار به بالا می باشد.