ثبت شرکت در دانمارک

در سالهای اخیر به تعداد کسانی که قصد مهاجرت و دریافت اقامت از طریق ثبت شرکت در دانمارک را دارند افزوده می شود. علت آن هم این است که سال ۲۰۱۶ شرکت یونیورسام با انتشار شاخص سالانه شادی، کشور دانمارک را به عنوان شادترین و راضی ترین نیروی کار در دنیا معرفی نمود.

کشور دانمارک ، واقع در شمال اروپا که از جنوب با آلمان مرز خشکی دارد و با کشورهای سوئد و نروژ مرز دریایی، و توسط پلی به نام اورسوند به سوئد متصل شده است.
پایتخت آن کپنهاگ است و این کشور، از اعضای موسس سازمان ملل و ناتو به شمار می رود. همچنین علاوه بر اینکه رتبه اول شادترین مردم دنیا را به خود اختصاص داده، از نظر کم بودن اختلاف درآمد مردم نیز در رتبه اول جهان ایستاده است.

شرایط بسیار مناسب سرمایه گذاری در دانمارک ، این کشور را به یک کشور امن و درجه یک برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت تبدیل نموده است. چنانچه می خواهید با شرایط و مراحل ثبت شرکت در دانمارک آشنا شوید ، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

ثبت شرکت در دانمارک

انواع شرکت های قابل ثبت در دانمارک :

پیش از اینکه به بررسی مراحل و شرایط ثبت شرکت در این کشور بپردازیم، بهتر است درباره انواع شرکت های قابل ثبت در آن به تفصیل صحبت کنیم.

۱- شرکت مسئولیت محدود خصوصی :

صرفاً یک سهامدار بدون در نظر گرفتن اقامت خود، قادر است تا یک شرکت مسئولیت محدود خصوصی را در دانمارک ثبت کند. حداقل سرمایه برای راه اندازی یک شرکت مسئولیت محدود خصوصی در دانمارک ۴۰،۰۰۰ DKK (6000 دلار) است و این مبلغ به سهام تقسیم می شود. این سهام قابل مذاکره و قابل انتقال نیست. سهامداران این شرکت فقط به میزان مشارکت خود دراین شرکت مسئولیت دارند.

۲- شرکت مسئولیت محدود دولتی  :

به منظور ثبت شرکت مسئولیت محدود دولتی با شرط تأمین حداقل سرمایه ۴۰۰۰۰۰ DKK (60000 دلار) ، حداقل یک بنیانگذار مورد نیاز است. در این نوع شرکت برخلاف شرکت مسئولیت محدود خصوصی، سهامداران هیچگونه مسئولیتی در قبال تعهدات شرکت ندارند. در این نوع شرکت،‌برخلاف شرکت محدود خصوصی در دانمارک، علاوه بر اینکه می توان سهام را به اعضای شرکت واگذار کرد، می توان سهام ها را در اختیار عموم مردم نیز قرار داد.

۳- مشارکت عمومی دانمارک :

برای ثبت این نوع شرکت لازم است حداقل دو عضو در مورد ایجاد مشارکت به توافق برسند. موسسین این شرکت می توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده و مسئولیت کامل در قبال تعهدات شرکت را بر عهده دارند. در حقیقت، این اصلی ترین ویژگی یک همکاری عمومی است. ثبت مشارکت عمومی در دانمارک در سیستم ثبت نام تجاری دانمارک الزامی است.

۴- مشارکت محدود دانمارک :

ثبت شرکت از نوع مشارکت محدود در دانمارک دارای شباهت ها و تفاوت هایی با نوع مشارکت عمومی است. حداقل دو شریک برای ایجاد مشارکت محدود باید توافق نامه را امضا نموده که این اشخاص می توانند حقیقی یا حقوقی باشند. ویژگی این نوع مشاغل آن است که حداقل یک شریک عمومی و یک شخص محدود است و مسئولیت محدودی در حدود سهم خود دارد. ثبت نام در ثبت نام تجاری دانمارک نیز اجباری است.

۵- مالکیت اختصاصی دانمارک :

چنانچه فردی بخواهد به تنهایی یک شرکت را در دانمارک راه اندازی کند، مالک اختصاصی نامیده می شود. این فرد به تنهایی نسبت به تعهدات شرکت مسئولیت کامل داشته و در صورت انجام فعالیت های انجام شده با تجارت و یا در صورت تملک دارایی کارمندان، وظیفه دارد در سازمان امور مالیاتی ثبت نام کند.

۶- شعبه و دفتر نمایندگی‌ :

دو گزینه دیگر برای یک شرکت خارجی که مایل به ورود به بازار دانمارک است در این کشور موجود است. نمایندگی (فقط برای بازاریابی و تحقیق مناسب است، هیچ فعالیت تجاری ندارد) و دفتر شعبه (اساساً برنامه افزودنی شرکت مادر که همان فعالیت های تجاری در دانمارک را انجام می دهد).

چند نکته در مورد انتخاب نوع شرکت :

افرادی که قصد دارند کسب و کار کوچکی را راه اندازی نمایند باید ثبت شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب نمایند. این نوع از شرکت جزء رایج ترین نوع شرکت در دنیا محسوب می شود. برای ثبت شرکت مسئولیت محدود نیاز به سرمایه ای بالغ بر ۸۰ هزار KR می باشد. افرادی که قصد دارند با سرمایه بیشتری برای ثبت شرکت اقدام کنند باید ثبت شرکت به صورت سهامی را انتخاب نمایند.

برای ثبت این نوع شرکت، هر سهامدار باید سرمایه اولیه ای بالغ بر ۵۰ هزار KR ارائه نماید. برای ثبت شرکت به صورت مشارکت محدود نیاز به ۲ شریک می باشد. در ثبت شرکت به صورت مشارکت عمومی باید توجه داشت، به میزان سرمایه ای که وارد شرکت می کنید مسئول خسارت ها نیز می باشید. یعنی اگر شرکت دچار بدهی یا خسارتی شود شما باید به میزان سرمایه تان خسارت پرداخت نمایید.

یکی از مزایای ثبت نمودن شرکت در این کشور ، امکان راه اندازی شعب و یا نمایندگی در سایر کشور های اتحادیه اروپا برای شخصی که در کشور دانمارک اقدام به ثبت شرکت می کند وجود دارد و نکته مثبت این است که درآمد حاصل از شعب خارجی شامل پرداخت مالیات نخواهد شد.

 

انواع روش های ثبت نمودن شرکت در کشور دانمارک

۱-ثبت نام آنلاین شرکت در دانمارک

در کشور دانمارک این امکان وجود دارد که شرکت خود را توسط سیستم ثبت نام الکترونیکی از طریق سازمان کسب و کار دانمارک به ثبت برسانید. لازم به ذکر است که برای ثبت شرکت در این کشور به صورت آنلاین نیاز به ارائه یک امضای دیجیتال می باشد.

۲-ثبت نام کاغذی شرکت در کشور دانمارک

این نوع ثبت شرکت به صورت کاغذی مختص شرکت های با مسئولیت محدود می باشد و معمولا ثبت نام به صورت کاغذی از طریق آژانس تجارت کشور دانمارک و شرکت هایی که در زمینه ثبت شرکت در این کشور در حال فعالیت هستند امکان پذیر است و همچنین لازم به ذکر است که ثبت نام شرکت در این کشور به صورت کاغذی بین دو تا سه هفته صورت می پذیرد.

 

مزایای ثبت شرکت در کشور دانمارک :

– امکان داشتن مالکیت ۱۰۰% ( بدون نیاز به شریک محلی )
– روند ثبت شرکت در دانمارک ، سریع ، غیررسمی و به صرفه است .
– ثبت آنلاین شرکت های جدید بدین معنی است که شما در عرض چند ساعت آماده شروع کسب و کار خود هستید.
– هیچ گونه سند محضری نیاز نیست.
– نرخ مالیات شرکت در این کشور نسبتاَ پایین ( ۲۵% ) است . علاوه بر این ، سرمایه گذاران خارجی می توانند از نرخ مالیات ویژه برخوردار شوند.
– نرخ مالیات برای ثبت شرکت در این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای شمال اروپا پایین تر است.
– بسیاری از مردم این کشور به زبان انگلیسی صحبت می کنند. به همین دلیل می توان برخی اسناد و مدارک را به زبان انگلیسی ثبت نمود.

– از طریق ثبت شرکت در این کشور می توان برای اخذ اقامت در دانمارک اقدام نمود.

-پس از کسب اقامت دائم در کشور دانمارک می توانید تقاضای پاسپورت ۵ ساله بدهید.
– امکان اخذ آسان ویزا برای تمامی نقاط دنیا
– افتتاح حساب شرکتی و شخصی در بانک های این کشور
– دسترسی به تمام نواحی اروپای شینگن برای مسافرت ، تجارت و اقامت طولانی مدت
– استفاده از مارک تجاری (  ثبت برند ) اروپایی
– امکان تقسیم و توزیع سود سهام به طور موقت وجود دارد.

 

مراحل ثبت شرکت

الف – یک ساختار قانونی را انتخاب کنید:

انتخاب ساختار قانونی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است زیرا نوع شرکت می تواند با سرمایه موجود و تعداد سرمایه گذاران مطابقت داشته باشد و همچنین برای شرکت های کوچک، متوسط یا بزرگ مناسب باشد. به عنوان مثال، شرکت با مسئولیت محدود خصوصی یا APS معمولاً توسط سرمایه گذاران محلی و خارجی استفاده می شود.

ب – ثبت شرکت :

پس از اینکه تصمیم گرفتید چه نوع شرکتی ثبت کنید بایستی حتما آن را به ثبت برسانید. ثبت شرکت به طور قانونی یک امر بسیار ضروری است که توسط اداره تجارت دانمارک انجام می شود. این فرآیند بسیار ساده بوده و پس از اتمام، به شما یک شماره ثبت شرکت مرکزی داده می شود که در تمام ارتباطات با مقامات دولتی از آن استفاده می شود.

ج – ثبت نام در مراکز مالیاتی:

به محض ثبت شرکت جدید در مرجع تجارت، باید در سازمان امور مالیاتی دانمارک، اداره گمرک و امور مالیاتی، SKAT ثبت کنید. آن دسته از شرکت هایی که باید برای اهداف مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کنند، یک ثبت نام جداگانه انجام می دهند.

د- مجوزها را بدست آورید:

باتوجه به موضوع فعالیت شرکت انتخابی ممکن است نیازمند دریافت مجوز از سازمان های ذیربط باشید.

ه- استخدام کارمندان:

در انتها باید برای انجام فعالیت های شرکت به استخدام کارمندان مبادرت ورزید. استخدام کارمندان یکی از مهمترین مراحلی است که برای انجام آ بایستی دقت زیادی به خرج دهید. لزوم استخدام کارمندان متخصص یا ماهر نیز به حوزه کاری انتخابی بستگی دارد.

دانمارک همچنین به صاحبان مشاغل اجازه می دهد تا در صورت جابجایی شرکت، کارمندان خارجی را به راحتی استخدام یا کارمندان موجود در این کشور را به شرکت جدید انتقال دهند.

 

مدارک مورد نیاز :

– ارائه نام شرکت توسط فرد متقاضی
– پر نمودن فرم ثبت شرکت
– تهیه اساسنامه شرکت
– کپی پاسپورت سهامداران شرکت با اسکن از کپی پاسپورت مدیرعامل شرکت متقاضی
– ایجاد حساب بانکی برای شرکت ثبت شده در کشور دانمارک
– ارائه طرح توجیهی برای فعالیت اقتصادی در کشور دانمارک ( بیزینس پلن )
– ارائه سند مالکیت مبنی بر عملکرد مالی
– ارائه کپی از آخرین مدرک تحصیلی
– داشتن وکالتنامه چنانچه امور توسط وکیل انجام می شود.