ثبت شرکت در قطر


در این مقاله قصد داریم تا نحوه ثبت شرکت در قطر و انواع شرکت های قابل ثبت در قطر را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. چنانچه قصد راه اندازی کسب و کار در کشور قطر دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.


انواع شرکت های قابل ثبت در قطر در سال ۲۰۲۴


پیش از اینکه اقدام به ثبت شرکت در قطر کنید، بهتر است با انواع شرکت های قبل ثبت در قطر آشنا باشید.

مالکیت خارجى تحت قوانین قطر به شدت محدود شده است و در اکثر صنایع نیاز ۱۰۰% به تایید وزارت تجارت و تجارت قطر دارد.

قبل از اقدام به ثبت شرکت در قطر اکیداً توصیه میشود ابتدا مشخص شود که آیا فعالیتهای شرکت همگی برای سرمایه گذاران خارجی باز است یا مستلزم تشکیل یک جوینت ونچر است.

در بخشهای محدود یک جایگزین ساده تر و کم هزینه تر برای راه اندازی کسب و کار از طریق قرارداد نمایندگی است. در هر صورت مشاوران بازرگان خوشحال خواهند شد که در مورد نیازهای تجاری شما صحبت کنند و بهینه ترین راه حل را پیشنهاد کنند.


انجام تجارت در قطر از طریق یک نهاد محلی


۱- شرکت قطری کاملاً خارجی

خارجی ها فقط می توانند یک شرکت کاملاً خارجی در قطر ثبت کنند:
  1. در صنایع خاصی که در قانون سرمایه گذاری خارجی قطر ۲۰۱۰ ذکر شده است
  2. پس از دریافت تأییدیه از وزارت تجارت و تجارت

هیچ سرمایه پرداخت شده رسمی در قانون ذکر نشده است و حداقل مبلغ مورد نیاز توسط وزارت تجارت و تجارت در طول فرآیند بررسی تعیین میشود.

صنایعی که اجازه سرمایه گذاری مستقیم افراد خارجی را می دهند عبارتند از :
  • کشاورزی و بهره برداری از منابع طبیعی
  • فعالیتهای تولیدی ،
  • خدمات بهداشتی و درمانی ،
  • خدمات آموزشی ،
  • گردشگری ،
  • خدمات مخابراتی ،
  • گذراندن اوقات فراغت و سرگرمی
  • و خدمات مشاوره ای
بهترین توصیه ای که ما معمولاً به متقاضیان ثبت شرکت در قطر که می خواهند سرمایه گذاری قابل توجهی در قطر انجام دهند، یک شرکت کاملاً خارجی تاسیس کنند و پس از گذشت چند ماه از راه اندازی کسب و کار یا افراد محلی استخدام کنند و یا به انتقال فناوری ادامه دهند. در واقع تنها شرکتهای چندملیتی بزرگتر مجوز وزرا برای فعالیت محلی از طریق یک شرکت تابعه کاملاً تحت مالکیت دارند.

۲- شرکت سرمایه گذاری مشترک قطر

خارجیانی که معیارهای ثبت شرکت در قطر به صورت کاملاً خارجی را ندارند میتوانند کسب و کار خود را در جوینت ونچر ثبت کنند. پس از آن بدون نیاز به تایید قبلی از وزارت تجارت و بازرگانی،  مجاز هستند تا ۴۹ درصد سهام خارجی داشته باشند.

در حالی که ما به مشتریان خود توصیه می کنیم حداقل سرمایه پرداخت شده ۵۵۰۰۰ دلار آمریکا را به سرمایه ی سرمایه گذاری مشترک خود اختصاص دهند، این مبلغ میتواند به طور قابل توجهی بر اساس عملیات دقیقی که شرکت انجام میدهد متفاوت باشد.

بهترین کاربردها : شرکت سرمایه گذاری مشترک نوعی نهاد است که معمولاً توسط خارجی هایی که مایل به انجام تجارت در قطر هستند راه اندازی می شود و میتوان از آن برای فعالیتهای تجاری مختلف تجاری و تولیدی استفاده کرد.

۳- شرکت منطقه آزاد قطر

در حال حاضر قطر دارای دو منطقه ویژه اقتصادی است که برای پروژه های سرمایه گذاری خارجی و ثبت شرکت در قطر طراحی شده اند:

  1. پارک علم و فناوری قطر ، پذیرش درخواستهای کسب وکارهای تحقیق و توسعه
  2. مرکز مالی قطر ، که عمدتاً شرکتهایی را هدف قرار میدهد که خدمات مالی بانکی و بیمه انجام می دهند. همچنین برای سایر خدماتی مانند: ۱-خدمات حمل و نقل، ۲- خدمات مدیریت و ۳- خدمات حرفه ای ارائه می دهند.
اگرچه یک شرکت ثبت شده در این مناطق ویژه اقتصادی میتواند کاملاً خارجی باشد و از مشوقهای مالیاتی متعدد بهره مند شود ، همچنین مشمول الزامات ثبت نامی سختگیرانه از جمله الف) مبالغ بالاتر سرمایه پرداخت شده و ب) الزام به ارائه مطالعه امکان سنجی به مقامات قطر
بهترین کاربردها: ما معمولاً به مشتریان خود توصیه می کنیم فقط در صورتی که قصد دارند سرمایه گذاری قابل توجهی در صنایع مورد نظر در چنین مناطقی انجام دهند و طی ماههای پس از راه اندازی کسب و کار به انتقال فناوری اقدام کنند، به دنبال ثبت شرکت در مناطق آزاد قطر باشند. فقط به چنین پروژه هایی. مجوز ثبت منطقه آزاد داده می شود.

انجام تجارت در قطر با یک نهاد خارجی


۱- ثبت شعبه در قطر

مقررات قطر فقط زمانی اجازه ثبت شعبه توسط شرکتهای خارجی را میدهد که این شرکتها برنده یک قرارداد دولتی برای ارائه خدمات عمومی شده باشند. تایید وزیر تجارت و تجارت قبل از ثبت شعبه الزامی است و دفتر شعبه به طور کامل در قطر مشمول مالیات خواهد بود.

مدت انشعاب مشروط به مدت قرارداد است البته در صورت انعقاد قراردادهای جدید امکان تمدید شعبه وجود دارد.

از آنجایی که این شعبه توسط دولت قطر به عنوان یک مرکز دائمی در نظر گرفته نمی شود، مشتریان محلی شعبه ملزم به کسر مالیات بر درآمد شرکت و سایر مالیاتها از پرداخت خود به شعبه خواهند بود.

این مبالغ پس از تکمیل قرارداد و ارائه اظهارنامه مالیاتی نهایی توسط شعبه قابل استرداد است.

بهترین استفاده: به جز مشتریانی که در مورد فوق صدق میکنند ثبت شعبه در قطر معمولاً نمیتواند راهبردی برای تسهیل فرآیند راه اندازی در صنایع تحت نظارت مشمول الزامات مجوز مانند بانک، بیمه و امور مالی باشد. در غیر این صورت ما به مشتریان خود توصیه میکنیم که به جای ثبت شعبه، یک شرکت تابعه ثبت کنند.

۲- دفتر نمایندگی قطر

قوانین قطر به شرکتهای خارجی اجازه ثبت دفاتر نمایندگی را میدهد. این نهادها در هیچ فعالیت در آمدزایی شرکت نخواهند کرد. در عوض آنها فقط به دنبال ارتقای منافع شرکت مادر در قطر خواهند بود. تایید قبلی از وزارت تجارت و تجارت الزامی است.

بهترین استفاده: ثبت دفتر نمایندگی یک نهاد بهینه برای مشتریانی است که مایل به تجارت با مشتریان قطری نیستند.

۳- انجام تجارت در قطر از طریق قرارداد نمایندگی

مشتریان ما که ۱) مایل به انتصاب سهامداران قطری نیستند یا ۲) با سرمایه قابل توجهی سرمایه گذاری نمیکنند، میتوانند با یک نماینده تجاری کار کنند. تحت این شرایط هیچ الزامی برای راه اندازی یک شرکت جدید وجود ندارد.