با توجه به اقتصاد رو به رشد مالزی روز به روز به تعداد متقاضیان ثبت شرکت در مالزی افزوده می شود. این موضوع دلیل بسیار مهمی برای علاقمندان سرمایه گذاری و ثبت شرکت در این کشور به شمار می رود.

 

شرایط عمومی ثبت شرکت در مالزی :

یکی از مزایای مهم برای ثبت کردن شرکت در این کشور این است که می توانید با مالکیت صد در صد شرکت خود را به ثبت برسانید.

مالزی کشوری است در جنوب شرقی آسیا که توسط دریای جنوبی چین به دو قسمت تقسیم شده است. مالزی غربی که از شمال هم مرز با تایلند و از جنوب با سنگاپور و مالزی شرقی که با اندونزی هم مرز می باشد. اگرچه کوالالامپور پایتخت این کشور است اما شهر پوتراجایا پایتخت اداری این کشور محسوب شده و بیشتر سازمان های دولتی و وزارت خانه ها در این شهر قرار دارند.

این کشور عضو سازمان ملل متحد و عضو اتحادیه کشورهای مشترک المنافع است. جمعیت این کشور ۳۰٬۴۴۸٬۶۰۰ نفر ، وسعت آن ۳۲۹٫۷۵۸کیلومتر مربع، واحد پول این کشور رینگت مالزی و دین رسمی مردم آن اسلام می باشد.

تا حدودی می توان گفت شرکت هایی که با مالکیت صد در صد شهروندان غیر مالزی اداره می شود باید در صنایع خاص که توسط دولت مالزی دیکته می شود، انجام گردد. برخی از این صنایع که دولت مالزی در صدد تشویق سرمایه گذاران برای ثبت شرکت در آن می باشد، به شرح زیر است:

  • نفت و گاز
  • بانکداری و امور مالی
  • گردشگری
  • کشاورزی

این لیست ممکن است با توجه به نیاز های اقتصادی مالزی تغییر کند.

 

اخذ اقامت مالزی از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت در این کشور و اخذ اقامت مالزی دو مقوله جدا از هم می باشند. به عبارت دیگر، سرمایه گذاران خارجی و یا مدیران شرکت نمی توانند برای مدت طولانی در این کشور اقامت داشته باشند.

بلکه مدیران شرکت برای اقامت طولانی مدت در مالزی نیاز به مجوز فعالیت و پروانه بهره برداری در این کشور دارند. بنابراین باید بدانید که ثبت شرکت در این کشور به تنهایی منجر به اقامت دائم در این کشور نخواهد شد.

ثبت شرکت در مالزی

استانداردهای سرمایه گذاری در مالزی

موقعیت استراتژیک و محیط سرمایه گذاری مناسب با هزینه پایین از دلایل جذاب برای سرمایه گذاران خارجی می باشد. از طرفی دولت مالزی به منظور جذب سرمایه گذاران خارجی در این کشور تلاش قابل توجهی در بخش های تولیدی و خدماتی انجام داده است.

دولت مالزی همواره از سرمایه گذاران خارجی به عنوان یک نیروی قدرتمند برای توسعه اقتصادی کشور خود نام برده اما با این حال محدودیت هایی را در بخش های مختلف در نظر دارد.

برای افزایش مشارکت محلی در کسب و کار، دولت سرمایه گذاری مشترک بین مالزی و شهروندان خارجی را پیشنهاد کرد. البته در شرایط خاص با کسب مجوز از ثبت شرکت توسط وزارتخانه و یا سازمان های تنظیم کننده برای اعمال مجوز های عملیاتی باشد.

در صورت اخذ مجوز های لازم سرمایه گذاران خارجی می توانند به طور کلی ۱۰۰ درصد سهام خود را در صنایع مختلف به جز بخش هایی که مربوط به صنایع استراتژیک مانند مخابرات، بنادر و صنایعی که مرتبط به برق و آب می باشد.  برای فعالیت و تجارت در برای شرکت هایی که ۱۰۰ در صد سهام در اختیار شهروندان دیگر کشورها می باشد نیازمند سرمایه های بالاتر و تائیدیه ها و مجوز های تجاری می باشد.

این مجوز ها به سه گروه مختلف دسته بندی می شود:

  • مجوز های عمومی
  • مجوزهای خاص برای صنعت های مختلف
  • مجوز برای فعالیت های خاص

انواع شرکت های قابل ثبت در مالزی :

برای افرادی که مایل به سرمایه گذاری در این کشور هستند، می توانند با ثبت و تاسیس یک شرکت جدید و راه اندازی یک کسب وکار در مالزی همراه باشد. با این حال ثبت این شرکت جدید توسط خارجیان در شرایط خاص به ماهیت و طبیعت آن کسب و کار بستگی دارد. دو نوع شرکت که افراد می توانند در مالزی ثبت نمایند عبارتند از:

سرمایه گذاری مشترک با یک شهروند مالزیایی:

در این نوع سرمایه گذاری اشخاص می توانند با یک شهروند مالزیایی شریک شوند و در این راستا شرکتی را به ثبت برسانند. در این نوع ثبت شرکت اشخاص خارجی می توانند تا ۵۰٪ از سهم شرکت را از آن خود کنند.

ثبت شرکت با ۱۰۰ درصد مالکیت:

برخلاف نوع قبلی، در این نوع سرمایه گذاری نیاز به شریک مالزیایی نمی باشد.

هزینه ثبت کردن شرکت در کشور مالزی :

برای ثبت شرکت در هر کشوری علاوه بر اینکه باید سرمایه اولیه برای ثبت شرکت در نظر بگیرید، بایستی هزینه های اولیه برای ثبت شرکت را نیز مد نظر خود قرار دهید. در ادامه به ارائه این هزینه ها خواهیم پرداخت :

هزینه های اولیه :

کسانی که متقاضی ثبت نمودن شرکت خود در مالزی هستند ، باید مبلغی معادل ۳۵۰۰رینگت مالزی را به وزارت بازرگانی مالزی پرداخت نمایند. با توجه به نوع و کاربری شرکت در صورت افزایش سرمایه ، معادل هر ۱۰۰.۰۰۰رینگت مالزی باید ۵۰۰ رینگت مالزی سرمایه گذاران پرداخت کنند.

همینطور مبالغی معادل ۱۰.۰۰۰ رینگت مالزی الی ۲۵.۰۰۰رینگت مالزی برای امور مربوط به اداره مهاجرت مالزی و همینطور تمبر اقامت برای هر پاسپورت ۵۰۰ رینگت مالزی پرداخت نمایند.

سرمایه اولیه :

حداقل سرمایه لازم برای شرکت های که مشترک با شهروندان مالزی مورد نیاز می باشد، حداقل ۳۵۰.۰۰۰ رینگت مالزی برای سرمایه گذاران خارجی می باشد.

همینطور حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس و ثبت شرکت هایی که تمام سهام آن به نام یک فرد خارجی می باشد ۵۰۰.۰۰۰ رینگت مالزی خواهد بود. البته هر درخواست می تواند به همراه هر برنامه پرداخت متفاوتی داشته باشد که در جدول زیر به شرح می رسانیم :

هزینه ها
دارایی های مجاز
۱.۰۰۰ تا ۳۵۰.۰۰۰
۳.۰۰۰ ۳۵۰.۰۰۰ الی ۵۰۰.۰۰۰
۵.۰۰۰ ۵۰۰.۰۰۰ الی ۱ میلیون
۸.۰۰۰ ۱ میلیون الی ۵ میلیون
۱۰.۰۰۰ ۵ میلیون الی ۱۰ میلیون
۲۰.۰۰۰ ۱۰ میلیون الی  ۲۵ میلیون
۴۰.۰۰۰ ۲۵ میلیون الی  ۵۰ میلیون
۵۰.۰۰۰ ۵۰ میلیون الی ۱۰۰ میلیون
۷۰.۰۰۰ ۱۰۰ میلیون و بالاتر
تمام هزینه ها به رینگت مالزی  می باشد.

 

مزایای ثبت شرکت در مالزی :

ثبت شرکت در این کشور از مزایای بسیاری به عنوان سرمایه گذاری، شروع تجارت و راه اندازی کسب و کار برخوردار است. رشد قوی و چشمگیر سرمایه گذاری در بخش خصوصی باعث رشد ۱۳.۹ درصد سالیانه از آغاز ETP در سال ۲۰۱۰ که در سال ۲۰۱۴ به ۱۴۶.۱ میلیارد رینگت (۳۹.۸۹ میلیارد دلار ) افزایش یافته است.

مالزی کشور فرصت و توانایی برای شروع کسب و کار می باشد چرا که با ثبت شرکت در این کشور می توان همراه با تولید، توزیع و یا ارائه تخصص فنی در بخش های خدماتی را فراهم سازد. سرمایه گذاران در این کشور به عنوان یک بازار بزرگ و دروازه ای برای راه یابی به کشورهای مشترک المنافع استفاده می کنند ( کشورهای مشترک المنافع متشکل شده از ۵۳ کشور مستقل می باشد.)

مدارک لازم برای ثبت شرکت در مالزی :

  •  درخواست مبتنی بر ثبت شرکت در این کشور
  • انتخاب نام تجاری و تائیدیه جهت ثبت آن
  • ترجمه رسمی مدارک مورد نیاز به زبان انگلیسی یا زبان مالزیایی
  • تائیدیه ثبت سند شرکت
  • ترجمه رسمی اساسنامه شرکت
  • معرفی حداقل دو مدیر با حداقل سن ۱۸ سال

متقاضی پس از  ثبت شرکت باید گزارشات سالیانه ای را در رابطه با موارد زیر ارائه نماید:

  • سود سالیانه شرکت
  • شرح دارایی ها و حساب سود و زیان آن
  • یک کپی از ترازنامه دفتر کل
  • ثبت اسناد برای ایجاد شرکت در مالزی
  • باید به مدت ۳ ماه بعد از تائید اسم شرکت تمامی اسناد لازم را برای ایجاد شرکت به نهادهای مربوطه ارسال نمایید

بعد از ضمیمه اسناد و ارسال آن به SSM باید مبلغی معادل ۱۰۰رینگت مالزی جهت مهر کردن اسناد و مدارک پرداخت نمایند که این مهر و تمبرها باید در امور درآمد داخلی مورد تائید قرار گیرد.

در اساسنامه های شرکت باید مقررات زیر ذکر گردد:

  • محدودیت در نقل و انتقال سهام شرکت
  • محدودیت برای تعداد اعضا
  • کمتر از  ۵۰ نفر
  • ممنوعیت برای دعوت عموم برای سپرده گذاری پول در شرکت
  • مدیرانی که قصد ایجاد شرکت در مالزی را دارند باید اعلام کنند که طرح کسب و کار آنان سود آور خواهد بود
  • ارائه گواهی عدم سوپیشینه
  • یک کپی از کارت شناسایی مدیران
  • کپی از تائیدیه نام شرکت در مالزی

طرح تجاری (بیزینس پلن)

پیش شرط ثبت شرکت خارجی در مالزی برنامه ریزی برای طرح کسب و کار در این کشور می باشد. در واقع شما با ارائه یک بیزینس پلن می توانید دولت مالزی را متقاعد کنید تا درخواست شما مبنی بر ثبت شرکت در مالزی را بپذیرد. ما به شما توصیه می کنیم تا در زمینه ای اقدام به ثبت شرکت نمایید که موضوع فعالیت شرکت شما مورد نیاز این کشور باشد.

بنابراین با درک درست از شرایط ثبت شرکت در این کشور (چرا که باید بدانید چه نوع کسب وکاری در مالزی راه اندازی کنید) و ارائه بیزینس پلن کامل و تائید آن توسط دولت مالزی می توانید در جهت پیش برد شرایط برای ادامه مسیر برای راه اندازی شرکت گام بردارید. سرمایه گذاران خارجی می توانند در مالزی یک شرکت خارجی و یا یک شرکت محلی را در این کشور راه اندازی کنند،

به طور کلی شهروندان غیر مالزیایی می توانند برای ثبت شرکت های خصوصی،  و یا یک شعبه از شرکت های خارجی خود در این کشور و یا یک دفتر و نمایندگی از شرکت خارجی خود را در این کشور راه اندازی نمایند.

اگر ثبت شرکت برای افراد خارجی با مشارکت ۱۰۰ درصد انجام نشود، متقاضیان می توانند با شرکای محلی در این کشور مشارکت داشته باشند. سرمایه گذاری مشترک با شهروندان مالزی با بیش از ۵۰ درصد سهام شرکت امکان پذیر می باشد.