ثبت شرکت در چین

در این مقاله قصد داریم که در خصوص ثبت شرکت در چین اطلاعات مفید و جامعی برای شما عزیزان ارائه دهیم. پس از ورود کشور چین به سازمان تجارت جهانی ، بسیاری از افراد در چین ، از سرمایه گذاران خارجی حمایت کرده و سرمایه گذاری خارجی مورد استقبال قرار گرفته است.

پیش از انجام هر گونه اقدام برای ثبت شرکت در چین ، بهتر است با قوانین ثبت شرکت در کشورهای خارجی آشنا شوید. چرا که قانون تجارت در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.

در این مقاله سعی داریم تا به تمام سوالاتی که در ذهن شماست پاسخ دهیم. با این حال اگر در بخشی از مطالب دچار سردرگمی شدید، می توانید با موسسه حقوقی بازرگان به شماره ۰۲۱-۴۵۵۱۸  و ۰۹۱۲۰۲۵۳۳۹۰ تماس حاصل فرمایید تا از مشاوره رایگان کارشناسان مجرب ما برخودار شوید.

شاید از خود بپرسید که ثبت شرکت در چین به چه صورتی است؟ راههای ثبت شرکت در چین چیست ؟ احتساب مالیات شرکت های ثبت شده در چین بر چه مبنایی است ؟ آیا نماینده دفتر نمایندگی در چین از بین افراد مقیم و افراد دارای تابعیت چین گزینش می شوند و یا خارج از کشور چین نیز به نمایندگی شرکت ثبت شده در چین انتخاب خواهند شد ؟ آیا می دانید اساسنامه و اعضای شرکت های ثبت شده در چین قابل تغییر هستند ؟ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا پاسخ تمام این سوالات را به شما عزیزان بدهیم.

آشنایی با قوانین ثبت شرکت در چین :

سالیان اخیر چین ارائه دهنده فرصت های بسیار بزرگی برای سرمایه گذاران در اقصی نقاط جهان به شمار می رود. حتی می توان گفت هیچ کشوری در زمینه کارآفرینی قابل مقایسه با کشور چین نیست. مناطق آزاد تجاری هنگ کنگ و شانگهای که در کشور وسیع چین واقع گردیده اند ، فرصتی است استثنایی برای سرمایه گذاران خارجی، که در این بازار تجارت و رقابت جهانی حضور یابند.

جالب است بدانید که دولت چین به استقبال و جذب سرمایه گذارن خارجی در این مناطق تجاری می پردازد. از طرفی کشور چین با وجود تحریم هایی که توسط آمریکا علیه ایران وضع گردیده به تجارت با کشورمان ادامه می دهد. بنابراین ثبت شرکت در چین گزینه مطلوبی در میان کشورهای مختلف برای سرمایه گذاران ایرانی محسوب می شود.

  در حال حاضر پنج روش در ایجاد کسب و کار در چین وجود دارد که به آن ها اشاره می نماییم :

  •  شرکت متعلق ثبت شده در چین که تماما و کامل خارجی می باشد و یا  WOFE
  • مشارکت شرکت در چین و یا PE
  • سرمایه گذاری مشترک در چین
  • شرکت هنگ کنگ
  • دفتر نمایندگی

دفتر نمایندگی ثبت شده در چین و یا REPRESENTATIVE OFFICE

دفتر نمایندگی ثبت شده در چین ، پل ارتباطی بین شرکت اصلی ( مادر ) و دفاتر نمایندگی می باشد که در حقیقت مدیریت ارتباطات آن ها را دنبال می کند. دفتر نمایندگی که در کشور چین ثبت شده است، سازمانی جدا و مستقل نیست که هرگونه درآمدی را متعلق به خود بداند . بلکه تمام هزینه های این شرکت توسط شعبه مادر تامین می گردد. دفتر نمایندگی در چین برای هزینه های شخصی دفتر خود مانند حقوق و دستمزد کارمندان دفتر می تواند اقدام به افتتاح حساب مستقل نماید.

دفاتر نمایندگی ، ارتباط بین تجار و مصرف کنندگان و شعبه مادر را تسهیل نموده و وظیفه ارائه خدمات فروش و بازاریابی و کنترل کیفیت حسابرسی های شعبه ، تحقیقات علمی در سطح بازار را انجام خواهد داد.
دفتر نماینده ثبت شده در چین ، به منظور شروع فعالیت خود نیازی به هیچگونه سرمایه ندارد. لازم به ذکر است که این دفتر نمایندگی زمانی می تواند به ثبت برسد که حداقل دو سال از سابقه ثبتی شعبه مادر و اصلی بگذرد. همچنین لازم است که تمام مدارک ثبتی شرکت مادر و تائیدیه های مالی و حسابداری شرکت با مهر تائید و رسمی دارالترجمه ارائه و در نهایت به تائید سفارت چین در ایران برسد .

موقعیت دفاتر تجاری شده در چین

دفاتر نمایندگی در چین برای تاسیس خود بایستی یک آدرس معرفی نمایند. بنابراین باید قانونا مجاز به اجاره ملک به منظور انجام امور تجاری دفاتر داشته باشند و قرارداد اجاره نامه آن نیز باید مورد تائید دولت چین باشد. تمامی دفاتر تجاری بایستی آدرس ثبت شده مختص به خود را داشته باشند و دفاتر باید از ارائه اجاره نامه های صوری که خلاف قانون است خودداری نمایند.

نماینده و عضو ارشد دفاتر تجاری چین

نماینده و عضو ارشد دفاتر تجاری چین، شخصی است که از طرف شرکت اصلی یا مادر به این سمت انتخاب شده باشد . این شخص از حق امضاء و حق برداشت از حساب شرکت برخوردار بوده و درحقیقت وکیل قانونی و نماینده تام الاختیار شرکت محسوب می شود. بنابراین بایستی شخصی را به عنوان نماینده انتخاب نمایید که به کلیه امور تجاری در کشور چین آشنایی و آگاهی دارد . از آنجا که بحث مالیات در کشور چین از جمله مسائل بسیار مهم به شمار می رود، به همین دلیل نماینده ارشد باید به حسابرسی های دفاتر و مالیات آشنایی کامل داشته باشد.

بخش حسابداری دفاتر نمایندگی و مالیات و معافیت از پرداخت مالیات

از آنجا که دفاتر نمایندگی حق تولید درآمد برای شرکت را ندارند ، اساس مالیاتی آن ها براساس سود سهام شرکت محاسبه می شود. بهتر است که دفاتر نمایندگی تمامی صورتهای مالی و فاکتورهای لازم برای مالیات را نزد خود نگهداری نمایند، زیرا در زمان بررسی پرونده مالیاتی به آنها نیاز خواهند داشت.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در چین‌ :

سه نوع شرکت با مسئولیت محدود در چین وجود دارد :

۱- شرکت هایی که به طور کامل تحت مالکیت سرمایه گذار خارجی هستند.

۲- شرکت سرمایه گذاری از نوع تجاری و خارجی.

۳- شرکت سرمایه گذاری از نوع مشترک.

شرکت های فوق الذکر ، به سرمایه گذاران خارجی اجازه می دهند تا بدون اینکه شریک چینی را وارد شرکت نمایند، به اعمال تجاری تولید ، توزیع ، خدمات تجاری و … بپردازند . شرکت های با مسئولیت محدود و تماما خارجی ، با توجه به نیاز دولت چین ، مشغول به فعالیت هستند و فعالیت این نوع از شرکت ها باید به تائید مقامات دولتی چین رسیده باشد.

نهاد قوانین مرتبط با فعالیت های تجاری چین ، در مورد فعالیت شرکت های با مسئولیت محدود ، حداقل سرمایه را برای تاسیس و شروع شرکت به فعالیت تجاری ، حدود سی هزار یوان چین که معادل چهارهزار و هفتصد دلار می باشد در نظر گرفته است.

همچنین میزان سرمایه ای که به منظور سرمایه گذاری برای شرکت های با مسئولیت محدود ، تحت مالکیت کامل سرمایه گذار خارجی، مورد نیاز است بستگی به نوع سازمان و فعالیت تجاری دارد. به طور معمول برای شرکت های تجاری ، از نوع تولید ، توزیع و تجارتی حدود یک میلیون یوان برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است. زمانی که موسسین شروع به ثبت شرکت می نمایند ، در همان ابتدا بایستی سرمایه اولیه را در اختیار باشند.
لازم به ذکر است که از سال ۲۰۰۸ میلادی ، نرخ مصوبه مالیاتی برای مودیان و صاحبان سهام این نوع شرکت های خارجی ۲۵% در نظر گرفته شده است که بصورت اقساط در ۴ قسط قابل پرداخت می باشد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت WOFE در چین

حداقل سرمایه پیشنهادی برای ثبت شرکت WOFE ، برای مشاوره و ارائه خدمات : ۱۰۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰۰ RMB تقریبا معادل ۵۰۰۰۰ $ USD و یا ۳۵۰۰۰ یورو می باشد . که از این مبلغ ۲۰% بعنوان سرمایه اولیه پرداخت می شود و ۸۰% مابقی آن در طول دو سال به شرکت توسط سرمایه گذار تزریق خواهد شد.
حداقل سرمایه پیشنهادی برای ثبت شرکت WOFE ، برای تجارت و تولید : ۸۰۰۰۰ USD یا ۵۸۰۰۰ یورو است که از این مبلغ  ۲۰% سرمایه اولیه برای ثبت شرکت توسط سرمایه گذار پرداخت می شود و مابقی در طول دو سال تکمیل خواهد شد.
حداقل سرمایه پیشنهادی برای ثبت شرکت WOFE در زمینه فعالیت محصولات غذایی و آشامیدنی : حداقل سرمایه بین ۳۰۰۰۰۰_ ۵۰۰۰۰۰ RMB مورد نیاز است که در این مورد نیز ۲۰% سرمایه اولیه و ۸۰% مابقی در طول زمانی دو سال پرداخت خواهد شد.

مدارک مورد نیاز و روش ثبت شرکت WOFE

  • گواهی INCORPORATION و یا مقالات سازنده و یا سند معادل تائید شده توسط سفارت چین و یا کنسولگری چین در خارج از کشور ( بریتانیا ، هنگ کنگ ، آمریکا ، استرالیا ، ISL ، SWE ، GER و …. ) و برای فرد سرمایه گذار : دو نسخه کپی گذرنامه که توسط سفارت چین و یا کنسولگری آن تائید شده است.
  • نامه بانکی از بانک مرجع سرمایه گذار
  • کپی پاسپورت سه عضو اعم از : مدیرعامل شرکت مادر / نماینده قانونی شرکت چینی /سرپرست شرکت چین
  • شش قطعه عکس در اندازه اعلامی نماینده قانونی شرکت ، همراه با رزومه مختصر نماینده شرکت
  • حداقل سرمایه شرکت در حوزه موضوع فعالیت شرکت
  • پیشنهاد چند نام برای شرکت
  • اعلام آدرس شرکت ، همراه با قرارداد اجاره شرکت و مدارک مالکیت و اسناد مالک ملک
  • نامه مجوز ثبت شرکت
  • آخرین گزارش سالانه شرکت مادر توسط حسابرس

لازم است بدانید که سرمایه گذار باید علاوه بر مدارک فوق برای ثبت شرکت WOFE ، حداقل سرمایه برای ثبت شرکت را مهیا نماید. همچنین بایستی ساختار عملیاتی و تعداد کارمندان شرکت نیز مشخص شود. ضمنا برای استفاده از زمین ، گزارش ارزیابی محیط زیست و لیست مفصل و جامعی از تجهیزات و طرح کسب و کار فراهم آورده شود.

ثبت شرکت در چین تحت نظر و سرمایه گذاری یک شریک چینی

شرکت هایی که تحت نظارت و سرمایه گذار یک شریک چینی تشکیل می شوند به دو دسته تقسیم می شوند : ( در حقیقت شرکت های ذیل از لحاظ ساختار و ظاهر به یکدیگر شباهت دارند اما از نظر نوع فعالیت تجاری و مفاهیم تشکل سازمانی با یکدیگر تفاوت دارند) :
۱- سرمایه گذاری مشترک متساوی
۲- شرکت تعاونی و سرمایه گذاری مشترک قراردادی
در این نوع شرکت ها ، بیشترین سرمایه گذاری توسط شریک چینی صورت می پذیرد و به شریک خارجی تنها درصدی از سهام برای سرمایه گذاری اختصاص می یابد. نوع فعالیت این شرکت ها بایستی توسط مقامات دولتی کشور چین به تائید برسد.