ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک


در این مقاله قصد داریم تا نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک را برای شما عزیزان ارائه دهیم. ابتدا به این موضوع می پردازیم که چه کسانی مشمولین مالیات اجاره املاک هستند و در نهایت مدارک لازم و نحوه ثبت نام آن را بیان خواهیم کرد.

شاید شما هم شنیده باشید که یکی از انواع مالیات های مستقیم ، مالیات بر درآمد املاک می باشد . مالیات بر درآمد املاک در واقع یکی از انواع مالیات های مستقیم بوده و شامل سه دسته مالیات شده که یکی از آن ها مالیات بر اجاره املاک می باشد .

اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی بابت اجاره دادن املاک و مستغلاتی که در ایران دارند ، مشمول ثبت نام اظهارنامه مالیات بر اجاره املاک ۹۹ یا همان مالیات بر درآمد اجاره می باشند . ملاک محاسبه این مالیات ، کل مبلغ مال الاجاره پس از کسر درصدی به عنوان استهلاکات و هزینه های مالک در مورد اجاره خواهد بود .

برای پرداخت مالیات ابتدا لازم است اظهارنامه مالیاتی تنظیم شده که امروزه ثبت نام این اظهارنامه ها در مهلت تعیین شده ، به صورت اینترنتی و از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی انجام می گیرد . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۹۹ می پردازیم .


مشمولین مالیات اجاره املاک


پیش از اینکه به نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک بپردازیم بهتر است بدانیم که چه کسانی مشمول این مالیات هستند.

همانطور که گفته شد کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که املاک و مستغلاتی در ایران دارند و آن ها را اجاره می دهند ، مشمول مالیات اجاره املاک ۹۹ می باشند . البته محاسبه این نوع از مالیات استثناء نیز دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم .

اولین نکته مهم در خصوص مشمولین مالیات اجاره املاک آن است که محل سکونت پدر، مادر یا همسر و فرزندان یا اجداد و همچنین محل سکونت افراد تحت تکفل مالک ، ملک اجاری محسوب نشده و مشمول مالیات بر اجاره املاک نخواهد شد .

نکته بعدی آن است که کسانی که مالک مجتمع‌ های مسکونی دارای بیش از سه واحد اجاره ای که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده اند ، هستند در مدت اجاره شامل معافیت صد در صدی از مالیات بر درآمد اجاره هستند .

میزان مالیات براساس قرارداد اجاره تعیین خواهد شد اما اگر قراردادی وجود نداشته باشد یا ارائه نشود و یا مواردی از این دست ، مبلغ اجاره براساس جدول اجاره املاکی مشابه این ملک تعیین خواهد شد .

اگر درآمد شخص در تهران از اجاره ملکی تا ۱۵۰ متر مربع بنا باشد و در شهرستان ها تا ۲۰۰ متر مربع ، از پرداخت مالیات معاف است . لازم به ذکر است که سود بانکی و حقوق بازنشستگی جزو حقوق محسوب نمی شود .


زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک


تمام کسانی که با توجه به توضیحات بالا جزو مشمولان مالیات بر درآمد محسوب می شوند لازم است تا پایان شهریور ماه هر سال نسبت به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک اقدام کنند . لازم به ذکر است که حتما باید کلیه مشمولین مالیات بر اجاره املاک تا پایان مهلت تعیین شده نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک اقدام کنند .

تبعا عدم ثبت نام اظهارنامه مالیات بر اجاره املاک ، برای مشمولان جریمه و مجازات را در پی خواهد داشت . برای ثبت نام این اظهارنامه ها لازم است ابتدا در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ثبت نام انجام گیرد و پیش شرط ارسال اظهار نامه ، ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی می باشد .


مراحل ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک


اولین نکته ای که لازم است قبل از شروع توضیحات در خصوص نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک بیان شود آن است که ، اگر شخص حقیقی یا حقوقی موجر چند واحد استیجاری باشد ، باید نسبت به ثبت نام تنها یک اظهارنامه مالیاتی برای تمام آن ها اقدام نماید .

ثبت نام اظهارنامه های مالیاتی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی انجام گرفته و نیازی به تکمیل فرم های کاغذی یا مراجعه حضوری به اداره مالیات نیست . برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک باید مراحل ذیل به ترتیب انجام شود .

۱- مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی

۲- دانلود اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

۳- نصب نرم افزار اظهارنامه مالیاتی

۴- تکمیل اطلاعات خواسته شده

۵- دریافت اطلاعات فردی و هویتی مشمول مالیات از سامانه ثبت نام

۶- درج اطلاعات مربوط به ملک یا املاک مشمول مالیات بر اجاره

۷- بررسی نسخه پیش نویس اظهارنامه مالیاتی

۸- ارسال اطلاعات و دریافت کد رهگیری