جریمه ماسک نزدن


موضوعی که شاید در دو روز گذشته نقل محافل شده خبر جریمه ماسک نزدن است. از آنجا که بیش از نیمی از مردم برای ماسک زدن اهمال کاری کردند دولت و ستاد کرونا تصمیم گرفتند برای کاهش این اهمال کاری و کاهش مبتلایان کرونا راهکاری مانند جریمه ماسک نزدن را ارائه دهند.

در جلسه هیات دولت در روز گذشته آقای روحانی جزییات جریمه ماسک نزدن را این گونه تشریح کردند:

سازوکار و سامانه جریمه ماسک نزدن مشخص شده و وزارت بهداشت مسئول آن است. این تخلف باید به حسابی که وزارت بهداشت امروز اعلام می‌کند، واریز شود و اگر آن را واریز نکند از روش‌های دیگر گرفته می‌شود.

رییس دولت تدبیر و امید گفت:

این جریمه‌ها باید به حسابی که امروز توسط وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌شود باید واریز بشود و اگر فردی پرداخت نکرد از راه‌های دیگر به عنوان بدهکاری آن افراد اقدام می‌کنیم که جزو مصوبات امروز ستاد ملی کرونا بود.

همه افراد جامعه وقتی در جامعه حضور پیدا می‌کنند و از منزل خارج می‌شوند باید از ماسک استفاده کنند، اگر کسی از ماسک استفاده نکرد ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود. نیروی انتظامی و بسیج و ناظرین و بازرسان وظیفه دارند مشخصات افراد را ثبت و به خود فرد اعلام کنند و او باید ظرف دو هفته در حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، مبلغ جریمه را واریز کند و اگر واریز نکند از راه‌های مختلف از حساب او کسر خواهد شد و نیروی انتظامی از ابزار و وسایلی که در اختیار دارد استفاده می‌کند.

مطالعه بیشتر :

مجوز تولید ماسک

رییس دولت تدبیر و امید افزود:

ممکن است فردی ماسک ندارد و کسی هم با او مواجه نشود و با او صحبت نکند در عین حال به او ابلاغ خواهد شد که چه روزی و در چه خیابانی بدون ماسک بوده است و موظف است ۵۰ هزار تومان جریمه را پرداخت کند. مصوبات امروز فقط برای تهران بزرگ است که ممکن است بعدا به استان‌هایی دیگر که مورد نیاز است تعمیم پیدا کند.

روحانی در ادامه به مصوبات امروز ستاد درباره اصناف اشاره کرد و اظهار داشت:

اصناف باید مراعات کنند، اگر فردی که به عنوان خدمت‌دهنده در اصناف حضور دارد، خودش مراعات نکند، جریمه می‌شود، اگر به افرادی خدمت بدهد که دارای ماسک نیستند، باز هم جریمه می‌شود. بنابر گزارشی که نظار خواهند داد برای صنوف و فردی که در اصناف مراعات نمی‌کند در مرحله اول تذکر داده می‌شود، در مرحله دوم فرد ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود، در مرحله سوم، یک میلیون تومان و در مرحله چهارم، محل کسب و کار وی پلمپ می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد:

این چهار مرحله برای کسانی که در اصناف فعالیت می‌کنند و موظف هستند هم خودشان پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند و هم صرفا خدمت به افرادی بدهند که آنها هم از ماسک استفاده می‌کنند.

رییس جمهوری در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شبکه حمل و نقل عمومی گفت:

متروها در کنار مراکز پرجمعیت شهری مانند پاساژها هستند. تیمی موظف هستند و به طور حضوری به مردم ابلاغ می‌کنند. بسیج، نیروی انتظامی و بازرسان وزارت بهداشت به افراد تذکر می‌دهند. در مسئله مترو برای ورود به محوطه، باید مراعات شود اما نسبت به تاکسی و اتوبوس شرایط متفاوت است.

جریمه ماسک نزدن در تاکسی ها

اگر راننده تاکسی رعایت نکند و ماسک نزند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و اگر مسافر بدون ماسک را سوار کند، بابت هر نفر ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود. همه از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی موظف هستند. اگر راننده‌ای که مراعات نمی‌کند شماره‌اش را نوشته و کد جریمه را بنویسند.

نسبت به ادارات علاوه بر مقررات قبلی، افراد باید خود رعایت کرده و نسبت به افرادی که ماسک ندارند، خدمت ندهند. برای ورود به ادارات نیز مقرراتی مشخص شد؛ هم برای حراست و هم برای نگهبانی. آنها باید مانع ورود افراد بدون ماسک به ادارات شوند.

اگر نگهبانی و حراست این وظیفه را رعایت نکند، همه مقرراتی که برای فرد متخلف گذاشته شده بود، برای حراست و نگهبانی هم جاری است. روسای بخش‌ها و ادرات هم اگر نظارت نکنند، خودشان شامل جریمه می‌شوند.

همجنین معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره جزییات جرایم کرونا که روز گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد، در نشست ویدیو کنفرانسی که با خبرنگاران داشتند توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری وکلای بازرگان، دکتر علیرضا رییسی در نشست ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران، گفت: بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا سه راه برای پیشگیری دارند؛ داروی موثر، واکسن موثر و رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی. آنفلوآنزا هم دارو دارد مانند تامیفلو، هم واکسن دارد که تا حدود زیادی موثر است و رعایت نکات بهداشتی هم در پیشگیری از آن موثر است؛ به طوری که در نیمکره جنوبی که فصل آنفلوآنزا را می‌گذرانند، کمترین میزان ابتلا به آنفلوآنزا را دارند زیرا همه نکات بهداشتی را به دلیل کرونا رعایت کردند و خبری از آنفلوآنزا نبود است.


چرا جریمه ماسک نزدن وضع شد؟


رییسی درباره وضعیت جرایم مربوط به متخلفانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت:

اصولا بحث مقابله با اپیدمی چیزی جز مشارکت مردم و مسئولیت پذیری اجتماعی نیست. اینکه چرا جریمه وضع کردیم، به این دلیل است که عده‌ای هستند که حتی اگر نصف شب به چراغ قرمز برسند و پلیس هم نباشد، دوربین هم نباشد، باز هم پشت چراغ قرمز می‌ایستند، اما عده‌ای هم هستند که ممکن است با وجود پلیس هم از چراغ قرمز عبور کنند. پلیس برای افرادی که تخطی می‌کنند، نیاز به اعمال قانون دارد.

باید توجه کرد که بیش از ۵۰ درصد مردم از اواخر اسفند ماه تاکنون همیشه رعایت کردند، اما نیمی دیگری از مردم واقعا رعایت نکردند. در حال حاضر یک مطالبه مردمی وجود دارد که افرادی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، چه گناهی دارند. بنابراین متخلفان باید باید جریمه شوند. مانند فردی که از چراغ قرمز عبور می‌کند و دیگران را به خطر می‌اندازد.


جزییات جریمه ماسک نزدن در تاکسی


وی افزود: باید توجه کرد که جرایم چند دسته هستند؛ یکی بحث ارائه‌دهندگان خدمت است. مانند حمل و نقل عمومی.

به عنوان مثال اگر راننده تاکسی ماسک نزند و شناسایی شود، پلاکش نوشته شده و پلیس می‌تواند این فرد را جریمه کند. راننده تاکسی که ماسک نزند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و به ازای هر مسافری هم که ماسک نزند، راننده تاکسی ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود و مسافرانی هم که ماسک نزدند، ۵۰ هزار تومان هزینه می‌شوند.


جریمه ماسک نزدن به مقدار یک میلیون تومان برای اتوبوسهای مسافری متخلف


رییسی افزود: در زمینه اتوبوس هم به همین صورت است. اگر اتوبوسی رعایت نکند، چه خودش و چه مسافران، هم شرکت جریمه خواهد شد و جرایم تا یک میلیون و حتی بیشتر هم خواهد بود.

در تهران از آنجایی که سیستم حمل و نقل عمومی ضعیف است، نمی‌توانیم اتوبوس را توقیف کنیم؛ بلکه باید اتوبوس را زیاد کنیم. اما جرایم برای شرکت و راننده متخلف در نظر گرفته می‌شود.

در زمینه اصناف به این صورت است که اگر در یک صنف فردی باشد و خودش ماسک نزند و مشتریانی را بپذیرد که ماسک نمی‌زنند، بار اول اخطار کتبی و درج در پرونده، بار دوم ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و بار سوم یک میلیون تومان جریمه می‌شود. بار چهارم نیز مغازه‌اش به مدت یک هفته پلمپ می‌شود.


جریمه ماسک نزدن عابران با چهره نگاری


رییسی افزود: در زمینه افراد که در خیابان هستند چند مکانیزم وجود دارد؛ اگر پلیس و بازرسین ما فرد خاطی را ببینند، فرد را جریمه می‌کنند. نکته دیگر این است که نیروی انتظامی یکسری دوربین دارد که چهره همه افراد در آن ثبت است. وقتی فرد چهره‌نگاری می‌شود؛ همه اطلاعاتش اعم از کد ملی و… وجود دارد. از همان سیستمی که برای حجاب استفاده می‌شود، از همان برای ماسک هم استفاده می شود. اگر فرد ماسک نزند، چهره نگاری شده و برای فرد پیام داده می‌شود و جریمه می‌شود.


خودروهای شخصی شامل جرایم ماسک نمی شوند


معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا خودروهای شخصی هم مشمول جریمه می‌شوند و مکانیزم دریافت جریمه‌ها به چه صورت است، گفت: خودروهای شخصی شامل جرایم نیستند. اگر خودرو برای حمل و نقل عمومی باشد، شامل می‌شود، اما خودروی شخصی شامل نمی‌شود، اما اگر فرد از خودرو پیاده شود و ماسک نزده باشد، جریمه می‌شود.


تکلیف کسانی که جریمه ماسک نزدن را پرداخت نکنند چیست؟


حال اگر کسی جریمه را نپردازد، مکانیزم اینگونه است که افرادی که جریمه می‌شوند، بدهکار دولت می‌شوند و می‌توانند از هر طریقی آن را دریافت کنند، مانند قبض جریمه‌ای که برای فرد می‌آید یا راه‌هایی پیش بینی شده مانند محاسبه بر روی قبض آب و برق و تلفن و … در عین حال این جرایم، صرفا برای حوزه کرونا هزینه می‌شود.