دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی


آن چه در این مقاله پیش روی شماست، دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی است که جزییات آن را خدمت شما ارائه خواهیم داد.

اگر در فضای مجازی تعداد فالورهایتان در حدی است که به شما پیشنهاد تبلیغ کالا یا محصولی را می دهند، توجه داشته باید که برای تبلیغات باید طبق دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی عمل کنید.

دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی، که چندی پیش در کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور تصویب شده بود توسط معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده دفتر تبلیغات و اطلاع‌ رسانی با همکاری مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

بر اساس دستورالعمل تبلیغات در فضای مجازی، رسانه‌های تبلیغاتی برخط، رسانه‌های کاربرمحور تبلیغاتی، پیام‌گستران و دارندگان صفحات و کانال‌هایی که فعالیت اصلی آن‌ها تبلیغات است،

برای پذیرش و انتشار آگهی در فضای مجازی باید مجوز کانون آگهی و تبلیغاتی دریافت کنند و رسانه‌های برخط، دیگر رسانه‌های کاربر محور، صفحات و کانال‌ها و افراد تأثیرگذار و موتورهای جستجو برای پذیرش و انتشار آگهی باید از طریق اخذ مجوز کانون یا از طریق کانون‌ها اقدام نمایند.

دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی در ۴ ماده، ۳۹ بند و ۳ تبصره در راستای تحقق اهداف طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی و اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آئین‌نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی و ماده ۳ آئین‌نامه ساماندهی توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال مصوب هیأت وزیران، تصویب و ابلاغ شده است.


متن دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی


متن دستورالعمل تبلیغات در فضای مجازی به شرح زیراست :

کمینه مرکزی سازمانهای تبلیفاتی کشور در جلسه ۹ ۹ مورخ ۹/۰۸/۱۲ ۱۳۹ در اجرای بند۱۶ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیفاتی، مصوب ۱۳۵۸/۱۲/۲۷ شورای انقلاب جمهوری اسلامی و ماده ۳ آیین نامه ساماندهی توسعه رسانه ها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال موضوع تصویب نامه شماره ۱۷۲۴۱۲/ت ۵ ۴۱۲۵ مورخ ۱۳۸۹/۸/۳ هیئت وزیران و به منظور تحقیق اهداف طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب جلسه ۶ ۶ مورخ ۹/۶/۲۵ ۹ شورای عالی فضای مجازی با هدف صیانت از حقوق مخاطب و تأمین سلامت محتوای آگهیهای تبلیغاتی در فضای مجازی دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی را به شرح زیر تصویب نمود.


مفاد دستورالعمل تبلیغات در فضای مجازی


ماده ۱- تعاریف

آگهی (تبلیغات): در دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی ، هرگونه اعلان و اطلاع رسانی برای معرفی و ترغیب به خرید کالا یا خدمت که به چهار دسته اصلی تبلیغات محیطی، چاپی، سمعی بصری و فضای مجازی تقسیم بندی می شود.

رسانه: در دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی، به هرگونه وسیله، تجهیزات و فناوری گفته می شود که برای ارسال و انتقال پیام در قالب صوت ، تصویر، متن یا ترکیبی از آنها مورد استفاده قرار گیرد ؛ مانند رادیو، تلویزیون، نشریات. تلفن، تلفن همراه، تابلوها و سازه های تبلیفات محیطی و مانند اینها.

رسانه دیجیتال: رسانه مبتنی بر فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد.

رسانه برخط: در دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی ، نوعی رسانه دیجیتال است که امکان قرار دادن محتوای دیجیتال در معرض دسترسی عموم از طرییق بستر شبکه (مانند شبکه اینترنت) را فراهم می آورد، اعم از سایت ها، نرم افزارهای برخط، نرم افزارهای تلفن همراه برخط و …

رسانه های خبری برخط: نوعی رسانه برخط است که به طور مستمر در محیط رقمی ( دیجیتال ) انواع خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش را در قالب نوشتار، صدا و تصویر منتشر می نماید، اعم از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و …

رسانه تبلیغاتی برخط  : هر رسانه برخطی که کار با هدف اصلی آنها اجرای برنامه های تبلیغاتی و انجام سایر خدمات برای معرفی و ترغیب به خرید کالا یا خدمات می باشد.

رسانه کاربر محور ( شبکه اجتماعی ) : رسانه برخطی که بستر قراردادن محتوای دیجیتال در معرض دسترسی عموم و همچنین تعامل و تشکیل گروه ها و شبکه های مجازی را برای کاربران فراهم آورد.

رسانه کاربر محور تبلیغاتی: در دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی ، هر رسانه برخط کاربر محوری که کار یا هدف اصلی آن، اجرای برنامه های تیلیغانی و انجام سایر خدمات برای معرفی و ترغیب به خرید کالا یا خدمات توسط کاربران می باشد.

صفحات و کانالها: بخشی از یک رسانه کاربر محور که با یک شناسه مجزا شناخته شده و تحت مدیریت محتوایی یک فرد یا افراد (حقیقی یا حقوقی) است و آنها پیامها و محتواهای خود را از آن طریق منتشر می کنند. این بخش در رسانه های کاربر محور اسامی مختلفی مانند صفحه، کانال و … دارد.

پیام گستر تبلیغاتی : شخص حقیقی یا حقوقی که بین صاحب آگهی و انتشار دهنده ارتباط را برقرار نموده و ضمن مدیریت فضای تبلیغاتی آن رسانه ها اقدام به پذیرش، ساخت و انتشار آگهی می نماید.

انتشار دهنده: منظور از انتشار دهنده همان تعاریف مندرج در بندهای ۱۰، ۳،۴،۵،۶،۷،۸،۹  که در این دستورالعمل، تحت عنوان کلی انتشار دهنده به کار رفته اند.

کانون: کانون آگهی و تبلیغاتی، سازمانهایی که کار آنها تنظیم، تهیه، مشاوره و اجرای برنامه های تبلیغاتی و روابط عمومی و انجام سایر خدمات برای معرفی و فروش کالا با خدمات بوده و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پروانه فعالیت دریافت می کنند.

پیامک تبلیغاتی : محتوای پیامکی است که بدون درخواست قبلی کاربران و بدون پرداخت هزینه با هدف معرفی کالا یا خدمت مجاز به آنان ارسال می شود.

پست الکترونیکی ( رایانامه) تبلیغاتی: پیام هایی که به منظور معرفی کالا یا خدمت مجاز به صورت انبوه از طریق پست الکترونیکی ( رایانامه ) برای مخاطبان در فضای مجازی ارسال می شود.

موتورهای جستجو: مجموعه ای از نرم افزارها و سخت افزارها هستند که می توانند در یک فضای مشخص اینترنتی در میان حجم گسترده ای از داده ها، اطلاعات یا داده های مد نظر کاربران یا نرم افزارها را جستجو کنند.

افراد تأثیرگذار: دردستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی، اشخاصی که در رسانه های کاربر محور، دنبال کنندگان قابل توجهی دارند و محتوای تولیدی آنها بر دنبال کنندگان تأثیر گذار است. از قبیل مشاهیر سیاسی، اجتماعی، ورزشی، اقتصادی و فرهنگی و تولید کنندگان ویدئوهای کوتاه.

گزارش آگهی (رپرتاژ) : در دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی ، محتوابی که در رسانه های برخط، کانالها و صفحات بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به تبلیغ کالا و خدمات سازمان یا افراد حقیقی و حقوقی می پردازد.

دفتر تبلیغات: دفتر تبلیفات و اطلاع رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرکز: مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آیین نامه: آبین نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون های آگهی و تبلیغاتی ۱۳۵۸/۱۲/۲۷ شورای انقلاب اسلامی

کمیته مرکزی: کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور که طبق ماده ۱۰ آیین نامه تشکیل می شود.

صاحب آگهی (تامین کنندگان): شخص حقیقی یا حقوقی که ساخت یا پخش و انتشار آگهی را سفارش میدهد.

دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی۲


ماده ۲ : محتوای آگهی ها


تمامی آگهی های مندرح در رسانه ها، تابع ماده ۱۲ آیین نامه و قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب برسان به سلامت در رسانه های ارتباط جممی داخلی، بین المللی و فضای مجازی، مصوب سال ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی و سابر قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور هستند و رعایت این قوانین در انتشار آنها الزامی است.

بنا به دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی، مسئولیت محتوای گزارش آگهی بر عهده صاحب آگهی و انتشار آن بر عهده انتشار دهنده است و آگهی بودن محتوا باید بطور شفاف برای مخاطب مشخص شود.


ماده ۳: شرایط فعالیت و انتشار آگهی


رسانه های تبلیغاتی برخط، رسانه های کاربر محور تبلیغاتی، پیام گستران و دارندگان صفحات و کانالهایی که فعالیت اصلی آنها تبلیعات است برای پذیرش و انتشار آگهی ملزم به دریافت مجوز کانون هستند.

رسانه های برخط، سایر رسانه های کاریر محور، صفحات و کانالها و افراد تاثیر گذار و موتورهای جستجو برای پذیرش و انتشار آگهی باید از طریق اخذ مجوز کانون یا از طریق کانون اقدام نمایند.

رسانه های خبری برخط دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات، بر اساس ماده ۱۹ قانون مطبوعات، برای پذیرش و انتشار آگهی ملزم به رعایت کامل قوانین ومقر رات تبلیغات هستند و نیاز به اخذ مجوز کانون ندارند.

بنا به دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی، صاحبان آگهی برای انتشار هر نوع آگهی در فضای مجازی باید از طریق کانون اقدام نمایند.

تبصره: به استناد تبصره ماده ۳ آیین نامه ساماندهی و توسعه رسانه ها و فعالیت های فرهنگی دیجیتال، شرکتهای تولیدی، خدماتی، بازرگانی، توزیعی و مانند آنها که دارای رسانه برخط اختصاصی ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، میتوانند با رعایت بند ۱ از ماده ۲ این دستور العمل برای معرفی کالا و خدمات مربوط به خود از طریق آن رسانه، اقدام نمایند.

افراد تاثیر گذار برای معرفی کالا یا خدمت در فضای مجازی (مستقیم و غیر مستقیم ) ضمن رعایت قوانین و مقررات تبلیغاتی، باید به طور مشخص و شفاف، تبلیغاتی بودن محتوای منتشره را به اطلاع مخاطبان و کاربران برسانند.

بنا به دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی، انتشار تبلیغات از طریق پیامکهای تبلیغانی، تابع دستورالعمل انتشار محتوای پیامکی، ابلاغی شماره ۵۴۶ ۱۶۵ مورخ ۹/۶/۴ ۱۳۹ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

انتشار پست الکترونیکی ( رایانامه ) تبلیغاتی منوط به دریافت پروانه فعالیت کانون است. صاحبان آگهی برای سفارش و انتشار آگهی ملزم به ارائه مستند یا مستندات قانونی فعالیت خود و ادعای  مندرج در تبلیغات می باشند.

این مستندات شامل تاییدیه یا تاییدیه های لازم مصرح در مقررات و ضوابط تبلیغاتی از جمله پروانه فعالبت، پروانه کسب، پرونه تولید، پروانه ثبت نشان (ثبت برند)، مجوز رسمی از سازمان های دولتی، اتحادیه های صنفی و امثال آن است.

تبصره: در خصوص مشاغلی که به لحاظ نوع فعالیت نیازمند دریافت پروانه فعالیت یا پروانه کسب نیستند (مانند مجوز مشاغل خانگی)، رسانه ملزم به دریافت اطلاعات کامل و مستند مربوط به صاحب آگهی است.

انتشاردهنده موطف است در هنگام پذیرش آگهی، پس از احراز مشخصات کامل صاحب آگهی ، مستندات فعالیت، مشخصات فردی و اطلاعات تماس را دریافت و به مدت ۶ ماه، نگهداری کند.

تبصره: چنانچه انتشار دهنده مشمول بند ۲ همین ماده ، فصای تبلیغاتی خود را به کانون واگذار نماید، مسئولیت مقرر در بند ۹ بر عهده کانون است و انتشار دهنده در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت.


ماده ۴- نظارت و رسیدگی به تخلفات


کانون ها و انتشار دهندگان تبلیغات ضمن ایجاد دسترسی رصد و پایش برای دفتر تبلیغات، موظف به ایجاد ساز و کار نظارتی برای پذیرش و انتشار آگهی هستند، دفتر تبلیغات و مرکز موظف به ایجاد ساز و کار مناسب، برای پایش و نظارت بر آگهی ها هستند.

انتشاردهنده ملزم است پس از دریافت اخطار دفتر تبلیغات مبتنی بر وقوع تخلف در انتشار آگهی، نسبت به اصلاح یا توقف آن اقدام نماید.

در صورت استنکاف یا ادامه تخلف، نسبت به تعلیق فعالیت آن اقدام و گزارش تخلف به سایر نهاد های ذیربط ارجاع می شود. رسیدگی به تخلف کانون، مطابق آیین نامه و مصوبات کمیته مرکزی می باشد.

در مواردی که از طریق انتشار آگهی، جرم عمومی صورت بگیرد، علاوه بر اعمال مجازات های مقرر، پرونده متخلف یا متخلفان برای رسیدگی، به محاکم قضایی ارجاع می شود.

دفتر تبلیغات و مرکز، مسئول نظارت بر حسن اجرای این مقررات هستند و می توانند از کمک سایر سازمانهای ذیربط بهره مند شوند.

دستورالعمل ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی در ۴ ماده، ۳۹ بند و ۳ تبصره در تاریخ ۹/۰۸/۱۲ ۱۳۹ به تصویب کمیته مرکزی رسید و از تاریخ تصویب، لازم الاجراست.

بدیهی است با توجه به تحولات پرشتاب فضای مجازی، بنا به تشخیص کمیته مرکزی، بازنگری و به روز رسانی خواهد شد.