شرایط ثبت شرکت در چین

آیا با انواع شرکت های قابل ثبت در چین آشنا هستید؟ محدودیت ها و ممنوعیت ها در رابطه با شرایط ثبت شرکت در چین چیست؟ این پرسشهایی است که بسیاری از افرادی که قصد ثبت شرکت در چین دارند با آن روبرو هستند.

در مقاله « ثبت شرکت در چین » به طور کامل و جامع به چگونگی و مدارک لازم برای ثبت شرکت در چین پرداختیم. همچنین گفتیم که برای ثبت انواع شرکت ها در چین به چه میزان سرمایه اولیه نیاز دارید.

در این مطلب می خواهیم شرایط ثبت شرکت در چین و انواع شرکت هایی که در کشور چین قابل ثبت هستند بپردازیم.

بیشتر بدانید :

ثبت شرکت در چین

انواع ثبت شرکت


پیش از اینکه شرایط ثبت شرکت در چین را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است با انواع شرکت های قابل ثبت در چین آشنا شویم.

از جمله فعالیت های حائز اهمیت در کشور چین، ثبت شرکت در آن کشور به دلیل فعالیت گسترده اقتصادی در آن کشور و امکان عرضه محصولات به سرتاسر دنیا می باشد.

ثبت شرکت در چین می تواند به روشهای مختلفی صورت گیرد. این تفاوت در روش های ثبت شرکت در چین می تواند بر مبنای محل تشکیل دفتر مادر و یا اصلی شرکت در داخل و یا خارج از چین باشد.

روش اول : یکی از روش ها و شرایط ثبت شرکت در چین این است که دفتر نمایندگی در کشور چین و دفتر مادر در خارج از این کشور باشد.

در این حالت دفتر نمایندگی که در چین است روابط را بین دفتر واقع در چین و دفتر مادر که خارج از چین است تنظیم می نماید. لازم به ذکر است شرکتی که خارج از چین مشغول فعالیت است باید حداقل ۲ سال سابقه فعالیت تجاری داشته باشد.

دفتر نمایندگی می تواند حساب های بانکی جداگانه داشته باشد اما دارای شخصیت مستقل تجاری نیست. یعنی نمی تواند درآمد به طور مستقل و معافیت مالیاتی داشته باشد. به عبارت دیگر هزینه های دفتر نمایندگی بایستی تحت نظارت و توسط شرکت مادر در خارج از چین تامین شود .

روش دوم : در این روش نحوه ثبت شرکت به گونه ای است که تمام شرکت، خارجی محسوب شود. این نوع شرکت تحت عنوان شرکت با مسئولیت محدود قابل تاسیس است.

علاقه سهامداران برای تاسیس این نوع شرکت بسیار فراوان می باشد چرا که در این نوع شرکت امکان تعلق ۱۰۰ درصد سهام به سهامداران خارجی امکان پذیر است.

چرا ثبت شرکت در چین تا این اندازه طرفداری پیدا کرده است ؟

ملحق شدن چین در سال ۲۰۰۱ به سازمان تجارت جهانی باعث ارتقای سطح تجارت در این کشور شد و کشور چین نیز رونق بازار خود را در جذب سرمایه خارجی می داند.

یکی از آسانترین راههای قانونی که به شخص متقاضی امکان اقامت در چین را می دهد، تاسیس دفتر نمایندگی در چین است .

تاسیس دفتر نمایندگی نیاز به سرمایه اولیه ندارد اما لازم است بدانید که دفتر نمایندگی مجاز به جابجایی مبالغ و دریافت درآمد و استفاده از مبالغ را ندارد و حوزه فعالیت آن باید فعالیت های غیرمستقیم تجاری باشد.

فعالیت های مجاز نمایندگی در چین :

  • کنترل کیفیت معاملات
  • اقدامات لازم جهت تنظیم داد و ستد های مالی شرکت
  • انجام تحقیقات علمی در رابطه با بازار
  • معرفی محصولات

مشخصات مکان مناسب برای تاسیس دفتر نمایندگی :

پیش از آن که به مشخصات مکان مناسب برای تاسیس دفتر نمایندگی بپردازیم ، لازم است بدانید که برای اجاره مکان مناسب به عنوان دفتر نمایندگی بایستی از مقامات دولتی مجوزهای لازم مبنی بر اختصاص دادن محل استیجاری به فعالیت های مذکور را دریافت کرده باشید.

  • دفتر نمایندگی می بایست به طور قانونی ثبت شده و نشانی آن نیز ثبت گردد.
  • امکان گسترش یا کوچک کردن فضا وجود داشته باشد.
  • برای تاسیس دفتر نمایندگی اجاره نامه آن دفتر مورد نیاز است.

مالیات شرکت های ثبت شده در چین :

نماینده اصلی شرکت بایستی مالیات بر درآمد پرداخت نماید. بنا به نوع شرکتی که دفتر نمایندگی آن در چین است میزان مالیات متفاوت است. همچنین لازم است بدانید که طبق نوع تاسیس شرکت ، نزمان پرداخت مالیات می تواند سالیانه یا ماهیانه صورت گیرند.

انواع مالیات شرکت در چین :

  • مالیات بر کسب و کار (یکی از شرایط ثبت شرکت در چین، پرداخت مالیات بر کسب و کار شما در چین می باشد.)
  • مالیات بر تمبر
  • مالیات بر ارزش افزوده : یکی از شرایط ثبت شرکت در چین، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می باشد.
  • مالیات های بالقوه شرکت

متداولترین نوع شرکت در چین شرکت های موسوم به jv  می باشند که حوزه های فعالیت متفاوتی دارند مانند : رستورانداری و راه سازی ساختمان و لوازم آرایشی بهداشتی و غیره که اغلب اجناس ارزان قیمت چینی در این گونه از شرکت ها ساخته می شوند .

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در چین :

  • اصل پاسپورت
  • انتخاب نام شرکت به چینی
  • ارائه آدرس شرکت: یکی از شرایط ثبت شرکت در چین، ارائه یک آدرس در چین است.
  • عکس متقاضیان ثبت شرکت

سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت : ( شرایط ثبت شرکت در چین )


یکی از شرایط ثبت شرکت در چین، داشتن حداقل سرمایه است.

مبلغ مورد نیاز برای ثبت شرکت در چین وابسته به نوع شرکت تاسیس شده است .اما به طور کلی حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت معادل صد هزار یوان است.واضح ایت که هر چه میزان سرمایه بیشتر باشد شرکت از اعتبار بالاتری برخوردار خواهد بود.

چنانچه متقاضی اخذ اقامت چین هستید توصیه می شود که مبلغ سرمایه را به ۱ تا ۲ میلیون یوان افزایش دهید. البته لازم نیست که تمام این مبلغ را به عنوان سرمایه لازم برای ثبت شرکت معرفی نمایید. بلکه شخص می تواند طی ۳۵ سال این مبلغ را واریز نماید.

در هنگام ثبت شرکت در چین واریز مبلغ تا میزان درج شده در سند کفایت می کند. پرینت جساب شرکت فقط یکبار ارائه خواهد شد یعنی شخص می تواند بعد از ارائه مدرک مبلغ را برداشت نماید.

در کشور چین نیز مانند هر کشور دیگر ثبت کننده شرکت و پرسنل آن با اشتغال به کار و پرداخت مالیات های مربوطه و همچنین به ارائه گردش مالی شرکت می توانند به اقامت آن کشور دست یابند.