قطع شدن کارتخوان فاقد پرونده مالیاتی


در این مطلب قصد داریم در خصوص قطع شدن کارتخوان فاقد پرونده مالیاتی که از ۲۲ در ماه روی داد اطلاعات جامع و کاملی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

همان طور که پیشتر در مقاله « پرونده مالیاتی برای صاحبان کارتخوان » گفتیم ، تمامی کسب و  کارهای معرفی شده بایستی پرونده مالیاتی داشته باشند.

لیست این کسب و کار ها را می توانید در مقاله « مشاغل مشمول نصب صندوق فروشگاهی‌ » مشاهده نمایید.

همچنین گفتیم که از تاریخ اول بهمن امسال هیچ دستگاه کارتخوانی بدون فعال کردن پرونده مالیاتی صادر نخواهد شد.

همان طور که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی هشدار داده بودند، ۱۲۰ هزار کارتخوان که فاقد پرونده مالیاتی بودند قطع شدند.

«مهران محرمیان» ، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ، به همکاری بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی در خصوص قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اشاره کرد و افزود:

در خصوص اجرای ماده ۱۱ این قانون، مقرر شد که از ۲۲ دی‌ماه جاری دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت جدیدی بدون ایجاد پرونده مالیاتی فعال نشود.

وی در خصوص قطع شدن کارتخوان فاقد پرونده مالیاتی افزود:

در این زمینه هماهنگی لازم با سازمان امور مالیاتی صورت گرفته و مقرر شده است که از اوایل بهمن، ایجاد پرونده جدید مالیاتی به صورت خودکار انجام شود.

در خصوص ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار ابزار پذیرش که پرونده مالیاتی نداشته‌اند، هماهنگی لازم با سازمان امور مالیاتی صورت گرفته و پرونده مالیاتی این افراد به صورت خودکار ایجاد خواهد شد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پایان با بیان اینکه پرونده ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان با اجرای کامل آن تا قبل از پایان امسال بسته خواهد شد، گفت:

هشدارهای لازم به سایر صاحبان ابزار پذیرش که اطلاعات آنها به هر دلیلی نقص دارد، ارایه شده است تا در اسرع وقت نسبت به تکمیل پرونده خود اقدام کنند، در غیر این صورت، ابزار پذیرش آنها غیرفعال خواهد شد.

پس از اعلام خبر اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و قطع شدن کارتخوان فاقد پرونده مالیاتی بسیاری از کسب و کارها نگرانی خود را از اجرایی شدن این قانون اعلام کردند.

چرا که بسیاری از آنان معتقدند هنوز تکلیف کسب و کارهای کوچک در روند اجرای این قانون مشخص نشده است و در صورت وجود این نقیصه نه تنها این قانون به هدف اصلی خود نخواهد رسید بلکه به کسب و کارهای نوآور نیز صدمه خواهد زد.

«مهران محرمیان» اوایل دیمای جاری درباره این قانون و قطع شدن کارتخوان فاقد پرونده مالیاتی گفت:

سازمان امور مالیاتی به ما اطمینان داده که اولویت اخذ مالیات از درگاه‌ها و کارتخوان‌های با گردش مالی بالاست و در اجرای این قانون تلاش شده تا به کسب و کارهای کوچک آسیبی وارد نشود، از این رو اجرای این قانون موجب کاهش چشمگیر درگاه‌های اجاره‌ای خواهد شد که نقش به‌سزایی در کاهش فعالیت‌های غیرقانونی و پولشویی دارد، چرا که بر این اساس پرداخت مالیات این نوع تراکنش‌ها برعهده صاحب درگاه خواهد بود.

مطابق قانون کسانی که تاکنون ابزار پرداخت اعم از کارتخوان یا درگاه پرداخت داشته‌اند و نیز متقاضیان جدید این ابزارها باید دارای پرونده مالیاتی باشد.

بر این اساس، متقاضیان جدید ابزارهای پرداخت از بهمن ماه بدون تشکیل پرونده مالیاتی نمی‌توانند کارتخوان یا درگاه پرداخت داشته باشند، لذا این افراد باید نسبت به ثبت نام در سایت مالیاتی اقدام و با کدرهگیری اخذ شده از آن سامانه نسبت به تقاضای کارتخوان یا درگاه پرداخت اقدام کنند.

از این پس کد ملی افراد حقیقی و شناسه ملی افراد حقوقی به عنوان کد مالیاتی محسوب می شود.

با رایزنی‌های انجام شده با سازمان امورمالیاتی فرآیند تشکیل پرونده مالیاتی نسبت به گذشته تسهیل شده و متقاضیان می‌توانند در زمانی کوتاه و با ثبت اطلاعات خود در قالب یک صفحه نسبت به ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند.


تشکیل پرونده مالیاتی برای صاحبان کارتخوان تا پایان سال


طبق اعلام بانک مرکزی، بخشی از این افراد از قبل دارای پرونده مالیاتی هستند و برای گروهی که پرونده مالیاتی ندارند نیز به طور خودکار با همکاری سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی و بر اساس اطلاعات ثبت شده آنها پرونده مالیاتی برای صاحبان کارتخوان ایجاد می شود که این فرآیند نیز تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

همچنین ضمن اطلاع رسانی به افرادی که اطلاعاتشان ناقص باشد از آنها درخواست می‌شود تا برای تکمیل اطلاعات خود مراجعه کنند.

در غیر این صورت نسبت به مسدودسازی کارتخوان یا درگاه آنها اقدام و یا اینکه بر اساس قانون مشمول جریمه خواهد شد.

فرآیند تصحیح اطلاعات نیز در نظر گرفته شده و افراد می‌توانند با اعلام به بانک یا شرکت ارایه دهنده خدمات پرداخت خود، نسبت به این امر اقدام کنند.

کسانی که کسب و کار جدیدی راه انداخته و هنوز مجوز فعالیتی از نهادهای مربوطه ندارند نیز میتوانند با مراجعه به سایت ثبت نام سازمان امور مالیاتی نسبت به اعلام این موضوع و تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند

و در این خصوص با همکاری ارزشمند سازمان امور مالیاتی مانعی برای آغاز فعالیت کسب و کارهای کوچک و نوآورانه ایجاد نمی شود. قطع شدن کارتخوان فاقد پرونده مالیاتی


کاهش درگاه‌های اجرایی با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی


برای افرادی که از کارت‌خوان یا درگاه پرداخت خود استفاده تجاری نمی‌کنند و جزو کسب و کار اقتصادی محسوب نمی‌شوند، این امکان درنظر گرفته شده تا با مراجعه به سامانه مربوطه این موضوع را اعلام و ثبت کنند.

البته تراکنش‌های این افراد توسط بانک مرکزی به طور هوشمند و مستمر پایش شده و در صورت مغایرت تراکنشها با کارکرد اعلامی و ثبت شده مراتب به سازمان امور مالیاتی گزارش خواهد شد. قطع شدن کارتخوان فاقد پرونده مالیاتی

به این ترتیب تمامی مشاغلی که در لیست مشاغل مشمول نصب کارتخوان هستند، بایستی در سامانه امور مالیاتی صندوق فروشگاهی خود را ثبت نمایند تا از قطع شدن کارتخوان فاقد پرونده مالیاتی جلوگیری شود.

برای معرفی دستگاه پوز خود در سامانه امور مالیاتی می توانید به مقاله « راهنمای ثبت صندوق فروشگاهی » مراجعه نمایید. قطع شدن کارتخوان فاقد پرونده مالیاتی