مجوز تاسیس کارگزاری


در این مقاله قصد داریم تا درباره نحوه دریافت مجوز تاسیس کارگزاری اطلاعات جامع و کاملی را به شما عزیزان ارائه دهیم. اطلاعاتی مانند قوانین و مدارک لازم برای دریافت مجوز از نمونه موضوعاتی است که در این مطلب گنجانده شده است.

به همین منظور دستورالعمل صدور مجور تاسیس کارگزاری در بورس را که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه شده را دراین مطلب قرار داده ایم.


دستورالعمل مجوز تاسیس کارگزاری‌ :


به استناد بندهای ۲ و ۶ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه سال ۱۳۸۴، این دستورالعمل به منظور امتیازبندی و انتخاب متقاضیان فعالیت کارگزاری در بورس و همچنین تعیین شرایط شروع فعالیت کارگزاری در بورس تنظیم شده است.

سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) تعداد مجوزهای قابل صدور برای تاسیس کارگزاری یا فعالیت را تعیین و طی اعلان فراخوان، از متقاضیان تاسیس شرکت کارگزاری یا دریافت مجوز فعالیت در بورس مورد نظر دعوت به عمل می‌آورد تا مدارک و اطلاعات خود را ارائه دهند.

در فراخوان مذکور حدود خدمات قابل ارائه، بورس مورد نظر و سایر شرایط قید می‌گردد.


انواع متقاضیان صدور مجوز تاسیس کارگزاری :


متقاضیان صدور مجوز فعالیت کارگزاری در بورس به دو گروه زیر قابل تقسیم هستند:

الف) اشخاصی که به عنوان مؤسس شرکت کارگزاری، تقاضای تاسیس کارگزاری و فعالیت کارگزاری در بورس مورد نظر را دارند.

ب) شرکت‌های کارگزاری که قبلاً تأسیس شده ولی تا زمان اعلان فراخوان، مجوز فعالیت کارگزاری در بورس مورد نظر را دریافت ننموده‌اند.

امتیازبندی متقاضیان گروه (الف) براساس ماده (۴) و امتیازبندی متقاضیان گروه (ب) براساس ماده (۵) صورت می‌پذیرد.

برای دریافت مجوز، متقاضی باید حداقل ۵۰ درصد از کل امتیازات مربوط به گروه خود را کسب نماید.

فهرست این متقاضیان به عنوان متقاضیان واجد شرایط از بالاترین امتیاز مرتب می‌شود.

اولویت‌بندی در صدور مجوز تاسیس کارگزاری براساس امتیاز اکتسابی در هر گروه از متقاضیان واجد شرایط و به تعداد مجوز قابل صدور در هر گروه که مطابق ماده (۱) تعیین شده است، صورت می‌پذیرد.


مهلت زمانی لازم برای تاسیس کارگزاری و آغاز فعالیت :


مهلت های تاسیس کارگزاری، احراز شرایط شروع فعالیت و شروع عملی فعالیت به قرار زیر است:

  • برای متقاضیان گروه (الف) مذکور در ماده (۲)، مهلت تاسیس و احراز شرایط شروع فعالیت و شروع عملی فعالیت براساس مجوز صادره، حداکثر چهار ماه از تاریخ ابلاغ اولویت.
  • برای متقاضیان گروه (ب) مذکور در ماده (۲)، مهلت احراز شرایط شروع فعالیت و شروع عملی فعالیت، حداکثر دو ماه از تاریخ ابلاغ مجوز فعالیت.

تبصره یک:

در صورتیکه متقاضی در مهلت‌های مقرر در این ماده، حسب مورد نسبت به ثبت شرکت و احراز شرایط و شروع فعالیت اقدام ننماید، مجوز صادره برای وی، خود به خود لغو می‌شود؛ مگر اینکه متقاضی دلایل کافی ارائه و هیأت مدیره سبا با درنظر گرفتن مهلت دیگری، موافقت نماید.

تبصره دو :

ابلاغ اولویت به نماینده مؤسسین تحویل یا به آدرس وی ارسال می‌شود و مجوز فعالیت کارگزاری نیز به آخرین آدرس اعلامی متقاضی به سبا ارسال می‌گردد.


نحوه محاسبه امتیاز متقاضیان صدور مجوز تاسیس کارگزاری :


امتیاز متقاضیان گروه (الف) مذکور در ماده (۲) برابر جمع امتیازات براساس عوامل زیر است:

بند الف) سرمایه: سرمایه نقدی هر یک میلیارد ریال یک امتیاز و حداکثر تا ۳۰ امتیاز مشروط به این که متقاضی حداقل ۲۰ امتیاز از این عامل کسب نماید.
بند ب) ویژگی مؤسس: امتیاز ویژگی مؤسس حاصل جمع امتیاز مؤسسین حقوقی و حقیقی است که هر یک به ترتیب زیر محاسبه می‌شود:

۱ – ب) مؤسس حقوقی: حداکثر امتیاز مؤسسین شرکت کارگزاری که شخصیت حقوقی دارند، مجموعاً ۳۵ امتیاز خواهد بود. امتیاز هر یک از این مؤسسین براساس پیوست شماره (۱) این دستورالعمل محاسبه می‌شود. ( دانلود پیوست شماره ۱)

۲ – ب) مؤسس حقیقی: حداکثر امتیاز مؤسسین شرکت کارگزاری که شخصیت حقیقی دارند، مجموعاً ۳۵ امتیاز خواهد بود. امتیاز هر یک از این مؤسسین براساس پیوست شماره (۲) این دستورالعمل محاسبه می‌شود. ( دانلود پیوست شماره ۲‌)

تبصره:

سهامداران استراتژیک مجوز تاسیس در کارگزاری هایی که دریافت می‌کنند، نمی‌توانند تا سه سال پس از تأسیس، سهام خود در کارگزاری را به دیگری واگذار نمایند. واگذاری سهام آنها در شرایط اضطراری منوط به موافقت سازمان است.


شرایط لازم برای صدور مجوز تاسیس کارگزاری :


صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره متقاضیان گروه (ب) موضوع ماده (۲)، باید ظرف مهلت تعیین شده به تأیید سبا برسد، در غیر این صورت تقاضای آنها ردّ خواهد شد.

همچنین صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیات مدیره و مدیرعامل متقاضیان گروه (الف)، قبل از تاسیس شرکت کارگزاری باید مطابق دستورالعمل مربوطه به تأیید سبا برسد و سرمایه تعهد شده به نام شرکت کارگزاری در شرف تأسیس نزد بانک واریز و گواهی مربوطه ارائه گردد.

سرمایه مذکور منحصراً باید در اجرای موضوع فعالیت شرکت کارگزاری صرف شود.

متقاضیان گروه (الف) و (ب) موضوع ماده (۲) باید ظرف مهلت‌های تعیین شده در ماده (۳)، نسبت به فراهم آوردن امکانات، پرسنل و سیستم‌های لازم مورد تأیید سبا به شرح زیر اقدام نمایند تا مجوز فعالیت آنها در بورس مربوطه صادر گردد، در غیر اینصورت مجوز آنها خود به خود باطل خواهد شد.


امکانات لازم برای صدور مجوز فعالیت تاسیس کارگزاری :


  • تهیه دفتر مرکزی شرکت کارگزاری به متراژ مناسب با کاربری اداری یا تجاری به نام شرکت کارگزاری یا در اجاره آن.
  • ایجاد بخش پذیرش سفارش‌های مشتریان و استخدام و آموزش حداقل یک کارشناس برای این بخش مطابق مقررات.
  • ایجاد بخش معاملات و استخدام یک کارشناس به عنوان مسئول معاملات و یک کارشناس به عنوان معامله‌گر و آموزش آنها مطابق مقررات مربوطه.
  • تشکیل امور مالی و استخدام مسئول امور مالی با تجربه لازم.
  • تدوین رویه‌های دریافت و اجرای سفارش‌ها و ثبت و نگهداری حساب‌ها و تهیه فرم‌های لازم و تعیین حدود اختیارات و مسئولیت افراد در این زمینه
  • خرید و پیاده‌سازی سیستم‌های حسابداری و کارگزاری و سایر نرم‌افزارهای لازم و ارایه حداقل یک تراز مالی از وضعیت شرکت.
  • تهیه تجهیزات اداری مناسب برای انجام عملیات شرکت.
  • پذیرش در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و عضویت در بورس مربوطه.

تبصره یک:

در صورتی که دفتر مرکزی کارگزاری در زمان شروع فعالیت در اجاره شرکت باشد، شرکت کارگزاری باید ظرف یک سال پس از تأسیس، محل مناسب مطابق بند (الف) این ماده به عنوان دفتر مرکزی شرکت به نام شرکت کارگزاری خریداری نماید.


لغو مجوز کارگزاری :


در صورتی که در طول فعالیت شرکت کارگزاری هر یک از شرایط مذکور در این ماده نقض شود، هیأت مدیره سبا می‌تواند ضمن تعلیق فعالیت کارگزاری، مهلتی حداکثر تا سه ماه برای احراز شرایط در نظر گیرد و در صورتی که در این مهلت شرایط لازم احراز نشود، مجوز فعالیت کارگزاری را ملغی نماید.


نکات مهم در خصوص مجوز تاسیس کارگزاری :


کلیه کارکنان شرکت‌های کارگزاری که برای انجام دادوستد با ایستگاه معاملاتی کار می‌کنند،باید دارای گواهینامه معامله‌گری مربوطه باشند.

۱) هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند بطور مستقیم سهامدار بیش از یک شرکت کارگزاری باشد.

۲) مدیرعامل و نماینده حقیقی عضوهیات مدیره یک شرکت کارگزاری نمی‌توانند سهامدار یک شرکت کارگزاری دیگر شوند.

۳) هیچ شخص حقیقی یا حقوقی و اشخاص وابسته به آنها نمی توانند کنترل بیش از یک شرکت کارگزاری را بطور مستقیم و یا غیرمستقیم در اختیار داشته باشند.

۴) هر شخص حقیقی یا حقوقی که کنترل یک شرکت کارگزاری را بصورت غیرمستقیم در اختیار داشته باشد نمی‌تواند متقاضی خرید هر درصد از سهام یک شرکت کارگزاری دیگر بطور مستقیم باشد.

۵) کارگزار نمی‌تواند بدون موافقت سازمان فعالیت خود را متوقف نماید.

۶) اعضای هیات مدیره، مدیر‌عامل و سایر مدیران و کارکنان در یک شرکت کارگزاری مجاز نیستند در شرکت کارگزاری دیگری اشتغال داشته باشند.

۷) منظور از کنترل، مالکیت بیش از ۵۰ درصد یا تعیین اکثریت اعضای هیات مدیره یک شرکت است

تبصره یک:

منظور از اشخاص وابسته، اشخاص حقیقی مقصود همسر، افراد تحت تکفل و اشخاص حقوقی تحت کنترل، برای اشخاص حقوقی، اشخاص حقوقی تحت کنترل، اشخاص حقوقی تحت کنترل مشترک و اشخاص حقوقی کنترل کننده است.