مجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه


با توجه به علاقه والدین به قبولی فرزندان در کنکور و آزمون ورودی دانشگاه، هر روز به متقاضیان دریافت مجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه افزوده می شود.

مراکز مشاوره انتخاب رشته خدمات مختلفی ارائه میدهند که دانش آموزان با بهره بردن از این خدمات می توانند شاهد انتخاب رشته مناسب تری با توجه به علایق و رتبه دانشگاه خود باشند.

تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته های مشاوره و برنامه ریزی درسی و… از ابتدا با هدف تاسیس مرکز مشاوره تحصیلی و مرکز انتخاب رشته دانشگاه وارد این رشته می شوند.

البته لازم به ذکر است که تاسیس این مراکز شرایط  خاصی دارد و با توجه به حساسیت این موضوع، مجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه تنها تحت شرایط خاصی برای متقاضیان صادر می شود.

در واقع سازمانهای ذیربط نظارت دقیقی بر روی این موضوع دارند. طبق قوانین و مقررات تصویب شده در سالهای اخیر متقاضیان مجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه بایستی مجوزهای لازم را از سازمان نظام روانشناسی کشور، اداره آموزش و پرورش، سازمان سنجش و… کسب کنند.

که متقاضیان دریافت مجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه نیز از این امر مستثنی نیستند. متقاضیان باید مدارک و درخواست خود را به سازمان مورد نظر ارائه دهند تا مورد برسی قرار گیرد.


مدرک تحصیلی لازم برای اخذ مجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه کدام است؟


مرکز مشاوره تحصیلی یکی از انواع مختلف مراکز مشاوره تخصصی هستند. با توجه به فعالیت تخصصی این مراکز یعنی ارائه مشاوره و راهنمایی در مقاطع مختلف تحصیلی، مشاورانی که در این مراکز فعالیت می کنند باید در رشته های مرتبط درس خوانده باشند تا صلاحیت لازم برای ارائه مشاوره تحصیلی داشته باشند.

رشته های تحصیلی مورد نیاز برای دریافت مجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه شامل موارد زیر می باشد:

  • حداقل مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی با گرایش مدرسه
  • حداقل مدرک کارشناسی ارشد علوم تربیتی در گرایش برنامه ریزی آموزشی
  • و…

توجه کنید که برای دریافت ممجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه باید دو مقطع خود را در این رشته ها گذرانده باشید مثلا دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته علوم تربیتی گذرانده باشید تا دانش و مهارت کافی را برای ارائه مشاوره تحصیلی داشته باشید.

علاوه بر این داوطلبان با مدارک تحصیلی پایین تر از کارشناسی ارشد شانسی برای دریافت مجوز ندارند. همچنین متقاضیان باید در سازمان نظام روانشناسی عضو باشند تا آموزش های لازم را ببینند.

اما مدرک تحصیلی تنها شرط لازم برای گرفتن مجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه نیست و شرایط دیگری نیز توسط سازمان های زیربط در نظر گرفته شده است که در ادامه این شرایط را مورد بررسی قرار میدهیم.


شرایط لازم برای دریافت مجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه


همانطور که قبلا عنوان کردیم متقاضیان دریافت مجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه باید شرایط خاصی داشته باشند. برخی از مهم ترین شرایط لازم برای تاسیس مرکز مشاوره به شرح زیر است:

  • اولین و مهم ترین شرط همان داشتن مدرک تحصیلی در رشته های مرتبط با مشاوره و برنامه ریزی درسی است .چرا که افراد فاقد این مدرک صلاحیت علمی لازم را برای ارائه مشاوره تحصیلی ندارند. معمولا معدل دوره تحصیلی تاثیر زیادی در اخذ مجوز ندارد.

  • مجوز لازم برای دایر کردن مرکز انتخاب رشته دانشگاه تنها به افرادی اعطا می شود که تابعیت ایرانی داشته باشند.

  • اعتقاد داشتن به دین اسلام یا یکی از ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی از دیگر شرایط دریافت مجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه است.

  • متقاضیان باید در سازمان نظام روانشناسی کشور عضو باشند. عضویت در این سازمان هم شرایط خاصی دارد مثلا باید یک سال از زمان فارغ التحصیلی فرد گذشته باشد.

  • نداشتن سابقه کیفری و نداشتن دشمنی با نظام جمهوری اسلامی نیز شرط مهم دیگری است که باید در نظر داشته باشید.

  • بدیهی است مشاوران تحصیلی علاوه بر داشتن دانش و اطلاعات باید سلامت روانی و جسمی داشته باشند.

  • متقاضیان تاسیس مرکز مشاوره نباید هیچگونه اعتیادی به مواد روانگردان و مخدر داشته باشند.

  • نداشتن فساد اخلاقی و سوء شهرت از دیگر شرایط لازم است.

  • آقایان برای اخذ مجوز باید کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت سربازی داشته باشند. افرادی که کارت معافیت اعصاب و روان دارند ممکن است با مشکل مواجه شوند.

دقت کنید که متقاضیان باید تمام این شرایط را دارا باشند و نداشتن هر کدام از این موارد میتواند مانعی برای اخذ مجوز باشد.

ضمن اینکه مهارت و تخصص متقاضیان در مراحل مختلف مورد بررسی و آزمایش قرار میگیرد و افرادی که در این آزمونها و مصاحبه ها رد شوند، امکان اخذ مجوز را نخواهند داشت.


مدارک لازم برای دریافت مجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه


اگر شما متقاضی اخذ مجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه هستید، در زمان ثبت نام برای دریافت مجوز باید یکسری مدارک را ارائه دهید.

این مدارک شامل تمام مواردی است که صلاحیت شما را برای انجام خدمات مشاوره تحصیلی و تاسیس مرکز انتخاب رشته دانشگاه تایید میکند.

لیست برخی از مهم ترین مدارک لازم به شرح زیر است:

  • آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی نامه پایان دوره که باید در رشته های مرتبط باشد.
  • کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی برای متقاضیان آقا
  • گواهینامه عدم اعتیاد
  • تاییدیه سلامت روان
  • برگه عدم سوء سابقه کیفری
  • رزومه و سوابق علمی و عملی
  • و…

این مدارک توسط سازمانهای مربوطه مورد برسی قرار میگیرد و در صورت تایید صلاحیت، نام مرکز مشاوره تحصیلی جدید به ثبت میرسد. البته این در صورتی است که متقاضی امتیازات لازم را در مراحل مختلف همچون مصاحبه و آزمون کسب کرده باشد.


مراحل دریافت مجوز مرکز انتخاب رشته دانشگاه


حالا که شرایط و مدارک لازم برای تاسیس مرکز انتخاب رشته دانشگاه را بررسی کردیم باید ببینیم که برای دریافت این مجوز چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

متقاضیان دریافت مجوز ابتدا باید درخواست خود را برای تاسیس مرکز مشاوره به سازمانهای مربوطه ارائه دهند.

این درخواست باید حاوی اطلاعات شناسایی، هدف شما از تاسیس مرکز مشاوره، مدرک و رشته تحصیلی و… باشد.

علاوه بر این متقاضیان باید مدارک مورد نیاز را نیز ارسال کنند.

این مدارک به دقت بررسی میشوند و افرادی که شرایط لازم را داشته باشند پذیرش می شوند.

ممکن است آزمونهایی هم برگزار شود که طی آن دانش داوطلبان سنجیده می شود.

افرادی که تمامی شرایط لازم را داشته باشند و در آزمونها نیز موفق عمل کنند، می توانند مجوزهای لازم را دریافت کنند و فعالیتشان را از سر بگیرند.