مجوز نشر بازی رایانه ای :

آنچه در این مطلب می خوانید...


در این مقاله قصد داریم تا درباره دریافت مجوز نشر بازی رایانه ای ( پروانه انتشار بازی رایانه ای ) اطلاعات جامع و کاملی را به شما عزیزان ارائه دهیم. اطلاعاتی مانند مدارک و مراحل دریافت مجوز از نمونه موضوعاتی است که در این مقاله گنجانده شده است.

از این رو برای راهنمایی کسانی که اقدام به تولید بازی رایانه ای نموده اند ، دستورالعمل صدور مجوز و پروانه انتشار بازی رایانه ای را برای شما عزیزان آماده نموده ایم.


تعاریف و اصطلاحات موجود در دستورالعمل مجوز نشر بازی رایانه ای :


متقاضی: ناشر یا تولید کننده ایرانی است که پس از احراز شرایط مندرج در ضوابط و پس از طی تشریفات مقرر در این دستورالعمل مجوز نشر بازی رایانه ای یا پروانه انتشار بازی رایانه ای را از بنیاد ملی بازی های رایانه ای دریافت می‌کند.

نشر ارزی تجاری : کلیه فعالیت‌های نشر و عرضه بازی‌ رایانه ای با پرداخت ریالی اعم از دریافت مستقیم یا غیرمستقیم و از قبیل پرداخت شتابی، سرویس ارزش افزوده، کیف پول مجازی، تبلیغات، حق اشتراک و غیره.

شورای رده بندی: شورایی که با عضویت اشخاص مرقوم در ماده ۲۱ ضوابط برای اتخاذ تصمیم در مورد تخصیص رده سنی به بازی‌های رایانه‌ای بر اساس نظام ارزیابی و رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای مصوب شورای فرهنگ عمومی تشکیل شده است.

بازی موبایل : بازی رایانه‌ای قابل اجرا در تلفن ها و و تبلت ها.


ماده ۱ )

نشر بازی های رایانه و موبایل خارجی و بازی‌های رایانه‌ای ایرانی با دریافت پروانه انتشار بازی رایانه ای از بنیاد مجاز است.


شرایط صدور مجوز نشر بازی رایانه ای :


مراحل صدور مجوز نشر بازی رایانه ای توسط بنیاد برای متقاضی شخص حقوقی واجد شرایط به منظور انتشار و بستر شبکه و بر حامل بازی‌های رایانه‌ای به شرح زیر است:

  1. تکمیل فرم درخواست صدور مجوز عرضه بازی های رایانه ای برای اشخاص حقیقی در سامانه
  2. مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست مجوز نشر بازی رایانه ای در سامانه:

    • کارگزاری کارت ملی مدیرعامل
    • بارگذاری عکس ۳*۴ جدید مدیرعامل
    • بارگذاری گواهی پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم یا ارائه برگ معافیت موقت با اعتبار حداقل یک سال مربوط به مدیران
    • بارگذاری ارسال گواهی عدم سوء پیشینه کیفری مدیرعامل
    • بارگذاری اساسنامه آگهی تاسیس و حسب مورد آخرین تغییرات مدیریتی مندرج در روزنامه رسمی منطبق با شرایط مقرر در ماده ۹ ضوابط
    • تایید تعهدات لازم
  3. دریافت کد رهگیری
  4. بررسی تکمیل بودن مدارک متقاضی و متصدی سمت مدیریت یا حسب مورد اعلام نواقص موجود برای رفع آنها از طریق سامانه
  5. صدور مجوز یک ساله فعالیت انتشار بازی رایانه ای

تبصره ۱ :

علاوه بر شرایط فوق دریافت مجوز نشر بازی رایانه ای بر بستر شبکه منوط به احراز انعقاد حداقل یک قرارداد با ناشر بین المللی در زمینه انتشار بازی رایانه‌ای از سوی متقاضی برای بنیاد است.

برای متقاضیان مجوز نشر بر بستر شبکه که قراردادی با یک ناشر بین المللی ندارند، صرفاً یک موافقتنامه سه ماهه برای تمهید شرایط انعقاد قرارداد مذکور از طرف بنیاد صادر خواهد شد.

چنانچه قبل از انقضای مدت آن قرارداد مورد نظر را ارائه نکرده‌اند، مجوز نشر بر بستر شبکه نیز برای متقاضی صادر نمی‌شود.


تبصره ۲ )

هرگونه تغییر یا فوت و حجر مدیران و صاحبان امضا، تغییر نشانی محل فعالیت و دامنه عرضه باید بلافاصله از طریق سامانه بنیاد اعلام و مراحل تایید مجدد آن طی شود.

تبصره ۳ )

موسسات فرهنگی تک منظوره بازی های رایانه ای برای دریافت مجوز نشر بازی رایانه ای نیاز به ارائه مدارک مندرج در بندهای ۳-۴-۵ ماده ندارند.

شرایط صدور مجوز نشر بازی رایانه ای


ماده ۴ – پدیدآورندگان یک تولید کنندگان و ناشران ایرانی به یکی از دو روش زیر می توانند به عنوان دارنده حقوق برای بازی رایانه ای ایرانی خود عنوان انتشار دریافت کنند:

مراحل دریافت مجوز بازی رایانه ای ایرانی به غیر از بازی موبایل به شرح زیر است :

  • تکمیل فرم درخواست صدور پروانه انتشار بازی رایانه ای ایرانی در سامانه توسط متقاضی
  • بارگذاری مدارک مالکیت ناشر یا ۷۰۰ مورد مجوز تولید
  • تکمیل تعهدنامه اصالت اثر و عدم کپی برداری از بازی‌های رایانه‌ای خارجی و به طور کلی رعایت حقوق مادی و معنوی بازی رایانه ای توسط متقاضی
  • کنترل اطلاعات ارائه شده و رده بندی سنی بازی های رایانه ای توسط بنیاد
  • بارگذاری طرح پیشنهادی بسته بندی بازی رایانه ای توسط متقاضی
  • بررسی نهایی و حسب مورد صدور پروانه انتشار بازی رایانه ای برای متقاضی توسط بنیاد یا اعلام نواقص موجود از طریق سامانه
  • پدیدآورندگان تولید کنندگان و ناشران بازی های موبایل ایرانی در صورتی که به طور شخصی است انتشار بازی رایانه ای خود را در بستر شبکه دارند می‌توانند پس از طی مراحل زیر برای انتشار بازی رایانه ای خود رده بندی سنی دریافت نمایند :

  • ورود به سامانه و ثبت بازی توسط پدیدآورنده یا تولید کننده یا ناشر ایرانی بازی موبایل
  • تکمیل فرم پرسشنامه و تعهد نامه ارزیابی و رده‌بندی سنی بنیاد توسط پدیدآورنده یا تولید کننده یا ناشر ایرانی بازی موبایل
  • بارگذاری مدارک مالکیت ناشر برای حسب مورد مجوز تولید تایید تعهدنامه اصالت اثر بعداً کپی برداری از بازی‌های رایانه‌ای خارجی و به طور کلی رعایت حقوق مادی و معنوی بازی‌های رایانه‌ای توسط پدیدآورنده یا تولیدکننده یا ناشر بازی موبایل
  • تخصیص رده بندی سنی اولیه در سامانه و امکان نشر عرضه بازی موبایل

ماده ۵ )

در صورتی که پدیدآورنده تولید‌کننده و ناشر بازی موبایل ایرانی قصد انتشار بازی خود در یکی از فروشگاههای مربوط به عرضه کنندگان مجاز را داشته باشد، می‌تواند از طریق سامانه عرضه کننده مراحل مردم در ماده ۴ را طی و سپس بازی موبایل خود را نشر و عرضه کنند.

تبصره ۱ )

ناشران و تولیدکنندگان بازی های موبایل ایرانی هنگام ارائه بازی‌های رایانه‌ای و عرضه کنندگان مجاز برای عرضه در سامانه ها و فروشگاههای آنها باید تعهد نامه و پرسشنامه ارزیابی و رده بندی سنی بازی های رایانه ای را در سامانه مربوط به عرضه کنندگان مجاز با کمال صداقت تکمیل و اطلاعات لازم را ارائه کنند.

و برای بازی رایانه‌ای پیش از انتشار از طریق سامانه مزبور صرفاً رده بندی سنی دریافت کنند.

بدیهی است در این روش با توجه به درخواست عرضه کننده پروانه عرضه این بازی موبایل برای عرضه کننده مربوط صادر خواهد شد.

تبصره ۲ )

عرضه کنندگان مجاز بازی های رایانه موظف هستند با قرار دادن پرسشنامه و تعهد نامه مرقوم در این ماده در زمان سبز و ارائه بازی موبایل ایرانی از تکمیل شدن آنها و دریافت رده بندی سنی بازی رایانه ای در سامانه خود اطمینان حاصل کنند.

و بعد از مرحله ثبت بازی رایانه‌ای و پیش از انتشار آن یا بلافاصله پس از انتشار یا به روز کردن بازی رایانه‌ای لینک دسترسی به محتوای بازی رایانه‌ای و اطلاعات ثبت شده آن را در اختیار بنیاد قرار دهند.

ماده ۶ )

تایید رده بندی سنی دریافت شده در شورای رده بندی بازی‌های رایانه‌ای و یا کمیسیون های تخصصی آن به مثابه پروانه انتشار یک ساله برای تولید کنندگان و ناشران بازی های موبایل ایرانی خواهد بود.

و اعلام مردودی تخصیص رده بندی سنی به بازی موبایل به هر دلیل و در هر مرحله‌ای به معنی غیرمجاز بودن ادامه نشر و عرضه آنها است.


ماده ۷ ) مراحل رسیدگی به درخواست متقاضی برای صدور مجوز نشر بازی‌ رایانه ای پیشانه ای اتاقکی ( کنسولی کابینی ) و نصب و بهره‌برداری آن به شرح زیر است:


  • تکمیل فرم درخواست صدور پروانه انتشار بازی رایانه ای در سامانه توسط متقاضی
  • واگذاری مجوز فعالیت مرتبط به همراه مدارک هویتی توسط متقاضی
  • تکمیل فرم اطلاعات و حسب مورد آدرس محل عمومی نصب دستگاه توسط متقاضی
  • بارگذاری مجوز واردات و سایر مستندات مربوط توسط متقاضی
  • کنترل اطلاعات ارائه شده و رده بندی سنی بازی رایانه ای توسط بنیاد
  • صدور موافقت نامه اولیه برای ترخیص تجهیزات از گمرک
  • صدور پروانه انتشار بازی رایانه ای یکساله برای متقاضی

ماده ۸ ) مراحل رسیدگی به درخواست ناشران برای صدور مجوز بازی رایانه ای خارجی به جز بازی‌های رایانه‌ای مرقوم در ماده ۷ دستورالعمل به شرح زیر است :


  • تکمیل فرم درخواست صدور پروانه انتشار بازی رایانه ای در سامانه توسط متقاضی
  • بارگذاری مدارک مالکیت متقاضی و حقوق مادی بازی رایانه‌ای خارجی مورد درخواست و یا وکالت یا نمایندگی قانونی از ناشر خارجی توسط متقاضی (صرفاً برای بازی موبایل خارجی )
  • کنترل اطلاعات ارائه شده و رده بندی سنی بازی رایانه ای توسط بنیاد
  • بارگذاری طرح پیشنهادی بسته بندی یا آیکون بازی رایانه‌ای توسط متقاضی
  • صدور پروانه انتشار یکساله برای متقاضی

شرایط فعالیت ناشران بازی های رایانه ای :


ماده ۹ )

مجوز نشر قائم به شخصیت و منوط به داشتن متصدی و مدیر واجد شرایط مطابق ماده ضوابط است.

و ناشران می‌تواند به هر نحو اعم از اعطای وکالت یا نمایندگی اجازه انتقاد و واگذاری اجاره امانت و غیره از خود رفع مسئولیت کنند و مجوز نشر بازی رایانه ای را بدون اطلاع و مجوز بنیاد به غیر واگذار کند.

ماده ۱۰ ) انتقال پروانه انتشار بازی رایانه ای یا واگذاری مجوز نشر بازی رایانه ای

انتقال و واگذاری پروانه انتشار بازی رایانه ای به غیر به هر نحو و تحت هر عنوان بدون اطلاع و اجازه بنیاد ممنوع است.

ماده ۱۱)

ناشران بر حامل بازی‌های رایانه‌ای باید همواره مجوز فعالیت نشر بازی های رایانه ای از بنیاد و شماره آن را در معرض دید عموم در محل مناسبی در محل فعالیت خود قرار دهند.

ماده ۱۲ )

ناشران بر بستر شبکه در زمان عرضه بازی رایانه ای خود باید همواره پروانه انتشار بازی های رایانه ای و حسب مورد نشان و علائم نظام ارزیابی و رده بندی سنی بازی رایانه ای را در معرض دید عموم در محل مناسبی در سایت یا سامانه ارزی خود قرار دهند.

ماده ۱۳ )

ناشران در بستر شبکه در زمان دریافت مجوز نشر بازی های رایانه ای یا پروانه انتشار بازی رایانه ای باید درگاه ها و سامانه های عرضه تجاری باز ایرانی خود را به بنیاد اعلام کنند.

درصورتی که پس از دریافت پروانه انتشار بازی رایانه ای یا مجوز نیز درگاه‌ها و سامانه های جدیدی برای عرضه تجاری بازی رایانه مورد استفاده قرار گرفت بلافاصله بنیاد را از موضوع مطلع کنند.

ماده ۱۴ ) تمدید مجوز نشر بازی رایانه ای

تقاضای تمدید مجوز نشر بازی رایانه ای و پروانه انتشار بازی های رایانه ای باید حداکثر دو هفته قبل از انقضا از طریق سامانه برای بنیاد ارسال شود.

بنیاد پس از وصول درخواست و با بررسی گزارش عملکرد به همراه مستندات مربوطه با استعلام از دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات و همچنین حصر مورد تایید پرداخت حقوق دولتی و قانونی مربوط در خصوص تمدید پروانه های انتشار یا مجوز نشر با اعتبار یک ساله یا عدم تمدید تصمیم‌گیری می‌کند.

ماده ۱۵ )

ناشران دارای مجوز نشر بر حامل باید پیش از تکثیر هر نوع بازی رایانه‌ای مجوز نشر بازی های رایانه ای را در اختیار کارخانه های تکثیر مجاز قرار دهند و با رعایت استانداردهای لازم نسبت به تکثیر و نشر بازی های رایانه ای اقدام کنند.

ماده ۱۶ ) شرایط آیکون بازی برای دریافت مجوز نشر بازی رایانه ای

ناشران بازی های رایانه ای بر بستر شبکه و بر همه باید برای انتشار بازی های رایانه ای خود از بسته‌بندی و آیکون فاقد هرگونه محتوای آسیب‌رسان و مجرمان استفاده کنند بسته بندی بازی های رایانه ای باید واجد اوصاف زیر باشد:

  • دارای نشان و علائم نظام ارزیابی و رده بندی سنی
  • دارای نام و عنوان دقیق بازی رایانه‌ای به زبان فارسی و لاتین و پلتفرم آن بدون هرگونه دخل و تصرف
  • دارای نام و عنوان ناشر ایرانی
  • دارای مشخصات فنی بازی رایانه‌ای

ماده ۱۷ )

پروانه انتشار بازی رایانه ای و مجوز بنیاد با انجام ارزیابی‌های فرهنگی و محتوایی بازی رایانه ای صادر خواهد شد و مسئولیت بررسی فنی امنیتی و رعایت سایر حقوق اشخاص در بازی رایانه‌ای بر عهده ناشران و عرضه کنندگان خواهد بود.

همچنین مسئولیت محتوای تولیدشده در بازی رایانه‌ای توسط کاربران آن در فضای گفتگو و غیر آن بر عهده ناشر است.

ماده ۱۸ ) دریافت مجوز نشر بازی رایانه ای پس از به روز رسانی بازی

به روزرسانی بازی های رایانه ای بدون اخذ پروانه لازم است به نحوی که موجب تغییر رده بندی سنی بازی رایانه‌ای و یا واجد محتوای ممنوعه و مجرمانه باشد ممنوع است.

همچنین هر نوع به روز رسانی بازی رایانه‌ای به نحوی که بازی دارای پرداخت ریالی شود منوط به اخذ پروانه انتشار است.

ماده ۱۹ )

ناشران بازی های رایانه ای باید در زمان نظارت و بازرسی همکاری های لازم با مسئولان بنیاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ماموران انتظامی و قضایی و عمل آورند.