مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

در این مطلب قصد داریم تا تمامی مراحل ثبت شرکت سهامی خاص را در قالب آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص در سامانه اداره ثبت شرکت ها را به صورت تصویری ارائه دهیم.

ابتدا به تعریف مختصری از شرکت سهامی خاص پرداخته و سپس به ذکر مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص می پردازیم. پس از اینکه مدارک را با دقت آماده نمودید ، می توانید با مشاهده ویدیویی که توسط موسسه حقوقی بازرگان تهیه شده خودتان به تنهایی به ثبت شرکت سهامی خاص بپردازید.

لازم به ذکر است در صورت مشاهده ویدئوی آموزشی مذکور نتوانستید کار ثبتی خود را به نحو احسنت انجام دهید یا نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره دارید، می توانید با شماره های ۰۲۱-۴۵۵۱۸ و ۰۹۱۲۰۲۵۳۳۹۰ تماس حاصل فرمایید.

شرکت سهامی خاص :

به موجب ماده ۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت مصوب ۲۴ اسفند ماه ۱۳۴۷، شرکت های سهامی به دو نوع کلی تقسیم می شوند : شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام.

از نظر تعداد شرکتهای ثبت شده در ایران، پس از شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص دومین رتبه را داراست. علت این امر حتما بستگی به شرایط و ویژگی های جذابی دارد که این نوع شرکت برای افراد دارد.

شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه آن به تنهایی به وسیله موسسین آن تامین گردیده است. در این شرکت وجود حداقل ۵ نفر  الزامی است که شامل ۳ نفر سهامدار و ۲ نفر بازرس می باشند.

یکی از مهمترین تفاوت های آن با سایر شرکت ها حضور بازرسان اصلی و علی البدل است. در این شرکت انتخاب بازرس یک امر اجباری است، در حالی که به عنوان مثال، در شرکت مسئولیت محدود انتخاب بازرس یک امر کاملا اختیاری به شمار می رود.

از آنجا که مراحل ثبت شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکت ها امری پیچیده و طولانی است، لذا بسیاری از متقاضیان تمایلی به ثبت شرکت سهامی عام نداشته و در نتیجه درخواست ثبت شرکت در قالب سهامی خاص می دهند. لازم به ذکر است که سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار معامله نمی شود. در مقاله « راهنمای پذیرش شرکتها در بورس » اشاره کردیم که شرکت برای ورد به بازار بورس بایستی حتما شرکت سهامی عام باشد.

در صورتی که تمایل دارید وارد بازار بورس شوید بهتر است پیش از انجام هر گونه اقدامی شرکت سهامی خاص خود را به سهامی عام تبدیل نمایید. در مقاله « تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام » به تفصیل در این باره صحبت نمودیم.

پیش از اینکه به بیان مراحل ثبت شرکت سهامی خاص بپردازیم، باید بدانیم تا برای ثبت شرکت سهامی خاص به چه مدارکی نیاز داریم.  پیشنهاد می کنیم تا تمامی این مدارک را به طور دقیق آماده و نموده و در صورتی که برای تهیه هر یک از آنها نیاز به مشاوره داشتید با ما تماس بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص :

  1. دو نسخه اظهارنامه تکمیل شده
  2. دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
  3. تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی
  4. اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی(حداقل ۳۵% سرمایه) همراه با فیش واریزی
  5. اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
  6. تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت سهامداران، مدیران و بازرسان
  7. اصل گواهی عدم سوءپیشینه جهت اعضاء هیات مدیره، مدیرعامل و بازرسان
  8. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسس
  9. دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره تکمیل شده
  10. اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص :

برای ثبت شرکت سهامی خاص ، پس از آماده سازی مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص ، جهت ارسال درخواست خود به اداره ثبت شرکتها مراجعه کرده و اطلاعات لازم از قبیل نوع شرکت ، سرمایه شرکت ، تعداد سهام ، ارزش اسمی در هر سهم ، موضوع فعالیت را مشاهده نمایید.

نام شرکت، اعضای شرکت ، محل و میزان سهام هر عضو ، آدرس شرکت ، کد پستی شرکت ، امضا کنندگان شرکت ، نام روزنامه و غیره را با دقت کامل کنید.

همچنین نوع شخص حقوقی را انتخاب کرده و اطلاعات متقاضی را تکمیل کنید و نام شخص حقوقی (نام شرکت را انتخاب کنید) مورد نظر خود را پیشنهاد دهید.

پس از درج اطلاعات مورد نیاز و بارگذاری مدارک مورد نیاز در سیستم ، کارشناس دفتر ثبت شرکتها ، اطلاعات وارد شده را بررسی کرده و در صورت عدم نقص در اطلاعات ارسالی از طرف کارشناس اداره ثبت مورد تایید قرار می گیرد.

پس از دریافت تایید پذیرش ، باید نسخه اصلی مقررات و پیوستها را از طریق صندوق پستی که انتخاب کرده اید ، به آدرس ثبت شرکتها که در تایید پذیرش قرار دارد ارسال نمایید.

با ارسال اسناد از طریق پست ، اسناد به اداره ثبت شرکتها ارائه شده و فرد مسئول مدارک را بررسی می کند.

در صورت تکمیل اسناد و مدارک مطابق با اطلاعات وارد شده در سیستم ، اداره ثبت شرکتها پیش نویس اعلامیه ثبت شرکت را تهیه می کند.

 سپس متقاضی اسناد را به اداره ثبت شرکتها و شخص مسئول تسلیم می کند و پس از ثبت نام در دفتر و مشخص کردن شماره ثبت متقاضی ، متقاضی (یکی از مدیران یا نماینده رسمی شرکت) برای دریافت مدارک به اداره ثبت شرکتها مراجعه می نماید.

یک نسخه از اسناد در پرونده شرکت در بایگانی اداره ثبت شرکتها نگهداری شده و نسخه دوم تحویل یکی از مدیران یا نماینده رسمی شرکت می گردد. نسخه دوم اطلاعیه ای که در روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشار منتشر می شود.

هزینه روزنامه رسمی بصورت آنلاین پرداخت و هر دو روزنامه به آدرس متقاضی ارسال می شوند.

آخرین مرحله در ثبت شرکتها چاپ و دریافت نسخه اعلامیه ثبت شرکت سهامی خاص در روزنامه های فوق است.

در ادامه می توانید آموزش ثبت شرکت سهامی خاص را مشاهده نموده و خودتان به تنهایی مراحل را انجام دهید. در صورت نیاز به مشاوره در هربخش از مراحل می توانید با شماره های ۰۲۱-۴۵۵۱۸ و ۰۹۱۲۰۲۵۳۳۹۰ تماس حاصل نمایید.

آموزش تصویری ثبت شرکت سهامی خاص ( مراحل ثبت شرکت سهامی خاص)