نحوه خرید بیمه ارز دیجیتال


با توجه به افزایش آمار کلاهبرداری و هک سایت های ارز دیجیتال، بر آن شدیم تا نحوه خرید بیمه ارز دیجیتال را خدمت شما عزیزان آموزش دهیم.

در مقاله «بیمه ارز دیجیتال چیست؟» یادآور شدیم که بنا به حاشیه‌های ایجاد‌شده مرتبط با صرافی‌های متمرکز و ورشکستگی صرافی اف‌تی‌ایکس، علاقه کاربران به نگه‌داری شخصی از دارایی‌هایشان افزایش پیدا کرده است تا ارز‌های دیجیتال خود را بتوانند بهتر مدیریت کنند.

استفاده از کیف پول‌های شخصی و غیرمتمرکز باعث می‌شود تا مسئولیت تمام‌ و‌ کمال امنیتی بر دوش کاربر باشد. نحوه خرید بیمه ارز دیجیتال

اگرچه این کیف پول‌ها از امنیت مناسبی برخوردار‌ند، برخی سهل‌انگاری‌ها مانند نگه‌داری نادرست از رمز‌عبور و عبارت بازیابی ممکن است به سرقت دارایی‌های کاربران منجر شود.

به همین دلیل، برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال دارایی کاربران را بیمه می‌کنند و در صورتی که کیف پول دچار مشکلی شود، بیمه دارایی کاربران را پرداخت خواهد کرد.

امروزه علاوه بر بیمه کیف پول‌ها، بیمه شخصی ارز دیجیتالی نیز ارائه می‌شود و برخی پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه مانند کوین‌کاور (Coincover) این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌اند تا دارایی‌هایشان را در کیف پول‌های آنلاین و حتی سخت‌افزاری بیمه کنند.

در حالی‌که این نوع بیمه موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را بهتر مدیریت کنند و به نگه‌داری ارز‌های خود در صرافی نیازی نداشته باشند، آن‌ها ساز و کاری مشابه بیمه‌های سنتی ارائه می‌کنند. در این نوع بیمه‌ها، افزون‌بر هزینه زیاد، به احراز هویت و ثبت مدارک نیاز است.


نکات مهم در نحوه خرید بیمه ارز دیجیتال


بیمه ارز دیجیتال تنوع زیادی دارد و هرکسی می‌تواند با‌توجه‌به نیاز‌هایش، از یکی از پلتفرم‌های بیمه استفاده کند. با‌ این‌حال، نکات مهمی درباره خدمات و نحوه خرید بیمه ارز‌ دیجیتال وجود دارد که هر سرمایه‌گذار قبل از تهیه بیمه، باید به آن‌ها توجه کند.

بیمه‌ها معمولاً محدودیت‌های مختلفی برای استفاده در نظر می‌گیرند. به‌عنوان مثال، برای دریافت بیمه باید حداقل به‌میزان مشخص‌شده (مثلاً ۱,۰۰۰ دلار) دارایی داشته باشید؛ موضوعی که باعث می‌شود این خدمات برای تریدر‌های خُرد بازار کاربردی نباشد.

همچنین، حق بیمه باید به‌طور‌ مداوم و در بازه‌های ماهانه یا سالانه پرداخت شود و این هزینه‌ای است که بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار حاضر نیستند آن را بپردازند.

با وجود تمام مزایای بیمه ارز دیجیتال، در حال‌ حاضر معمولاً از این خدمات فقط در صرافی‌ها یا شرکت‌های فعال رمزارز استفاده می‌شود و سرمایه‌گذاران خُرد علاقه زیادی به بیمه ارز دیجیتال از خود نشان نداده‌اند.

گفتنی است که پیش‌بینی می‌شود این موضوع در سال‌های آینده تغییر کند و با گسترش استفاده از ارز‌های دیجیتال و کاربرد آن‌ها در پرداخت‌ها و فعالیت روزمره، علاقه به خدمات بیمه شخصی ارز دیجیتال نیز افزایش پیدا کند.

بیمه ارز دیجیتال


معرفی پلتفرم‌های بیمه ارز دیجیتال


یکی از مواردی که در نحوه خرید بیمه ارز دیجیتال بسیار مهم است، انتخاب پلتفرم بیمه است.

امروزه، پلتفرم‌ها و پروتکل‌های متمرکز و غیرمتمرکزی متعددی در حوزه بیمه ارز‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند. این مراکز فرصت‌های متنوعی را به‌منظور دریافت خدمات حمایتی و محافظت از سرمایه در‌اختیار کاربران قرار می‌دهند.

برخی از پلتفرم‌های مهم بیمه ارز دیجیتال عبارت‌اند از: نحوه خرید بیمه ارز دیجیتال

  1. Nexus Mutual: نکسوس میچوال یکی از پروتکل‌های بیمه ارز دیجیتال است که به‌کمک قرارداد‌های هوشمند فعالیت و از سرمایه کاربران در کیف پول‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز محافظت می‌کند.
    این پلتفرم ۲.۶درصد از مجموع سرمایه را به‌عنوان هزینه سالانه دریافت می‌کند و در‌صورت بروز مشکل در قرارداد‌های هوشمند، ضرر سرمایه‌گذاران را در قالب اتریوم (ETH) یا استیبل کوین دای (DAI) جبران می‌کند.
    با‌این‌حال، فعالیت این پلتفرم فقط به حوزه دیفای محدود نیست و در برخی شرکت‌ها و خدمات مالی متمرکز نیز می‌توان از بیمه آن استفاده کرد.
  2. nslashed: مانند دیگر ارائه‌‌دهندگان خدمات بیمه ارز دیجیتال، Unslashed نیز از سرمایه کاربران در‌برابر شرایط پیش‌بینی‌نشده بازار محافظت می‌کند. این بیمه ضعف امنیتی قرارداد هوشمند، هک صرافی‌ها و کیف پول‌، از‌بین‌رفتن ارزش استیبل کوین‌ها و دیگر خطرهای مرتبط را پوشش می‌دهد.
    هم‌اکنون، افراد بسیاری از برنامه‌های دیفای و سازمان‌های دائو از‌جمله لیدو (Lido)، انزایم فایننس (Enzyme Finance) از این بیمه استفاده می‌کنند.
  3. Coincover: کوین‌کاور یکی از پلتفرم‌های بیمه ارز دیجیتال محبوب بازار است. این بیمه از سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری‌ها و شرکت‌های رمزنگاری در‌برابر حمله‌ها محافظت می‌کند و به کاربران قربانی هک‌ و حمله‌ها غرامت می‌پردازد.
    علاوه‌بر سازمان‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند بیمه شخصی را از این پلتفرم دریافت کنند.
  4. Solace: از دیگر پلتفرم‌های بیمه ارز دیجیتال در حوزه امور مالی غیرمتمرکز، می‌توان به Solace اشاره کرد. این بیمه از سرمایه کاربران و ارائه‌دهندگان نقدینگی در برنامه‌های محبوب دیفای مانند آوه (Aave) و کامپاند (Compound) و یونی سواپ (Uniswap) محافظت می‌کند.
    در‌صورت هک و سرقت دارایی‌ها، سولاس می‌تواند در مدت‌زمان یک هفته ضرر کاربران را جبران کند.
  5. Amulet: امیولت نیز ازجمله پلتفرم‌های جدید بیمه ارز دیجیتال است. بیمه این پلتفرم ریسک‌های مختلفی مانند آسیب‌پذیری‌های قرارداد هوشمند و کیف پول‌های ارز دیجیتالی و دی‌پگ‌شدن استیبل کوین‌ها را پوشش می‌دهد.
    یکی از اهداف امیولت ارائه خدمات بیمه به بازی‌های بلاک چینی و برنامه‌های فعال در حوزه متاورسی است.
  6. Tidal Finance: تیدال فایننس یکی از ارائه‌دهندگان کاملاً غیرمتمرکز خدمات بیمه ارز دیجیتال به‌شمار می‌آید که فروشندگان و خریداران بیمه را در یک بازار به یکدیگر متصل می‌کند.
    پروتکل Tidal به‌صورت غیرمتمرکز مدیریت می‌شود و کاربران می‌توانند با توکن حاکمیتی آن، در تصمیم‌گیری‌ها و روند توسعه آن مشارکت کنند.

آینده بیمه ارز دیجیتال


حال که با نحوه خرید بیمه ارز دیجیتال آشنا شدید، بهتر است بدانید آینده بیمه ارز دیجیتال به چه صورت خواهد شد.

بازار ارز‌های دیجیتال بسیار پرنوسان است و این تغییرات قیمت فرصت‌های مختلفی را برای کسب سود ایجاد کرده است. با‌ این حال، نوسان‌های قیمتی مشکلاتی نیز به‌همراه دارد و می‌تواند موجب از‌دست‌رفتن سرمایه کاربر شود.

امروزه با وجود تغییرات قیمتی و خطرهای امنیتی، نیاز به استفاده از خدمات بیمه در بازار ارز‌های دیجیتال روز‌به‌روز بیشتر احساس می‌شود. در سال‌های آینده و با افزایش محبوبیت دارایی‌های دیجیتال، می‌توان انتظار داشت که علاقه و استفاده از بیمه ارز دیجیتال گسترش بیشتری پیدا کند.

در پایان، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که به مرور زمان با آشنا شدن افراد از نحوه خرید بیمه ارز دیجیتال، استقبال بیشتری از بیمه ارز دیجیتال شود.

به این ترتیب سرمایه‌گذاران بزرگ و کوچک بازار با استفاده از آن می‌توانند ریسک‌های سرمایه‌گذاری و نگه‌داری از دارایی‌هایشان را کاهش دهند.