شیوه نامه صدور کارت رفاهی برای دارندگان سهام عدالت و یارانه بگیران


در این مقاله قصد داریم تا شرایط اعطای کارت رفاهی برای دارندگان سهام عدالت و یارانه بگیران را به طور کامل و جامع خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در راستای حمایت از معیشت و افزایش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه و همچنین بهبود فرایند تامین مالی زنجیره تولید، نسبت به ابلاغ شیوه نامه اعطای کارت رفاهی برای دارندگان سهام عدالت و یارانه بگیران اقدام نموده است.

لازم به ذکر است این شیوه نامه به پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» با سهمیه هر بانک حداقل دویست هزار فقره کارت و سقف فردی هر متقاضی هفتاد میلیون ریال اقدام کرده است.


شرایط اعطای کارت رفاهی برای دارندگان سهام عدالت و یارانه بگیران


شیوه نامه اعطای کارت رفاهی برای دارندگان سهام عدالت و یارانه بگیران در اجرای تصمیمات جلسه دویست و بیست و یکم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورخ ۷/۲/۱۴۰۰ و نامه شماره ۱۷۸۵۰ مورخ ۲۱/۲/۱۴۰۰ ، بانکهای عامل بر اساس شیوه نامه ذیل نسبت به اجرای موضوع اقدام نمایند.

ماده ۱ شیوه نامه کارت رفاهی برای دارندگان سهام عدالت در این شیوه نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به کار میروند:

الف- بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

ب- موسسه اعتباری: بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی

ج- کارت رفاهی: کارت اعتباری که موسسه اعتباری می توانید در چارچوب دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری و سایر ضوابط و مقررات جاری به مشتری در قالب این طرح اعطا نمایند.

د- سقف اعتبار : حداکثر اعتباری که موسسه اعتباری به مشتری تخصیص میدهد و در چارچوب قرارداد کارت اعتباری، برای پرداخت وجه خرید کالا و خدمات در خصوص کارت اعتباری، مورد استفاده قرار گیرد.

ه- مشتری: کلیه اشخاص حقیقی از جمله دارندگان سهام عدالت که تاکنون هیچ میزانی از سهام خود را به فروش نرسانده اند و همچنین کلیه سرپرستان خانوار که حداقل یکی از یارانه های نقدی یا معیشتی را دریافت نمایند.

و- پذیرنده کارت : شخصی که از طریق انجام تراکنش مبادرت به واگذاری کالا و خدمات به مشتری مینماید.

ز- سامانه: سامانه اعتباری رفاه ایرانیان با تولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

ح- وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

ماده ۲ شیوه نامه کارت رفاهی برای دارندگان سهام عدالت

مؤسسه اعتباری موظف است قبل از صدور کارت رفاهی، نسبت به رعایت تمامی ضوابط و مقررات بانکی بویژه اعتبارسنجی مشتری اقدام نماید.

ماده۳ – سهام عدالت بر اساس ارزشیابی حداکثر ۶۰ درصد قیمت روز سهام مذکور بر اساس اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه) و حسابهای یارانه ای نقدی و معیشتی حسب اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه ها و با در نظر گرفتن کسورات مربوط به اقساط وام های پرداخت شده قبلی، می تواند در زمره وثایق قابل قبول از مشتری مورد پذیرش قرار گیرد.

ماده ۴ شیوه نامه کارت رفاهی برای دارندگان سهام عدالت-  سقف فردی اعتبار قابل اعطا به مشتری در این طرح حداکثر مبلغ ۷۰میلیون ریال است.

ماده ۵ شیوه نامه کارت رفاهی برای دارندگان سهام عدالت- مهلت بازپرداخت اعتبار اعطایی به تشخیص موسسه اعتباری حداکثر ۱۸ماه می باشد.

ماده ۶- اعتبار کارت رفاهی برای خرید کالا و خدمات در فروشگاهها و پذیرنده کارت طرف قرارداد اعلامی توسط بانکهای عامل و طرف قرارداد در سامانه رفاهی ایرانیان امکان پذیر می باشد و تراکنش های مالی دیگر نظیر برداشت وجه و انتقال وجه از کارت مزبور مجاز نمی باشد.

ماده ۷- مؤسسه اعتباری می تواند تسویه مطالبات محقق شده پذیرنده کارت را از روشهای زیر انجام دهد:

۱-۷- استفاده از ابزارهای تأمین مالی زنجیره تولید از قبیل صدور اوراق گام، اعتبار اسنادی داخلی ریالی و برات الکترونیکی به منظور خرید کالاها و خدمات مورد نیاز پذیرنده کارت و انتقال در زنجیره تأمین در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه

۲-۷- بازپرداخت اقساطی مطالبات متناسب با قرارداد بانک عام و پذیرنده کارت

تبصره: تسویه بدهی بانک به پذیرنده با رعایت اعزامات شبکه خدمات پرداخت و از طریق سامانه های بانک مرکزی می بایست مورد اقدام قرار گیرد.

ماده ۸ شیوه نامه کارت رفاهی برای دارندگان سهام عدالت- موسسه اعتباری می تواند از خدمات سامانه در اجرای طرح بهره مند گردد.

ماده ۹- موسسه اعتباری می تواند نسبت به استفاده از بیمه نامه اعتباری ( موضوع نامه شماره ۳۹۱۹۲/۱۰۰/۱۴۰۰ مورخ ۱۱/۳/۱۴۰۰ ) بیمه مرکزی از شرکتهای بیمه دارای مجوز از بیمه مرکزی جهت کاهش ریسک بازپرداخت تسهیلات در دامنه مشتریان متقاضی هر موسسه ( با تعداد حداقل ۲۵ نفر ) در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط اقدام نماید.

ماده ۱۰- نرخ سود تسهیلات این شیوه نامه در قالب مصوبات شورای پول و اعتبار میباشد. موسسه اعتباری میتواند با عقد قرارداد با پذیرنده ها نسبت به اعمال تخفیف به مشتری اقدام نماید.

ماده ۱۱- صدور کارت اعتباری موضوع این دستورالعمل در قالب دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری ( ابلاغیه شماره ۱۹۴۲۲۷/۹۵ مورخ ۱۸/۶/۱۳۹۵ مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی و اصلاحیه های بعدی آن) قابل اقدام است.

ماده ۱۲ شیوه نامه کارت رفاهی برای دارندگان سهام عدالت – موسسه اعتباری مکلف است گزارش نحوه اجرای شیوه نامه را به صورت ماهانه به بانک مرکزی ارائه نماید.