سامانه جامع انبارها


در این مقاله قصد داریم تا به معرفی سامانه جامع انبارها بپردازیم. ابتدا به لزوم تشکیل این سامانه پرداخته، سپس به آموزش ورود و عضویت در این سامانه خواهیم پرداخت.

به طور کلی، دولت به منظور جلوگیری از قاچاق و احتکار کالا سامانه جامع انبارها را مورد بهره برداری قرار داده است.

این سامانه برای ساماندهی به انبارهای کالاهای مختلف در کشور ارائه شده است. به کمک این سامانه به راحتی می توان به اطلاعات کالاها در انبارها در سراسر کشور دسترسی داشت.

اطلاعات ثبت شده انبارها در سامانه جامع انبارها به صورت اینترنتی ثبت شده و دولت با دسترسی که به این فضا دارد می تواند بررسی های لازم را از انبارهای کشور داشته باشد.

به منظور جلوگیری از ورود غیر قانونی کالاها و پخش در سراسر کشور انباردارها می بایست تمامی کالاهای دریافتی و خروجی انبار خود را در این سامانه ثبت نمایند.

هدف اصلی از پیاده سازی سامانه جامع انبارها ، استانداردسازی و تعیین دقیق اطلاعات مربوط به انبارها و محل های ذخیره و نگهداری کالا و گنجایش آن ها و هم چنین اطلاعات مربوط به کالا های ذخیره شده در آنها اعم از مقدار و اطلاعات صاحبان آن ها و … است.


اهداف بلندمدت سامانه جامع انبارها


اهداف بلندمدت و کلیدی سامانه جامع انبارها به طور خلاصه عبارتند از:

۱- جمع‌ آوری اطلاعات دقیق در مورد انبار ها و محل های ذخیره و نگهداری کالا ( از قبیل گنجایش آنها و … ) .

۲- جمع‌ آوری اطلاعات دقیق و به روز ( برخط Online ) از کالا های ذخیره شده در انبار ها و محل‌ های ذخیره و نگهداری کالا اعم از مقدار و اطلاعات صاحبان آن ها و … همچنین اطلاع از رسید ورود و خروج کالا ها .

۳- ایجاد امکان طراحی اهداف کلان و استراتژیک با در دست داشتن اطلاعات حیاتی برای مدیران کلان در خصوص زنجیره تامین در تجارت کشور .

۴- ایجاد امکان تبادل اطلاعات و یکپارچه سازی خدمات در حوزه اطلاعات مربوط به ذخیره سازی کالا در زنجیره تامین در فرایند تجاری کشور .

۵- تسهیل و روان‌ سازی کنترل و نظارت بر فرآیند های واردات ، صادرات و ترانزیت کالا .

۶- افزایش شفافیت و امنیت در زنجیره تامین تجارت .

۷- استاندارد سازی و هماهنگ‌ سازی اسناد تجاری و ارائه راهکار های مدیریت تبادل الکترونیکی آن ها .

۸- ایجاد هماهنگی لازم در زمینه تسهیل الکترونیکی تجارت میان دستگاه‌ های اجرایی ذی ربط .

معرفی بخش های سامانه جامع انبارها


سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا،جهت ثبت، ساماندهی و نظارت بر مراکز نگهداری کالا در کشور ایجاد شده است.

سند پیشرو به معرفی فرآیند ثبت واحد و عملیات انبارداری و سایر قابلیتهای سامانه می پردازد.

واحد: محل های نگهداری کالا را واحد می نامیم.

کاربر: فردی حقیقی دارای شماره ملی ۱۰ رقمی که در سامانه دارای حساب کاربری است. یک کاربر میتواند بهره بردار، مدیر عامل و یا انباردار باشد که در ادامه تعریف میشوند.

بهره بردار(صاحب انبار): بهره بردار شخص حقیقی یا حقوقی که استفاده کننده از واحد بوده و مسئولیت نگهداری، ورود و خروج کالا به/از واحد به عهده وی است.در صورتی که بهره بردار یک شرکت (حقوقی) باشد، مدیرعامل به نمایندگی از شرکت به عنوان کاربر سامانه شناخته میشود.

ثبت واحد: ثبت اطلاعات هویتی واحد شامل کد/شناسه ملی بهره بردار، کدپستی و نام واحد، کاربری واحد، مجوز و امثالهم که به عهده بهره بردار واحد است .برای واحدهای حقوقی، لازم است مدیرعامل شرکت اقدام به ثبت واحد کند.

مالک کالا(صاحب کالا) : شخص حقیقی یا حقوقی که صرفا مالک کالا در داخل انبار بوده و مسئولیت نگهداری، ورود و خروج کالا به عهده او نیست. درانبارهای اختصاصی، مالک کالا اغلب همان بهره بردار واحد است اما در انبارهای عمومی که کالاهای دیگران نگهداری میشود، مالک کالا میتواند شخص دیگری باشد.

ثبت رسید و حواله: به ازای کالاهای ورودی به انبار یک سند رسید و به ازای کالای خروجی از انبار یک سند حواله ثبت میگردد. اطلاعات شماره سند، تاریخ ورود/خروج، مالک کالا، نوع و میزا کالا در رسید و حواله ثبت میگردد.

انباردار: انباردار شخص حقیقی است که دسترسی انجام همه یابخشی از امور انبار (رسید، حواله و …) توسط بهره بردار به وی داده می شود ولی مسئولیت انبار همچنان به عهده بهره بردار است.

شرکت: شرکت یک شخصیت حقوقی است که با شناسه ملی ۱۱رقمی شناخته می شود. در واحدهای حقوقی، شرکت بهره بردار واحد است. برای هر شرکت ثبت شده در سامانه یک کاربر به عنوان مدیرعامل ثبت میگردد.

۳- ثبت واحد : از این قسمت، بهره بردار واحد میتواند اقدام به ثبت واحدهای خود نماید. پس از ورود به صفحه www.nwms.ir و انتخاب دکمه “ثبت واحد” با طی کردن چهار مرحله علاوه بر اطلاعات واحد، اطلاعات کاربری و شرکت نیز ثبت میگردد.

لذا نیاز به ثبت جداگانه کاربر و عضویت و شرکت وجود ندارد؛ به بیان دیگر در اولین ثبت واحد، حساب کاربری ایجاد و واحد ثبت میگردد؛ در ثبت های بعدی، صرفا اطلاعات واحد جدید ثبت میشود.

هر واحد دارای یک کد/شناسه ملی و کدپستی منحصر به خود و متمایز است و انجام یکبار ثبت واحد برای آن کافی است. حالتهای خاص ثبت واحد عبارتند از :

  • در صورتی که بهره بردار دارای چند کدپستی است میتواند به ازای هر کدام ثبت واحد انجام دهد.
  • در صورتی که چند بهره بردار در یک کدپستی فعالیت دارند، هریک میتوانند جداگانه ثبت واحد کنند.
  • برای یک بهره بردار در یک کدپستی نمی توان بیش از یک واحد ثبت کرد؛ در صورت نیاز به ثبت واحد جدا، لازم است بهره بردار ابتدا با مراجعه به اداره پست، کدپستی مجزا برای واحد خود اخذ نماید سپس اقدام به ثبت واحد کند.