5/5 - (5 امتیاز)

ثبت شرکت سهامی خاص


هدف از ارائه این مقاله آشنایی شما با تعریف شرکت، مراحل ثبت شرکت سهامی خاص، اساسنامه شرکت سهامی خاص و مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص در سامانه اداره ثبت شرکت ها می باشد.

به موجب ماده ۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت مصوب ۲۴ اسفند ماه ۱۳۴۷، شرکت های سهامی به دو نوع کلی تقسیم می شوند :

  1. شرکت سهامی خاص
  2.  و شرکت سهامی عام

هریک از این شرکت ها تعریف منحصر بفرد و جداگانه ، مراحل ثبت متفاوت و شرایط مختص به خود دارند.

در این مقاله سعی نمودیم تا به طور کامل نحوه ثبت شرکت سهامی خاص و مدارک لازم برای ثبت را به شما آموزش دهیم. به این ترتیب خود به راحتی می توانید در سامانه ثبت شرکتها شرکت خاص خود را ثبت کنید.

همچنین مشاوران ما در تمامی ساعات کاری پاسخگوی هرگونه سوال در زمینه ثبت شرکت سهامی خاص هستند.

پس اگر در مرحله ای به مشکل برخوردید و نتوانستید کار ثبتی خود را به اتمام برسانید کافیست گوشی خود را برداشته و با گرفتن شماره های تماس 45518-021 با مشاوران ما تماس بگیرید.

شرکت سهامی خاص از نظر تعداد شرکتهای ثبت شده در ایران، پس از شرکت با مسئولیت محدود ، دومین رتبه را داراست. پس حتما باید ویژگی های جذابی داشته باشد که بیشتر افراد شرکت خود را در قالب شرکت خاص ثبت می کنند.

تمام سعی ما این است که این شرکت را به طور دقیق تعریف کرده و شما را با مزایا و معایب آن آشنا کنیم. به این ترتیب می توانید برای انتخاب نوع شرکت ثبت شده خود راحت تر تصمیم بگیرید.

در مقاله ” تفاوت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص ” سعی کردیم به صورت شماتیک تفاوت بین این دو شرکت را به طور واضح و روشن بیان کنیم.

تعریف ثبت شرکت سهامی خاص


شرکت سهامی خاص شرکتی است که کل سرمایه آن به تنهایی توسط موسسین آن تامین شده است. در این شرکت حداقل 5 نفر ملزم به ثبت نام هستند که شامل 3 نفر سهامدار و 2 نفر بازرس می باشند.

یکی از مهمترین تفاوت های آن با سایر شرکت ها حضور بازرسان اصلی و علی البدل است. در این شرکت انتخاب بازرس اجباری است در حالی که به عنوان مثال در شرکت مسئولیت محدود انتخاب بازرس اختیاری است.

سرمایه در این نوع شرکت بطور کامل توسط بنیانگذاران آنها تأمین شده اند. از آنجا که مراحل ثبت شرکت های سهامی عام در اداره ثبت شرکت ها پیچیده و طولانی است،

لذا بسیاری از متقاضیان تمایلی به ثبت شرکت سهامی عام نداشته و در نتیجه درخواست ثبت شرکت سهامی خاص می دهند.

زمانی که تصمیم به ثبت شرکت سهامی خاص می گیرید، لزوماً باید حداقل 35٪ از سرمایه ثابت شرکت خود را در یکی از بانک های معتبر سپرده نمایید.

این یکی از دلایلی است که تعداد ثبت های مربوط به شرکت مسئولیت محدود بیشتر از ثبت این شرکت است. چرا که در شرکت مسئولیت محدود نیازی به افتتاح حساب و واریز وجه نیست.

تفاوت مهم دیگر در مدت زمان فعالیت مدیران ( حداکثر دو سال ) و بازرسان ( حداکثر یک سال ) است. مدت زمان قبول سمت مدیر عامل و هیئت مدیره از نظر قانونی در شرکت خاص حداکثر دوسال است.

سپس می توان با برگزاری جلسه علنی مدت زمان فعالیت مدیران یا بازرسان را تمدید یا تغییر داد. اما در شرکت با مسئولیت محدود، مدت مدیریت مدیران محدودیت نداشته و اعضای شرکت می توانند مدت محدود یا نامحدود برای مدیران در نظر بگیرند.

ویژگی ها و خصوصیات شرکت خاص:

  • تعداد مدیران حداقل 3 نفر باید باشد. ثبت شرکت سهامی خاص
  • حداقل 2 بازرس موظف به تشکیل و ثبت شرکت سهامی خاص هستند (یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل یا کمکی).
  • سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار معامله نمی شود.
  •  مسئولیت هر سهامدار محدود به ارزش سهام آنهاست.
  • کلیه سرمایه توسط خود مؤسسین تأمین می شود. برخلاف یک شرکت سهامی عام ، در یک شرکت سهامی خاص عموم مردم نه تنها در زمان ثبت شرکت بلکه بعد از آن نیز نمی توانند بخشی از سرمایه را مشترک شده و یا تأمین کنند.
  • حداقل تعداد سهامداران مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص 3 نفر است و این تعداد نباید در طول عمر شرکت از این تعداد کمتر شود.
  • مطابق قسمت 5 اصلاحیه قانون تجارت شرکت بازرگانی شرکت سهامی خاص، حداقل سرمایه مورد نیاز برای تشکیل و ثبت باید حداقل یک میلیون ریال در طول عمر شرکت باشد. یعنی میزان سرمایه نباید کمتر از این مقدار باشد.

لازم به ذکر است که حداقل مبلغ مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص پس از گذشت دهه ها، هنوز همان مقدار است که خود نشان دهنده نقایص و ضعف های قانون تجارت است.

درست است که اداره ثبت شرکتها هنوز همان مبلغ را ثبت می کند، اما ممکن است ثبت یک شرکت با مبلغ کم مشکلاتی را برای شرکت و سهامداران ایجاد کند.

نحوه انتخاب نام :

برای انتخاب نام شرکت سهامی خاص بایستی مواردی را رعایت کنیم که در ادامه با جزییات کامل آن را بیان می کنیم:

کلمه ” خاص ” باید بلافاصله قبل یا بعد از نام شرکت آورده و این موضوع باید در کلیه آگهی ها و نوشتجات شرکت رعایت شده باشد. حتما توجه داشته باشید که کلمه خاص در تمام نوشتجات شرکت قید شده باشد.

از طرفی از آن جا که این شرکت ها یک شرکت سهامی خانوادگی و خصوصی است، بنابراین مراجعه کنندگان باید از آن اطلاع داشته باشند.

در تعیین نام باید موارد زیر را رعایت کرد:

  • از نام و نام خانوادگی اشخاص و اسامی خاص استفاده نشود.
  • حداقل از سه سیلاب تشکیل شده باشد.
  • اسامی پیشنهادی از قبل ثبت نشده باشد. ثبت شرکت سهامی خاص
  • دارای معنا و مفهوم مشخصی باشند و با فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشند.
  • توجه کنید که در آن از اعداد و حروف لاتین استفاده نشود.
  • علاوه بر این، نباید از کلماتی مانند شهید، جانباز، آزاده، شاهد، نظام، اسامی متبرکه، انتظام، موزه، نیروی انسانی، کیش، اینترنت، کارگشا استفاده شود.

اساسنامه شرکت سهامی خاص:

اساسنامه شرکت سهامی خاص باید توسط همه سهامداران و اعضای هیات مدیره امضا شود.

مطابق ماده 5 لایحه اصلاح قانون تجارت ، اساسنامه شرکت سهامی خاص باید شامل مقررات زیر باشد :

الف) نام شركت ، موضوع شركت ، مدت شركت ، دفتر شركت و مكان شعبه شركت ( در صورت تأسيس شعبه مربوطه ) .

ب) مقدار سرمایه شرکت سهامی خاص و میزان سرمایه نقدی و غیر نقدی تقسیم بر تعداد ، نام و مبالغ سهام که نام آنها فاش نشده است.

ج) مبلغ پرداخت شده برای سهم و نحوه مطالبه مابقی مبلغ مربوط به هر سهم و زمان لازم برای مطالبه آن در آن دوره را تعیین کند ، که در هر صورت نباید از پنج سال تجاوز کند.

د) نحوه تبدیل سهام با نام و نحوه تبدیل سهام بی نام و برعکس .

ز) زمان و ترتیب دعوت به مجامع عمومی ، از جمله: مقررات مربوط به حد نصاب مورد نیاز برای تشکیل و مدیریت مجامع عمومی ، نحوه رأی گیری و اکثریت لازم برای اعتبار تصمیم گیری مجامع عمومی.

ح) آیین نامه مربوط به مدیران شرکت سهامی خاص شامل موارد زیر است:

  • نام ، مشخصات و آدرس مدیران شرکت را مشخص کنید که حداقل  باید دو نفر باشند.
  • نحوه تعیین زمان تصدی مدیران.
  • نحوه تعیین جانشین برای مدیرانی که فوت کرده اند ، عزل شده اند ، زندانی شده اند ، اخراج شده اند یا از نظر قانونی از انجام وظایف خود ممنوع هستند .
  • اختیارات مدیران.
  • تعداد سهام تضمینی که مدیران باید به صندوق شرکت بسپارند.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص :

  1. دو نسخه اظهارنامه تکميل شده
  2. دو نسخه اساسنامه تکميل شده
  3. یکی از مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص، تکميل فرم تعيين نام به ترتيب اولويت نام هاي پيشنهادي و همچنين فيش واريزي است.
  4. یکی از مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص، اصل گواهي بانکي مبني بر پرداخت سرمايه تعهدي(حداقل 35% سرمايه) همراه با فيش واريزي است.
  5. اصل مجوز فعاليت از مراجع ذيربط در مواردي ثبت موضوع نياز به مجوز داشته باشد.
  6. تصوير برابر با اصل مدارک احراز هويت سهامداران، مديران و بازرسان
  7. اصل گواهي عدم سوءپيشينه جهت اعضاء هیأت مديره، مديرعامل و بازرسان
  8. یکی از مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص، ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسس می باشد.
  9. دو نسخه صورتجلسه هيات مديره تکميل شده
  10. اصل وکالتنامه وکيل دادگستري در صورتي که ثبت شرکت توسط وکيل صورت پذيرد.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص :

برای ثبت شرکت سهامی خاص، پس از ارائه مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص ، جهت ارسال درخواست خود به اداره ثبت شرکتها مراجعه کرده

و اطلاعات لازم از قبیل نوع شرکت ، سرمایه شرکت ، تعداد سهام ، ارزش اسمی در هر سهم ، موضوع فعالیت را مشاهده نمایید.

شرکت ، اعضای شرکت ، محل و میزان سهام هر عضو ، آدرس شرکت ، کد پستی شرکت ، امضا کنندگان شرکت ، نام روزنامه و غیره را با دقت کامل کنید.

همچنین نوع شخص حقوقی را انتخاب کرده و اطلاعات متقاضی را تکمیل کنید و نام شخص حقوقی (نام شرکت را انتخاب کنید) مورد نظر خود را پیشنهاد دهید.

پس از درج اطلاعات مورد نیاز و بارگذاری مدارک مورد نیاز در سیستم ، کارشناس دفتر ثبت شرکتها ، اطلاعات وارد شده را بررسی کرده و در صورت عدم نقص در اطلاعات ارسالی از طرف کارشناس اداره ثبت مورد تایید قرار می گیرد.

پس از دریافت تایید پذیرش ثبت شرکت سهامی خاص، باید نسخه اصلی مقررات و پیوستها را از طریق صندوق پستی که انتخاب کرده اید ، به آدرس ثبت شرکتها که در تایید پذیرش قرار دارد ارسال نمایید.

با ارسال اسناد از طریق پست ، اسناد به اداره ثبت شرکتها ارائه شده و فرد مسئول مدارک را بررسی می كند.

در صورت تکمیل اسناد و مدارک مطابق با اطلاعات وارد شده در سیستم ، اداره ثبت شرکتها پیش نویس اعلامیه ثبت شرکت را تهیه می کند.

 سپس متقاضی اسناد را به اداره ثبت شرکتها و شخص مسئول تسلیم می كند و پس از ثبت نام در دفتر و مشخص كردن شماره ثبت متقاضی ، متقاضی (یكی از مدیران یا نماینده رسمی شركت) برای دریافت مدارك به اداره ثبت شرکتها مراجعه می نماید.

سپس یک نسخه از اسناد در پرونده شرکت در بایگانی اداره ثبت شرکتها نگهداری شده و نسخه دوم تحویل یكی از مدیران یا نماینده رسمی شركت می گردد.

نسخه دوم اطلاعیه ای که در روزنامه رسمی  و روزنامه کثیر الانتشار منتشر می شود.

هزینه روزنامه رسمی بصورت آنلاین پرداخت می شود و هر دو روزنامه به آدرس متقاضی ارسال می شوند.

آخرین مرحله در ثبت شرکتها چاپ و دریافت نسخه اعلامیه ثبت شرکت سهامی خاص در روزنامه های فوق است.

اگر در مرحله ای به مشکل برخوردید و نتوانستید کار ثبتی خود را به اتمام برسانید کافیست گوشی خود را برداشته و با گرفتن شماره های تماس 45518-021 و 09120253390 با مشاوران ما تماس بگیرید.