ثبت شرکت در ارمنستان


در این مقاله قصد داریم تا درباره نحوه ثبت شرکت در ارمنستان و دریافت اقامت ارمنستان با ثبت شرکت بپردازیم. مدارک و قوانین مربوط به ثبت شرکت و معرفی انواع شرکتهای قابل ثبت از جمله اطلاعاتی است که در این مطلب ذکر شده است.

پس اگر قصد مهاجرت و یا اقامت ارمنستان از طریق ثبت شرکت دارید به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

همانطور که میدانید کشور ارمنستان در همسایگی کشور ایران قرار دارد و همین مسئله باعث شده تا افراد بیشتری برای ثبت شرکت و اقامت در این کشور اقدام نمایند.

برای ثبت شرکت در ارمنستان ، ممکن است مجبور باشید تعدادی از عوامل مالیاتی و غیر مالیاتی مانند مسئولیت محدود ، هزینه های راه اندازی و نگهداری ، حفظ حریم خصوصی ، تعداد سهامداران ، ساختار مدیریت و گزینه های خروج را در نظر بگیرید.

کارآفرین خصوصی (PE)

PE یک فرد ثبت شده در اداره ثبت احوال است که شناسه مالیاتی به او اختصاص می یابد. PE نمی تواند یک شرکت باشد (نه یک شخص حقوقی جداگانه است) و مسئولیت او محدود به دارایی های سرمایه گذاری شده در تجارت نیست.

به عبارت دیگر ، دارایی های شخصی و تجاری یک PE از هم جدا نیستند و وی ممکن است شخصاً مسئول هرگونه بدهی ناشی از فعالیت های تجاری باشد.

مزیت این نوع شرکت این است که آسانترین و ارزانترین راه اندازی و نگهداری است (بدون مالیات بر سود سهام ، حسابداری ساده و غیره). برای مشاغل کوچکتر که تحت مالکیت و اداره یک شخص هستند ، مناسب تر است.

شرکت با مسئولیت محدود (LLC)

شرکت با مسئولیت محدود از مرسوم ترین نوع ثبت شرکت در ارمنستان است. همانطور که از نام آن مشخص است، هر سهامدار میزان مشخصی مسئولیت داشته و هیچ یک از آنان شخصا مسئول بدهی‌های شرکت نیستند.

شرکت با مسئولیت محدود، به دلیل سهولت و هزینه کم در راه اندازی و نگهداری، ساختار مدیریتی ساده و تشریفات اداری کمتر، از محبوب‌ترین نوع شرکت‌ها است.

شما میتوانید شرکتی با مسئولیت مضاف تاسیس نمایید که اصولا مشابه LLC است و تنها تفاوتی که با LLC دارد این است که سهامداران به میزانی که در اساسنامه شرکت ذکر شده است، شخصا مسئول بدهی‌های شرکت هستند.

شرکت سهامی (JSC)

برای ثبت شرکت در ارمنستان از نوع شرکت سهامی باید بدانید که این نوع شرکت مناسب کسب و کارهایی با اندازه متوسط و بزرگ است که چندین سهامدار دارند. چنین شرکتی دارای شخصیت حقوقی قدرتمندتری است و حریم خصوصی بهتری به سهامداران خود ارائه میدهد .

و همچنین گزینه‌های بیشتری جهت تهیه ساختار سرمایه سهمی شرکت و نحوه مدیریت شرکت در اختیار صاحبان آن قرار میدهد. در صورتی که شرکت از نوع سهامی عام باشد، میتوان سهام را آزادانه انتقال داد و دیگر سهامداران حق اینکه پیش دستی کنند و سهام را بخرند، نخواهند داشت.

مشارکت

ثبت شرکت در ارمنستان در قالب مشارکت را هم میتوان به عنوان یک شخصیت حقوقی به صورت رسمی به ثبت رساند و هم میتوان آن را به صورت توافقنامه‌ای بین شرکا تنظیم نمود. مشارکت معمولا از مقررات کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است.

برخلاف شرکت با مسئولیت محدود (LLC) و شرکت سهامی (JSC) که یک شخص مدیریت آن را بر عهده دارد، در مشارکت، چندین شخص میتوانند به صورت همزمان مدیریت امور را به دست بگیرند.

مشارکت را میتوان به دو صورت تنظیم نمود: شرکت تضامنی و شرکت مختلط غیرسهامی.

شرکای تضامنی شخصا مسئولیت بدهی‌های کسب و کار را بر عهده دارند. در مقابل، شرکای مختلط، سرمایه‌گذارانی منفعل هستند که بیشتر از میزانی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از دست نخواهند داد.

مشارکتی که توسط توافقنامه صورت بگیرد، ملزم به ثبت رسمی نیست اما ادارات مالیاتی باید از عقد چنین توافقنامه‌ای مطلع باشند.

شرکت تعاونی

ثبت شرکت در ارمنستان در قالب شرکت تعاونی، انجمنی از کارگران یا کارمندان است که هرکدام از این اعضا یک حق رای دارند. سودی که عاید هرکدام از اعضا میشود، بستگی به میزان سرمایه‌ای که تزریق کرده‌اند ندارد بلکه طبق میزان فعالیت و کاری که انجام داده‌اند محاسبه میگردد.

تعاونی نوعی خاصی از شرکت است که بیشتر مناسب کسب و کارهای کوچکی است که توسط کارمندان یا کارگران اداره میشود و ارزش بیشتری برای فعالیت کاری انجام شده نسبت به سرمایه قائل است.

دفاتر شعبه

دفاتر شعبه به زیرمجموعه‌ای از شرکت خارجی که در کشور ارمنستان مستقر است اطلاق میگردد. مدیریت شرکت خارجی چندین گزینه برای ورود به بازار ارمنستان در اختیار دارد.  او میتواند یک شرکت تابعه تاسیس کند.

شرکت تابعه (که به آن شرکت خواهر نیز میگویند) یک شخصیت حقوقی جداگانه است (به عنوان مثال شرکت با مسئولیت محدود یا شرکت سهامی) که تمام یا بخشی از آن تحت مالکیت شرکت خارجی است.

یا اینکه شرکت خارجی میتواند فعالیت خودش در ارمنستان را توسط دفاتر شعبه‌ای خود ادامه دهد. در صورتی که فعالیت‌های شرکت خارجی در ارمنستان محدود باشد، شرکت میتواند یک مقر دائمی یا دفتر نمایندگی تاسیس نماید.

سازمان غیر انتفاعی

در ارمنستان معمولا سازمان‌های غیرانتفاعی به عنوان موسسات یا انجمن‌های عمومی  تاسیس میشوند. انجمن عمومی، یک سازمان بر پایه‌ی عضویت است که در وهله اول باید پاسخگوی نیازهای اعضای خود باشد (به عنوان مثال انجمن‌های حرفه‌ای، باشگاه‌ها و …)

موسسات اعضای خاصی ندارند و تمرکزشان در وهله اول تامین مالی پروژه‌های خیریه‌ای است که قشر یا طبقه خاصی از مردم را یاری میکنند.

هم موسسات و هم انجمن‌های عمومی میتوانند در زمینه کسب و کار فعالیت کنند.

صندوق سهام اختصاصی

صندوق سهام اختصاصی نهادی با شخصیت حقوقی است که در املاک، امنیت و دیگر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری میکند. صندوق سهام اختصاصی توسط بانک مرکزی ارمنستان به ثبت میرسد و از تسهیلات مالیاتی برخوردار میگردد.

تسهیلاتی همچون مالیات سالانه معادل با ۰.۰۱% میزان دارایی، توزیع سود بدون اینکه مشمول مالیات شود و …

شرکت با مسئولیت محدود (LLC)

شرکت سهامی (JSC)

ثبت نام سهامداران

ثبت سهامداران توسط یک سازمان دولتی (ثبت ملی) انجام می شود و ضمیمه اساسنامه سازمان است. ثبت نام عمومی است. اساسنامه سازمان باید هر بار تغییر مالکیت سهام اصلاح شود.

ثبت سهامداران توسط یک بانک یا یک شرکت سرمایه گذاری با پرداخت هزینه انجام می شود. ثبت نام عمومی نیست.

خروج و فروش سهام

سهامداران قبل از ارائه سهام به اشخاص ثالث ، حق تقدم خرید سهام را دارند. یک سهامدار می تواند هر زمان از شرکت خارج شود و مبلغی معادل ارزش سهام خود را مطالبه کند.

در یک شرکت سهامی نزدیک (CJSC) سهامداران حق تقدم خرید سهام را دارند. در یک شرکت سهامی آزاد (OJSC) چنین حقوقی وجود ندارد و سهام نمی تواند آزادانه قابل انتقال باشد.

سرمایه سهام

سرمایه ممکن است در سهام ثبت شده تقسیم شود.

سرمایه سهام می تواند از کلاسهای خاصی از سهام عادی / ممتاز ، رأی دهنده / بدون رأی تشکیل شود.

مجمع سالیانه سهامداران

جلسات سالانه را می توان از راه دور با سهامداران که رای خود را به معنای ارتباط از راه دور صادر می کنند ، برگزار کرد.

جلسات سالانه را می توان در هر کجای دنیا برگزار کرد و سهامداران را می توان با پروکسی نمایندگی کرد.

هیئت مدیره و مدیریت

سهامداران یک مدیر اجرایی (مدیر) منصوب می کنند. ایجاد یک هیئت مدیره ردیف بالاتر اختیاری است.

سهامداران یک مدیر اجرایی یا یک هیئت مدیره منصوب می کنند. ایجاد هیئت مدیره ردیف بالاتر فقط برای شرکت هایی با بیش از ۵۰ سهامدار لازم است.

حسابرسی داخلی

حسابرس داخلی یا کمیته حسابرسی برای شرکتهایی که کمتر از ۲۱ سهامدار دارند اختیاری است.

حسابرس داخلی یا کمیته حسابرسی اجباری است.

مشارکت در نوع (غیر نقدی)

اگر ارزش اسمی سهام صادر شده در ازای مشارکت های غیرنفتی بیش از ۵۰۰۰۰۰ AMD باشد ، گزارش توسط ارزیاب خارجی مورد نیاز است.

ارائه گزارش توسط ارزیاب خارجی برای کلیه مشارکتهای غیرنفتی لازم است.

برای انتخاب فرم مناسب برای مشاغل خود ، ممکن است مجبور باشید تعدادی از عوامل مالیاتی و غیر مالیاتی مانند مسئولیت محدود ، هزینه های راه اندازی و نگهداری ، حفظ حریم خصوصی ، تعداد سهامداران ، ساختار مدیریت و گزینه های خروج را در نظر بگیرید.

  • دفتر شعبه (BO). دفتر شعبه واحد ارضی (زیرمجموعه) یک شرکت خارجی در ارمنستان است. این یک شخص حقوقی جداگانه نیست بلکه گسترش یک شرکت خارجی است. دفاتر شعبه فعال در ارمنستان موظفند در اداره ثبت احوال کشور ثبت نام و شماره شناسه مودیان را دریافت کنند.
  • شرکت فرعی شرکت تابعه یک شرکت ثبت شده محلی (LLC یا JSC) است که به طور کامل یا جزئی متعلق به یک شرکت خارجی است. کلیه امور شرکتها توسط قانون ارمنستان تنظیم می شود. به دلیل مسئولیت محدود ، بستانکاران شرکت فرعی نمی توانند به سهامداران خارجی برسند.
سرتیتر

دفتر شعبه

شرکت فرعی

عوامل مالیاتی

مالیات بر درآمد جهانی

فقط درآمد حاصل از منابع ارمنستان مالیات دریافت می شود.

درآمد در سراسر جهان مشمول مالیات است.

بازگرداندن سود (سود سهام و سود)

نقل و انتقال وجوه بین دفتر شعبه و دفتر مرکزی نقل و انتقالات درون شرکتی غیر مشمول مالیات است.

سود سهام و درآمد بهره پرداخت شده به یک شرکت مادر خارجی با ۱۰% یا نرخ پایین تر در صورت اعمال DTT مالیات می شود.

انتقال دارایی از / به دفتر مرکزی (شرکت مادر)

انتقال دارایی های درون شرکتی معمولاً مشمول مالیات نیست.

انتقال ممکن است منجر به مالیات بر افزایش سرمایه یا مالیات بر ارزش افزوده شود.

معاهدات با دو مالیات (DTT)

دفاتر شعبه افراد غیر مقیم هستند و DTT ارمنستان شامل آنها نمی شود.

شرکت تابعه یک شرکت ارمنی است که می تواند از DTT ارمنستان بهره مند شود.

مالیات بر درآمد سود سهام

درآمد سود سهام مشمول مالیات است.

درآمد سود سهام مشمول مالیات نیست.

مزایای مالیاتی برای ساکنان

نرخ ها و معافیت های ویژه عموماً برای دفاتر شعبه اعمال نمی شود.

شرکت های تابعه شرکت های مقیم هستند و می توانند از مزایای خاص مالیاتی (کاهش نرخ یا معافیت) استفاده کنند.

عوامل غیر مالیاتی

با مسئولیت محدود

دفتر مرکزی مسئول کلیه بدهی های دفتر شعبه است.

شرکت مادر از مسئولیت محدودی برخوردار است و به طور کلی مسئولیتی در قبال بدهی های شرکت فرعی ندارد.

قانون قابل اجرا

دفتر شعبه موجودی ارمنستان نیست و براساس قوانین حوزه قضایی محل استقرار دفتر مرکزی اداره می شود.

یک شرکت تابعه یک شرکت ارمنی است و باید از قوانین شرکت ارمنستان پیروی کند.

نام کسب و کار

دفتر شعبه باید از نام شرکت خارجی (دفتر مرکزی) استفاده کند.

نام تجاری شرکت فرعی می تواند با نام شرکت مادر متفاوت باشد.

کنترل ارز

دفتر شعبه غیر مقیم محسوب می شود و می تواند در معاملات خود با ساکنان ارمنستان از ارز خارجی استفاده کند.

یک شرکت تابعه یک شرکت مقیم ارمنستان است و باید از الزامات کنترل ارز خارجی تبعیت کند.

    • دفتر نمایندگی. دفتر نمایندگی مشابه دفتر شعبه است با این تفاوت که مجاز به انجام فعالیت های تجاری نیست. نقش آن محدود به نمایندگی منافع شرکت خارجی در ارمنستان است. دفاتر نمایندگی فعال در ارمنستان موظف به ثبت نام در اداره ثبت احوال و دریافت شماره شناسه مودی هستند.
    • تأسیس دائمی. تأسیس دائمی اصولاً مفهوم مالیات است. این شرط در جایی وجود دارد که یک شرکت خارجی سطح معینی از حضور تجاری را در ارمنستان حفظ کند. انتخاب ثبت یک دفتر دائمی اساساً به دلایل مالیاتی انجام می شود. اداره مالیات موسسات دائمی را ثبت می کند و شماره شناسه مودیان را به آنها اختصاص می دهد.

مراحل نام نویسی:

ثبت شرکت و اصلاحات شرکت در سازمان ثبت اسناد وزارت دادگستری ارمنستان ثبت می شود. لازم نیست شخصاً به اداره ثبت اسناد مراجعه کنید زیرا وکلا می توانند مراحل ثبت شرکت در ارمنستان را با یک وکالتنامه کامل کنند (مدارک ثبت را بایگانی کنید). به طور معمول پس از ثبت شرکت در ارمنستان باید مهر شرکت را سفارش داده و اداره مالیات پرونده‌تان را تشکیل داده و بایگانی نمایید.

جدول زمانی:

مدت زمان لازم برای ثبت نام از راه دور تفاوتی با ثبت نام حضوری ندارد. اگر هزینه خدمات سریع پرداخت شود یک روز کاری و چنانچه چنین هزینه ای پرداخت نشود سه روز کاری برای ثبت شرکت در ارمنستان زمان لازم است. ثبت نام های خاص مربوط به دفاتر شعبه و غیرانتفاعی ممکن است بیشتر طول بکشد.

مدارک ثبت شرکت در ارمنستان :

ممکن است مدارک مورد نیاز برای هر پرونده، با پرونده دیگر متفاوت باشد اما عموما مدیر/مدیران شرکت و اشخاص سهامدار ملزم به ارائه اصل یا رونوشت (کپی) برابر اصل شده گذرنامه خود هستند.

همچنین مدیر/ مدیران و سهامداران ملزم به ارائه رونوشت‌های برابر اصل شده مدارک شرکت، گواهی ثبت، مفاد شراکت‌نامه یا مدارک اینچنینی هستند.

اصل مدارک یا رونوشت‌های قانونی باید به زبان ارمنی ترجمه شده و بر آنها مهر رسمی خورده باشد.

هزینه‌ها

هزینه‌ ثبت شرکت در ارمنستان شامل هزینه‌های دولتی، هزینه‌های قانونی و دیگر هزینه‌ها مانند هزینه ترجمه، هزینه سفارش مهر، هزینه نامه‌نگاری و غیره میشود.

ثبت شرکت در ارمنستان اقامت ارمنستان

هزینه‌های مربوط به ثبت شرکت در ارمنستان و اصلاحات مرتبط با آن چقدر خواهد شد؟


 

نوع اقدام

هزینه دولتی

هزینه سرویس انجام فوری امور

تاسیس شرکت

ندارد

یک روز کاری

۳۰ هزار درام ارمنستان

(۶۲ دلار)

تغییر نام شرکت

۱۰ هزار درام

(۲۱ دلار)

تغییر آدرس و نشانی

تغییر مدیریت شرکت

تغییر سهامداران

تغییر سرمایه

ایجاد اصلاحات در مفاد اساسنامه و مشخصات شرکت

ثبت دفتر شعبه

۱۲ هزار درام

(۲۵ دلار)

مشخص نیست

انحلال شرکت (حذف شرکت از سازمان ثبت)

ندارد

مشخص نیست

سازماندهی مجدد شرکت

۱۰ هزار درام

(۲۱ دلار)

۲ روز کاری

۱۰۰ هزار درام 

(۲۰۷ دلار)

۵ روز کاری

۵۰هزار درام

(۱۰۳ دلار)

بومی سازی شرکت خارجی در ارمنستان

۱۰هزار درام

(۲۱ دلار)

مشخص نیست

گواهی ثبت شرکت

(جهت حسن شهرت و اعتبار)

۸ هزار درام

(۱۷ دلار)

مشخص نیست

 


نام تجاری – ثبت برند در ارمنستان


پس از ثبت شرکت در ارمنستان باید به دنبال نام تجاری (نام شرکت) باشید تا دارای حقوق قانونی گردید. یک نام تجاری باید شامل یک کلمه یا عبارت (یک اسم معمولی یا مناسب، اسم ساختگی یا خیالی، یا دنباله‌ای از حروف) باشد و در دنباله آن نوع شرکت ذکر شود. (مثلا ACME. LLC)

میتوان نام تجاری را تغییر داد اما نمیتوان آن را به شخص دیگری انتقال داد مگر اینکه شرکت مجددا سازماندهی گردد.

برای استفاده از کلماتی همچون ارمنستان، ارمنی، ارمن، نام شهرها، مناطق و روستاهای ارمنستان باید از مقامات کشوری و محلی کسب مجوز نمود. هزینه سالانه استفاده از کلمات ارمنستان و ارمنی ۶۰۰ هزار درام معادل ۱۲۳۳ دلار آمریکا است.

همچنین، نام تجاری شرکت نمیتواند از کلماتی تشکیل شده باشد که نیاز به گواهی و مجوز ویژه دارند. کلماتی همچون: بانک، بیمه، محضر و ….

نام تجاری نباید مشابه نام تجاری شرکت دیگری که در ارمنستان به ثبت رسیده است، باشد. میتوان قبل از به ثبت رساندن شرکت، در وبسایت سازمان ثبت یا اداره اموال به جستجوی نام مورد نظر پرداخت.

اگرچه نام تجاری، به صاحب شرکت حق انحصاری استفاده از نام تجاری را میدهد، با اینحال بهتر است ثبت علامت تجاری را نیز مد نظر قرار دهید چرا که از نام تجاری شما محافظت بهتری به عمل خواهد آورد.


مدیران و سهامداران


سهامداران


در ارمنستان، عموما محدودیتی برای داشتن سهام وجود ندارد. اشخاص خارجی و شرکت‌های قانونی میتوانند بدون اینکه شریک ارمنستانی داشته باشند یا مدیر و کارمند و غیره استخدام کنند، به طور کامل صاحب کسب و کار خودشان باشند.

سود سهامی که به صورت قانونی اظهار شده و بین سهامداران تقسیم شده باشد، مشمول مالیات میشود. اشخاص خارجی سهامدار ملزم به پرداخت ۱۰ درصد مالیات بر درآمد و سهامداران ارمنی ملزم به پرداخت ۵ درصد مالیات بر درآمد هستند.

سود سهامی که به شرکت‌های غیرمقیم پرداخت شده است مشمول ۱۰ درصد مالیات میشود و در نقطه مقابل، شرکت‌های ارمنستانی که سود سهام خارجی دریافت کنند، از مالیات معاف هستند.

میتوان با استفاده از یک توافقنامه مالیات مضاعف، نرخ ۱۰ درصد مالیاتی که سهامداران خارجی باید بپردازند را کاهش داد.

سهامداران معمولا از مسئولیت محدود برخوردارند یعنی در قبال بدهی‌های شرکت شخصا مسئول نیستند و بیشترین زیانی که ممکن است متحمل شوند، از دست دادن سرمایه‌ای است که به شرکت تزریق کرده‌اند.

با این حال، اگر مشخص شود که سهامداران عامدانه باعث ورشکستگی شرکت شده اند، طبق قانون، مسئولیت‌ بدهی‌های شرکت بر عهده آنان است.


مدیران


در ارمنستان، معمولا شرکت‌ها توسط یک مدیر (مدیر کل) مدیریت و اداره میشوند. مدیر کل با تکیه بر قانون، نقش نماینده شرکت را بر عهده دارد و میتواند اختیارات خودش را به دیگر مدیران تفویض نماید. تشکیل هیئت مدیره در سطوح بالاتر از مدیرکل اگرچه غیرمعمول است، اما غیر ممکن نیست.

شرکت‌هایی که بیش از ۴۹ سهامدار دارند، قانونا موظف به تشکیل هیئت مدیره هستند. اعضای هیئت مدیره میتوانند اشخاص یا شرکت‌های دیگر باشند.

در صورتی که شرکت بخاطر سوء نیت یا اقدامات غیرمنطقی مدیران متضرر و دچار خسارت شود، مسئولیت خسارات وارده با مدیران مربوطه است. همچنین، در صورتی که بخاطر سوءمدیریت مدیران، اتهامات قانونی گریبان شرکت را بگیرد، مسئولیتش با مدیران مربوطه است.

فرار مالیاتی، پولشویی، کنترل گردش ارز، اتهامات مربوط به مهاجرت و …. از این دست اتهامات هستند. در صورتی که شرکت عمدا دچار ورشکستگی شود، مسئولیتش بر عهده مدیران شرکت است.

شرکت‌های سهامی و شرکت‌های با مسئولیت محدود که بیش از ۲۰ سهامدار دارند، ملزم به داشتن حسابرس داخلی (کمیته حسابرسی) هستند


نشانی قانونی (آدرس) و شماره تلفن


برای ثبت شرکت در ارمنستان ، بایستی جهت دریافت نامه‌ها و اعلانات مقامات دولتی، نشانی (آدرس) قانونی داشت. این به معنای خریدن یا اجاره کردن یک دفتر تجاری نیست. بلکه میتوان نشانی محل زندگی را جهت ثبت شرکت معرفی نمود.

در صورتی که شما آدرس یا نشانی در ارمنستان نداشته باشید، وکیل شما میتوانید برایتان فراهم کند. نشانی قانونی به جهت انجام مکاتبات تجاری و حقوقی حائز اهمیت است و میتواند با نشانی شرکت متفاوت باشد.

آدرس قانونی شما باید در مفاد و اساسنامه شرکت نمایان باشد. در صورتی که نشانی تغییر کند، باید سریعا جهت اصلاح مفاد و اساسنامه شرکت اقدام نمائید.

همچنین داشتن یک خط تلفن ثابت از اهمیت بالایی برخوردار است بدلیل اینکه در صورت پیش آمدن امر ضروری، سازمان‌های مالیاتی و دیگر سازمان‌های دولتی، در ابتدا با شما تماس خواهند گرفت.


حساب بانکی


برای ثبت شرکت در ارمنستان، افتتاح حساب برای شرکتتان، به دلیل بررسی سوابق توسط بانک، ممکن است از ۱ تا ۱۰ روز به طول بیانجامد. طبق آمار در سال ۲۰۱۸ میلادی، ارمنستان در مجموع ۱۷ بانک دارد که همگی خصوصی هستند.

بانک‌های ارمنستان طیف گسترده‌ای از خدمات نوین بانکی را به مشتریان ارائه میدهند. این خدمات شامل:

افتتاح حساب ارزی، بانکداری اینترنتی و موبایلی، ارائه کارت عابربانک و کارت اعتباری، انتقال بین بانکی در سطح بین‌الملل، خدمات مربوط به انتقال پول، صندوق امانات و…. میشوند.


گواهینامه‌ها و مجوزهای تجاری


به طور معمول، در ارمنستان مشاغل نیازی به گواهینامه‌های تجاری ندارند. با این وجود، برخی از گروه‌های شغلی نیازمند مجوز و برخی ملزم به آگاه‌سازی مداوم مقامات از فعالیتشان هستند.


فهرست مشاغلی که برای ثبت شرکت در ارمنستان نیاز به مجوز یا آگاه‌سازی دارند


نوع فعالیت

آگاه‌سازی یا مجوز 

تولید و تجارت مواد منفجره و آتش‌زا

مجوز

تولید و تجارت اسلحه- واردات، صادرات یا انتقال محصولات نظامی- فعالیت تجاری در رابطه با ادوات نظامی

مجوز

تولید و تجارت مواد مخدر، روانگردان و مواد تشکیل دهنده آن

مجوز

محافظ شخصی

مجوز

تولید یا تجارت مواد محترقه (آتش بازی)

آگاه‌سازی

تولید مواد بیولوژیک برای استفاده در داروی دام- تولید یا فروش انواع سم شیمیایی یا بیولوژیکی گیاهان 

آگاه‌سازی

تولید دارو

مجوز

داروخانه‌ها، فروش دارو به صورت عمده

مجوز

خدمات پزشکی درمانی

مجوز

مهندسی ژنتیک

آگاه‌سازی

صرافی‌ها، دلالان ارزی، تجارت ارز خارجی یا برگزاری مزایده‌های ارزی

مجوز

خدمات سرمایه‌گذاری- سپرده‌گذاری مرکزی- گردانندگی بازارهای تحت نظارت (کنترل شده)

مجوز

بانک‌ها

مجوز

موسسات رهنی

مجوز

مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری

مجوز

بیمه‌های مرتبط با عمر و غیرعمر- بیمه اتکایی (بیمه مجدد) – واسطه‌گری بیمه

مجوز

حمل و نقل وجوه و پول

مجوز

دفاتر و موسسات اعتباری

مجوز

خدمات مرتبط با ارسال یا حواله پول

مجوز

انجام و تکمیل فرآیند پرداخت

مجوز

خدمات سرمایه‌گذاری- سپرده‌گذاری مرکزی- گردانندگی بازارهای تحت نظارت (کنترل شده)

مجوز

واردات، صادرات، توزیع و حمل گاز طبیعی 

مجوز

تولید برق، انتقال، توزیع، واردات-صادرات، تولید، توزیع و انتقال انرژی حرارتی

مجوز

خدمات مرتبط با برق و گاز- عرضه خدمات به بازار انرژی

مجوز

مشاغل مربوط به آب خوراکی یا فاضلاب

مجوز

برنامه‌های آموزشی (پیش دبستان، دبستان، راهنمایی، دبیرستان، کارشناسی و کارشناسی ارشد)

مجوز

فعالیت‌های مرتبط با شبکه عمومی ارتباطات الکترونیک

مجوز

خدمات ارتباطات الکترونیکی- راه ‌اندازی شبکه ارتباطات الکترونیک

آگاه‌سازی

استفاده از رسانه، برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی

مجوز

خدمات پستی

مجوز

فعالیت‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای

مجوز

استفاده از ضایعات خطرناک

مجوز

عملیات حفاری جهت دستیابی به آب

آگاه‌سازی

لاتاری و قرعه کشی

مجوز

قماربازی- قمار اینترنتی

مجوز

کازینو

مجوز

حمل و نقل ریلی

مجوز

معاینه فنی وسایل نقلیه

مجوز

خدمات تاکسیرانی

مجوز

ساخت و ساز- تشکیل پرونده و بازرسی

مجوز

حسابرسی‌های مالی

مجوز

تولید مشروبات الکلی: آبجو، شراب و واردات وودکا

آگاه‌سازی

تضمین اصالت اجناس و کالاهایی که با استفاده از فلزات گرانبها ساخته شده‌اند. 

آگاه‌سازی

هماهنگ‌سازی ابزار و امکانات مبادلاتی و تجاری

آگاه‌سازی

مبادله، واردات یا صادرات الماس طبیعی نتراشیده (دست نخورده)

آگاه‌سازی

 

نکته : برخی مشاغل نیازمند اخذ مجوز از شهرداری محل خود هستند. صدور چنین مجوزهایی مشروط بر پرداخت مالیات محلی است.


فهرست مشاغلی که برای ثبت شرکت در ارمنستان نیازمند مجوز و پرداخت مالیات محلی هستند


 

مشاغل

(مالیات محلی (سالانه

رستوران‌ها و خدمات غذایی

درام ۴۰۰۰-۲۰۰,۰۰۰ ( دلار۸-۴۱۴

فروش مشروبات و نوشیدنی‌های الکلی

درام ۴۰,۰۰۰-۴۰۰,۰۰۰ ( دلار۸۳-۸۲۸)

فروش توتون و تنباکو

درام ۴۰,۰۰۰-۴۰۰,۰۰۰ ( دلار۸۳-۸۲۸)

رستوران‌ها، قمارخانه‌ها، سونا و اماکن تفریحی و تجاری که بعد از ساعت ۱۲ شب در حال فعالیت هستند

درام ۵,۰۰۰-۱M ( دلار۱۰-۲,۰۷۰)

برگزاری ملاقات تجاری در فضای باز

درام۳۵۰ ( دلار۰.۷) بر هر متر مربع

(این نرخ مالیات روزانه محاسبه میشود)

خرده فروشی طلا و جواهرات 

درام ۵۰,۰۰۰ ( دلار۱۰۴)

خرده فروشی سوخت مایع، گازهای فشرده طبیعی و میعانات گازی- مایعات صنعتی

درام ۶۰,۰۰۰-۲۰۰,۰۰۰ ( دلار۱۲۴-۴۱۴)

خدمات تاکسیرانی

درام ۱۰,۰۰۰ ( دلار۲۱برای هر خودرو (

خدمات خاکسپاری

درام ۵۰۰,۰۰۰ ( دلار۱,۰۳۵)

گورستان‌های خصوصی

درام ۲,۵M-10M ( دلار۵,۱۷۵-۲۰,۷۰۰)

 


حسابداری و مقررات مالیاتی


شرکت‌هایی که در ارمنستان فعالیت میکنند، قانونا موظف به نگهداری سوابق حسابداری و تهیه اظهارنامه‌های مالی طبق “استانداردهای جهانی گزارش مالی”  (IFRS) هستند.

با این حال، شرکت ارمنستانی تا زمانی که به عنوان یک شرکت بزرگ شناخته نشود، نیازی به انتشار اظهارنامه مالی خود ندارد.

شرکت بزرگ به شرکتی اطلاق میشود که میزان درآمد سالانه یا ارزش سهامش بیش از یک بیلیون درام ارمنستان (معادل ۲ میلیون و ۸۰ هزار دلار آمریکا) برآورد شود.

گزارش و اظهارنامه‌های مالی که توسط شرکت‌های بزرگ منتشر میشوند نیازی به حسابرسی ندارند.

اگر درآمد شرکت از مرز ۵۰۰ میلیون درام (معادل ۱ میلیون و ۴۰ هزار دلار) تجاوز کند، سوابق حسابداری باید به وسیله نرم‌افزاری که توسط دولت تائید شده است حفظ و نگهداری شوند.

همچنین، در صورتی که شرکت‌های ارمنستان در وضعیت فعال باشند، موظف به ارائه گزارش به اداره مالیات و اداره آمار نیز هستند.

  • اظهارنامه مالیات بر درآمد شخصی (PIT)
    اظهارنامه مالیات بر درآمد شخصی باید به صورت ماهانه قبل از فرا رسیدن بیستمین روز پیش فرا رسیدن موعد گزارش بعدی تحویل داده شوند. این اظهارنامه باید تمام پرداختی‌‌های صورت گرفته به اشخاص، اعم از پیمانکاران، حقوق کارمندان و مقدار مالیات بر درآمدی که نزد شرکت نگه داشته شده است را شامل شود.
  • اظهارنامه مالیات بر گردش مالی
    اگر شرکت اقدام به پرداخت مالیات بر گردش مالی میکند، باید اظهارنامه مالیاتی را به صورت فصلی، قبل از فرا رسیدن بیستمین روز از موعد ماه بعد، ارائه دهد.
  • اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
    شرکت موظف است اظهارنامه‌های مالیاتی را به صورت ماهانه پیش از فرا رسیدن بیستمین روز از موعد ماه بعد، تحویل دهد. تنها در صورتی که شرکت اظهارنامه مالیات بر گردش مالی را ارائه بدهد، این روند متفاوت خواهد بود.
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکت (CIT)
    شرکت موظف است اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکت را به صورت ماهانه، قبل از فرا رسیدن ۲۰ آوریل سال بعد تحویل دهد. تنها در صورتی که شرکت اظهارنامه مالیات بر گردش مالی را ارائه بدهد، این روند متفاوت خواهد بود.

گزارشات آماری


گزارشات آماری شرکت باید به صورت جداگانه و ماهانه تحویل اداره آمار گردند. شرکت‌ها موظف‌اند ۱۲ گزارش ماهانه و ۳ گزارش سالانه تحویل اداره آمار دهند.

همچنین، اداره مالیات ارمنستان شرکت‌ها را موظف میکند که از سامانه الکترونیکی برای صدور صورت‌حساب استفاده کنند.

از آنجایی که اظهارنامه‌های مالیاتی و صورتحساب‌ها باید به صورت الکترونیکی، به زبان ارمنی تهیه و امضا شوند، لازم است تا برای انجام امور حسابداری، از احسابدار ارمنی استفاده نمود تا در گزارش مالیاتی و بایگانی سوابق که شامل دفتر روزنامه (دفترچه حسابداری) و صندوق میشود، مشکلی بروز نکند.

 

مفاد قانونی و مجاز برای خاتمه همکاری

اعلان وهشدار به کارمندان در رابطه با پایان همکاری

حق سنوات

(پاداش پایان همکاری)

انحلال شرکت (کارفرما)

۲ ماه زودتر

حقوق ۱ ماه

پایان همکاری با کارمند بخاطر حفظ تولید (در شرایط اضطراری) یا

تغییر در حجم تولید

تغییر در شرایط اقتصادی

تغییر در شرایط تکنولوژیک

تغییر در شرایط کار سازمان

کارمند قابلیت انجام کار مورد نظر در موقعیت خود را ندارد

مدت زمان اشتغال کارمند

کمتر از ۱ سال= ۱۴ روز

اشتغال بین ۱ تا ۵ سال= ۳۵ روز

اشتغال بین ۵ تا ۱۰ سال= ۴۲ روز

اشتغال بین۱۰ تا ۱۵ سال= ۴۹ روز

اشتغال بیشتر از ۱۵ سال= ۶۰ روز

مدت زمان اشتغال کارمند

کمتر از یک سال= حقوق ۱۰ روز

بین ۱ تا ۵ سال= حقوق ۲۵ روز

بین ۵ تا ۱۰ سال= حقوق ۳۰ روز

بین ۱۰ تا ۱۵ سال=حقوق ۳۵ روز

بیش از ۱۵ سال= حقوق ۴۴ روز 

معلولیت یا عدم ناتوانی بلند مدت کارمند

 (از کار افتادگی)

کارمند با موافقت کارفرما در آستانه رسیدن به دوره بازنشستگی است.

(۶۳ یا ۶۵ سال)

تکرر در ضعف کارمند جهت انجام وظایف کاری خود

مشخص نیست

مشخص نیست

عدم اعتماد به نفس در کارمند

کاشف به عمل آید کارمند تحت تاثیر الکل یا مواد مخدر قرار دارد

غیبت کارمند در یک روز کامل کاری (شیفت کاری) بدون داشتن دلیل موجه

ممانعت کارمند از معاینات پزشکی اجباری

 


ثبت تغییرات شرکت


پس از ثبت شرکت در ارمنستان در صورت نیاز به هرگونه اصلاح و تغییر در مفاد اساسنامه شرکت بایستی این تغییرات را در سازمان ثبت اسناد به ثبت برسانید. تغییراتی همچون تغییر نام شرکت، تغییر سرمایه قانونی شرکت، نشانی (آدرس) شرکت یا تغییر مدیر شرکت.

همچنین، یک شرکت مسئولیت محدود اگر تغییری در سهامدارانش ایجاد کند، باید به اطلاع سازمان ثبت برساند. مدارکی که تحویل سازمان ثبت میگردند، در طی ۲ روز کاری بررسی و ثبت میشوند.

مگر اینکه سرویس انجام سریع خدمات خریداری شده باشد و مدت زمان ۲ روز کاهش پیدا کند.


انحلال شرکت


انحلال یک شرکت مستلزم ارسال اطلاعیه در وب سایت رسمی به آدرس www.azdarar.am برای اطلاع طلبکاران شرکت است. طلبکاران دو ماه فرصت دارند تا مطالبات خود را مطرح کنند.

اداره مالیات ۲۰ روز فرصت دارد تا مطالبات خود را در مورد مالیات پرداخت نشده ارائه دهد. به طور معمول قبل از انحلال شرکت یک حسابرسی مالیاتی در شرکت انجام می شود.

انحلال شرکت همچنین شامل کار با بایگانی ملی و پلیس به منظور بایگانی اسناد شرکت ها و تحویل مهر شرکت است.

جایگزین انحلال می تواند ثبت اظهارنامه در اداره مالیات مبنی بر غیرفعال بودن شرکت باشد. شرکت غیرفعال (خاموش) همچنان در فهرست ثبت خواهد شد اما نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی یا پرداخت مالیات نخواهد بود.


ساماندهی مجدد


سازماندهی مجدد شرکت می تواند به صورت ادغام ، انفصال ، انشعاب یا تغییر در ساختار شرکت (به عنوان مثال LLC به JSC تبدیل شود یا بالعکس). سازماندهی مجدد همچنین نیاز به ارسال یک اطلاعیه عمومی برای اطلاع طلبکاران بالقوه دارد.

انحلال یا تغییرات شرکت می تواند از راه دور توسط وکیل یا نماینده دیگر با داشتن وکالت نامه لازم ثبت شود.


مزایای ثبت شرکت در ارمنستان


حال بایستی به این موضوع بپردازیم که ثبت شرکت در ارمنستان چه مزایایی دارد؟

۱- ثبت سریع

ثبت شرکت در ارمنستان معمولا ۱ روز کاری به طول میانجامد و شماره شناسه مالیاتی بلافاصله برای شرکت تازه تاسیس، صادر میگردد.

بنابراین نیازی به مراجعه به اداره مالیات ندارید. به محض اینکه مجوز (گواهی) ثبت شرکت، شناسه مالیاتی و مفاد اساسنامه شرکت را دریافت نمودید، شرکتتان بلافاصله مجاز به آغاز فعالیت میگردد.

۲- هزینه اندک جهت تاسیس و نگهداشت شرکت

به طور معمول، دولت ارمنستان از شما هزینه‌ای بابت ثبت شرکت در ارمنستان دریافت نمیکند. اگر هم دریافت کند، هزینه اندکی بابت خدمات دولتی از شما اخذ میکند.

همچنین جهت تمدید جواز شرکت، هزینه‌ای از شما کسر نمیشود. این بدین معناست که زمانی که شما شرکتتان را به ثبت برسانید، شرکتتان به صورت دائمی دارای مجوز میگردد و دیگر نیازی نیست که بابت تمدید مجوز، هزینه‌ای پرداخت کنید.

شرکت‌هایی که در وضعیت غیرفعال قرار دارند، از پرداخت مالیات، ارائه اظهارنامه مالیاتی و عملیات حسابرسی معاف هستند. شرکتهای فعال موظف به تبعیت از قوانین مالیاتی، پرداخت دستمزد و مالیات هستند.

۳- مالکیت خارجی شرکت بلامانع است

به عنوان یک شخص خارجی؛ شما میتوانید به طور تمام و کمال مالکیت شرکت را بر عهده داشته باشید و نیازی به شریک یا عامل ارمنستانی برای ثبت شرکت در ارمنستان ندارید. همچنین محدودیتی بر تعداد سهامداران، ملیت سهامداران و…. وجود ندارد.

۴- مدیریت خارجی، بدون داشتن شریک بلامانع است

شما میتوانید به عنوان یک فرد خارجی، مدیریت یک شرکت ارمنستانی را هنگام ثبت شرکت در ارمنستان عهده‌دار باشید.

مدیر شرکت ملزم به اقامت در ارمنستان یا داشتن نشانی در ارمنستان نیست. همچنین، میتوانید به صورت همزمان، تنها سهامدار شرکت و مدیر شرکت نیز باشید.

۵- ثبت شرکت در ارمنستان از راه دور

اگر شما امکان یا وقت لازم برای سفر به ارمنستان را ندارید، میتوانید شرکت خودتان را از راه دور ثبت نمایید. چنین امری با داشتن وکیل قانونی امکانپذیر است.

به محض اینکه روند اداری ثبت شرکت شما طی شود، بنا به صلاحدید شما، مدارکتان را نزد شرکت خود یا برای شما توسط پست ارسال میکنیم.

۶- مدارک مورد نیاز حداقلی

به طور معمول، دارا بودن یک گذرنامه معتبر به تنهایی برای ثبت شرکت در ارمنستان کفایت میکند. اصولا نیازی به ارائه مدارک اضافی همچون تائیدیه آدرس و اظهارنامه بانکی و … نیست.

۷- عدم وجود پیش‌نیاز سرمایه‌ای

جهت برپایی تجارت در ارمنستان، هیج میزان حداقلی برای میزان سرمایه وجود ندارد. بنابراین نیازی به افتتاح حساب بانکی و بلوکه دارایی های آن نیست. یک شرکت، میتواند حتی با میزان سرمایه قانونی ۱ دلار تاسیس شود.

۸- عدم الزام به استخدام کارمندان ارمنی یا داشتن دفتر در ارمنستان

شما برای ثبت شرکت در ارمنستان، در صورت عدم نیاز،  نیازی به پرداخت هزینه‌هایی همچون اجاره دفتر، استخدام افراد (مدیران، منشی، حسابدار و…) و افتتاح حساب بانکی ندارید.

۹- اقامت و شهروندی ارمنستان

انجام تجارت در ارمنستان، شما و خانوادتان را مجاز به اقامت در این کشور میکند. تاجران میتوانند برای درخواست ویزای تک ورود یا چند ورود، ویزای موقت (۱ ساله)، دائم (۵ ساله) یا ویژه (۱۰ ساله) اقدام نمایند. پس از گذشت ۳ سال از ویزا، افراد مجاز به درخواست اقامت ارمنستان میشوند.

۱۰- نرخ پایین مالیات

ارمنستان جزو کشورهایی است که کمترین نرخ مالیات را دارند و علاوه بر آن، برای برخی مشاغل همچون شرکت‌های فناوری اطلاعات، کشاورزان و شرکت‌های متوسط و کوچک تسهیلات مالیاتی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

۱۱- حریم خصوصی

اگر حریم خصوصی برای شما موضوعی حساس است، میتوانید نوعی از شرکت را انتخاب کنید که نیازی به ثبت مشخصات سهامداران ندارند. (شرکت سهامی یا تعاونی) همچنین میتوانید از خدمات مدیر اسمی/ سهامدار اسمی استفاده کنید.

بانک‌ها اکیدا مسئول حفاظت از هویت شما هستند و فاش هرگونه اطلاعات جرم محسوب میشود.

۱۲- اعتبار

ارمنستان یک جزیره دور افتاده نیست و دارای اقتصادی متنوع است. این کشور دارای قوانین مدرن ضدپولشویی بوده و بانک مرکزی آن امنیت، ثبات و اعتبار بالای سیستم بانکداری را تضمین میکند.

همچنین لازم به ذکر است که ارمنستان به دلیل اعتبار و عملکرد بالای خود در زمینه امور مالی و بانکی، در هیچ یک از فهرست‌های سازمان‌های جهانی همچون IMF، FSI یا OECD به عنوان کشوری ضعیف یا در حال توسعه در زمینه مالی و بانکداری شناخته نمیشود.

۱۳- عدم نیاز به گواهی/مجوز و طیف وسیع کسب و کار

به طور معمول، برای ثبت شرکت در ارمنستان، نیازی به مجوز یا گواهینامه تجاری نیست.

شرکت‌هایی که در زمینه‌های خاصی فعالیت میکنند، موظف به دریافت مجوز محلی (مجوزهایی چون: مجوز فروش مشروبات الکلی یا دخانیات) یا اطلاع‌رسانی به مقامات مربوطه در رابطه با نوع فعالیتشان ( رستوران‌ها یا شرکت‌های وارداتی/صادراتی) هستند.

لازم به ذکر است که اخذ گواهی مخصوص تنها محدود به مشاغلی خاص همچون خدمات مالی، خدمات آموزشی، خدمات درمانی، قمار و… میشود. برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، شرکت‌های ارمنستان اجباری در ارائه فهرست زمینه‌های فعالیتی که مجاز به انجام آن هستند، ندارند.

این بدان معناست که به صورت پیش فرض، پس از ثبت شرکت در ارمنستان شرکت شما میتواند در هر زمینه قانونی فعالیت کند مگر اینکه زمینه فعالیتش جزو زمینه‌هایی باشد که نیاز به گواهی مخصوص دارند.

مراحل ثبت شرکت در ارمنستان


۱- در مرحله اول ترجمه و ثبت اسناد تاسیس، اساسنامه، کپی گذرنامه (ترجمه و تایید شده) مدیر عامل، آماده سازی و امضای اسناد مربوط به ثبت شرکت، و ارائه تقاضا

۲- افتتاح حساب بانکی و حساب سپرده سرمایه ثبت شده، و تایید بانک

۳- دریافت تاییدیه سپرده سرمایه ثبت شده

۴- دریافت و تکمیل تقاضای ثبت از سازمان ثبت دولتی

۵- پرداخت کردن عوارض تمبر برای ثبت

۶- تحویل دادن اسناد به ثبت دولتی

۷- دریافت کردن گواهی ثبت

۸- تحویل دادن اسناد به اداره مالیات محلی

۹- دریافت کردن گواهی ثبت مالیاتی

۱۰- تحویل دادن مدارک به صندوق تامین اجتماعی

۱۱- دریافت کردن گواهی ثبت تامین اجتماعی

۱۲- تحویل مدارک به نیروی انتظامی برای دریافت مجوز ساخت مهر

۱۳- دریافت کردن مجوز ساخت مهر از نیروی انتظامی

۱۴- سفارش دادن مهر در شرکت مهرسازی دولتی

۱۵- دریافت مهر شرکت

۱۶- تحویل اسناد به سازمان آمار دولتی

۱۷- دریافت گواهی از سازمان ثبت آمار

۱۸- (آغاز فعالیت) پس از حداقل حدود ۲۱ روز


مدارک لازم برای ثبت شرکت در ارمنستان


در هنگام مراجعه به اداره ثبت شرکت در این کشور مدارک زیر ﻻزم است :

  • درخواست در زمینه ثبت شرکت در صورتی که موسس یک نفر باشد و در صورتیکه موسسین شرکت چند نفر باشند صورتجلسه ثبت شرکت باید به امضای هیات مدیره ( موسسین ) رسیده باشد.
  • اساسنامه شرکت که به امضای هیئت موسس و یا هر شخص دیگری که قانون مشخص می کند، رسیده باشد.
  • رسید پرداخت عوارض دولتی ( برای ثبت شرکت تجاری عوارض دولتی اخذ نمی شود لیکن برای ثبت شرکتهای غیر تجاری پرداخت عوارض دولتی ضروری است.
  • در هنگام ثبت شرکت ۵۰۰۰ درام بابت ثبت اسم و ۱۲۰۰ بابت ثبت شرکت اخذ می گردد، البته در صورتیکه نیاز به ساخت مهر باشد نیز باید حداقل ۱۵۰۰ درام را برای اینکار مد نظر داشت)
  • مشخصات و مدارک هویتی مدیر عامل و یا کفیل موقت وی ( اطﻼعات شخصی ،پاسپورت )
  • درخواست ثبت شرکت می تواند در اداره ثبت توسط یکی از کارمندان و بر اساس اظهارات و مدارک ارائه شده تکمیل گردد.
  • مدارک ﻻزم باید به اداره ثبت شرکت ارائه و یا در صورت داشتن امضای الکترونیکی درسایت www.e-register.am بارگذاری شود.

البته متقاضیان می توانند با در دست داشتن کارت شناسایی و مدارک فوق الذکر به اداره ثبت مراجعه و با تکمیل فرم های ویژه نسبت به ثبت شرکت اقدام نمایند.

اداره ثبت باید پس از ارائه مدارک و اطﻼعات ﻻزم از طرف متقاضی نهایتا ظرف مدت دو روز نسبت به ثبت شرکت اقدام نماید.


صدور مهر شرکت


پس از اینکه شرکت را ثبت کردید حتما باید به عنوان مدیرعامل شرکت مهری مخصوص به شرکت و مخصوص به خود داشته باشید.

برای دریافت مهر شرکت می توانید با ارائه پاسپورت مدیر عامل و سند و اساسنامه شرکت به ثبت رسیده ،مهر مربوط به شرکت خود را خیلی سریع تحویل بگیرید. قیمت ساخت مهر بستگی به کیفیت از بیست دلار تا چهل دلار نوسان دارد.

پس از ثبت شرکت ، شما می توانید برای انجام هر گونه تغییراتی در شرکت با همان ثبت تغییرات شرکت از جمله تغییر نام، آدرس، اعضاء، سهام و موضوع فعالیت اقدام نمایید.

این کار از طریق وکالت نامه ای که توسط وکیل در ارمنستان تنظیم می گردد به طور غیر حضوری نیز امکانپذیر است. مدت زمان انجام این کار بستگی به نوع تغییرات دارد و یک الی چهار روز طول می کشد.

سوالات متداول


۱ – اسکن پاسپورت اعضاء شرکت ۲ – اعلام موضوع فعالیت شرکت ۳ – معرفی اعضای شرکت + میزان سهام هر یک (امکان ثبت شرکت با ۱ نفر نیز امکانپذیر است. در این صورت مدیرعامل مالک ۱۰۰ درصد شرکت و سهام است) ۴ – معرفی حداقل ۳ نام جهت نام شرکت ۵ – معرفی مشخصات تماس آدرس، تلفن، ایمیل اعضاء شرکت در ایران
۱ – تکمیل مدارک و مطالعه قوانین شرایط خدمت ۲ – ثبت سفارش خدمت و پرداخت کامل مبلغ خدمت ۳ – ارسال مدارک برای متخصص جهت شروع پروسه اجرایی ۴ – ارسال مدارک (اساسنامه شرکت) به ایران جهت امضاء موسس یا موسسین و ارسال مجدد مدارک به کشور ارمنستان (با هماهنگی با متخصص٬‌ هزینه ارسال به عهده متخصص خواهد بود) ۵ – تکمیل فرایند ثبت و صدور سند شرکت ۶ – سفارش مهر شرکت ۷ – اتمام کار و ارسال اصل مدارک شرکت به ایران