[ultimate_ctation ctaction_background=”#ea6854″ ctaction_background_hover=”#89251e” ctaction_padding_top=”10″ ctaction_padding_bottom=”10″]

برای اطلاع از نحوه آغاز عرضه دارا دوم کلیک کنید.

[/ultimate_ctation]

زمان عرضه صندوق دارا دوم دولت مشخص شد


در این مقاله قصد داریم تا زمان عرضه صندوق دارا دوم دولت را که جزء صندوق های ETF دولتی است را اعلام کنیم. معاون سازمان خصوصی سازی جزئیات صندوق های ETF دولتی بعدی (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) که قرار است در بورس عرضه شوند را اعلام کرد.

ETF پالایشی کارها درحال انجام است. در این راستا تصمیم اولیه دولت چهار پالایشگاه تبریز، اصفهان، تهران و بندرعباس بود. درحال حاضر طبق مصوبه هیات واگذاری، دو تا از پالایشگاه‌ها بلوکی عرضه می شود.

پالایشگاه تبریز که آگهی شد و پالایشگاه بندر عباس هم به زودی آگهی می‌شود؛ بنابراین باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های نفت تهران و اصفهان، در قالب ETF پالایشی عرضه خواهد شد.

سومین ETF صنایع فلزی و خودروسازی است. این صندوق شامل فولاد مبارکه و صنایع مس و سهام متعلق به دولت در سایپا و ایران خودرو می شود.

سهام برخی از این شرکت ها در وثیقه بانک ها قرار دارند که از وزارت صمت تقاضا شد که وثیقه جایگرین تعیین کند.

بر اساس این گزارش، شورای عالی بورس بر اساس قانون بودجه امسال و همچنین به استناد اصل ۴۴، در جلسه یازدهم فروردین ماه، ساز و کار اجرایی واگذاری باقی مانده سهام دولتی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را تصویب کرد و این مصوبه شانزدهم فروردین ۱۳۹۹ توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تقدیم معاون اول رییس‌جمهور شد.


سهام دولت در کدام بخش‌ها عرضه خواهد شد؟


دولت قصد داشت سهام خود در شرکت‌های دولتی را در بورس عرضه کند.

در این راستا سه صندوق تعریف شد که شامل شرکت‌هایی می شود که در حال حاضر در بورس وجود دارند.

این سه صندق شامل صندوق واسطه‌گری مالی، پالایشی (چهار پالایشگاه به ارزش ۲۲ هزار میلیارد تومان) و صنایع فلزی و خودروسازی می‌شود.

در این راستا، پذیره نویسی نخستین صندوق که شامل باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین می‌شد، اواسط اردیبهشت آغاز و معامله آن نیز تقریبا یک ماه پس از پدیذه‌نویسی تحت نماد دارا یکم آغاز شد.

ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی بود. سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی) ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده بود.

پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر بوده و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود نداشت.


آیا می دانید که صندوق بعدی کدام است؟ و زمان عرضه صندوق دارا دوم کی هست؟


با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس سه صندوق واسطه گری مالی، خودروسازی و صنایع فلزی و صنایع پالایش نفت و پتروشیمی هستند، این سوال وجود داشت که آیا فردی که با کد ملی یا کد بورسی خود در صندوق اول (واسطه گری مالی یکم) تا سقف دو میلیون تومان پذیره نویسی می‌کند، امکان پذیره نویسی در سایر صندوق‌ها را دارد یا خیر؟

باید گفت منعی برای پذیره نویسی در سایر صندوق‌ها در شرایط مذکور وجود ندارد؛ بنابراین تخفیف در نظر گرفته شده فقط برای یک صندوق اعمال می‌شود.

هر چند دارا یکم آنطور که باید و شاید مورد استقبال مردم قرار نگرفت و در حالی که باید ۱۷ هزار میلیارد تومان وجه جذب می‌کرد اما فقط ۶۰۰۰ میلیارد تومان جذب کرد.

اما بازدهی خوب این صندوق (افزایش ۲.۷ برابری این صندوق) باعث شده بسیاری از مردم منتظر صندوق بعدی که قرار است از سوی دولت عرضه شود بنشینند.

بر این اساس، به گفته مدیرعامل بورس تهران، بین دو صندوق باقی‌مانده پالایشی و صنایع فلزی و خودرو، دومین صندوق قابل معامله که قرار است در بورس عرضه شود مربوط به صنایع فلزی و خودرویی است.


صندوق دارا دوم چیست و پذیره نویسی آن چه شرایطی دارد؟


در اوایل سال ۹۹ شاهد تغییراتی در بازار بورس و حمایت همه جانبه دولت با اقداماتی همچون عرضه صندوق های ETF دولتی و آزادسازی سهام عدالت هستیم.

اکنون پس از عرضه صندوق دارا یکم که شامل سهام های بانکی و بیمه ای بود، صندوق سرمایه گذاری دارا دوم که یک صندوق etf یا صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس می باشد را عرضه نمود.

هدف از انتشار این مطلب بررسی صندوق دارا دوم و شرایط پذیره نویسی آن و اعلام زمان عرضه صندوق دارا دوم می باشد.


صندوق دارا دوم چیست؟ زمان عرضه صندوق دارا دوم چه تاریخی است؟


دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی، صندوق دارا دوم نام دارد که با هدف دسترسی اکثر مردم به بازار بورس و ارتقاء وضعیت اقتصادی خانواده ها از سوی دولت عرضه می گردد.

ثبت نام این صندوق برای عموم آزاد بوده و خریداران به مدت ۲ هفته پس از ابلاغ زمان عرضه صندوق دارا دوم برای خرید آن زمان دارند.

صندوق های سرمایه گذاری دارا دوم دولتی با ۲۰% تخفیف ارائه می شود.

انتظار می رود که همچون صندوق دارا یکم با استقبال خوب مردم مواجه شود.

برای خرید صندوق دارا دوم کافیست در بازه زمانی پذیره نویسی با مدارک شناسایی (کارت ملی) به بانک مراجعه نمایید.

البته افراد دارای کد بورسی نیاز نیست به بانک مراجعه نمایند.

سرمایه گذاران بدانند که تا یک ماه امکان فروش آن را ندارند. حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم ۱۰۰ هزار تومان می باشد.


زمان عرضه صندوق دارا دوم


زمان عرضه صندوق دارا دوم به طور دقیق مشخص نشده اما قرار است در تاریخ ۵ شهریورماه پذیره نویسی آن انجام شود.

طولانی بودن مراحل اداری عرضه سهام های دولتی یکی از دلایل تاخیر در زمان عرضه دارا دوم می باشد.


سبد صندوق واسطه گری مالی دوم شامل چه سهم هایی است؟


همانطور که می دانید صندوق سرمایه گذاری دارا یکم متشکل از سهام بانک های صادرات ، ملت ، تجارت ، بیمه اتکایی و بیمه البرز بود اما صندوق سرمایه گذاری دارا دوم، دارای ۲۰۰ سهم از نمادهای شبریز، شپنا، شتران و شبندر به ارزش ۵ میلیون تومان می باشد.

زمان عرضه صندوق دارا دوم

چگونه صندوق سرمایه گذاری دارا دوم را بخریم؟


همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد سرمایه گذاران می توانند از دو طریق (با کد بورسی یا کارت ملی) نسبت به خرید صندوق واسطه گری مالی دوم اقدام نمایند.

افرادی که دارای کد معاملاتی هستند می توانند از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنید.

و سرمایه گذارانی که فاقد کد بورسی هستند می توانند از طریق بانک ها در این صندوق های ETF دولتی، سرمایه گذاری نمایند که روش پذیره ‌نویسی در آن به قیمت ثابت بر مبنای ارزش اسمی هر واحد صندوق خواهد بود.


شرایط پذیره نویسی صندوق دارا دوم چگونه است؟


پذیره نویسی به معنای ثبت نام می باشد و پذیره نویسی صندوق ETF دارا دوم به معنای ثبت نام برای خرید آن می باشد.

در ادامه مطلب به شرح کامل شرایط خرید صندوق دارا دوم می پردازیم.

۱. سرمایه گذاران می توانند در بازه زمانی مشخص در ساعات ۱۴ الی ۱۶ در سامانه معاملاتی، سفارش خود را ثبت نمایند.

و پس از جمع آوری سفارشات توسط کارگزاری ها تمامی سفارشات در سامانه معاملاتی حذف خواهد شد.

به همین دلیل سرمایه گذاران نمی توانند خارج از ساعات تعیین شده نسبت به ویرایش و یا حذف سفارش خود اقدام نمایند.

۲. یکی از شرایط صندوق های واسطه گری مالی دوم این است که خرید آن رده سنی نداشته و به هر شخص حقیقی دارای کد ملی (ملیت ایرانی) تعلق می گیرد.

صندوق های ETF دولتی دوم به اشخاص حقوقی تعلق نمی گیرد.

۳. در پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری دارا دوم حداکثر ۵ روز کاری پس از اتمام مهلت پذیره نویسی به هر متقاضی دارای کد ملی به میزان ۲۰۰ سهم از نمادهای مذکور تخصیص می یابد.

و این در شرایطی است که اگر مجموع ارزش ریالی درخواست ‌های خرید بیش از ارزش سهام مدنظر به منظور انتقال به صندوق باشد، واحدهای صندوق به روش تسهیم ‌به‌ نسبت به متقاضیان اختصاص پیدا می کند.

۴. اگر به هر دلیلی واحد سرمایه گذاری صادر نشود و یا کمتر از مبلغ تعیین شده به کد معاملاتی و یا کد ملی تخصیص یابد مدیر موظف می باشد که آن اختلاف مالی و به اصطلاح مابه التفاوت وجوه واریز شده را حداکثر تا ۵ روز کاری پس از بازه زمانی تعیین شده برای پذیره نویسی به حساب شخص بازگرداند.

اگر سرمایه گذار از طریق سامانه و شعب بانکی اقدام به پذیره نویسی کرده باشد مابه التفاوت وجوه واریزی در زمان مشخص شده به حسابی بانکی شخص باز می گردد.

اگر از سامانه معاملاتی اقدام به خرید صندوق دارا دوم نموده باشد مابه التفاوت وجوه واریزی به‌ حساب شخص صاحب کد معاملاتی واریز خواهد شد.

۵. پس از جمع آوری سفارشات و پالایش اطلاعات و اتمام زمان پذیره نویسی و همچنین دریافت مجوز فعالیت توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق متشکل از ۲۰۰ سهم نماد های مذکور با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به میانگین قیمت ۳۰ روزه نمادها، البته به شرط آنکه قیمت پس از اعمال تخفیف از ۷۰% قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره ‌نویسی کم تر نباشد، طی معاملات خارج از جلسه رسمی، به صندوق انتقال می یابد و این انتقال از هرگونه کارمزد معاف است.

 

زمان عرضه صندوق دارا دوم

نکاتی که پیش از زمان عرضه صندوق دارا دوم باید بدانید


سرمایه گذاران پیش از پذیره نویسی در صندوق های سرمایه گذاری دارا دوم باید بدانند که دامنه نوسان اکثر سهم ها در بازار بورس و همچنین فرابورس  ۵% می باشد.

اما در صندوق های ETF دولتی اینطور نیست. مسئولیت نقدشوندگی در این نوع صندوق ها بر عهده مدیران آن صندوق می باشد.

این افراد قیمت ها را در حد مطلوب نگهداشته و از نوسانات شدید جلوگیری می کنند.

سرمایه گذاران بدانند که نحوه پذیره نویسی این صندوق ها با پذیره نویسی عرضه های اولیه متفاوت است.

از این رو به اطلاعیه ها توجه نموده و در بازه زمانی مشخص جهت ثبت سفارش اقدام نمایند.

سهام شرکت هایی که در صندوق های ETF دولتی یکم ، دوم و سوم که عرضه آن تا پایان سال ۹۹ صورت می گیرد، قرار دارند تا ۱ ماه پس از پذیره نویسی، قابلیت فروش در بورس اوراق بهادار تهران را ندارد و این شرایط برای همه پذیره ‌نویسان این سهام، یکسان است.