صفر تا صد صندوق های ETF دولتی:


در این مقاله قصد داریم تا به معرفی صندوق های ETF دولتی و انواع آن بپردازیم. ابتدا به تعریف صندوق ETF پرداخته و به بیان مزایای صندوق هایی خواهیم پرداخت که از طرف دولت وارد بازار سرمایه شده و یا قرار است به زودی وارد شوند.

در سراسر دنیا صندوقهای سرمایه گذاری بعنوان ابزاری جهت کاهش ریسک ورود به بازار سرمایه شناخته می شوند.

از این رو استفاده از آن در میان سهامداران خرد که اطلاعات تخصصی از وضعیت کلان بازار ندارند بسیار رایج است.

سرمایه گذاری در صندوقها از طریق خرید واحدهای هر صندوق امکان پذیر است.

صندوقهای ETF همانند سهام عادی در بورس قابل خرید و فروش هستند. این صندوقها می توانند از انواع درآمد ثابت، سهامی، مختلط یا مبتنی بر طلا باشند.


مزایای صندوق های ETF دولتی :


مزایای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس یا ETF عبارتند از:

  • مهمترین مزیت و تفاوت این صندوقها در مقایسه با سایر صندوقهای سرمایه گذاری مشترک، قدرت نقدشوندگی بالای آنهاست.
  • معافیت مالیاتی معاملات واحدها
  • متنوع سازی با حذف هزینه و صرف زمان اندک
  • سادگی، سهولت و سرعت در معامله بورس مانند سهام عادی
  • کاهش زمان تسویه نسبت به سایر صندوقها
  • خرید و فروش آنلاین واحدهای صندوق
  • نداشتن دامنه نوسان برای معامملات روزانه

علت واگذاری سهام شرکتهای دولتی چیست؟


پایه اصلی نظام های اقتصادی در دنیا مبتنی بر تعداد زیاد مشارکت کنندگان در بازار است.

اجماع تحلیلگران اقتصادی بر این است که حوزه دخالت دولتها در امور تجاری و کسب و کارها باید محدود شود و به منظور افزایش کارایی در اقتصاد و افزایش بهره وری، بالا بردن گرایش به پس انداز و درنهایت ایجاد ثروث و اشتغال ضروری است که بخش خصوصی در یک اقتصاد رقابتی فعالیت کند.

خصوصی سازی اهداف مهمی را در حوزه های مالی و اقتصادی دنبال می کند. از این رو لازم است که دستیابی به این اهداف و نتایج همواره مورد ارزیابی قرار گیرد.

یکی از بازارهایی که دولت می تواند شرکت های خود را درآن واگذار کند بازار سرمایه است.

تصمیم دولت برای واگذاری باقیمانده سهام خود در شرکتهای فعال بازار سرمایه درحالی از سال گذشته مطرح بوده که مردمی کردن اقتصاد، تعمیق بازار سرمایه، ایجاد امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بازار سرمایه و انتفاع عامه مردم از رشد این بازار، عواملی در جهت تسریع این موضوع در این روزها شده است.


صندوق های  ETF دولتی چه هستند؟


با توجه به سیاستهای اقتصادی دولت مبنی بر گسترش خصوصی سازی و اتخاذ تصمیم واگذاری بخش بزرگی از سهام شرکتهای دولتی به عموم مردم، مصوب شد .

در گام اول سهام متعلق به دولت از سهام بانکهای صادرات، ملت، تجارت و همچنین شرکتهای بیمه البرز و بیمه اتکایی امین از طریق ایجاد صندوق سرمایه گذاری با نام “صندوق واسطه گری مالی یکم” به افراد حقیقی واگذار گردد.

این واگذاری با همکاری معاونت اموربانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی صورت پذیرفته است.


فواید صندوق های ETF دولتی


همانطور که شرح داده شد صندوقهای سرمایه گذاری واسطه های مالی هستند که منابع مالی اشخاص و شرکتها را جمع آوری کرده و در سبد متنوعی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند.

افرادی که سهام صندوقهای سرمایه گذاری را می خرند همان مالکان یا سهامداران هستند.

مبلغ حاصل از سرمایه گذاری این افراد در صندوق های ETF دولتی، امکان خرید اوراق بهاداری از قبیل سهام یا اوراق بدهی را برای صندوق ها فراهم می آورد.

یک صندوق سرمایه گذاری به دو طریق می تواند از این اوراق پول بدست آورد :

، 1- دریافت سود تقسیمی 2- از طریق افزایش ارزش خود اوراق .

از طرف دیگر واحدهای این صندوقها در طول روز همانند سهام در بازار معامله می شود و در طول ساعات و روزهایی که بازار معاملات سهام باز است می توان یک یا چند واحد از صندوق ETF را خرید یا چند واحد از آن را فروخت.

همچنین مزیت معافیت مالیاتی بالقوه، سرمایه گذاری در این صندوقها و به نوعی کم هزینه تر بودن از دیگر ویژگی های این مدل سرمایه گذاری در بازار سرمایه است.

علاوه بر آن این صندوقها می توانند ابزاری باشند که دولت را از بنگاهداری شرکتها خارج کند.


مزایای طرح ETF دولت


این طرح برای دولت، مردم و بازار سرمایه مزایایی دارد. منابع حاصل از فروش این سهام در طرح‌ها و پروژه های عمرانی، توسعه، بازسازی و بهسازی در حوزه بهداشت و درمان، کمک به بخش مولد و محرک اقتصاد و … استفاده می شود که خود می تواند منجر به رونق و حتی جهش تولید ملی گردد.

این عرضه بزرگ منجر به تعمیق بازار سرمایه و افزایش نقدشوندگی آن می گردد که درنهایت موجب افزایش کارایی بازار سرمایه می شود. در نهایت اجرایی شدن این طرح برای مردم نیز مزایایی دارد.

مردم عملاً می توانند نقدینگی خود را به مسیر درست و بازاری مولد هدایت کنند و از مزایای این تخفیف نیز استفاده نمایند.


مراحل واگذاری صندوق های ETF دولتی


بر اساس تصمیمات دولت، باقیمانده سهم دولت از سهام ۱۳ شرکت بورسی در قالب واحد‌های سه صندوق قابل معامله در بازار سرمایه، در اولویت واگذاری قرار دارد.

  • در این میان صندوق اول تحت عنوان صندوق مالی به عرضه سهام گروه بانکی و بیمه‌ای می‌پردازد که باقی مانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت و همچنین باقیمانده سهام دولت در سهام بیمه البرز و بیمه اتکایی امین واگذار شد.
  • گروه دوم صندوق های ETF دولتی، پالایشی‌ها هستند که در این نوع صندوق نیز باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌های تبریز، اصفهان، بندرعباس و تهران عرضه خواهد شد.
  • در گروه سوم صندوق های ETF دولتی نیز صندوق‌های خودرویی و فلزی شامل باقی‌مانده سهام دولت در گروه خودرو و فلزات بوده که قرار است سهام ایران خودرو و سایپا و همچنین فولادمبارکه اصفهان و ملی مس ایران از طریق آن عرضه شود.

زمانبندی واگذاری صندوقهای دوم و سوم متعاقبا اعلام می گردد.