مدارک کارت بازرگانی حقیقی


در این مقاله سعی داریم تا با ارائه اطلاعات و مدارک کارت بازرگانی حقیقی به شما کمک کنیم تا بتوانید بدون نقص برای دریافت کارت بازرگانی خود اقدام کنید.

در ادامه مطلب می توانید مدارک مورد نیاز جهت صدور ، تمدید و ابطال کارت بازگانی حقیقی را به تفکیک مشاهده نمایید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه کارت بازرگانی می توانید به مقاله ” صفر تا صد دریافت کارت بازرگانی ” مراجعه کنید.

بنا به قوانین گمرکی، کارت بازرگانی مجوزی است که هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند با داشتن آن واردات و صادرات انجام دهد. مدارک کارت بازرگانی حقیقی

در واقع هر فردی که بخواهد فعالیت های تجاری از قبیل ثبت سفارش و ترخیص کالا ، واردات از مناطق آزاد و صادرات کلیه کالاهای مجاز را انجام دهد نیاز به کارت بازرگانی دارد.

مدارک کارت بازرگانی حقیقی عبارتند از :

  1. اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکتها رسیده باشد.
  2. یکی از مدارک کارت بازرگانی حقیقی، اصل گواهی عدم سوء پیشینه است که از زمان صدور آن ۶ ماه بیشتر نگذشته باشد.
  3. فرم دال ( تکمیلی از وب سایت به همراه مهر و امضاء متقاضی و گواهی امضاء توسط دفتر اسناد رسمی)
  4. اصل گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات مستقیم مربوط به آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی در سال جاری به آدرس متقاضی.
  5. اصل کارت ملی ( در صورت داشتن هر گونه تغییرات در مشخصات سجلی اسکن و بارگذاری تصویر شناسنامه از تمامی صفحات الزامی می باشد).
  6. یکی دیگر از مدارک کارت بازرگانی حقیقی، اسکن و بارگذاری عکس ( تمام رخ ، ساده ، رنگی و با پشت زمینه سفید) شخص متقاضی می باشد.
  7. اصل مدرک تحصیلی معتبر ( حداقل دیپلم متوسطه ) مدارک خارج از کشور پس از ارزشیابی توسط اداره دانش آموختگان وزارت علوم مورد پذیرش می باشد .

تبصره ۱ : دارندگان پروانه بهره برداری صنعتی، کشاورزی، معدنی، خدمات فنی مهندسی وخدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) از مراجع ذیربط مشروط به انقضای دو سال از تاریخ صدور پروانه، از ارائه مدرک فوق معاف می باشند و ملزم به ارائه اصل مدرک تولید هستند .

تبصره ۲ : افرادی که فاقد مدرک تحصیلی می باشند در صورتی که دارای معیارهای سنجش فعالیت در زمینه تجارت می باشند می توانند مدارک مثبته را جهت تکمیل پرونده و شرکت در کمیسیون به مدیریت واحد عضویت مراجعه نمایند.

تبصره ۳ : افرادی که فاقد مدرک تحصیلی هستند اما دارای ۳ سال سابقه عضویت در اتاق را دارند می توانند با درخواست کتبی به مدیریت واحد عضویت مراجعه نمایند.

  1. اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان مدارک کارت بازرگانی حقیقی

تبصره : متقاضیانی که سن آنان ۵۰ سال تمام باشد از ارائه پایان خدمت معاف می باشند .

  1. داشتن حداقل سن ۲۳ سال تمام.
  2. اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری وحسن اعتبار بانکی به نام متقاضی و نداشتن چک برگشتی با تاریخ افتتاح حساب بیش از یکسال و گردش مالی مناسب (در صورت نداشتن گردش یکساله دارا بودن شرط لازم برابر بند ۱ و یکی از شرایط مندرج در بندهای ۲ الی ۸ شاخصهای احراز صلاحیت و اهلیت متقاضیان که در مقاله ” صفر تا صد دریافت کارت بازرگانی ” در دسترس می باشد با ارائه مدرک مربوطه مورد قبول است .)

ارائه یکی از مدارک ذیل:

الف سند مالکیت شش دانگ به نام متقاضی، به آدرس دفتر کار ( آدرس اظهارنامه)

ب – اجاره نامه محضری معتبر به نام متقاضی ، برای محل کار و به آدرس دفتر کار ( آدرس اظهارنامه)

ج اجاره نامه بنگاه املاک دارای کد رهگیری به نام متقاضی ، برای محل کار و به آدرس دفتر کار ( آدرس اظهارنامه )

  1. مدرک تولیدی معتبر از یکی از وزارتخانه های تولیدی برای واحدهای تولیدی ( صنوف تولیدی دارای پروانه کسب مشمول این بند نمی گردند.)
  2. ارائه کد اقتصادی جدید و یا ارائه تاییدیه پیش ثبت نام در سایت http://tax.gov.ir

تذکر ۱:  کارمندان تمام وقت دستگاههای دولتی نمی توانند کارت بازرگانی دریافت نمایند .

تذکر ۲:  ارائه حداقل مدرک تحصیلی دیپلم الزامی است.مدارک کارت بازرگانی حقیقی

تذکر ۳:  حضور متقاضی یانماینده قانونی او در مرحله برابر اصل و تحویل کارت الزامی است .

تذکر ۴:  حضور متقاضی در کلاسهای آموزشی بر اساس نوع مدرک تحصیلی پس از مراجعه به اتاق الزامی می باشد.

تذکر ۵ : کلیه مدارک در محل اتاق برابر اصل می گردد.

تذکر ۶:  متقاضیان محترم در انتخاب رشته فعالیتهای خاص در زمان تکمیل اطلاعات ثبت نامی از طریق سایت این اتاق دقت فرمایند که رشته های انتخاب شده در راستای نیازهای وارداتی آنان باشد زیرا تنها واردات در چهار چوب رشته های انتخابی امکان پذیر خواهد بود و برای صادرات کالا محدودیتی وجود ندارد .

تذکر ۷ : کلیه پرداخت ها به صورت اینترنتی و غیر حضوری و در سامانه http://portal.tccim.ir انجام می شود.

مدارک کارت بازرگانی حقیقی ( تمدید ) :

زمانی که به پایان تاریخ اعتبار کارت بازرگانی خود رسیدید بایستی با آماده کردن مدارک زیر برای تمدید مدارک کارت بازرگانی حقیقی خود در سامانه http://portal.tccim.ir اقدام کنید.

  1. اسکن فرم دال ( تکمیلی از وب سایت به همراه مهر و امضای متقاضی)
  2. ارائه اصل کارت بازرگانی در زمان حضور در اتاق .
  3. ارائه اسکن کارت ملی .
  4. اسکن و بارگذاری عکس ( تمام رخ ، ساده ، رنگی و با پشت زمینه سفید)
  5. ارسال سیستمی گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات مستقیم مربوط به آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن تمدید کارت بازرگانی در سال جاری به آدرس مندرج در کارت بازرگانی از طرف سازمان امور مالیاتی.
  6. اسکن اظهارنامه های مالیات بر ارزش افزوده سالهای ۹۰ و ۹۱ و ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ و اصل و کپی کلیه برگهای قطعی و تشخیص مالیات مربوط به سالهایی که کارت بازرگانی تمدید اما به اتاق تهران ارائه نگردیده است .
  7. در صورت تغییر آدرس و سرمایه ، ارائه اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی جدید الزامی است.
  8. اصل مدرک تولیدی معتبر از یکی از وزارتخانه های تولیدی برای واحدهای تولیدی (صنوف تولیدی دارای پروانه کسب مشمول این بند نمی گردد.)
  9. مدارک مالکیت :

الف – سند مالکیت شش دانگ به نام متقاضی، به آدرس دفتر کار (آدرس اظهار نامه)

ب-  اجاره نامه محضری معتبر به نام متقاضی، برای محل کار و به آدرس دفتر کار (آدرس اظهار نامه)

ج-  اجاره نامه بنگاه املاک دارای کد رهگیری به نام متقاضی، برای محل کار و به آدرس دفتر کار (آدرس اظهارنامه)

  1. در صورتی که از تاریخ انقضای کارت بیش از دو سال گذشته باشد علاوه بر مدارک فوق ارائه مدارک ذیل نیز الزامی است :

الف – اصل گواهی عدم سوء پیشینه که از زمان صدور آن ۶ ماه بیشتر نگذشته باشد.

ب – اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری وحسن اعتبار بانکی به نام متقاضی و نداشتن چک برگشتی با تاریخ افتتاح حساب بیش از یکسال و گردش مالی مناسب

(در صورت نداشتن گردش یکساله دارا بودن شرط لازم برابر بند ۱ و یکی از شرایط مندرج در بندهای ۲ الی ۸ شاخصهای احراز صلاحیت و اهلیت متقاضیان که در همین قسمت در دسترس می باشد با ارائه مدرک مربوطه مورد قبول است)

ج-  اصل مدرک تحصیلی معتبر ( حداقل دیپلم متوسطه ) مدارک خارج از کشور پس از ارزشیابی توسط اداره دانش آموختگان وزارت علوم مورد پذیرش می باشد .

تبصره ۱ : دارندگان پروانه بهره برداری صنعتی، کشاورزی، معدنی، خدمات فنی مهندسی و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) از مراجع ذیربط مشروط به انقضای دو سال از تاریخ صدور پروانه، از ارائه مدرک فوق معاف می باشند و ملزم به ارائه اصل مدرک تولید هستند .

تبصره ۲ : افرادی که فاقد مدرک تحصیلی می باشند در صورتی که دارای معیارهای سنجش فعالیت در زمینه تجارت می باشند می توانند مدارک مثبته را جهت تکمیل پرونده و شرکت در کمیسیون به مدیریت واحد عضویت مراجعه نمایند.

تبصره ۳ : افرادی که فاقد مدرک تحصیلی هستند اما دارای ۳ سال سابقه عضویت در اتاق را دارند می توانند با درخواست کتبی به مدیریت واحد عضویت مراجعه نمایند.

مدارک کارت بازرگانی حقیقی ( ابطال )

اشخاص حقیقی برای ابطال کارت بازرگانی خود، با در دست داشتن مدارک زیر، به واحد عضویت اتاق های بازرگانی در سراسر کشور مراجعه نمایند.

  1. یکی از مدارک کارت بازرگانی حقیقی برای ابطال، تقاضانامه شخصی در یک صفحه می باشد.
  2. یکی از مدارک کارت بازرگانی حقیقی برای ابطال، گواهی مفاصا حساب دارایی مربوط به عملکرد آخرین سال مالیاتی است.
  3. همراه داشتن برگه های قطعی تمام سال هایی که کارت بازرگانی داشته و تسویه مالیاتی دارید.
  4. ارائه اظهارنامه ارزش افزوده  سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ الزامی است.
  5. یکی دیگر از مدارک کارت بازرگانی حقیقی برای ابطال، ارائه اصل کارت بازرگانی الزامی است.
  6. ارائه مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی برای واحدهای تولیدی متعلق به شخص حقیقی الزامی است.
  7. اظهارنامه ابطال کارت بازرگانی در دفاتر بازرگانی انجام می شود.

 

انتظار می رود که با خواندن این مقاله با مدارک کارت بازرگانی حقیقی آشنا شده باشید. اگر تصمیم خود را برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی گرفته اید بایستی به شما این مژده را دهیم که می توانید خودتان به تنهایی در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند درخواست خود را ثبت کنید.

فقط کافیست با آماده کردن مدارک کارت بازرگانی حقیقی که در این مقاله ارائه کردیم و با مطالعه مقاله ” مراحل دریافت کارت بازرگانی ” که به صورت تصویری ارائه شده، درخواست کارت بازرگانی خود را به تنهایی ثبت کنید.