4.4/5 - (15 امتیاز)

صفر تا صد دریافت کارت بازرگانی


اگر بخواهید کار واردات یا صادرات انجام دهید اولین کلمه‌ای که به گوشتان می‌خورد کارت بازرگانی خواهد بود.

برای دریافت کارت بازرگانی و صدور کارت بازرگانی مراحل و مدارکی لازم است که در این مقاله آنها با جزییات کامل بیان می کنیم.

هر فرد یا شرکتی که بخواهد واردات و صادرات کالاهای مجاز داشته باشد نیاز به کارت بازرگانی دارد.

توجه !!!!!                توجه !!!!!                توجه !!!!!

به دلیل مشکلاتی که در بازگشت ارز صادراتی و سایر موارد وجود داشت تا اطلاع ثانوی دریافت کارت بازرگانی توسط سامانه جامع تجارت انجام می شود.

برای اطلاع از نحوه صدور کارت بازرگانی در این سامانه می توانید به مقاله « آموزش صدور کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت » رجوع کنید.

راهنمای صدور کارت بازرگانی در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند


در گذشته کارت بازرگانی به وسیله اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران صادر می شد.

لازم به ذکر است که هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی ( شرکت ها ) می توانند برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند.

این کارت برای افراد، به صورت کارت بازرگانی حقیقی و برای شرکتها به صورت کارت بازرگانی حقوقی صادر می‌شود.

در این مقاله سعی داریم تا به تعریف کارت بازرگانی ، شرایط اخذ کارت بازرگانی، مدارک لازم جهت صدور کارت بازرگانی برای اشخاص

حقیقی و مدارک لازم جهت صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی  و مراحل دریافت کارت بازرگانی در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند بپردازیم.

همچنین تلاش کردیم تا تمام مراحل صدور و تمدید کارت بازرگانی را در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند را به صورت تصویری برای شما آماده سازی کنیم.

به این ترتیب خود به راحتی می توانید کارت بازرگانی خود را صادر یا تمدید نمایید.


چرا باید برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کرد؟


ممکن است برایتان سوال پیش آید که کارت بازرگانی برای چه فعالیت هایی و برای چه کسانی الزامی است؟ چه مدارک و شرایطی باید برای دریافت کارت بازرگانی داشته باشیم؟

قبل از اینکه به این پرسش ها و سایر پرسش های مشابه پاسخ دهیم لازم است تا اطلاعاتی در زمینه کارت بازرگانی و اتاق بازرگانی به شما ارائه دهیم.

اتاق های بازرگانی در ایران، نقش اجرایی داشته و سخنگوی بخش خصوصی به شمار می روند. در تهران، بیش  از ۱۸ هزار شخص حقیقی یا حقوقی، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هستند.

این افراد برای انجام فعالیت های وارداتی و صادراتی، باید کارت بازرگانی داشته باشند. داشتن کارت بازرگانی ، حیثیت تجاری و صنعتی بوده و برای پیشرف و گسترش کسب و کار بسیار حائز اهمیت است.

در ضمن کارت بازرگانی به عنوان یک برگ برنده برای متقاضیان اخذ ویزای شنگن و مولتی پل ۵ ساله کانادا که طرفداران زیادی دارد محسوب می شود.


از جمله فعالیت های عمده اتاق بازرگانی می توان به موارد زیر اشاره نمود


  • ارتباط و همکاري با اتاقهاي بازرگاني و صنايع و معادن ساير کشورها
  • صدور گواهی مبدا
  • تائید اسناد تجاری
  • صدور و تمديد کارت بازرگاني و عضويت اتاق بازرگانی
  • انجام امور ویزای تجاری
  • برگزاري دوره هاي آموزشي درباره بازرگاني خارجي و امور مالياتي
  • ارائه خدمات مشاوره در زمينه های مسائل مرتبط با بازرگانی خارجی و بازاریابی کالاهای صادراتی و سرمايه گذاري خارجي در ايران و …
  • ارائه تسهيلات جهت شرکت در نمايشگاههاي داخلي و خارجي
  • و …

لازم به ذکر است که فعالیت های اتاق بازرگانی بسیار زیاد است و در این مقاله نمی گنجد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی تهران  مراجعه کنید.

عضویت در اتاق بازرگانی، شرط سنی یا شرط تحصیلی خاصی ندارد.  اما برای اخذ کارت بازرگانی ، شرایط و مدارکی نیاز دارد که در این مقاله ارائه خواهد شد.


کارت بازرگانی چیست؟


بنا به قوانین گمرکی، کارت بازرگانی مجوزی است که هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند با داشتن آن واردات و صادرات انجام دهد.

در واقع هر فردی که بخواهد فعالیت های تجاری از قبیل ثبت سفارش و ترخیص کالا ، واردات از مناطق آزاد و صادرات کلیه کالاهای مجاز را انجام دهد نیاز به کارت بازرگانی دارد.

صدور کارت بازرگانی در صورتی انجام می شود که بازرگان در اتاق بازرگانی محل زندگی خود عضو شده باشد یعنی قبل از درخواست کارت بازرگانی باید کارت عضویت در اتاق بازرگانی داشته باشد.

در صورتی که درخواست صدور کارت بازرگانی برای یک شرکت یا موسسه داده باشید بایستی آن موسسه یا شرکت آن نیز کد اقتصادی داشته باشند.

لازمه داشتن کد اقتصادی اینست که آن شرکت یا موسسه در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده باشد و همچنین پلمپ دفاتر سالیانه برای آن شرکت انجام شده باشد.

کارت بازرگانی برای یک موسسه یا شرکت به نام مدیر مسئول آن موسسه یا شرکت صادر خواهد شد.

تاجرانی که درخواست صدور کارت بازرگانی دارند ، بایستی در فرم های موجود در اتاق بازرگانی شهر محل فعالیت خود ، اطلاعات مربوط به تجارت خود را وارد نمایند و از طرف دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شوند.

نکته قابل توجه آن است که کارت بازرگانی برای تاجران و شرکت های خارجی در صورتی صادر می شود که معامله متقابل داشته باشند .

به عبارت دیگر ، زمانی به تاجران خارجی کارت بازرگانی داده می شود که کشور آنها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه دهد در کشور آنها فعالیت تجاری و بازرگانی داشته باشند.


کاربردهای کارت بازرگانی


همان طور که قبلا گفتیم، داشتن کارت بازرگانی یک حیثیت تجاری و صنعتی بوده و نقش مهمی در دریافت ویزای شنگن یا مولتی پل کانادا یا

افزایش امتیاز متقاضیان مهاجرت و کارآفرینی به نیوزلند، استرالیا، کانادا و سایر کشورهای مهاجر پذیر جهان دارد. اگر چه شرط لازم و کافی ای برای دریافت ویزا نیست.

داشتن کارت بازرگانی نشاهنده این است که شما یک فعال بازرگانی و اقتصادی ثبت شده و رسمی هستید و از اعتبار خاصی برخوردار  بوده و فعالیت های شما، راستی آزمایی گردیده است.

تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی که شرایط دریافت کارت بازرگانی را دارند ، قادر هستند تا درخواست خود را برای دریافت این مجوز ثبت کرده و مدارکی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را در اختیار واحد عضویت اتاق بازرگانی در استان مورد نظر خود  قرار دهند.

متاسفانه این روزها شاهد صدور کارت بازرگانی جعلی یا صوری یا کارت بازرگانی اجاره ای و سوء استفاده از کارت بازرگانی یا صدور کارت بازرگانی برای پیرمردها و پیرزن ها برای فرار مالیاتی هستیم.


در موارد زیر داشتن کارت بازرگانی الزامی بوده و افراد برای فعالیت در این حوزه ها نیازمند به داشتن کارت بازرگانی هستند


  • صادرات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی
  • واردات از مناطق آزاد
  • صدور ویزای تجاری
  • صدور گواهی مبدا
  • ارتباط با تجار خارجی
  • تبادل اطلاعات تجاری در سطح جهانی
  • شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی داخلی و خارجی
  • صادرات و واردات کالا بصورت تجاری
  • حق العمل کاری در گمرک
  • ثبت سفارش و ترخیص کالا
  • ثبت علایم تجاری و برندهای غیر فارسی

انواع کارت بازرگانی


در ایران 5 نوع کارت بازرگانی وجود دارد که آنها را با توجه به کاربرد هایشان دسته بندی می کنیم :

  • کارت بازرگانی تجاری : معمولا اکثر کارت های بازرگانی تجاری هستند و از آن برای ثبت سفارش ، ترخیص کالا ، صادرات و واردات کالا استفاده می شود .
  • کارت بازرگانی خدماتی : این نوع کارت معمولا برای افراد حقوقی که مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت خدماتی دارند صادر می شود .
  • کارت بازرگانی موردی: این نوع کارت هم برای اشخاص حقیقی و هم حقوقی فقط برای یکبار ترخیص کالا صادر می شود .
  • کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی: این کارت برای اشخاص حقوقی صادر می شود که دارای مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت تولیدی هستند .
  • کارت بازرگانی شرکت های تعاونی : همانطور که مشخص هست این کارت برای شرکت های تعاونی است و از اتاق های تعاون دریافت می شود.

چه کسانی از دریافت کارت بازرگانی معاف هستند؟


افرادی که در لیست زیر وجود دارند یا افرادی که هر ساله دولت اعلام و به اتاق بازرگانی معرفی می کند، از دارا بودن کارت بازرگانی ، معاف هستند:

  • شرکت های تعاونی مرز نشینان
  • ملوانان ایرانی
  • پیله وران
  • کارگران ایرانی شاغل درخارج از کشور
  • کالاهایی که صدور آن ها به تشخیص گمرک برای فروش نیست.

در چه صورتی کارت بازرگانی ابطال اجباری می شود؟


چنانچه پس از صدور کارت بازرگانی معلوم شود که دارنده این کارت، حائز شرایط یک یا چند بند نبوده باشد، کارت باطل می گردد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز می تواند نسبت به ابطال کارت اقدامات لازم را انجام دهد.

همچنین در صورتی که  فردی مرتکب قاچاق شود، طبق ماده 30  قانون گمرک، به محکومیت موقت یا دائم عضویت در اتاق و ابطال کارت، محکوم خواهد شد.


شرایط تمدید و دریافت کارت بازرگانی ۵ ساله ویژه


برای دریافت کارت بازرگانی پنج ساله ویژه مخصوص واحدهای تولیدی در سراسر کشور، متقاضی باید پروانه بهره برداری معتبر از یکی از

وزارتخانه های نفت، نیرو، بهداشت، صمت، کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته و تعهدنامه کتبی مبنی بر پرداخت حقوق حقه

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را هر سال در زمان مقرر شده، ارائه کند.

اگر متقاضی شرایط ذکر شده را نداشته باشد و به تعهدات خود عمل نکند، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نسبت به غیر فعال سازی کارت، اقدام می کند.


شاخص های احراز صلاحیت و اهلیت حرفه ای متقاضیان دریافت کارت بازرگانی ( بر اساس بخشنامه 783/90/60  مورخه 16/04/94 ویزر محترم صنعت، معدن و تجارت )


لازم به ذکر است که پیش از هرگونه اقدامی برای دریافت کارت بازرگانی،  باید بدانید که آیا صلاحیت دریافت کارت بازرگانی را دارید یا خیر.

اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی طی یک اطلاعیه ، ضوابط احراز صلاحیت برای صدور کارت بازرگانی متقاضیان را اعلام نموده است.

این شرایط به شرح زیر است:

  • شرط لازم برای داشتن صلاحیت اشخاص حقیقی و حقوقی جهت دریافت کارت بازرگانی به تفکیک این است که اشخاص حقوقی حداقل ۲۰۰ میلیون ریال در حساب جاری و اشخاص حقیقی ۳۰۰ میلیون ریال در حساب جاری خود داشته باشند.

  • شرط کافی جهت صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی که شرکت آنها در یکی از اتاق های بازرگانی عضویت معتبر داشته باشد ، این است که اسناد معتبری از جمله روزنامه رسمی یا حکم کارگزینی و یا لیست تامین اجتماعی که تجربه فعالیت در بنگاه های صادراتی، وارداتی و تولیدی را به عنوان عضو هیات مدیره، مدیر عامل، مدیر بازرگانی، مدیر فروش، کارشناس امور بازرگانی، مدیر امور حقوقی ارائه دهند.

  • ارائه پروانه بهره برداری ، کارت شناسایی کارگاه، پروانه فعالیت صنعتی، کشاورزی، معدنی، خدمات فنی مهندسی، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات از مراجع ذیربط.

  • یکی از شرایط کافی برای احراز صلاحیت اشخاص حقوقی جهت دریافت کارت بازرگانی ، داشتن حساب بانکی جاری با گردش مالی حداقل ۲ میلیارد ریال به مدت یکسال که به یکی از اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل تعلق داشته باشید.

  • اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی که داوطلب دریافت کارت بازرگانی هستند باید سند مالكيت محل قانونی به نام متقاضی یا اعضای هیئت مدیره ارائه دهند.

  • یکی از شرایط کافی برای صدور کارت بازرگانی این است که حداقل ۶ ماه سابقه عضویت در اتاق بازرگانی تهران داشته و همچنین در دوره های آموزشی اتاق بازرگانی تهران شرکت کرده باشد.

  • یکی از شرایط کافی برای داشتن صلاحیت جهت دریافت کارت بازرگانی اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل شرکت و یا شخص حقیقی متقاضی این است که با ارائه مدارکی مانند گزارش فصلی فروش یا اوراق تشخیص مالیاتی یا آرای هیاتهای حل اختلاف مالیاتی یا تامین اجتماعی پس از تائید مدیریت امور مالی اتاق تهران، عملکرد اقتصادی خود را ثابت کنند.

  • یکی از شرایط کافی برای صدور کارت بازرگانی این است که اشخاص حقیقی سابقه خدمت خود را ارائه نمایند. همچنین مدیران عامل اشخاص حقوقی باید حداقل ۳ سال سابقه کار در ادارات تابعه سازمان امور مالیاتی و گمرک ایران تحت عنوان کارشناس با تائید مدیریت عضویت اتاق تهران و نماینده سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان داشته باشند.


نکاتی درباره دریافت کارت بازرگانی


تذکر 1:  کارمندان تمام وقت دستگاههای دولتی نمی توانند برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند .

تذکر ۲:  در مراحل برابر با اصل نمودن مدارک و دریافت کارت بازرگانی ، متقاضی یا نماینده قانونی او باید حتما حضور فیزیکی داشته باشد.

تذكر ۳:  کلیه مدارک باید در محل اتاق بازرگانی برابر با اصل شود.

تذکر ۴:  متقاضیان محترم باید هنگام تکمیل اطلاعات ثبت نامی از طریق سایت در مرحله انتخاب رشته فعالیتهای خاص دقت کافی داشته باشید که رشته های انتخاب شده در زمینه نیازهای وارداتی آنان باشد.

زیرا فقط واردات در چهارچوب رشته های انتخابی امکان پذیر خواهد بود و برای صادرات کالا هیچ محدودیتی وجود ندارد .

سوالات متداول


کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن چه شخص حقیقی باشد چه شخص حقوقی، می تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا نماید. این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در برمی گیرد.

چند نوع کارت بازرگانی و کارت عضویت وجود دارد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

دو نوع : حقيقي(شخصي)، حقوقي(شرکتي)

چگونه می توان اقدام به صدور کارت بازرگانی/عضویت نمود؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

با ورود به پیشخوان اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند (cscs.chambertrust.ir) می توان نسبت به صدورکارت بازرگانی / عضویت به روال زیر اقدام نمود:

در صورتی که بازرگان درخواست کارت عضویت/ بازرگانی حقیقی داشته باشد شماره ملی خود را وارد کند و اگر درخواست کارت عضویت/ بازرگانی حقوقی داشته باشد شناسه شرکت را وارد کند . پس از مشخص کردن نوع کارت، کد پستی، نام شعبه انتخابی و تلفن همراه و سپس زدن دکمه ” دریافت کد اعتبار سنجی ” کدی 6 رقمی به تلفن همراه ارسال می شود که با وارد کردن کد در کادر مخصوص خود و تایید ” آشنایی با قوانین و مقررات ” و سپس زدن دکمه ثبت وارد کارتابل خود شده و با زدن دکمه اغاز ثبت نام، مراحل ثبت نام خود را مرحله به مرحله انجام دهد. بدیهی است پس از ورود به کارتابل، کدی با حروف لاتین به عنوان رمز عبور برای بازرگان پیامک می شود که برای ورود مجدد می تواند از آن کد استفاده نماید.

برای تمدید کارت در سامانه چه زمانی می توان اقدام کرد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

برای تمدید می توان از 60 روز مانده به پایان اعتبار کارت اقدام کرد.

برای هر کارت بازرگانی و عضویت چند مورد از رشته فعالیت ها را می توان انتخاب کرد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

برای کارت بازرگانی حداکثر سه رشته فعالیت و برای کارت عضویت فقط “خدمات” را می توان انتخاب نمود. درصورتی که شرکت دارای” گواهی نمایندگی” و یا “مادر تخصصی” باشد می تواند با زدن تیک نمایندگی در مراحل ثبت نام و ارائه مدرک به شعبه متولی، از 14 رشته فعالیت بهره مند شود.

چند نوع کارت بازرگانی و کارت عضویت وجود دارد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

دو نوع : حقيقي(شخصي)، حقوقي(شرکتي)

چگونه می توان مطلع شد که کارت در چه مرحله ای از روند اداری قرار گرفته است؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

با مراجعه به آدرس اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند و وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور، در کارتابل متقاضی بر روی فرآیندی که آغاز نموده اید ( صدور ، تمدید ، تغییر و …) کلیک نمایید؛  نموداری مبنی بر جریان کار نمایش داده می شود. (کادر سبز رنگ یعنی کار در این مرحله با موفقیت انجام شده و کادر قرمز رنگ یعنی کار در این مرحله در حال پیگیری است)

آیا امکان تبدیل کارت حقیقی به حقوقی و یا بالعکس ، وجود دارد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

خیر

آیا صدور کارت برای رئیس هیئت مدیره امکان پذیر است؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

در کارت بازرگانی تنها مدیر عامل و در کارت های عضویت، رئیس هیئت مدیره نیز می تواند کارت دریافت نماید.

آیا پس از تایید نهایی امکان ویرایش اطلاعات وجود دارد ؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

خیر، برای ویرایش اطلاعات پس از تایید نهایی باید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه درخواست را عودت دهد.

در چه صورتی امکان انتخاب بیش از سه رشته فعالیت برای کارت های بازرگانی وجود دارد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

شرکت هایی که دارای گواهی فعالیت ایران می باشند، شرکت های هلدینگ و زیرمجموعه های آن، شرکت های مادرتخصصی و شرکت هایی که خدمات پس از فروش ارائه می دهند امکان انتخاب بیش از سه رشته فعالیت را دارند.

در چه مواردی کارت عضویت/بازرگانی تعلیق می شود؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

در صورت مفقودی کارت

با توجه به اتمام اعتبار کارت و نیاز به تغییر مدیرعامل ، از چه فرآیندی می توان استفاده کرد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

باید فرآیند تمدید آغاز شود (در حین تمدید، امکان تغییر اطلاعات کارت نیز وجود دارد).

فرم تعهدنامه کارت های 5 ساله را از کجا باید دریافت کرد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

پس از شروع فرآیند اینترنتی و آغاز ثبت نام از مرحله ی فرم های گواهی می توان تعهد نامه را دریافت کرد.

آیا امکان صدور کارت حقوقی برای مدیرعاملی که قبلا مدیرعامل شرکت دیگری بوده است وجود دارد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

بله، در صورتی که کارت شرکت قبلی غیرفعال شود یا شرکت قبلی مدیر عامل جدید معرفی نماید.

بازرگان چگونه می تواند از صدور کارت هوشمند خود و زمان مراجعه به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی جهت دریافت کارت مطلع گردد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

از طریق پیامک و پست الکترونیکی اطلاع رسانی انجام می شود.

مدت اعتبار کارت عضویت چقدر است؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

یک سال، در صورت رتبه بندی توسط مرکز رتبه بندی اتاق ایران، می توانند به صورت 2 سال، 3 سال و 5 سال تمدید شوند.

آیا امکان صدور کارت المثنی برای کارتهایی که توسط مراجع ذی صلاح تعلیق شده اند، وجود دارد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

ابتدا باید از طریق سازمان توسعه تجارت رفع تعلیق و سپس توسط متقاضی فرآیند المثنی آغاز شود.

آیا بسته شدن سایت مابین ثبت نام باعث از بین رفتن اطلاعات وارد شده می شود؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

خیر، اطلاعات پس از شروع ثبت نام در صورت عدم مراجعه مجدد به سامانه تا یک ماه حفظ می شود.

کد اعتبارسنجی چیست؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

طی مراحل ثبت نام، یک کد شش رقمی به پست الکترونیکی و یک کد چهار رقمی به تلفن همراه دارنده کارت ارسال می شود، برای تایید نهایی ثبت نام، ورود این دو کد الزامی است.

در چه مواردی نیاز به غیرفعال کردن کارت عضویت/بازرگانی وجود دارد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

1- تغییر مدیرعامل

2- فوت دارنده کارت

جهت غیرفعال کردن کارت باید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه مراجعه شود.

آیا اتباع غیر ایرانی می توانند کارت بازرگانی / عضویت حقیقی دریافت کنند؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

خیر، اتباع غیر ایرانی تنها می توانند به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت کنند و کارت بازرگانی / عضویت حقوقی دریافت نمایند.

آیا امکان تبدیل کارت عضویت به بازرگانی و بالعکس و همچنین مجوز موردی به کارت عضویت/بازرگانی وجود دارد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

با مراجعه به پیشخوان اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند و انتخاب فرآیند تغییر نوع کارت از قسمت “نوع درخواست” می توان نسبت به تبدیل آن اقدام کرد.

آیا امکان صدور کارت حقوقی برای مدیرعاملی که قبلا مدیرعامل شرکت دیگری بوده است وجود دارد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

بله، در صورتی که کارت شرکت قبلی غیرفعال شود یا شرکت قبلی مدیر عامل جدید معرفی نماید.

در چه مواردی نیاز به غیرفعال کردن کارت عضویت/بازرگانی وجود دارد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

1- تغییر مدیرعامل

2- فوت دارنده کارت

جهت غیرفعال کردن کارت باید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه مراجعه شود.

در چه صورتی نیاز به تایید امضای فرم دال از دفاتر اسناد رسمی می باشد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

در صورت گذشت بیش از دو سال از تاریخ انقضای کارت و یا تغییر مدیر عامل، نیاز به تایید امضای فرم دال از دفاتر اسناد رسمی می باشد.

چگونه می توان هنگام ثبت نام برای کارشناس پرونده پیغامی قرار داد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

در انتهای صفحه ی مربوط به مرحله ی تایید نهایی، کادری با نام “توضیحات گردش کار” قرار داده شده است که می توان پیغام موردنظر را برای کارشناس پرونده قرار داد.

برای حذف فرآیند آغاز شده چه باید کرد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

امکان حذف فرآیند آغاز شده تا قبل از مرحله تایید نهایی برای متقاضی وجود دارد برای اینکار با مراجعه به پیشخوان اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند پس از وارد کردن شماره کارت و کلمه عبور از منوی عملیات کارت گزینه حذف را انتخاب کرده؛ پس از تایید نهایی و ارسال پرونده به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه باید جهت حذف فرآیند به کارشناس اتاق مراجعه نماید.

دارندگان کارت عضویت/بازرگانی چنانچه پس از اتمام مدت اعتبار، حداکثر تا دو سال اقدام به تمدید کارت ننمایند چه مدارکی باید به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن وکشاورزی ارائه دهند؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

علاوه بر مدارک تمدید، باید کلیه مدارکی که در هنگام صدور کارت دریافت می شود به اتاق ارائه دهد.

آیا امکان اخذ کارت تعاونی برای اشخاص حقیقی وجود دارد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

خیر، اتاق تعاون تنها برای شرکت های تعاونی مبادرت به صدور کارت می نماید.

حذف نام فردی که در فهرست افراد غیر مجاز می باشد توسط چه ارگانی انجام می شود؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

توسط سازمان توسعه تجارت در تهران

برای کارت مفقودی چه زمانی می توان اقدام به صدور المثنی کرد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

با مراجعه ی متقاضی به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن وکشاورزی مربوطه و درخواست تعلیق کارت، و پس از انجام فرآیند تعلیق کارت می توان بلافاصله فرآیند المثنی را آغازنمود.

کارت بازرگانی کلیه شرکت های تعاونی و اتحادیه های مربوط، توسط چه ارگانی صادر می گردد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

توسط اتاق تعاون ایران در تهران یا سایر شهرستان ها صادر می گردد که پس از تائید سازمان صنعت، معدن و تجارت معتبر خواهد بود.

در صورت عدم ارسال کد اعتبارسنجی چه باید کرد؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

با کلیک بر روی فلش آبی رنگی که در مقابل فیلد کد اعتبارسنجی در صفحه تایید نهایی قرار گرفته، کد مجددا ارسال می گردد.

برای تعلیق و یا ابطال کارت بازرگانی باید به کجا مراجعه نمود و چه کسی آغاز کننده این فرآیند است؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

برای انجام این درخواست باید به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی و یا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه مراجعه شود.

برای رفع تعلیق و رفع ابطال کارت بازرگانی باید به کجا مراجعه نمود ؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

در صورتی که کارت به درخواست بازرگان تعلیق و یا ابطال شده باشد تنها سازمان صنعت، معدن و تجارت دسترسی به رفع تعلیق و یا رفع ابطال کارت را دارد اما در صورتی که کارت به درخواست مراجع ذی صلاح تعلیق و یا ابطال شده باشد، سازمان توسعه تجارت نسبت به حذف کارت از لیست افراد غیرمجاز اقدام کرده و رفع تعلیق و یا رفع ابطال خودکار روی کارت انجام می شود.

در صورت عدم تایید اطلاعات و مدارک بارگذاری شده توسط بازرگان، نقص مدارک چگونه به متقاضی اطلاع داده می شود؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

پیامک و پست الکترونیکی مبنی بر رفع نواقص برای متقاضی (بازرگان) ارسال می شود.

کارت بازرگانی و عضویت چه تفاوتی دارند؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

برای انجام کلیه مراحل صادرات و واردات، کارت بازرگانی الزامی است و اگر متقاضی فقط عضو اتاق باشد نمی تواند تجارت انجام دهد و یا درخواست گواهی مبدا نماید ولی می تواند از سایر خدمات اتاق استفاده نماید.

در صورت نیاز به گرفتن تائیدیه کارت بازرگانی جهت ارائه به مراکز دیگر چه اقدامی باید انجام داد ؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

به پورتال خدمات الکترونیک اتاق ایران (chambertrust.ir) مراجعه نموده، از منوی سامانه های خدماتی گزینه استعلام اعتبار عضویت را انتخاب نمایید . در این مرحله با ورود شماره کارت بازرگانی صادر شده و کد ملی می توانید از اطلاعات کارت مربوطه پرینت دریافت کنید و جهت تایید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه مراجعه نمایید.

برای تکمیل کدام یک از فرم ها نیاز به مراجعه حضوری به مرجع مربوطه می باشد ؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

به غیر از فرم های (گواهي ماده 186 قانون مالياتهاي مستقيم و مفاصا حساب تامین اجتماعی ) که به صورت سیستمی استعلام دریافت می شود؛ برای تکمیل بقیه فرم ها باید به مراکز مربوطه مراجعه شود .

در قسمت فراموشی و دریافت رمز عبور، منظور از شماره شناسنامه / اظهارنامه چیست ؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

در این قسمت یا باید شماره شناسنامه دارنده کارت ( نه کدملی) و یا در صورتی که شماره شناسنامه در دسترس نباشد، شماره اظهارنامه وارد شود.

در قسمت فراموشی و دریافت رمز عبور، پس از فشردن دکمه "ورود" پیغام "تلفن همراه را وارد نمایید" نمایش داده می شود در صورتی که باکس مربوط به تلفن همراه غیر فعال است !

4.4/5 - (15 امتیاز)

در همین صفحه دو خط توضیحات به رنگ قرمز نوشته شده است . پس از این تنظیمات بدون نشان دادن پیغام، کلمه عبور برای دارنده کارت ارسال می شود.

قسمت فراموشی و دریافت رمز عبور، بعد از ورود اطلاعات گزینه تلفن همراه غیر فعال می شود !

4.4/5 - (15 امتیاز)

برای کارت هایی که از قبل در سامانه اطلاعات داشته اند، اجازه ورود تلفن همراه داده نمی شود. با فشردن دکمه ورود کلمه عبور برای دارنده کارت ارسال می شود .

در هنگام ورود به سامانه در پورتال سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند ، پیغام می دهد: " نام کاربری و یا کلمه عبور اشتباه است" ؛ چه باید کرد ؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

نام کاربری: برای کارت حقیقی ( کدملی ) / برای کارت حقوقی ( شناسه ملی شرکت)

کلمه عبور: از قسمت فراموشی ودریافت رمز عبور، کلمه عبور جدید دریافت نمایید.

برای تغییر آدرس و یا کد حوزه گواهی ماده 186 از چه راهی باید اقدام کرد ؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

با مراجعه با سایت (tax.gov.ir) و تغییر اطلاعات را انجام داده و پس از تایید تغییرات توسط ممیز مالیاتی (اصطلاحاً به مرحله 45 می رسد) ؛ مجدد درخواست را در سامانه کارت  بازرگانی هوشمند برای مالیات ارسال نموده تا با تغییرات جدید گواهی 186 صادر شود.

مدت زمان پاسخگویی به استعلام گواهي ماده 186 قانون مالياتهاي مستقيم چقدر می باشد ؟

4.4/5 - (15 امتیاز)

مدت زمان پاسخگویی به استعلام ماده 186 از طرف اداره مالیات بین 3 تا 15 روز می باشد.