مجوز خانه مسافر یا مجوز اجاره ویلا

آنچه در این مطلب می خوانید...


در این مقاله قصد داریم تا هر آنچه در خصوص مجوز خانه مسافر یا مجوز اجاره ویلا لازم است بدانید ارائه دهیم.

طبق اصلاحیه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۹۴، خانه مسافرها فعالیت خود را آغاز کردند. بر این اساس تاسیسات گردشگری به جز هتل و مسافرخانه‌ها به عنوان خانه مسافر درجه‌بندی و نرخ گذاری می‌شوند.


فرم درخواست مشاوره رایگان برای اخذ مجوز خانه مسافر(مجوز اجاره ویلا)

چنانچه تمایل دارید تا در خصوص اخذ مجوز خانه مسافر(مجوز اجاره ویلا) مشاوره رایگان دریافت کنید، فرم زیر را تکمیل نموده تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

    مطالعه بیشتر:

    مجوز بوم گردی

    تعریف خانه مسافر


    پیش از اینکه به نحوه دریافت مجوز خانه مسافر بپردازیم، بهتر است به تعریف خانه مسافر و انواع آن بپردازیم.

    خانه مسافر به واحدهای اقامتی با کاربری مسکونی و مالکیت خصوصی گفته می‌شود. خانه مسافرها بر اساس شرایط آب و هوایی هر استان مجوز اقامت گردشگران داخلی و خارجی را دریافت می‌کنند.

    خانه مسافرها انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر است:

    ۱- ویلا

    ویلا یک واحد اقامتی با حیاط اختصاصی است. ویلاها در محیطی آرام و کاملا خصوصی قرار دارند. ویلاها می‌توانند در مناطق ییلاقی، کوهستانی، سواحل دریا و سایر مناطق تفریحی متناسب با شرایط آب و هوایی ساخته شوند.

    این اقامتگاهها در نوع یک طبقه و دو طبقه هستند. ویلاها دارای هال، پذیرایی، غذاخوری، آشپزخانه، انباری و سرویس بهداشتی و حمام هستند.

    ۲- آپارتمان

    آپارتمان یک واحد اقامتی مستقل است. تمام فضاها و امکانات استراحت و پذیرایی در آپارتمان پیش بینی شده است. آپارتمانها دارای اتاق، حمام، پذیرایی، غذاخوری، آشپرخانه و سرویس بهداشتی هستند.

    ۳- خانه

    خانه واحد اقامتی است که در آن اتاق خواب، نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه، غذاخوری و سرویس بهداشتی و حمام قرار دارد.

    ۴- سوئیت

    سوئیت واحد اقامتی است که در آن آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام و محل خواب در فضای مشخصی در کنار هم قرار گرفته است.


    شرایط دریافت مجوز خانه مسافر


    اولین و اصلی ترین برای مجوز خانه مسافر، داشتن مجوز گردشگری است. برای ثبت ویلاهای شخصی و یا دیگر اقامتگاه ها در سایت های گردشگری معتبر، دریافت مجوز گردشگری الزامی است. زیرا اعتبار قانونی و وجود مجوز گردشگری در جلب اعتماد مسافران و گردشگران نقش بسیار مهمی دارد.

    برای این که یک ملک بتواند مجوز گردشگری را دریافت کند، باید استانداردهای لازم را داشته باشد. این استانداردها شامل ایمنی و امنیت ساختمان، امکانات رفاهی مناسب، و تجهیزات مورد نیاز برای آرامش و اقامت مسافران و گردشگران می شوند.

    دریافت مجوز گردشگری اقامتگاه و ویلاهای شخصی تنها توسط صاحب سند ملک امکان پذیر است و این یک امر بسیار مهم در جلوگیری از فعالیت شیادان و کلاهبردان در اجاره دادن ملک هایی است که از نظر قانونی مشکل دارند و می توانند برای سایت های اجاره آنلاین و گردشگران مشکلاتی را به وجود بیاورند.

    وجود مجوز قانونی برای اجاره ملک های شخصی در سایت های گردشگری ضروری است و مسافران و گردشگران با اطمینان خاطر بیشتری می توانند نسبت به اجاره ویلاهای شخصی یا اقامتگاه های دیگر اقدام کنند.

    پس با دریافت مجوز گردشگری به سه نتیجه بسیار مهم و ضروری می توان دست یافت:

    • رعایت استانداردهای لازم در ملک های اجاره ای
    • جلوگیری از فعالیت افراد شیاد و کلاهبردار
    • جلب اعتماد گردشگران و مسافران از اجاره ملک های شخصی
    • روش دریافت مجوز گردشگری اقامتگاه و ویلاهای شخصی برای اجاره به مسافران

    شرایط لازم برای صدور مجوز خانه مسافر مجوز خانه مسافر

    ردیف شرایط توضیحات پیوست
    ۱ ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها
    ۲ پرداخت هزینه ابطال تمبر مالیاتی موضوع ماده ۴۶ قانون مالیات های مستقیم
    ۳ معرفی یک نفر نماینده به دستگاه در صورتی که مالکیت مشاع باشد
    ۴ ارائه پایان کار ساختمان یا گواهی استحکام بنا از مرجع ذی ربط و یا بیمه ساختمان و یا ارائه تعهدنامه دال بر پذیرش مسئولیت ایمنی ساختمان
    ۵ اعلام موضوع به نیروی انتظامی اماکن از سوی ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها
    ۶ ثبت مشخصات مسافران در سامانه ثبت مسافر فرماندهی نیروی انتظامی

    اقدامات لازم برای دریافت مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا )


    پیش از این که نسبت به دریافت مجوز گردشگری اقامتگاه و ویلاهای شخصی اقدام کنید، ابتدا باید بدانید که ملک شخصی شما جزو کدام دسته از گروه های اقامتگاه ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد و برای دریافت مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا ) چه شرایطی لازم است.

    صرف نظر از این که ملک در کدام گروه اقامتگاه ها قرار دارد و دارای چه نوع سبک معماری است یا در کدام شرایط اقلیمی قرار دارد، اولین ویژگی که یک اقامتگاه برای دریافت مجوز لازم است داشته باشد، این است که باید دارای تمام اصول ایمنی برای یک اقامت امن و تامین امنیت مسافران و گردشگران در آن ملک باشد.

    دومین ویژگی مهم که در سطح بندی اقامتگاه ها نیز اثر می گذارد، امکانات رفاهی و تجهیزات بهداشتی ملک های شخصی است که برای دریافت مجوز گردشگری اقامتگاه و ویلاهای شخصی بسیار ضروری است. این امر به ویژه برای دریافت مجوز اقامتگاه هایی اهمیت دارد که بیشتر برای بازدید توریست های خارجی در نظر گرفته شده اند.

    سومین مورد که در کسب مجوز گردشگری برای ویلاهای شخصی بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد، میزان دسترسی ویلا به امکانات رفاهی و اجتماعی است و باید تا حد امکان دور از مکان های پر سرو صدا و مراکز پرتردد شهری باشد.

    این مواردی که ذکر شد از جمله اقداماتی است که پیش از دریافت مجوز برای ملک شخصی باید نسبت به رعایت شدن آن ها در بنای ساختمان اقدام کنید. پس از اطمینان از استانداردهای ایمنی و بهداشتی و برخورداری از امکانات رفاهی لازم، می توانید برای دریافت مجوز گردشگری اقدام کنید.

    مدارک لازم برای صدور مجوز خانه مسافر

    ردیف مدارک توضیحات
    ۱ پایان کار ساختمان یا گواهی استحکام بنا یا بیمه ساختمان و یا تعهدنامه
    ۲ کارت پایان خدمت یا معافیت

    استعلامات بین دستگاهی جهت صدور مجوز خانه مسافر


    ۱استعلام برخط احراز هویت (داشتن شناسنامه و کارت ملی) اشخاص حقیقی ایرانیوزارت کشور / سازمان ثبت احوالپنجره ملی خدمات دولت هوشمندبرخط

    ردیف استعلام مرجع پاسخ درگاه اخد کننده نوع استعلام
    ۲ تأییدیه احراز نشانی و موقعیت مکانی وزارت ارتباطات / شرکت پست درگاه ملی مجوزها غیر برخط و فرآیندی
    ۳ استعلام برخط نشانی و کد پستی وزارت ارتباطات / شرکت پست درگاه ملی مجوزها برخط
    ۴ استعلام برخط احراز هویت کاربران (شاهکار) وزارت ارتباطات / سازمان تنظیم درگاه ملی مجوزها برخط
    ۵ استعلام برخط وضعیت محکومیت مالی قوه قضائیه / مرکز فن‌آوری اطلاعات درگاه ملی مجوزها برخط
    ۶ تصدیق برخط اصالت سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی قوه قضائیه / سازمان ثبت اسناد درگاه ملی مجوزها/درگاه تخصصی برخط
    ۷ تصدیق برخط اصالت وضعیت نظام وظیفه فراجا / سازمان وظیفه عمومی درگاه ملی مجوزها برخط
    ۸ تأییدیه صلاحیت انتظامی و ترافیکی فراجا / پلیس اطلاعات درگاه تخصصی غیر برخط و فرآیندی

    مراحل اخذ مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا )


    برای اخذ مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا ) ابتدا باید به سازمان میراث فرهنگی استانی مراجعه کنید. مراحل اخذ مجوز خانه مسافر به شرح زیر است:

    • روش دریافت مجوز گردشگری اقامتگاه و ویلاهای شخصی برای اجاره به مسافران برای دریافت مجوز گردشگری اقامتگاه و ویلاهای شخصی که برای اجاره به مسافران و گردشگران در نظر گرفته می شوند، باید از طریق وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام کنید.
    • پس از درخواست مجوز گردشگری توسط صاحب سند ملک، کارشناسان سازمان با بازدید از ملک به بررسی آن می پردازند و پس از انجام مراحل قانونی لازم، در صورتی که ملک مورد نظر واجد شرایط لازم برای کسب مجوز گردشگری باشد، مجوز گردشگری برای آن صادر می شود.

    مواردی که کارشناسان در بازدید از ملک های شخصی به منظور کسب مجوز گردشگری به بررسی آن می پردازند شامل :

    • رعایت اصول ایمنی بنای اصلی اقامتگاه یا ویلای شخصی،
    • امکانات رفاهی، تجهیزات بهداشتی و سیستم های گرمایشی و بهداشتی،
    • میزان دسترسی اقامتگاه ها به مراکز درمانی، تجهیزات ارتباطی در منطقه ای که اقامتگاه یا ویلا در آن قرار دارد، می شوند.

    برای دریافت مجوز گردشگری اقامتگاه و ویلاهای شخصی، بازدید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و تایید آن ها بسیار مهم است، زیرا در صورت عدم تایید کارشناسان، ادامه مراحل بعدی برای کسب مجوز امکان پذیر نیست.

    پس از تایید کارشناسان سازمان، مرحله بعدی ارائه سند مالکیت و مدارکی است که در آن عدم سوء پیشینه و اعتیاد مالک نشان داده شده است. در اقامتگاه های بومی که به جز مالک، کارکنان شامل افراد بومی هستند نیز باید گواهی سلامت بهداشت و روان را از سازمان های مربوطه را دریافت کنند.

    در مرحله بعدی، سازمان با بررسی نتایج بازدید کارشناسان از ملک و مدارک ارائه شده از سوی مالک و با توجه به شرایط بنای اصلی ساختمان، رتبه ملک مورد نظر را بر اساس دسته بندی اقامتگاه های گردشگری و بوم گردی در وزرات میراث فرهنگی تعیین کرده و مجوز لازم را صادر می کند.

    • تعرفه تشکیل پرونده برای صاحبخانه به شرح زیر است:
      • درجه ۱ :۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال
      • درجه ۲ : ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال
      • درجه ۳ : ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال
    • تحویل پرونده ملک به اماکن برای بازدید توسط مجری طرح
    • اخذ پروانه بهره‌برداری ملک

    پروانه‌ بهره‌برداری ملک شما از طریق سامانه‌ خانه مسافر صادر می‌شود. فرآیند خودکار تشکیل پرونده، رسیدگی، نظارت، بازرسی و همچنین دریافت نسخه چاپی حاوی هولوگرام و کد کامپیوتری (کدQR/BNB ) هم از این سامانه انجام خواهد شد.

    به این نکته توجه داشته باشید که برای هر واحد اقامتی باید پروانه بهره‌برداری جدا و مستقل دریافت کنید. (برای مثال اگر صاحبخانه ۵ واحد مستقل آپارتمانی دارد باید برای هر واحد به صورت جدا پروانه بهره‌برداری دریافت کند.)


    نتیجه گیری


    بدیهی است که دریافت مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا ) فرآیندی زمان بر است، اما برای این که بتوانید از ملک شخصی خود در گردشگری و بوم گردی درآمد خوبی را کسب کنید، باید حتما مجوزهای قانونی لازم را بدست آورید.

    زیرا تنها در این صورت می توانید اعتماد مسافران و گردشگران را به یک اقامت امن در ملک خود جلب کنید.

    شرایط لازم برای تمدید مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا )

    ردیف شرایط توضیحات پیوست
    ۱ قبول تعهدنامه : راهنمای این مجوز را خوانده و اقرار می‌نمایم؛ شرایط و مدارک لازم را دارم و حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از ثبت این درخواست و ارجاع به درگاه تخصصی، همه مدارک لازم را بارگذاری خواهم کرد و در صورت نقص یا عدم بارگذاری آن، صادر کننده مجوز می‌تواند درخواستم را رد نماید.
    ۲ احراز هویت (داشتن شناسنامه و کارت ملی) اتباع حقیقی ایرانی : از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (My.gov.ir) انجام می شود.
    ۳ احراز هویت کاربران : تطبیق سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی) بین شماره تلفن همراه مالک و شناسه هویتی صاحب تلفن همراه : کد ملی برای اشخاص حقیقی، شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و شماره گذرنامه و یا شماره کارت آمایش برای اتباع خارجی
    ۴ نداشتن سوابق محکومیت های مالی
    ۵ کارت پایان خدمت دوره ضرورت یا معافیت دائم : داشتن کارت هوشمند پایان خدمت یا معافیت دوره ضرورت برای اتباع ذکور ایرانی از ابتدای ۱۹ لغایت اتمام ۵۰ سالگی ضروری است؛ در غیر اینصورت به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه و درخواست دهید.

    استعلامات بین دستگاهی جهت تمدید مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا )

    ردیف استعلام مرجع پاسخ درگاه اخد کننده نوع استعلام
    ۱ استعلام برخط احراز هویت (داشتن شناسنامه و کارت ملی) اشخاص حقیقی ایرانی وزارت کشور / سازمان ثبت احوال پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برخط
    ۲ استعلام برخط احراز هویت کاربران (شاهکار) وزارت ارتباطات / سازمان تنظیم درگاه ملی مجوزها برخط
    ۳ استعلام برخط وضعیت محکومیت مالی قوه قضائیه / مرکز فن‌آوری اطلاعات درگاه ملی مجوزها برخط
    ۴ تصدیق برخط اصالت وضعیت نظام وظیفه فراجا / سازمان وظیفه عمومی درگاه ملی مجوزها برخط

    شرایط لازم برای اصلاح مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا )

    ردیف شرایط توضیحات پیوست
    ۱ قبول تعهدنامه : راهنمای این مجوز را خوانده و اقرار می‌نمایم؛ شرایط و مدارک لازم را دارم و حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از ثبت این درخواست و ارجاع به درگاه تخصصی، همه مدارک لازم را بارگذاری خواهم کرد و در صورت نقص یا عدم بارگذاری آن، صادر کننده مجوز می‌تواند درخواستم را رد نماید.
    ۲ تغییر نام و عنوان
    ۳ تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی
    ۴ رعایت الزامات صلاحیت انتظامی و ترافیکی اماکن عمومی : و قبول تعهد نامه، برابر با موارد مندرج در صدور مجوز در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی
    ۵ احراز نشانی و موقعیت مکانی : در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی
    ۶ تأییدیه پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا : در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی
    ۷ احراز هویت (داشتن شناسنامه و کارت ملی) اتباع حقیقی ایرانی : از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (My.gov.ir) انجام می شود.
    ۸ احراز هویت کاربران : تطبیق سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی) بین شماره تلفن همراه مالک و شناسه هویتی صاحب تلفن همراه : کد ملی برای اشخاص حقیقی، شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و شماره گذرنامه و یا شماره کارت آمایش برای اتباع خارجی
    ۹ نداشتن سوابق محکومیت های مالی
    ۱۰ تأییدیه آدرس و کد پستی
    ۱۱ تأییدیه آدرس و کد پستی : در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی
    ۱۲ کارت پایان خدمت دوره ضرورت یا معافیت دائم : داشتن کارت هوشمند پایان خدمت یا معافیت دوره ضرورت برای اتباع ذکور ایرانی از ابتدای ۱۹ لغایت اتمام ۵۰ سالگی ضروری است؛ در غیر اینصورت به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه و درخواست دهید.

    مدارک لازم برای اصلاح مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا )

    ردیف مدارک توضیحات
    ۱ تصویر چهره : برای دریافت تصویر چهره نیاز به شماره سریال ۱۰ رقمی پشت کارت ملی (یا شماره قبض دریافتی) می باشد. توجه کنید که رقم دوم شماره سریال، یک حرف انگلیسی بزرگ است.
    ۲ ارائه سند مالکیت، اجاره نامه رسمی یا اسناد تصرف قانونی : در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی
    ۳ تأییدیه پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا : در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی

    استعلامات بین دستگاهی برای اصلاح مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا )

    ردیف استعلام مرجع پاسخ درگاه اخد کننده نوع استعلام
    ۱ استعلام برخط احراز هویت (داشتن شناسنامه و کارت ملی) اشخاص حقیقی ایرانی وزارت کشور / سازمان ثبت احوال پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برخط
    ۲ تأییدیه احراز نشانی و موقعیت مکانی وزارت ارتباطات / شرکت پست درگاه ملی مجوزها غیر برخط و فرآیندی
    ۳ استعلام برخط نشانی و کد پستی وزارت ارتباطات / شرکت پست درگاه ملی مجوزها برخط
    ۴ استعلام برخط احراز هویت کاربران (شاهکار) وزارت ارتباطات / سازمان تنظیم درگاه ملی مجوزها برخط
    ۵ استعلام برخط وضعیت محکومیت مالی قوه قضائیه / مرکز فن‌آوری اطلاعات درگاه ملی مجوزها برخط
    ۶ تصدیق برخط اصالت سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی قوه قضائیه / سازمان ثبت اسناد درگاه ملی مجوزها/درگاه تخصصی برخط
    ۷ تصدیق برخط اصالت وضعیت نظام وظیفه فراجا / سازمان وظیفه عمومی درگاه ملی مجوزها برخط
    ۸ تأییدیه صلاحیت انتظامی و ترافیکی فراجا / پلیس اطلاعات درگاه تخصصی غیر برخط و فرآیندی
    ۹ استعلام برخط تصویر چهره وزارت کشور / سازمان ثبت احوال درگاه ملی مجوزها برخط

    شرایط لازم برای توسعه مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا )

    ردیف شرایط توضیحات پیوست
    ۱ کارت پایان خدمت دوره ضرورت یا معافیت دائم : داشتن کارت هوشمند پایان خدمت یا معافیت دوره ضرورت برای اتباع ذکور ایرانی از ابتدای ۱۹ لغایت اتمام ۵۰ سالگی ضروری است؛ در غیر اینصورت به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه و درخواست دهید.

    استعلامات بین دستگاهی برای توسعه مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا )

    ردیف استعلام مرجع پاسخ درگاه اخد کننده نوع استعلام
    ۱ تصدیق برخط اصالت وضعیت نظام وظیفه فراجا / سازمان وظیفه عمومی درگاه ملی مجوزها برخط

    شرایط لازم برای تعلیق مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا )

    ردیف شرایط توضیحات پیوست
    ۱ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : درصورت وقوع گرانفروشی، کم فروشی، عدم ارایه خدمات مطلوب و وضعیت نامناسب بهداشتی
    ۲ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : عدم اقدام به معرفی مدیر واجد شرایط در صورت فوت، استعفا یا لغو کارت مدیریت واحد گردشگری
    ۳ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : عدول از یکی شرایط مصرح در کاربرگ به تشخیص دستگاه نظارت پسینی تا زمان رفع ایراد
    ۴ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : مشاهده قصور یا تقصیر در اداره مطلوب تاسیسات گردشگری و یا هرگونه نارسایی و تخلف از مفاد این آیین نامه
    ۵ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : مصوبه موردی مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا یا هیات دولت
    ۶ ارتکاب جرم : حکم قطعی مراجع قضایی و انتظامی

    شرایط لازم برای ابطال مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا )

    ردیف شرایط توضیحات پیوست
    ۱ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : اظهار نادرست درباره داشتن شروط مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا )
    ۲ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : بدون داشتن مجوز و یا عذر موجه سه ماه تعطیل باشد(به تشخیص سازمان)
    ۳ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : مشاهده قصور یا تقصیر در اداره مطلوب تاسیسات گردشگری و یا هرگونه نارسایی و تخلف از مفاد این آیین نامه
    ۴ ارتکاب جرم : حکم قطعی مراجع قضایی و انتظامی
    ۵ از دست دادن هریک از شرایط لازم برای صدور مجوز خانه مسافر ( مجوز اجاره ویلا )