مجوز شرکت مسافربری

آنچه در این مطلب می خوانید...

آنچه در این مقاله پیش روی شماست نحوه دریافت مجوز شرکت مسافربری و مدارک لازم برای دریافت این مجوز است. همچنین قوانین مربوط به ثبت شرکت باربری را برای دانلود قرار دادیم.

 

مرجع صدور مجوز شرکت مسافربری







مشخصات مجوز شرکت مسافربری






شرایط لازم برای صدور مجوز شرکت مسافربری

ردیف شرایط توضیحات پیوست
۱ ارایه درخواست ثبت شرکت / شعبه، ارایه اساسنامه ، شرکتنامه ، صورتجلسات هیات مدیره ، معرفی و تعیین (مدیر عامل – محل تاسیس – نوع فعالیت مورد نظر – نام ) به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بمنظور معرفی شرکت در شرف تاسیس به اداره ثبت شرکت ها برای ثبت شرکت .
۲ تقاضای تاسیس شرکت های تعاونی از طریق واحد های تابعه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی می باید به اداره کل استان ارسال و پس از انطباق با ضوابط تاسیس و بهره برداری از طریق واحد های تابعه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به اداره ثبت شرکت های ارسال شود .
۳ امکان پذیری تأسیس و فعالیت شرکت /شعبه حمل و نقل در مناطق آزاد تجاری بمنظور انجام حمل ونقل عمومی بین شهری مسافر به سایر نقاط کشور با اخذ پروانه فعالیت از اداره کل استان بر اساس ضوابط شهرهای درجه ۲
۴ ارایه گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم برای افراد ذکور (برای مدیر عامل / مدیر شعبه)
۵ داشتن گواهی عدم اعتیاد (برای مدیر عامل / مدیر شعبه)
۶ نداشتن بدهی مالیاتی ( صرفا ” برای مدیر عامل )
۷ نداشتن بدهی معوق تسهیلات بانکی ( صرفا ” برای مدیر عامل )
۸ نداشتن بدهی معوق بیمه تامین اجتماعی ( صرفا ” برای مدیر عامل )
۹ افرادی که بعنوان مدیر عامل یا مدیر شعبه یا عضو هیات مدیره شرکت ها یا مدیر موسسات برون شهری مسافرسابقه کارداشته باشند ضرورتی برای انطباق مدرک تحصیلی آنان وجود ندارد و به شرط داشتن حداقل ۱سال سابقه ولو بدون سابقه بیمه و یا گذراندن دوره آموزشی برای مسئول فنی در سمت های مذکور می توانند به عنوان مدیر عامل یا مدیر شعبه شرکت های دیگر بدون رعایت شرط سابقه کار انتخاب شوند .
۱۰ مدیر شعبه حمل و نقل روستائی در روستاها از احراز شرایط فوق معاف و شرکت ها باید افراد مجربی را به تشخیص و مسئولیت خود برای مدیریت شعبه حمل و نقل روستائی خود در این مناطق انتخاب و معرفی نمایند.
۱۱ مدیر عامل شرکت هائی که با ارائه حداقل ۳۰ دستگاه وسیله نقلیه ملکی تاسیس می شوند یا پروانه فعالیتشان تمدید می گردد از احراز شرایط فوق معاف می باشند .
۱۲ امکان پذیرش مدارک تحصیلی حوزوی در صورت معادل سازی با ضوابط تاسیس و بهره برداری
۱۳ مدرک تحصیلی جانبازان ۲۵ درصد و بیشتر ، آزادگان و خانواده درجه یک معزز شهدا ( پدر – مادر- خواهر –برادر – فرزند –همسر ) برای تصدی سمت مدیر عاملی و مدیر شعبه به میزان یک پایه بالاتر در نظر گرفته می شود لیکن در هر حال نباید مدرک تحصیلی اولیه متقاضی از دیپلم کمتر باشد و سابقه تجربی مورد نیاز برای تصدی سمت مدیر عاملی یا مدیر شعبه نیز یک سال کمتر محاسبه می گردد.
۱۴ ارایه روزنامه رسمی مبنی بر تصدی سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیات مدیره شرکت حمل ونقل درون یا برون شهری ( داخلی یا بین المللی ) مشروط به فعالیت شرکت در مدت مذکور.
۱۵ ارایه پروانه فعالیت مبنی بر تصدی سمت مدیریت موسسات حمل و نقل درون یا برون شهری ( داخلی یا بین المللی )
۱۶ ارایه پروانه فعالیت مبنی بر تصدی مدیریت شعبه شرکت حمل و نقل درون یا برون شهری ( داخلی یا بین المللی )
۱۷ برای افرادی که در مشاغل دولتی و عمومی مرتبط با موضوع حمل و نقل سوابقی دارند با ارائه احکام کارگزینی یا بازنشستگی و یا تائید دستگاه مربوطه.
۱۸ قابل پذیرش بودن سوابق تجربی رانندگان حرفه ای حمل و نقل بین شهری به میزان ۲ برابر اعداد فوق
۱۹ ارایه قرارداد غرفه یا اجاره نامه سکوی سوار و پیاده شدن مسافربرای استقرار در پایانه عمومی
۲۰ ارایه سند ملکی و یا سند استیجاری حداقل بمدت یک سال به نام شرکت و منطبق با جدول ذیل برای پایانه اختصاصی (شهرهای درجه یک : تهران – مشهد – اصفهان – تبریز – شیراز – اهواز ، شهرهای درجه دو : مراکز استان ها بجز شهرهای درجه یک – مناطق آزاد تجاری و شهر ایلام ، شهرهای درجه ۳ : سایر شهرها ، شهرهای درجه چهار : شهرهایی که در آن ها هیچ واحد مسافربری ( شرکت/شعبه/موسسه/نمایندگی ) وجود ندارد) :
۲۱ در صورتیکه شرکت / شعبه از انواع وسایل نقلیه دیگر یا ترکیبی از انواع وسایل نقلیه استفاده نماید، حداقل مساحت لازم برای توقفگاه پایانه بر اساس جدول زیر می باید ارائه شود و سایر بند های جدول بقوت خود باقی است .
۲۲ مکان پایانه اختصاصی باید به تائید اداره کل استان و شهرداری محل – اداره راهنمائی و رانندگی – اداره بهداشت محل ( پس از احداث پایانه ) – سازمان حفاظت محیط زیست برسد
۲۳ ارائه کلیه تاسیسات پایانه اختصاصی بطور یکجا و در یک محل متمرکز
۲۴ برای فعالیت در محل فرودگاه ها ، شرکت های همان شهرکه با ضوابط تاسیس و بهره برداری منطبق باشند می توانند با معرفی یک نفر بعنوان مدیر مسئول و ارایه وسایل نقلیه ملکی جداگانه به شرح جدول ذیل و تأمین دفتر کار ، پارکینگ و محل استراحت راننده و دارا بودن امکانات فروش اینترنتی بلیت ، پروانه فعالیت شعبه فرودگاهی دریافت دارند .
۲۵ امکان پذیری تاسیس شرکت جدید در محل فرودگاه با احراز شرایط فوق الذکر و در خصوص وسایل نقلیه با احراز شرایط جدول ذیل:
۲۶ ارایه اسناد مالکیت یا اجاره دفتر فروش بلیت در سطح شهر مجهز به تجهیزات مورد نیاز ( تجهیزات رایانه ای مورد نیاز برای رزو و ارایه بلیت – تابلو – تلفن – چاپگر – صندلی ، تجهیزات پرداخت الکترونیک وجه- تجهیزات ارتباطی از قبیل پوشش اینترنت ) .در قرارداد فروش بلیت می باید نام شرکت مسافربری ، موضوع فروش بلیت ناوگان تحت پوشش شرکت قید شود .
۲۷ ارایه تعداد وسیله نقلیه برای ناوگان ملکی به شرح جدول ذیل :
۲۸ در محاسبه تعداد وسایل نقلیه مورد نیاز ، اعداد اعشاری به حالت نقصانی گرد شده لیکن در هیچ شرایطی تعداد وسیله نقلیه ارائه شده بنام شرکت نباید از یک وسیله نقلیه کمتر در نظر گرفته شود . دریافت
۲۹ درصورت فعالیت توام با انواع وسایل نقلیه ، می باید ضمن درج تغییرات در اساسنامه شرکت ، کلیه وسایل نقلیه مورد نیاز بر اساس نوع فعالیت ، مطابق با جدول این ماده تامین و ارائه گردد. دریافت
۳۰ تاسیس شعبه در شهرهای با درجه پایین تر ( از لحاظ کیفی ) مستلزم ارایه ۲۵ درصد ناوگان ملکی مورد نیاز برای تاسیس شرکت در شهری است که شعبه در آن تاسیس خواهد شد .
۳۱ تاسیس شعبه در شهرهای هم درجه مستلزم ارایه ۵۰ درصد ناوگان ملکی مورد نیاز برای تاسیس شرکت در شهری است که شعبه در آن تاسیس خواهد شد .
۳۲ تاسیس شعبه در شهرهای با درجه بالاتر ( از لحاظ کیفی ) مستلزم انطباق مرکزیت شرکت با ضوابط تاسیس و همچنین ارایه ۷۵ درصد ناوگان ملکی مورد نیاز برای تاسیس شرکت در شهری است که شعبه در آن تاسیس خواهد شد .
۳۳ در صورتی که شرکت مسافربری در مقصد بخواهد با حفظ ماهیت حقوقی خود صرفا ” با اخذ امتیاز تابلو اصلی ( سر شبکه ) به عنوان نماینده آن فعالیت نماید ، بایستی شرایط ذیل را احراز نماید : دریافت
۳۴ شرکت های موجود که قبلا” به طور مستقل به نام خود پروانه فعالیت اخذ نموده و هم اکنون علاقمند به پذیرش نمایندگی یکی از شرکت های سرشبکه می باشند ، می باید ضمن دارا بودن ضوابط زمان تاسیس خود ، نسبت به اخذ پروانه فعالیت نمایندگی اقدام نمایند. دریافت
۳۵ برای شرکت های جدید که از ابتدای فعالیت خود می خواهند در قالب نمایندگی یکی از شرکت های سرشبکه فعالیت نموده و پروانه فعالیت اخذ نمایند ، ناوگان ملکی مورد نیاز نمی باشد لیکن شرکت سرشبکه مکلف است نسبت به ارایه وسایل نقلیع ملکی به میزان ۵۰% وسایل نقلیه ملکی مورد نیاز برای تاسیس شرکت در شهری که نمایندگی در آن شهر دایر می شود و ارایه تاسیسات مربوطه مطابق با این مجموعه ضوابط اقدام نماید . در صورت خاتمه نمایندگی ادامه فعالیت شرکت نماینده در حمل و نقل برون شهری مسافر صرفا” پس از ارایه تاسیسات و ناوگان مورد نیاز امکان پذیر خواهد بود .
۳۶ شرکت سرشبکه مکلف است برای دایر نمودن نمایندگی ابتدا شرایط مرکزیت خود را با آخرین ضوابط ابلاغی مربوط به شهرهای درجه ۱ منطبق نماید . دریافت
۳۷ پرداخت هزینه‌های صدور پروانه
۳۸ داشتن سابقه کار حمل و نقلی (ولو بدون سابقه بیمه) برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق دیپلم ( مسئول فنی ۶ ماه و یا گذراندن دوره آموزشی) مدرک تحصیلی پایین تر از فوق دیپلم یک سال برای مسئول فنی

مدارک لازم برای صدور مجوز شرکت مسافربری

ردیف مدارک توضیحات
۱ تصویر درخواست متقاضی
۲ گواهی عدم اعتیاد از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران – مراکز بهداشتی و درمانی معتمد
۳ تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دایم برای آقایان
۴ تصویر آخرین مدرک تحصیلی مدیر عامل
۵ گواهی سابقه کار .. سابقه کار یا فعالیت به میزان فعالیت در حوزه کاری خاصی می‌گویند که شخص در مدت زمان مشخصی مشغول به انجام آن کار بوده است. در بیشتر استخدامی‌ها به خصوص در بخش خصوصی برای استخدام و شروع فعالیت به سابقه کار نیاز می باشد.
۶ تصویر مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی
۷ تصویر گواهی عدم بدهی بانکی برای مدیر عامل شرکت در شرف تاسیس
۸ تصویر گواهی عدم بدهی مالیاتی می باید برای مدیر عامل شرکت در شرف تاسیس
۹ تصویر اظهار نامه ثبت شرکت
۱۰ تصویر اساسنامه شرکت
۱۱ تصویر آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت و آخرین تغییرات هیئت مدیره
۱۲ تصویر سند مالکیت یا اجاره دفتر فروش بلیت و یا تصویر قرارداد فروش بلیت با دفتر خدمات مسافرتی
۱۳ اسناد مالکیت ناوگان
۱۴ تصویر اسناد مکان فعالیت منطبق با ضوابط موضوعه در قالب اجاره نامه غرفه در پایانه عمومی یا سند مالکیت یا اجاره نامه(حداقل ۱ساله) ثبت شده در دفترخانه رسمی پایانه اختصاصی به نام شرکت و یا اجاره نامه سکوی سوار و پیاده شدن مسافر در پایانه عمومی
۱۵ تاییدیه از شهرداری محل
۱۶ تائیدیه اداره راهنمایی و رانندگی برای پایانه اختصاصی
۱۷ سند تاییدیه سازمان محیط زیست
۱۸ تائیدیه اداره بهداشت برای پایانه اختصاصی.
۱۹ رسید بانکی به مبلغ و شماره حساب معین

استعلامات بین دستگاهی برای صدور مجوز شرکت مسافربری

ردیف استعلام مرجع پاسخ درگاه اخد کننده نوع استعلام
۱ تصدیق برخط اصالت گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده، موضوع ماده ۱۸۶ قانون م.م وزارت اقتصاد / سازمان مالیاتی درگاه ملی مجوزها برخط
۲ تصدیق برخط اصالت گواهی صلاحیت بهداشت فردی و محیطی وزارت بهداشت / معاونت بهداشت درگاه ملی مجوزها برخط
۳ تصدیق برخط اصالت گواهی نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی وزارت بهداشت / معاونت درمان درگاه ملی مجوزها برخط
۴ تصدیق برخط اصالت مفاصاحساب بیمه تأمین اجتماعی وزارت کار / سازمان تأمین اجتماعی درگاه ملی مجوزها برخط
۵ تصدیق برخط اصالت سابقه کار و فعالیت وزارت کار / سازمان تأمین اجتماعی درگاه ملی مجوزها برخط
۶ تصدیق برخط اصالت مدرک تحصیلی وزارت علوم / سازمان دانشجویان درگاه ملی مجوزها برخط
۷ تأییدیه مطالعات ارزیابی زیست محیطی واحدهای تولیدی و صنعتی رده (۷) سازمان محیط زیست / معاونت انسانی درگاه ملی مجوزها/درگاه تخصصی غیر برخط و فرآیندی
۸ تصدیق برخط اصالت عدم چک برگشتی و بدهی غیرجاری بانک مرکزی / معاونت فن‌آوری درگاه تخصصی برخط
۹ تصدیق برخط اصالت سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی قوه قضائیه / سازمان ثبت اسناد درگاه ملی مجوزها/درگاه تخصصی برخط
۱۰ تصدیق برخط اصالت وضعیت نظام وظیفه فراجا / سازمان وظیفه عمومی درگاه ملی مجوزها برخط
۱۱ تأییدیه صلاحیت انتظامی و ترافیکی فراجا / پلیس اطلاعات درگاه تخصصی غیر برخط و فرآیندی
۱۲ استعلام برخط احراز هویت (داشتن شناسنامه و کارت ملی) اشخاص حقیقی ایرانی وزارت کشور / سازمان ثبت احوال پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برخط
۱۳ تصدیق برخط اصالت سابقه بیمه تأمین اجتماعی وزارت کار / سازمان تأمین اجتماعی درگاه ملی مجوزها برخط
۱۴ تأییدیه احراز نشانی و موقعیت مکانی وزارت ارتباطات / شرکت پست درگاه ملی مجوزها غیر برخط و فرآیندی
۱۵ استعلام برخط نشانی و کد پستی وزارت ارتباطات / شرکت پست درگاه ملی مجوزها برخط
۱۶ استعلام برخط احراز هویت کاربران (شاهکار) وزارت ارتباطات / سازمان تنظیم درگاه ملی مجوزها برخط
۱۷ تصدیق برخط اصالت گواهی نداشتن سوء پیشینه مؤثر کیفری قوه قضائیه / مرکز فن‌آوری اطلاعات درگاه ملی مجوزها برخط
۱۸ استعلام برخط وضعیت محکومیت مالی قوه قضائیه / مرکز فن‌آوری اطلاعات درگاه ملی مجوزها برخط
۱۹ استعلام برخط احراز هویت (داشتن شناسه ملی) و اساسنامه و اطلاعات عمومی اشخاص حقوقی خصوصی قوه قضائیه / سازمان ثبت اسناد درگاه ملی مجوزها برخط
۲۰ تصدیق برخط اصالت احراز مالکیت و اصالت خودرو فراجا / پلیس راهور درگاه ملی مجوزها/درگاه تخصصی برخط
۲۱ تأییدیه تفکیک یا افراز اراضی از کمیسیون ماده (۱۰۱) شهرداری / شهرسازی و معماری درگاه ملی مجوزها/درگاه تخصصی غیر برخط و فرآیندی
۲۲ تأییدیه استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی رده (۱) تا (۶) سازمان محیط زیست / معاونت انسانی درگاه ملی مجوزها/درگاه تخصصی غیر برخط و فرآیندی
۲۳ استعلام برخط وضعیت کارمندی سازمان استخدامی / معاونت حکمرانی درگاه ملی مجوزها برخط

توجه: براساس احکام قانونی، ارسال تمامی استعلامات بین دستگاهی (آب، برق، گاز، محیط زیست، منابع طبیعی و…) و پیگیری و دریافت پاسخ آنها برای هر مجوز کسب وکار، به عهده مرجع اصلی صادرکننده مجوز شرکت مسافربری است.

بر این اساس، مرجع اصلی صادرکننده مجوز شرکت مسافربری، موظف است مدارک احتمالی لازم برای دریافت پاسخ استعلام ها را در درگاه تخصصی خود بطور دقیق و شفاف اعلام و بصورت الکترونیکی از متقاضی دریافت و طی زمان تعیین شده برای صدور این مجوز، پاسخ این استعلام ها را نیز اخذ نماید.

زمان لازم برای صدور مجوز شرکت مسافربری از زمان تایید مدارک

  ۲۰ روز کاری

مدت اعتبار مجوز شرکت مسافربری

۳۶ ماه
پروانه فعالیت نمایندگی شرکت با قید مراتبط نمایندگی شرکت اصلی و تا پایان مدت اعتبار قرارداد نمایندگی و حداکثر به میزان مدت اعتبار پروانه فعالیت شرکت اصلی صادر می گردد

هزینه صدور مجوز شرکت مسافربری

ردیف عنوان مبلغ (ریال) توضیحات پیوست
۱ ۱۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال برای (شهرهای درجه یک : تهران – مشهد – اصفهان – تبریز – شیراز – اهواز ) ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

( شهرهای درجه دو : مراکز استان ها بجز شهرهای درجه یک – مناطق آزاد تجاری و شهر ایلام و شهرهای درجه ۳ : سایر شهرها ) ۷۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

(شهرهای درجه چهار : شهرهایی که در آن ها هیچ واحد مسافربری ( شرکت/شعبه/موسسه/نمایندگی ) وجود ندارد ) ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

شرایط لازم برای تمدید مجوز شرکت مسافربری

ردیف شرایط توضیحات پیوست
۱ احراز هویت کاربران : تطبیق سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی) بین شماره تلفن همراه مالک و شناسه هویتی صاحب تلفن همراه : کد ملی برای اشخاص حقیقی، شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و شماره گذرنامه و یا شماره کارت آمایش برای اتباع خارجی
۲ نداشتن سوابق محکومیت های مالی
۳ احراز هویت (داشتن شناسه ملی) و استعلام اطلاعات عمومی اشخاص حقوقی خصوصی : شخصیت حقوقی، نزد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأسیس شده و داشتن اساس‌نامه، آگهی ثبت و آخرین تغییرات اعم از آدرس، فعالیت مرتبط، سرمایه، مدیران و صاحبان امضاء در روزنامه رسمی الزامی‌است.
۴ نداشتن ممنوعیت قانونی : نداشتن ممنوعیت موضوع ماده (۳۵) مبنی بر حسن اجرای امور و رعایت مجموعه ضوابط و سایر قوانین و مقررات، عدم تخلفاتی شامل صدور صورت وضعیت برای وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی معتبر یا صدور صورت وضعیت با مشخصات غیرواقعی راننده یا ناوگان حامل مسافر
۵ عدم محکومیت به محرومیت از انجام فعالیت : عدم تطابق جدی در بازرسی های مرکز، عدم لغو یا تعلیق پروانه، عدم منع قانونی از سایر مراجع و …)
۶ قبول تعهدنامه : راهنمای این مجوز را خوانده و اقرار می‌نمایم؛ شرایط و مدارک لازم را دارم و حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از ثبت این درخواست و ارجاع به درگاه تخصصی، همه مدارک لازم را بارگذاری خواهم کرد و در صورت نقص یا عدم بارگذاری آن، صادر کننده مجوز می‌تواند درخواستم را رد نماید.
۷ احراز هویت (داشتن شناسنامه و کارت ملی) اتباع حقیقی ایرانی : از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (My.gov.ir) انجام می شود.
۸ کارت پایان خدمت دوره ضرورت یا معافیت دائم : داشتن کارت هوشمند پایان خدمت یا معافیت دوره ضرورت برای اتباع ذکور ایرانی از ابتدای ۱۹ لغایت اتمام ۵۰ سالگی ضروری است؛ در غیر اینصورت به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه و درخواست دهید.
۹ گواهی صلاحیت بهداشت فردی و محیطی : از طریق سامانه سامح Sameh.behdasht.gov.ir وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (معاونت بهداشت) اقدام نمایید.

مدارک لازم برای تمدید مجوز شرکت مسافربری

ردیف مدارک توضیحات
۱ ارائه گواهی دوره آموزشی
۲ گواهی صلاحیت بهداشت فردی و محیطی : از طریق سامانه سامح Sameh.behdasht.gov.ir وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (معاونت بهداشت) اقدام نمایید.
۳ ارائه گزارش و مستندات عملکردی : در صورت فعالیت شرکت منطبق با ضوابط دریافت مجوز اولیه و مربوطه
۴ تأییدیه الزامات مقررات تخصصی : احراز شرایط بخشنامه ای ابلاغی از سوی سازمان
۵ تأییدیه الزامات مقررات تخصصی : احراز شرایط فعالیت در شبکه سیر برای وسایل نقلیه ملکی شرکت ها

استعلامات بین دستگاهی برای تمدید مجوز شرکت مسافربری

ردیف استعلام مرجع پاسخ درگاه اخد کننده نوع استعلام
۱ تصدیق برخط اصالت گواهی صلاحیت بهداشت فردی و محیطی وزارت بهداشت / معاونت بهداشت درگاه ملی مجوزها برخط
۲ تصدیق برخط اصالت وضعیت نظام وظیفه فراجا / سازمان وظیفه عمومی درگاه ملی مجوزها برخط
۳ استعلام برخط احراز هویت (داشتن شناسنامه و کارت ملی) اشخاص حقیقی ایرانی وزارت کشور / سازمان ثبت احوال پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برخط
۴ استعلام برخط احراز هویت کاربران (شاهکار) وزارت ارتباطات / سازمان تنظیم درگاه ملی مجوزها برخط
۵ استعلام برخط وضعیت محکومیت مالی قوه قضائیه / مرکز فن‌آوری اطلاعات درگاه ملی مجوزها برخط
۶ استعلام برخط احراز هویت (داشتن شناسه ملی) و اساسنامه و اطلاعات عمومی اشخاص حقوقی خصوصی قوه قضائیه / سازمان ثبت اسناد درگاه ملی مجوزها برخط

شرایط لازم برای اصلاح مجوز شرکت مسافربری

ردیف شرایط توضیحات پیوست
۱ احراز نشانی و موقعیت مکانی : در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی
۲ تغییر در مدیران و صاحبان امضای مجاز
۳ تغییر در مفاد اساسنامه
۴ کاهش سرمایه
۵ قبول تعهدنامه : راهنمای این مجوز را خوانده و اقرار می‌نمایم؛ شرایط و مدارک لازم را دارم و حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از ثبت این درخواست و ارجاع به درگاه تخصصی، همه مدارک لازم را بارگذاری خواهم کرد و در صورت نقص یا عدم بارگذاری آن، صادر کننده مجوز می‌تواند درخواستم را رد نماید.
۶ تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی
۷ رعایت الزامات صلاحیت انتظامی و ترافیکی اماکن عمومی : و قبول تعهد نامه، برابر با موارد مندرج در صدور مجوز در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی
۸ تأییدیه پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا : در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی
۹ احراز هویت (داشتن شناسنامه و کارت ملی) اتباع حقیقی ایرانی : از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (My.gov.ir) انجام می شود.
۱۰ احراز هویت کاربران : تطبیق سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی) بین شماره تلفن همراه مالک و شناسه هویتی صاحب تلفن همراه : کد ملی برای اشخاص حقیقی، شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و شماره گذرنامه و یا شماره کارت آمایش برای اتباع خارجی
۱۱ نداشتن سوابق محکومیت های مالی
۱۲ احراز هویت (داشتن شناسه ملی) و استعلام اطلاعات عمومی اشخاص حقوقی خصوصی : شخصیت حقوقی، نزد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأسیس شده و داشتن اساس‌نامه، آگهی ثبت و آخرین تغییرات اعم از آدرس، فعالیت مرتبط، سرمایه، مدیران و صاحبان امضاء در روزنامه رسمی الزامی‌است.
۱۳ تأییدیه آدرس و کد پستی
۱۴ تأییدیه آدرس و کد پستی : در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی
۱۵ کارت پایان خدمت دوره ضرورت یا معافیت دائم : داشتن کارت هوشمند پایان خدمت یا معافیت دوره ضرورت برای اتباع ذکور ایرانی از ابتدای ۱۹ لغایت اتمام ۵۰ سالگی ضروری است؛ در غیر اینصورت به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه و درخواست دهید.
۱۶ گواهی صلاحیت بهداشت فردی و محیطی : در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی از طریق سامانه سامح Sameh.behdasht.gov.ir وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (معاونت بهداشت) اقدام نمایید.
۱۷ رعایت الزامات بهداشتی : رعایت الزامات بهداشتی مندرج در صدور مجوز در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی

مدارک لازم برای اصلاح مجوز شرکت مسافربری

ردیف مدارک توضیحات
۱ تصویر چهره : برای دریافت تصویر چهره نیاز به شماره سریال ۱۰ رقمی پشت کارت ملی (یا شماره قبض دریافتی) می باشد. توجه کنید که رقم دوم شماره سریال، یک حرف انگلیسی بزرگ است.
۲ ارائه سند مالکیت، اجاره نامه رسمی یا اسناد تصرف قانونی : در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی
۳ تأییدیه پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا : در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی
۴ گواهی صلاحیت بهداشت فردی و محیطی : در صورت تغییر و جابجایی نشانی و موقعیت مکانی از طریق سامانه سامح Sameh.behdasht.gov.ir وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (معاونت بهداشت) اقدام نمایید.
۵ ارائه گزارش و مستندات عملکردی : ارائه مدارک منطبق با ضوابط تأسیس ابلاغی

استعلامات بین دستگاهی برای اصلاح مجوز شرکت مسافربری

ردیف استعلام مرجع پاسخ درگاه اخد کننده نوع استعلام
۱ تصدیق برخط اصالت گواهی صلاحیت بهداشت فردی و محیطی وزارت بهداشت / معاونت بهداشت درگاه ملی مجوزها برخط
۲ تصدیق برخط اصالت سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی قوه قضائیه / سازمان ثبت اسناد درگاه ملی مجوزها/درگاه تخصصی برخط
۳ تصدیق برخط اصالت وضعیت نظام وظیفه فراجا / سازمان وظیفه عمومی درگاه ملی مجوزها برخط
۴ تأییدیه صلاحیت انتظامی و ترافیکی فراجا / پلیس اطلاعات درگاه تخصصی غیر برخط و فرآیندی
۵ استعلام برخط احراز هویت (داشتن شناسنامه و کارت ملی) اشخاص حقیقی ایرانی وزارت کشور / سازمان ثبت احوال پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برخط
۶ تأییدیه احراز نشانی و موقعیت مکانی وزارت ارتباطات / شرکت پست درگاه ملی مجوزها غیر برخط و فرآیندی
۷ استعلام برخط نشانی و کد پستی وزارت ارتباطات / شرکت پست درگاه ملی مجوزها برخط
۸ استعلام برخط احراز هویت کاربران (شاهکار) وزارت ارتباطات / سازمان تنظیم درگاه ملی مجوزها برخط
۹ استعلام برخط وضعیت محکومیت مالی قوه قضائیه / مرکز فن‌آوری اطلاعات درگاه ملی مجوزها برخط
۱۰ استعلام برخط احراز هویت (داشتن شناسه ملی) و اساسنامه و اطلاعات عمومی اشخاص حقوقی خصوصی قوه قضائیه / سازمان ثبت اسناد درگاه ملی مجوزها برخط
۱۱ استعلام برخط تصویر چهره وزارت کشور / سازمان ثبت احوال درگاه ملی مجوزها برخط

شرایط لازم برای توسعه مجوز شرکت مسافربری

ردیف شرایط توضیحات پیوست
۱ احراز هویت (داشتن شناسنامه و کارت ملی) اتباع حقیقی ایرانی : از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (My.gov.ir) انجام می شود.
۲ احراز هویت کاربران : تطبیق سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی) بین شماره تلفن همراه مالک و شناسه هویتی صاحب تلفن همراه : کد ملی برای اشخاص حقیقی، شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و شماره گذرنامه و یا شماره کارت آمایش برای اتباع خارجی
۳ نداشتن سوابق محکومیت های مالی
۴ افزایش سرمایه
۵ افزایش شعب تابعه یا عاملیت : تاسیس شعبه در شهرهای با درجه بالاتر (از لحاظ کیفی) مستلزم انطباق مرکزیت شرکت با ضوابط تاسیس و همچنین ارایه ۷۵ درصد ناوگان ملکی مورد نیاز برای تاسیس شرکت در شهری است که شعبه در آن تاسیس خواهد شد.
۶ افزایش شعب تابعه یا عاملیت : تاسیس شعبه در شهرهای با درجه پایین تر (از لحاظ کیفی) مستلزم ارایه ۲۵ درصد ناوگان ملکی مورد نیاز برای تاسیس شرکت در شهری است که شعبه در آن تاسیس خواهد شد.
۷ افزایش شعب تابعه یا عاملیت : تاسیس شعبه در شهرهای درجه ۴ مستلزم ارایه ۱۲ متر مربع دفتر کار و معرفی مدیر مسئول از طرف شرکت می باشد و نیازمند ارایه وسایل نقلیه ملکی یا تحت پوشش نمی باشد.در اینگونه شهرها دومین واحد مسافربری و سایر متقاضیان پس از آن می باید با ضوابط شهرهای درجه ۳ تاسیس
۸ افزایش شعب تابعه یا عاملیت : تاسیس شعبه در شهرهای هم درجه مستلزم ارایه ۵۰ درصد ناوگان ملکی مورد نیاز برای تاسیس شرکت در شهری است که شعبه در آن تاسیس خواهد شد.
۹ افزایش شعب تابعه یا عاملیت : تاسیس شعبه نیازمند به ثبت در حوزه تاسیس شعبه نیست و خلاصه شرکت نامه و منضمات آن می باید قبلاً در روزنامه رسمی و یکی از جراید کثیر الانتشار محل وقوع شعبه منتشر شده باشد.
۱۰ افزایش شعب تابعه یا عاملیت : مجاز نبودن موسسات مسافربری برای تاسیس شعبه
۱۱ قبول تعهدنامه : راهنمای این مجوز را خوانده و اقرار می‌نمایم؛ شرایط و مدارک لازم را دارم و حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از ثبت این درخواست و ارجاع به درگاه تخصصی، همه مدارک لازم را بارگذاری خواهم کرد و در صورت نقص یا عدم بارگذاری آن، صادر کننده مجوز می‌تواند درخواستم را رد نماید.
۱۲ رعایت الزامات تخصصی : احراز ضوابط زمان تاسیس مؤسسه در تبدیل وضعیت مؤسسات مسافربری فعال به شرکت های حمل و نقل و تمدید پروانه فعالیت شرکت مذکور
۱۳ رعایت الزامات تخصصی : رعایت ضوابط مربوطه
۱۴ احراز هویت (داشتن شناسه ملی) و استعلام اطلاعات عمومی اشخاص حقوقی خصوصی : شخصیت حقوقی، نزد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأسیس شده و داشتن اساس‌نامه، آگهی ثبت و آخرین تغییرات اعم از آدرس، فعالیت مرتبط، سرمایه، مدیران و صاحبان امضاء در روزنامه رسمی الزامی‌است.
۱۵ کارت پایان خدمت دوره ضرورت یا معافیت دائم : داشتن کارت هوشمند پایان خدمت یا معافیت دوره ضرورت برای اتباع ذکور ایرانی از ابتدای ۱۹ لغایت اتمام ۵۰ سالگی ضروری است؛ در غیر اینصورت به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه و درخواست دهید.
۱۶ گواهی صلاحیت بهداشت فردی و محیطی : از طریق سامانه سامح Sameh.behdasht.gov.ir وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (معاونت بهداشت) اقدام نمایید.

مدارک لازم برای توسعه مجوز شرکت مسافربری

ردیف مدارک توضیحات
۱ تصویر چهره : برای دریافت تصویر چهره نیاز به شماره سریال ۱۰ رقمی پشت کارت ملی (یا شماره قبض دریافتی) می باشد. توجه کنید که رقم دوم شماره سریال، یک حرف انگلیسی بزرگ است.
۲ گواهی صلاحیت بهداشت فردی و محیطی : از طریق سامانه سامح Sameh.behdasht.gov.ir وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (معاونت بهداشت) اقدام نمایید.
۳ ارائه گزارش و مستندات عملکردی : ارائه مدارک منطبق با ضوابط تأسیس ابلاغی

استعلامات بین دستگاهی برای توسعه مجوز شرکت مسافربری

ردیف استعلام مرجع پاسخ درگاه اخد کننده نوع استعلام
۱ تصدیق برخط اصالت گواهی صلاحیت بهداشت فردی و محیطی وزارت بهداشت / معاونت بهداشت درگاه ملی مجوزها برخط
۲ تصدیق برخط اصالت وضعیت نظام وظیفه فراجا / سازمان وظیفه عمومی درگاه ملی مجوزها برخط
۳ استعلام برخط احراز هویت (داشتن شناسنامه و کارت ملی) اشخاص حقیقی ایرانی وزارت کشور / سازمان ثبت احوال پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برخط
۴ استعلام برخط احراز هویت کاربران (شاهکار) وزارت ارتباطات / سازمان تنظیم درگاه ملی مجوزها برخط
۵ استعلام برخط وضعیت محکومیت مالی قوه قضائیه / مرکز فن‌آوری اطلاعات درگاه ملی مجوزها برخط
۶ استعلام برخط احراز هویت (داشتن شناسه ملی) و اساسنامه و اطلاعات عمومی اشخاص حقوقی خصوصی قوه قضائیه / سازمان ثبت اسناد درگاه ملی مجوزها برخط
۷ استعلام برخط تصویر چهره وزارت کشور / سازمان ثبت احوال درگاه ملی مجوزها برخط

شرایط لازم برای تعلیق مجوز شرکت مسافربری

ردیف شرایط توضیحات پیوست
۱ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : ارتکاب به تخلفات حمل و نقلی و صدور رای از سوی کمیسیون ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی تبصره ۱ ماده ۳۱ و ماده ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
۲ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : به محض فقدان شرایط مذکور پروانه از درجه اعتبار ساقط و شرکت موظف است برای شروع به فعالیت مجدد طبق آخرین ضوابط جاری درخواست صدور پروانه فعالیت جدید نماید (در صورت عدم اطلاع به اداره کل)
۳ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : چنانچه شرکت شرایط را از دست بدهد، مشروط بر اینکه در مدت کمتر از ۱۰ روز مراتب را به اداره کل استان اطلاع دهد، اداره کل استان میتواند مهلت (حداکثر ۳ماه) را جهت رفع نقص به شرکت بدهد و در طول مدت پیش بینی شده شرکت می تواند به فعالیت خود ادامه دهد
۴ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : عدول از یکی شرایط مصرح در کاربرگ به تشخیص دستگاه نظارت پسینی تا زمان رفع ایراد
۵ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : مصوبه موردی مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا یا هیات دولت
۶ ارتکاب جرم : حکم قطعی مراجع قضایی و انتظامی

شرایط لازم برای ابطال مجوز شرکت مسافربری

ردیف شرایط توضیحات پیوست
۱ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : ارتکاب به تخلفات حمل و نقلی و صدور رای از سوی کمیسیون ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی تبصره ۱ ماده ۳۱ و ماده ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
۲ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : اظهار نادرست درباره داشتن شروط مجوز
۳ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : توقف فعالیت کلی یا یکی از انواع فعالیت شرکت/شعبه/مؤسسه/نمایندگی به هردلیل(به جز موارد غیرارادری) به مدت بیش از یک سال
۴ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : عدول از یکی شرایط مصرح در کاربرگ به تشخیص دستگاه نظارت پسینی تا زمان رفع ایراد
۵ تخلفات و اقدامات مغایر ضوابط : مصوبه موردی مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا یا هیات دولت
۶ ارتکاب جرم : حکم قطعی مراجع قضایی و انتظامی
۷ از دست دادن هریک از شرایط لازم برای صدور مجوز شرکت مسافربری

انتظار می رود که با خواندن این مقاله با مجوز شرکت مسافربری قوانین آن، آشنا شده باشید.  اگر در بخشی از متن به ابهام برخوردید یا نتوانستید مراحل مجوز خود را انجام دهید کافیست گوشی خود را برداشته و با گرفتن شماره های تماس ۴۵۵۱۸-۰۲۱ و ۰۹۱۲۰۲۱۳۳۹۳ با مشاوران ما تماس بگیرید. کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی بازرگان با روی باز پذیرای سوالات شما هستند.