تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهاد مالی


در این مقاله قصد داریم تا درباره نحوه دریافت تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهاد مالی جامع و کاملی را به شما عزیزان ارائه دهیم. اطلاعاتی مانند قوانین و مدارک لازم برای دریافت مجوز از نمونه موضوعاتی است که در این مطلب گنجانده شده است.

به همین منظور دستورالعمل صدور تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهاد مالی را که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه شده را دراین مطلب قرار داده ایم.

در اجرای بند “ث” مادۀ ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ مجلس شورای اسلامی و ماده ۲۹ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴، این دستورالعمل به منظور تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهادهای مالی ، تنظیم و به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسیده است.


تعاریف و اصطلاحات در دستورالعمل تتایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهاد مالی:


پیش از اینکه به بیان دستورالعمل تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهاد مالی بپردازیم لازم است تا به تعاریف و اصطلاحات موجود در این دستورالعمل بپردازیم.

اصطلاحات و واژه‌های تعریف شده در ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴، به همان معانی در این دستورالعمل به کار می‌روند. واژه‌های دیگری نیز به شرح زیر تعریف می‌شوند:

قانون بازار اوراق بهادار: منظور قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴مجلس شورای اسلامی است.

قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید: منظور قانون توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌وچهارم قانون اساسی‌است که در آذرماه ۱۳۸۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده‌است.

آیین‌نامه ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید: منظور آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب هیأت وزیران به شماره تصویب نامه ۳۱۶۱۷/ت۴۷۴۵۶هـ مورخ ۱۳۹۱/۰۲/۲۰ می‌باشد.

سازمان: منظور سازمان بورس و اوراق بهادار، موضوع ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار می‌باشد.

مقررات: کلیه آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، بخش‌نامه‌ها و مصوباتی است که توسط ارکان ذی‌صلاح بازار اوراق بهادار یا تشکل‌های خودانتظام در چارچوب صلاحیت آنها، به تصویب رسیده و جهت اجرا ابلاغ شده است.

کمیته: منظور کمیته تأئید صلاحیت‌ها است که مطابق ماده ۲ تشکیل می‌شود.

داوطلب: شخصی حقیقی است که جهت عضویت در هیأت مدیره یا قبول سمت مدیریت عاملی یک نهاد مالی اعلام آمادگی نموده است و توسط متقاضی برای انتصاب به این سمت‌ها به سازمان معرفی شده است.


مشخصات متقاضیان تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهاد مالی :


متقاضی: شخصی است که تقاضای تأئید صلاحیت عضو پیشنهادی هیأت مدیره یا مدیرعامل پیشنهادی یک نهاد مالی را از سازمان می‌نماید و حسب مورد می‌تواند یکی از اشخاص زیر باشد:

الف) مؤسسین نهادهای مالی در مورد نهادهای مالی در حال تأسیس؛
ب) شخص حقوقی عضو هیأت مدیره نهاد مالی در مورد نماینده حقیقی خود؛
ج) هیات مدیره نهاد مالی در خصوص مدیرعامل منتخب خود؛
د) شخص حقیقی درصورتی‌که خود، داوطلب عضویت در هیأت مدیره نهاد مالی باشد.


مشخصات کمیته تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهاد مالی :


به منظور بررسی مدارک و اطلاعات مربوط به داوطلب و تأئید یا عدم تأیید صلاحیت‌ حرفه‌ای داوطلب در چارچوب این دستورالعمل، کمیته‌ای به نام کمیته تأئید صلاحیت‌ها متشکل از سه یا پنج عضو به انتخاب هیأت مدیره سازمان تشکیل می‌گردد.

کمیته دارای یک رئیس از بین اعضای کمیته است و به تناسب گروه‌های مختلف از نهادهای مالی می‌تواند چند دبیر داشته باشد. رئیس و دبیر یا دبیران کمیته توسط کمیته تعیین می‌شوند.

جلسات کمیته با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می‌یابد و اداره جلسه به عهده رئیس کمیته است. تصمیمات کمیته با نظر اکثریت اعضاء معتبر خواهد بود.

صورتجلسات کمیته شامل تاریخ تشکیل، موضوعات و تصمیمات، توسط دبیر جلسه تنظیم شده و به امضای اعضای کمیته می‌رسد و یک نسخه از آن به همراه سایر مدارک مربوط به همان جلسه، نزد دبیر مربوطه بایگانی می‌شود.

تقاضای بررسی صلاحیت حرفه‌ای داوطلب باید به‌همراه مدارک و اطلاعات لازم، برای دبیر کمیته ارسال شود. اطلاعات و مدارک لازم و فرم مربوطه و نحوۀ تأیید اطلاعات، مدارک و فرم مذکور توسط سازمان تعیین می‌شود.

دبیر کمیته موظف است در صورت ناقص بودن فرم‌ها، مدارک یا اطلاعات، موضوع را حداکثر ظرف یک هفته به متقاضی اطلاع دهد و پس از تکمیل مدارک، جلسه کمیته را با دعوت از اعضاء، ظرف ۱۰ روز تشکیل دهد.


شرایط تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهاد مالی :


صلاحیت حرفه‌ای هر یک از اشخاص حقیقی داوطلب باید قبل از انتصاب و قبولی سمت‌های عضویت در هیأت مدیره یا مدیرعاملی در هر یک از نهادهای مالی، مطابق این دستورالعمل به تأئید برسد. تأیید صلاحیت داوطلب منوط به احراز شرایط زیر است:

  • داوطلب باید حداقل امتیاز لازم در زمینه‌های سوابق تجربی، سوابق تحصیلی و صلاحیت علمی را مطابق پیوست شماره (۱) این دستورالعمل کسب نماید. امتیازات سوابق تجربی و تحصیلی داوطلب براساس پیوست‌های شماره (۲) و (۳) این دستورالعمل محاسبه می‌شوند.

دانلود پیوست شماره ۱      دانلود پیوست شماره ۲‌   دانلود پیوست شماره ۳

  • داوطلب باید فاقد محکومیت قطعی کیفری مؤثر در محاکم ایران و محاکم رسمی سایر کشورها در زمینۀ موضوعات تعیین شده توسط سازمان بوده و همچنین فاقد محکومیت انضباطی قطعی در زمینه‌های تعیین شده توسط سازمان در مراجع رسیدگی انضباطی باشد.
  • در مورد سمت‌هایی که جزو مشاغل حساس طبقه‌بندی می‌شوند، باید نظر مراجع ذیصلاح راجع به تصدی سمت توسط داوطلب نامساعد نباشد.

تبصره یک :

در شرایطی که نظر مراجع ذیصلاح در مورد تصدی داوطلب به سمتی که جزو مشاغل حساس طبقه‌بندی شده‌است مساعد نباشد، لکن به تشخیص رئیس سازمان، تصدی آن سمت توسط داوطلب ضرورت داشته یا به مصلحت باشد، کمیته می‌تواند صلاحیت داوطلب را برای تصدی سمت مورد نظر تأیید کند.

تبصره دو:

صلاحیت علمی داوطلب، از طریق مصاحبه با داوطلب ارزیابی می‌شود. حوزه‌های مورد ارزیابی در مصاحبه، مطابق پیوست شماره(۴) است.

دانلود پیوست شماره ۴

درصورتی‌که داوطلب گواهی‌نامۀ حرفه‌ای مورد نظر کمیته را اخذ نماید، کمیته باید صلاحیت علمی وی را بدون انجام مصاحبه تأیید کند. فهرست گواهی‌نامه‌های مورد نظر باید به تصویب کمیته رسیده و پس از تأیید هیأت مدیره سازمان، از طریق سایت رسمی سازمان به اطلاع عموم برسد.

درصورتی‌که طبق این دستورالعمل برای تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهاد مالی ، انجام مصاحبه با داوطلب ضروری باشد، دبیر کمیته حداقل یک هفته قبل از انجام مصاحبه، تاریخ، ساعت و محل انجام مصاحبه را از طریق ارسال دعوتنامه مصاحبه به نهاد مالی مربوط، متقاضی یا داوطلب اعلام می‌نماید.

درصورتی‌که به تشخیص کمیته، داوطلب بدون عذرموجه، دوبار از حضور در جلسه مصاحبه امتناع کند، تقاضای تأئید صلاحیت وی رد خواهد شد.


نحوه تایید صلاحیت متقاضیان :


کمیته تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهاد مالی می‌تواند تایید صلاحیت داوطلب را مشروط به احراز شرایط موضوع این دستورالعمل نماید. یا ضمن تأئید موقت صلاحیت داوطلب، فرصتی را برای احراز شرایط در نظر بگیرد.

همچنین در صورتی‌که داوطلب براساس این دستورالعمل شرایط لازم را برای تصدی سمت پیشنهادی نداشته باشد. کمیته می‌تواند به منظور جلوگیری از توقف تأسیس یا ادامه فعالیت نهاد مالی، تصدی سمت مورد درخواست توسط داوطلب را به طور موقت بلامانع اعلام کند. و مهلتی را برای متقاضی جهت معرفی فرد جایگزین در نظر بگیرد.

در صورتی‌که صلاحیت حرفه‌ای داوطلب توسط کمیته تأیید نشود. یا به موجب تبصرۀ ۳ مادۀ ۶ تقاضای تأیید صلاحیت وی رد شود، بررسی مجدد صلاحیت حرفه‌ای داوطلب مذکور منوط به گذشت حداقل شش ماه خواهد بود. مگر اینکه هیات مدیره بررسی مجدد صلاحیت را قبل از گذشت مهلت مذکور، بپذیرد.

مدیر نهاد مالی موظف است حسب مورد در دوره‌های آموزشی، سمینارها، همایش‌ها و سایر موارد مشابه که توسط سازمان اعلام می‌شود، شرکت نموده و موفق به دریافت امتیاز مربوطه شود.

کمیته می‌تواند در تمدید صلاحیت حرفه ای مدیران نهادهای مالی امتیازات کسب شده طبق این ماده را لحاظ نماید. دوره‌ها، سمینارها، همایش‌ها، و سایر موارد مشابه و مهلت هر گروه از مدیران نهادهای مالی برای شرکت در آن‌ها، توسط هیأت مدیرۀ سازمان تعیین می‌شوند.


رد صلاحیت مدیران نهادهای مالی :


درصورتی‌که مدیر نهاد مالی بنا به گزارش‌های دریافتی از مراجع ذیصلاح و بررسی کمیته، هریک از صلاحیت‌های مندرج در بندهای (ب) و (ج) مادۀ ۶ را از دست بدهد، کمیته تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهادهای مالی می‌تواند صلاحیت وی را برای تصدی سمت مربوطه سلب نموده و مهلتی را برای معرفی شخص جایگزین تعیین نماید.

در صورتی‌که صلاحیت حرفه‌ای اکثریت اعضای هیأت مدیره یا مدیرعامل نهاد مالی ثبت شده نزد سازمان، توسط کمیته رد شده باشد. یا به دلیل عدم درخواست متقاضی، بررسی نشده باشد، متقاضی باید ظرف حداکثر یک ماه اشخاص مورد نظر خود را برای ترمیم مدیران معرفی نماید.

کلیه نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان موظفند حداکثر ظرف یک ماه پس از تعیین و نصب هر یک از اعضای حقیقی هیأت مدیره، نمایندگان اعضای حقوقی هیأت مدیره، یا مدیرعامل خود، موضوع را به سازمان اطلاع دهند.


لغو صلاحیت مدیران نهادهای مالی :


در صورت عدم رعایت مواد فوق الذکر ، موضوع از طرف دبیر کمیته تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهادهای مالی جهت رسیدگی به مراجع مربوطه ارجاع می‌شود. مرجع رسیدگی کننده در صورت احراز تخلف، می‌تواند نهاد مالی را به یکی از موارد زیر محکوم نماید:

۱-اخطار کتبی بدون درج در پرونده؛

۲-اخطار کتبی با درج در پرونده؛

۳-تعلیق فعالیت نهاد مالی به مدت محدود حسب مورد؛

۴-جریمه نقدی موضوع مادۀ ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید.

درصورتی‌که مرجع رسیدگی‌کننده، نهاد مالی متخلف را مستحق تعلیق مجوز تأسیس یا جریمه نقدی تشخیص دهد، باید موضوع را به همراه نظر خود، جهت تصمیم‌گیری به هیأت مدیره سازمان گزارش نماید.


تخلف مدیران نهادهای مالی :


در صورتی‌که هر شخص حقیقی قبل از تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهادهای مالی مطابق این دستورالعمل، سمت عضو هیأت مدیره یا مدیر عاملی را در یک نهاد مالی ثبت شده نزد سازمان بپذیرد.

و در مرجع ثبت شرکت ها ثبت کند، یا درصورتی‌که نقض ماده ۱۱ به دلیل عدم انجام وظیفه توسط هیأت مدیره صورت پذیرد، دبیر کمیته تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهادهای مالی باید موضوع را جهت رسیدگی به مرجع مربوطه ارجاع دهد.

مرجع رسیدگی کننده در صورت احراز تخلف، می‌تواند شخص یا اشخاص متخلف را به یکی از موارد زیر محکوم نماید:

۱-اخطار کتبی بدون درج در پرونده؛

۲-اخطار کتبی با درج در پرونده؛

۳-سلب صلاحیت حرفه‌ای متخلف پس از تصویب کمیته؛

۴-ممنوعیت از انتصاب شخص متخلف به سمت‌های عضو هیأت مدیره یا مدیرعامل نهادهای مالی برای مدت معین.

۵-جریمه نقدی موضوع مادۀ ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید.

درصورتی‌که مرجع رسیدگی‌کننده، شخص متخلف را مستحق مجازات بندهای ۴ و ۵ این ماده تشخیص دهد، باید موضوع را به همراه نظر خود، جهت تصمیم‌گیری به هیات مدیره سازمان گزارش نماید.