محاسبه مالیات کارتخوان ۱۴۰۱


با توجه به درخواست بسیاری از شما عزیزان تصمیم گرفتیم تا نحوه محاسبه مالیات کارتخوان را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. پس چنانچه شما نیز از دستگاه کارتخوان استفاده میکنید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

در حالی که همواره در سال‌های اخیر کارشناسان بر نبود عدالت مالیاتی در کشور تأکید داشتند، دولت سیزدهم سعی کرده است با تغییر رویکرد در این بخش، مالیات گریزان را شناسایی و مالیات حقه دولت را از آنها دریافت کند تا همانند گذشته به بخش اقتصاد رسمی کشور فشار وارد نشود.

در پنج سال اخیر یک میلیون شرکت فعال در اقتصاد شناسایی شده اند که از این شرکت‌ها فقط ۳۳۰ هزار شرکت اظهارنامه داده‌اند.

سیاست مالیاتی دولت سیزدهم برخلاف دولت‌های گذشته، کاهش فشار مالیاتی از بخش رسمی اقتصاد کشور و انتقال آن به بخش‌های غیررسمی، نامنظم و مالیات گریز است که اغلب پنهان هستند.

در این راستا سال گذشته گام اول و مهم اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، در جهت ساماندهی ابزارهای پرداخت برداشته شد و با اجرای ماده (۱۱) این قانون، حدود ۱۸ میلیون و هشتصد هزار دستگاه کارتخوان ساماندهی شد.

در مقطع کنونی تعداد دستگاه‌های کارتخوان فعال متصل به پرونده‌های مالیاتی حدود ۸ میلیون و سیصد هزار دستگاه است که سایر دستگاه‌های متصل به پرونده‌ها توسط مؤدیان آن‌ها غیر فعال شده است

و حساب‌های متصل به این دستگاه‌های کارتخوان، به عنوان حساب تجاری محسوب شده و وجوه واریزی به این حساب‌ها به عنوان وجوه درآمدی کسب و کار مؤدی محسوب می‌شود.

در گام دوم اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی شامل افرادی می‌شود که تاکنون با ترفندهای گوناگون از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی می‌کردند

و علی رغم برخی جوسازی‌ها مصوبه جدید هیچ آسیبی به بخش رسمی اقتصاد کشور که تاکنون به صورت رسمی در حال فعالیت و پرداخت مالیات قانونی خود بودند نخواهد رساند،

اما بخش‌های غیررسمی اقتصاد که تاکنون مالیاتی پرداخت نمی‌کردند باید نگران باشند و عملا هیچ فشار مالیاتی جدیدی به مؤدیان رسمی کشور وارد نمی‌شود.

حتی در این مصوبه جای اعتراض برای افراد نیز قرار داده شده و اگر کسی مدعی است که حساب وی شخصی است می‌تواند آن را با سند اثبات کند تا رسیدگی شود.

این در حالی است که در پنج سال اخیر یک میلیون شرکت فعال در اقتصاد شناسایی شده اند که از این شرکت‌ها فقط ۳۳۰ هزار شرکت اظهارنامه داده‌اند.

علاوه بر این پیش بینی مشوق‌ها نیز در این زمینه شده است از جمله مزایایی همچون سقف جابه جایی پول تا سقف یک میلیارد تومان بدون ارائه مستندات در حالی که این سقف برای حساب‌های غیرتجاری حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان است،

ضمن اینکه نقل و انتقالات صاحبان حساب‌های تجاری در مقایسه با وضع موجود چند برابر خواهد شد، صاحبان حساب‌های تجاری در زمینه هزینه خدمات بانکی مشمول تخفیف می‌شوند

و امتیازاتی در زمینه افزایش سقف‌های ماهانه و روزانه غیرحضوری، لغو محدودیت امکان تعداد گشایش حساب و مشوق‌های دیگری در نظر گرفته شده است.

در ادامه اقدامات انجام شده برای شفافیت اقتصادی در کشور، تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی یک حرکت رو به جلو برای شفافیت نظام مالیاتی و در جهت ایجاد عدالت مالیاتی در کشور و جلوگیری از تضییع حقوق مؤدیان است.


کد مالیاتی کارتخوان چیست؟


پیش از اینکه با نحوه محاسبه مالیات کارتخوان آشنا شوید، بهتر است بدانید کد مالیاتی کارتخوان چیست؟

هر فردی که مغازه یا فروشگاهی دارد و یا به هر دلیلی صاحب یک دستگاه کارتخوان یا پوز است باید در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کند و تشکیل پرونده مالیاتی دهد.

پس از تشکیل پرونده مالیاتی یک کد به نام “کد مالیاتی” دریافت می‌کنید. شما تنها در صورتی مجاز به استفاده از دستگاه کارتخوان و ارائه درگاه پرداخت الکترونیکی در سایت فروشگاه خودتان هستید که کد مالیاتی دریافت کرده باشید.

سازمان امور مالیاتی برای ساماندهی به دستگاه‌های پوز و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، دریافت کد مالیاتی را برای همه فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین اجباری کرده است.


فرمول نحوه محاسبه مالیات کارتخوان ۱۴۰۱؛ مالیات کارتخوان چند درصد است؟


برای محاسبه مالیات کارتخوان از فرمول جدیدی استفاده نمی‌شود، بلکه همان فرمولی که برای محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل به کار می‌رفت در اینجا هم قابل استفاده است.

بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، همه تراکنش‌هایی که به وسیله دستگاه پوز انجام می‌شوند فعالیت شغلی به حساب می‌آیند و به آنها مالیات تعلق می‌گیرد.

بر این اساس نرخ مالیات دستگاه کارتخوان به صورت زیر است:

۱۵ درصد: به ازای مازاد سودی که نسبت به رقم ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کسب می‌کنید تا مقدار ۵۰ میلیون تومان
۲۰ درصد: به ازای مازاد سود نسبت به رقم ۵۰ میلیون تومان تا مقدار ۱۰۰ میلیون تومان
۲۵ درصد: به ازای مازاد مبلغی که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان سود کسب کرده‌اید.


پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان


تمام دستگاه‌های کارتخوان باید به پرونده مالیاتی افرادی که از آن دستگاه‌ها استفاده می‌کنند وصل باشند.

شما با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir و پس از واردکردن نام کاربری و رمز عبور می‌توانید تمامی دستگاه‌های پوز که به نام شما هستند را ببینید و در صورتی که مورد تأیید شما بودند، آنها را به پرونده مالیاتی خودتان وصل کنید.

به این صورت تمام تراکنش‌هایی که از طریق دستگاه‌های کارتخوان متصل شده به پرونده مالیاتی خودتان انجام می‌دهید، برای محاسبه مالیات مشاغل استفاده خواهند شد.


برای استعلام مالیات کارتخوان چه باید کرد؟


برای اینکه بتوانید تمامی دستگاه‌های کارت‌خوانی که به اسم شما در سامانه الکترونیک خدمات قضایی ثبت شده است را ببینید باید در سامانه my.tax.gov.ir ثبت نام کنید.

در این سامانه شما می‌توانید علاوه بر دستگاه‌های کارت‌خوانی که به اسم شما ثبت شده است، همه درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نام شما ثبت شده است را هم ببینید.

اما در صورتی که در درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام نکرده‌اید ابتدا باید در این سامانه عملیات ثبت نام را انجام دهید.

محاسبه مالیات کارتخوان


ثبت نام مالیات کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟


پس از ثبت نام در سامانه my.tax.gov.ir و ورود به این سامانه در قسمت راست صفحه بر روی گزینه “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” کلیک کنید.

در صفحه جدیدی که باز می‌شود امکان “الصاق به پرونده” یا “درخواست غیرفعال‌سازی” برای دستگاه‌های پوز و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی وجود دارد.

در قسمت دستگاه‌های کارت‌خوان الصاق نشده می‌توانید بر روی الصاق به پرونده کلیک کنید تا دستگاه پوز شما به پرونده مالیاتی مغازه شما وصل شود.

محاسبه مالیات کارتخوان

 


سایت مالیات کارتخوان چیست؟


وارد درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir شوید و با توجه به اینکه شخص حقیقی یا حقوقی هستید در این سامانه ثبت نام کنید.

به صورت پیش فرض وقتی وارد این سایت می‌شوید به عنوان شخص حقیقی می‌توانید ثبت نام کنید ولی اگر شخص حقوقی هستید می‌توانید در قسمت پایین این صفحه بر روی دکمه “ثبت نام اشخاص حقوقی” کلیک کنید.

محاسبه مالیات کارتخوان

 


لغو مالیات کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟


با ورود به قسمت “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” تمام دستگاه‌های کارت‌خوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نام شما ثبت شده است را می‌توانید مشاهده کنید.

علاوه بر این دستگاه‌های کارت‌خوانی که به نام شما ثبت شده است به تفکیک بر اساس دستگاه‌های کارت‌خوان الصاق شده به پرونده مالیاتی و دستگاه‌های کارت‌خوان الصاق نشده به پرونده مالیاتی قابل مشاهده است.

در قسمت پایین این صفحه دستگاه‌های کارت‌خوانی که به بانک مرکزی برای غیرفعال سازی معرفی خواهند شد را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

در این صفحه امکان  “درخواست غیرفعال‌سازی”  برای دستگاه‌های پوز و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی فراهم شده است تا شما به هر دلیلی نیاز به غیرفعال سازی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیک خودتان داشتید بتوانید این کار را به سادگی انجام دهید.

محاسبه مالیات کارتخوان

 


محاسبه مالیات کارتخوان سوپرمارکت ها


بعضی از سوپرمارکت‌ها هستند که هنوز پرونده مالیاتی خودشان را در اداره امور مالیاتی تشکیل نداده‌اند و تعداد زیادی از سوپرمارکت دارها هم اطلاعات درستی درباره نحوه محاسبه مالیات خودشان ندارند.

نداشتن اطلاعات دقیق درباره قوانین مالیاتی می‌تواند هزینه‌ها و جرائم سنگینی را به بار آورد. قدم اول برای پرداخت مالیات توسط صاحب سوپرمارکت این است که اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی کند. برای تشکیل پرونده مالیاتی ابتدا باید به اداره امور مالیاتی منطقه خودتان رجوع کنید.

مالیات کارتخوان سوپرمارکت بر اساس نرخ‌هایی که در قسمت “محاسبه مالیات کارتخوان” گفتیم محاسبه می‌شود. در اینجا برای اینکه نحوه محاسبه مالیات کارتخوان را بهتر متوجه شوید یک مثال برای شما می‌زنیم.

اگر شما سالانه ۵۰۰ میلیون تومان درآمد از مغازه خودتان کسب می‌کنید و هزینه‌های شما ۳۲۰ میلیون تومان است، آنگاه سود شما ۱۸۰ میلیون تومان می‌شود. ۳۶ میلیون تومان از این سود معاف از مالیات است.

۱۴۴ میلیون تومان برای محاسبه مالیات باقی می‌ماند. نرخ مالیات ۵۰ میلیون اول برابر با ۱۵ درصد است، نرخ مالیات ۵۰ میلیون دوم برابر با ۲۰ درصد است و مالیات ۴۴ میلیون تومان باقی‌مانده با نرخ ۲۵ درصد محاسبه می‌شود.

محاسبه مالیات مثال بالا به صورت زیر انجام می‌شود:

(۵۰,۰۰۰,۰۰۰ * %۱۵) + (۵۰,۰۰۰,۰۰۰ * %۲۰) + (۴۴,۰۰۰,۰۰۰ * %۲۵) =۷,۵۰۰,۰۰۰ + ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ + ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ = ۲۸,۵۰۰,۰۰۰

در این مقاله سعی نمودیم تا نحوه محاسبه مالیات کارتخوان اشخاص حقیقی را با ذکر مثال و با جزییات خدمت شما عزیزان تشریح نماییم. در مقاله بعدی به نحوه محاسبه مالیات کارتخوان اشخاص حقوقی خواهیم پرداخت.