نحوه خرید خودرو در بورس کالا


آنچه در این مقاله پیش روی شماست، نحوه خرید خودرو در بورس کالا با جزییات دقیق می باشد. چنانچه قصد خرید خودرو دارید و با بورس کالا آشنایی کافی ندارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پس از فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز، خرید خودرو از بورس کالا در مرداد ماه ۱۴۰۱ امکان‌پذیر شده است. این کار با هدف تشکیل بازاری شفاف و رقابتی برای فروش خودرو به قیمت منصفانه انجام شده است.

ثبت سفارش برای خودروها در بورس کالا به‌صورت رقابتی بوده و مشتریان با در نظر گرفتن قیمت پایه اعلام شده هر خودرو، باید یک روز قبل از عرضه، مبلغ مورد نظر خود را جهت شرکت در رقابت خرید، از طریق سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری مورد نظر خود به بورس کالا ارسال کنند.

لازم به ذکر است که برای خرید خودرو از بورس کالا، داشتن کد بورسی کافی نیست و باید کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا دریافت کنید.


چه خودروهایی در بورس کالا عرضه خواهند شد؟


پیش از اینکه به نحوه خرید خودرو در بورس کالا بپردازیم، بد نیست تا لیست خودروهایی که به زودی در بورس کالا عرضه خواهند شد را ارائه دهیم.

  • دیگنیتی
  • فیدلیتی
  • ۲۰۷ اتوماتیک
  • ۲۰۷ دستی (دنده ای)
  • تارا اتوماتیک
  • تارا دستی(دنده ای)

خودروهایی که در بورس کالا عرضه شده‌اند:

  • هایما s5
  • هایما s7
  • لاماری ایما
  • تارا دنده ای

دو خودرو «پژو ۲۰۷» و «تارا» در روز شنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۱ در بورس کالا عرضه خواهد شد که اطلاعات این عرضه به شرح زیر است:

نحوه خرید خودرو در بورس کالا

نحوه خرید خودرو در بورس کالانحوه خرید خودرو در بورس کالا

 


شرایط عمومی عرضه خودروها در بورس کالا


پیش از اینکه به نحوه خرید خودرو در بورس کالا بپردازیم، شرایط عرضه خودرو در بورس کالا را با یکدیگر مورد بررسی قرار می دهیم.

تاکنون خودروهای مختلفی و با شرایط متفاوتی در بورس کالا عرضه شده‌اند، به همین خاطر شرایط کلی عرضه خودروها در بورس کالا به شرح زیر است که رعایت آن‌ها ضروری است:

  • متقاضیان ملزم به واریز میزان مبلغ پایه و درصد وجه قیمت پایه اعلام شده برای هر خودرو در حساب وکالتی نزد بورس هستند، که از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج این مبلغ در حساب مذکور مسدود خواهد شد.

 

  • ثبت و ارسال سفارش از سوی متقاضی به منزله برنده شدن در رقابت نیست و متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانند.

 

  • متقاضیان خرید خودرو باید با توجه به قیمت پایه اعلام شده از سوی شرکت خودروسازی و هزینه‌های جانبی هر خودرو (مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات حمل و نقل پستی، تولید پلاک، شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث) قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند.

 

  • افراد منتخب در رقابت خرید خودرو، در صورتی که بنا به هر دلیلی قصد انصراف از خرید و تکمیل وجه داشته باشند، موظفند میزان «۵ درصد» ارزش کل معامله را به عنوان هزینه انفساخ به علاوه «۰.۵ درصد» هزینه کارمزد دو سر معامله (در مجموع پنج و نیم درصد ارزش کل معامله) را پرداخت نمایند.
  • منتخبان در رقابت ۳ روز کاری مهلت دارند تا مابقی مبلغ (باقی مانده) را به حساب وکالتی خود واریز کنند. در صورت عدم تکمیل وجه بعد از روز سوم، به ازای هر روز تاخیر (از روز چهارم) به میزان «۰.۲۵» درصد ارزش کل معامله برای آن‌ها به عنوان جریمه محاسبه می‌شود.
  • چنانچه منتخبین رقابت پس از پایان روز ششم برای تکمیل وجه تاخیر داشته باشند، معامله آن‌ها فسخ می‌گردد. و میزان «۵.۵ درصد» ارزش کل معامله به‌عنوان هزینه انفساخ معامله برای آ‌ن‌ها محاسبه می‌گردد.

ثبت نام و دریافت کد بورس کالا


پیش از اینکه با نحوه نحوه خرید خودرو در بورس کالا آشنا شویم، بایستی برای دریافت کد بورس کالا اقدام نماییم.

برای خرید هر نوع کالایی در بورس کالا باید ابتدا ثبت نام بورس کالا را انجام داده و کد بورس کالا دریافت کنید. این مرحله فقط یک بار انجام می گیرد. مشتری جهت دریافت کد کالایی باید از طریق کارگزاری مورد نظر خود اقدام نماید.

اولین کار جهت خرید کالای عرضه شده در بورس کالا تکمیل فرم های مشخصات خریدار جهت دریافت کد مشتری در بورس کالاست. هر خریدار، از طریق کارگزار خود اقدام به دریافت کد معاملاتی کالا نماید.

✅ نکته : کد بورسی برای معاملات در بورس کالا با کد بورسی معاملات سهام متفاوت می باشد.


نحوه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا


پیش از یادگیری نحوه خرید خودرو در بورس کالا و اقدام به دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا، باید ثبت نام و احراز هویت سجام را انجام دهید. در ادامه به صورت گام به گام اقدامات زیر را انجام دهید:

به سایت کارگزاری خود مراجعه کنید و گزینه «اخذ کد آنلاین در بورس کالا» را انتخاب کنید.

نحوه خرید خودرو در بورس کال

پیامی را که نمایش داده می‌شود، به دقت مطالعه کنید. بهتر است پیش از انجام مراحل بعدی، تصویری از امضای خود را با فرمت png یا jpeg یا jpg و با حداکثر حجم ۱۰۲۴ کیلوبایت آماده کنید.

توجه داشته باشید که باید با خودکار مشکی یا آبی در زمینه کاملا سفید امضا کرده و از آن عکس بگیرید.

نحوه خرید خودرو در بورس کال

کد ملی و شماره همراه خود را که در سامانه سجام ثبت کرده‌اید، وارد کنید.

نحوه خرید خودرو در بورس کال

کد ۵ رقمی که از طرف سامانه سجام برای شما پیامک می‌شود را وارد کنید.

نحوه خرید خودرو در بورس کال

مشخصات فردی خود را تکمیل کنید.

نحوه خرید خودرو در بورس کال

اطلاعات نشانی خود را تکمیل کنید.

نحوه خرید خودرو در بورس کالا ۹۶ 1

اطلاعات شغلی خود را تکمیل کنید. توجه داشته باشید که در بخش نوع فعالیت باید گزینه «خریدار خودرو» را انتخاب کنید.

 

نحوه خرید خودرو در بورس کال

اطلاعات مالی خود را تکمیل کنید. اطلاعات بانکی خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که معرفی نامه حساب وکالتی بازار فیزیکی بورس کالا را از همین صفحه می‌توانید دانلود و چاپ کنید.

نحوه خرید خودرو در بورس کال

تصویر نمونه امضای خود را در چارچوب مشخص شده ارسال کنید. توجه کنید که ارسال تصویر امضا الزامی و ارسال سایر مدارک، اختیاری است.

نحوه خرید خودرو در بورس کال

تیک مربوط به «کد بازار فیزیکی بورس کالا» و تیک مربوط به تایید و تعهد به صحت اطلاعات را فعال کنید. نهایتا گزینه «قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی» را انتخاب کنید تا صدور کد بورس کالای شما در دستور کار قرار بگیرد.

هنگام ثبت درخواست کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا برای خرید خودرو، از ثبت درخواست برای کد بازارهای مالی بورس کالا خودداری کنید.

 

نحوه خرید خودرو در بورس کال

در صورت موفقیت‌آمیز بودن فرآیند ثبت درخواست دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا، پیامکی از طرف کارگزاری برای شما ارسال می‌شود.


مدارک مورد نیاز جهت صدور کد مشتریان بازار فیزیکی


پیش از اینکه با نحوه نحوه خرید خودرو در بورس کالا آشنا شویم، بایستی برای مدارک لازم را آماده نماییم.

مشتریان حقیقی ایرانی:

۱- اصل فرم درخواست کد حقیقی ایرانی

۲- کپی برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه (صفحه توضیحات در صورت لزوم)

۳- ثبت نام در سامانه امور مالیاتی به عنوان مودی مالیاتی

۴- سایر موارد در صورت نیاز به تشخیص کمیته

مشتریان حقوقی ایرانی:

۱- اصل فرم درخواست کد حقوقی ایرانی

۲- کپی برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل و تمام اعضاء هیات مدیره (صفحه توضیحات در صورت لزوم)

۳- اساسنامه،

۴- روزنامه رسمی ثبت شرکت و آخرین تغییرات اعضاء هیات مدیره و سایر روزنامه های رسمی مهم (تغییر نام و …)

۵- صورت های مالی حسابرسی شده آخرین دوره ( در صورت عدم شمول برای حسابرسی، اظهارنامه مالیاتی)

۶- پروانه بهره برداری و سایر مجوزهای فعالیت معتبر

۷- سایر موارد در صورت نیاز به تشخیص کمیته

مشتریان حقیقی خارجی:

۱- اصل فرم درخواست کد حقیقی خارجی

۲-کپی برابر اصل شده گذرنامه معتبر متقاضی

۳- مجوز فعالیت در کشور مبدا به زبان فارسی یا انگلیسی ممهور به مهر تائیدیه کنسولگری ایران در آن کشور یا مجوز فعالیت در ایران

۴- مدارک مثبت مالی به تشخیص بورس

مشتریان حقوقی خارجی:

۱- اصل فرم درخواست کد حقوقی خارجی

۲-کپی برابر اصل شده مدارک شناسایی مدیر عامل و اعضای هیات مدیره (کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه معتبر)

۳- مدارک ثبت شرکت در کشور مبدا به زبان فارسی یا انگلیسی ممهور به مهر تائیدیه کنسولگری ایران در آن کشور

۴- مدارک مثبت مالی ( صورت مالی حسابرسی شده یا مدرک مشابه) به تشخیص بورس

* مدارک ثبت شرکت عبارتند از : گواهی تاسیس یا مدرک مشابه، اساسنامه یا مدرک مشابه، مدارک مثبت مشخصات ، حدود اختیارات صاحبان امضای مجاز شخص حقوقی، مدارک مربوط به مجوز فعالیت در کشور متبوع که به تائید کنسولگری ایران رسیده باشد.


قیمت خودرو در بورس کالا


به منظور یادگیری نحوه خرید خودرو در بورس کالا، لازم است تا با نحوه قیمت گذاری خودرو نیز آشنا شوید.

قیمت گذاری خودرو در بورس با کالا براساس میزان عرضه و تقاضا انجام می‌شود. حالا هر چقدر متقاضی خرید خودرو در بورس کالا بیشتر باشد؛ قیمت آن بالاتر از قیمت پایه معامله خواهد بود.

به طور کلی، شورای رقابت براساس فرمولی که مد نظر دارد؛ قیمت پایه‌ای خودرو را در بورس کالا مشخص می‌کند. پس از آن، متقاضیان، قیمت پیشنهادی خود را برای طرح عرضه خودرو در سامانه بورس کالا پیشنهاد می‌دهند. در نهایت، براساس قیمتی که در سامانه بورس مطرح می‌شود؛ این خودروها فروخته می‌شوند.

مبالغ مالیات و عوارض و هزینه های جانبی که در ستون مشخصات در اطلاعیه عرضه بیان شده؛ باعث افزایش قیمت گذاری خودرو در بورس کالا می‌شود.

همانطور که متوجه شدید، تفاوت قیمت میان مابه‌التفاوت مازاد و قیمت پایه و قیمت فروش خودرو در بورس کالا وجود دارد. به ازای هر درصد از این مبالغی که با هم تفاوت دارند؛ تمهیداتی در نظر گرفته شده است که در بخش زیر می‌خوانید:

  • ۲۰ درصد این مبلغ برای توسعه حمل و نقل عمومی و جایگزینی خودروهای فرسوده
  • ۱۰ درصد برای افزایش کیفیت و کمیت تولید خودرو
  • ۲۰ درصد از این مبلغ برای تسهیلات به زوج‌های جوانی فاقد خودرو
  • ۵۰ درصد باقیمانده تحت عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه برای تحقیق و توسعه به خودروسازان
  • راهنمای به‌روز نحوه ورود به بورس کالا در بخش زیر آمده تا بدون ابهام بتوانید مراحل آن را به طور موفقیت آمیز طی کنید.

نحوه خرید خودرو در بورس کالا به صورت مرحله به مرحله


نحوه خرید خودرو در بورس کالا ، مراحل ثابتی دارد. برای اطلاع از مراحل خرید خودرو در بورس کالا نیاز است نسبت به مراحل انتخاب خودروی بورس آشنایی داشته باشید. در بخش زیر، ۶ مرحله ثبت نام بورس کالا خودرو به ترتیب آمده است:

۱- ثبت نام در سامانه سجام

نخستین مرحله از نحوه خرید خودرو در بورس کالا، ثبت نام در سجام است. زیرا، وارد کردن اطلاعات در سامانه سجام برای ثبت و بررسی اطلاعات افراد فعال در بازار سرمایه لازم و ضروری است.

بنابراین، به منظور جلوگیری از تخلف و سو استفاده، ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام و کد پیگیری آن را دریافت کنید تا شرایط خرید خودرو از بورس کالا را داشته باشید.

۲- ثبت نام در کارگزاری

مرحله بعد نحوه خرید خودرو در بورس کالا، ثبت نام در یکی از کارگزاری‌های بورسی کشور است. البته پیش از ثبت نام در کارگزاری باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشید.

با ثبت نام در کارگزاری، یک کد بورسی دریافت می‌کنید. در این شرایط، شما باید درخواست دریافت کد بورس کالا را هم به کارگزاری خودتان بدهید. تا این کد را دریافت کنید.

۳- افتتاح حساب وکالتی

اگر دو مرحله قبل را انجام دادید، می‌توانید مرحله افتتاح حساب وکالتی را برای خرید خودرو در بورس کالا طی کنید. اهمیت افتتاح حساب وکالتی از این جهت است که مبلغی را به‌عنوان پیش پرداخت واریز کنید.

در نظر داشته باشید که در زمان خرید خودرو از بورس کالا هم به این حساب وکالتی نیاز خواهید داشت.

حساب وکالتی حسابی است که به بورس کالا این امکان را می‌دهد که پس از آنکه خریدار در فرآیند رقابت شرکت کرده و کالا را خریداری کرد بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که در یک بانک معتبر، افتتاح حساب وکالتی خود را انجام بدهید. هر چند که بسیاری از کارگزاری‌ها، بانک‌های معتبر را برای افتتاح حساب وکالتی پیشنهاد می‌دهند.

پس از تکمیل کردن مراحل افتتاح حساب وکالتی باید شماره حساب آن را در پنل کارگزاری خود وارد کنید. در اینصورت است که شرایط خرید خودرو در بورس برای شما فراهم خواهد شد.

یکی از ملزومات فعالیت در بازار فیزیکی بورس کالا از طریق کارگزاری و خرید خودرو از بورس، افتتاح حساب وکالتی در یکی از بانک‌هایی است که در فرآیند ثبت‌نام در سامانه ایبیگو مفید مشخص شده است.

حساب وکالتی، حسابی است که مشتری باید پیش پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز کند و کارگزاری نیز دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد.

برای افتتاح حساب وکالتی ابتدا باید فرم معرفی نامه (که در مراحل نحوه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا به آن اشاره شد) را دانلود و چاپ نمایید.

سپس به همراه این معرفی نامه و سایر مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب، به یکی از شعب بانک مربوطه مراجعه کنید. دقت داشته باشید که افراد دارای چک برگشتی امکان افتتاح حساب وکالتی را ندارند.

۴- واریز کردن قیمت پایه به حساب بورس

نحوه خرید خودرو در بورس کالا به این صورت است که مبلغی را به‌عنوان پیش پرداخت واریز کنید. واریز کردن مبلغ پیش پرداخت به این دلیل است که فقط افرادی در جهت خودروی بورس کالا تعامل داشته باشند که تصمیم آن‌ها واقعی است!

مبلغ پیش پرداخت شما همان مبلغ پایه‌ای است. نحوه ورود به پنل کاربری و واریز کردن قیمت پایه در حساب بورسی توسط کارگرازی مورد نظر شما اعلام می‌شود.

اساسی‌ترین نکته‌ای که برای واریز کردن هزینه پایه خودرو باید در نظر داشته باشید، زمان آن است. به طور کلی، یک روز قبل از زمانی که می‌خواهید اقدام به خرید خودرو از بورس کالا کنید؛ باید قیمت پایه را بپردازید.

۵- ثبت سفارش خرید خودرو در سامانه کارگزاری

خرید خودرو در بورس کالا را با مراجعه به واسطه‌ای مانند کارگزاری می‌توانید انجام بدهید. زمان مراجعه شما به کارگزاری همان زمانی است که از سوی مرکز بورس و اوراق بهادار اعلام می‌شود.

۶- تعیین نمایندگی برای دریافت خودرو از بورس کالا

آخرین مرحله در رابطه با نحوه خرید خودرو در بورس کالا ، انتخاب یک نمایندگی برای تحویل گرفتن آن است. این مرحله را بعد از ثبت سفارش خودرو انجام می‌دهید و از میان نمایندگی‌های مشخص شده، یک نمایندگی را مشخص خواهید کرد.

اگر خرید شما موفق بود، خودرو به نمایندگی منتقل می‌شود و برای تحویل گرفتن آن باید به نمایندگی که مشخص کردید، مراجعه کنید.

انتخاب نمایندگی دریافت خودرو از بورس کالا هیچ نوع محدودیتی ندارد. بنابراین، با اطمینان خاطر و به دور از هر گونه دغدغه نسبت به این موضوع اقدام کنید.


نحوه خرید خودرو در بورس کالا به صورت تصویری و مرحله به مرحله


۱- مرحله اول نحوه خرید خودرو در بورس کالا: واریز «درصد مبلغ پیش پرداخت قیمت پایه اعلام شده» خودرو به حساب وکالتی یک روز قبل از ثبت سفارش

۲- مرحله دوم نحوه خرید خودرو در بورس کالا: ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای مفید یک روز قبل از عرضه

۳- مرحله سوم نحوه خرید خودرو در بورس کالا: تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو در سامانه بورس کالای مفید

مشتریانی که قصد ثبت سفارش روی خودروها را دارند، ابتدا نیاز است تا در سامانه ایبیگو لاگین کنند. پس از ورود به سامانه نیز باید بر روی گزینه «عرضه‌ها و سفارشات» کلیک کنند تا به صفحه کالاهای عرضه شده هدایت شوند.

مراحل ثبت سفارش خرید خودرو در سامانه کارگزاری مورد نظر خود را به ترتیب تصاویر زیر مشاهده می‌کنید:

نحوه خرید خودرو در بورس کالا

پس از کلیک روی این گزینه به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که باید در آن تابلوی معاملات مورد نظر را انتخاب کنید. در اینجا منظور «تالار خودرو» است.

پس از انتخاب تالار، لیستی از خودروهای قابل عرضه به همراه تاریخ عرضه، قیمت پایه، محل انبار، نوع تسویه و سایر اطلاعات به شما نمایش داده می‌شود.

نحوه خرید خودرو در بورس کالا

در مقابل نام هر کالا (خودرو)، گزینه اطلاعات بیشتر وجود دارد که با کلیک بر روی آن می‌توانید در خصوص هر خودرو اطلاعات کامل را مشاهده کنید.

این اطلاعات شامل مشخصات خودروی قابل عرضه، حداکثر قیمت مجاز، درصد پیش‌پرداخت، فایل پیوست مربوط به هر خودرو و … است.

نحوه خرید خودرو در بورس کالا

فایل پیوست شامل اطلاعات، بخشنامه‌ها و نکات لازم برای ثبت سفارش است. همچنین در این فایل لیست عاملیت‌ها (نمایندگی‌ها) به همراه آدرس و شماره تماس آن‌ها به‌منظور تحویل خودرو درج شده است. همچنین بازه زمانی دریافت خودرو و مواردی همچون هزینه نگهداری نیز در این فایل ذکر شده است.

پس از مطالعه فایل‌ها می‌توانید با کلیک بر روی گزینه ثبت سفارش اقدام به ارسال سفارش با قیمت مورد نظر خود کنید.

نحوه خرید خودرو در بورس کالا


زمان عرضه خودرو در بورس کالا


حال که با نحوه خرید خودرو در بورس کالا آشنا شدید، بهتر است بدانید که چه زمانی خودروهای مورد نظر شما در بورس کالا عرضه می شوند:

بسیاری از افراد هستند که دغدغه‌ زمان عرضه و خرید خودرو در بورس را دارند و نمی‌دانند که چه زمانی باید اقدام به واریز کردن پول به حساب وکالتی داشته باشند! در این جا می‌خواهیم به نحوه اطلاع از زمان عرضه خودرو در بورس اشاره کنیم.

زمان خرید خودرو در بورس در وبسایت بورس کالا به نشانی www.ime.co.ir اعلام می‌شود. کافی است این آدرس اینترنتی را در مرورگر خود تایپ و از منو، گزینه بازارها و سپس، بازار فیزیکی و اطلاعیه عرضه را انتخاب کنید.

با انتخاب فیلترهای صنعتی و خودرو می‌توانید تاریخ عرضه هر کدام از خودروها را مشاهده کنید.

شما می‌توانید اطلاعات دیگری همانند قیمت پایه، حداقل تعداد عرضه، نام کالا، نماد و نام تولید کننده را به تفکیک هر محصول مشاهده کنید.


نتیجه گیری


در این مقاله سعی نمودیم تا نحوه خرید خودرو در بورس کالا را به طور کامل و جامع به شما همراهان عزیز آموزش دهیم. امید است این آموزش مورد رضایت شما واقع شده باشد.