4.5/5 - (22 امتیاز)

آموزش ثبت برند :

آنچه در این مطلب می خوانید ...


در این مقاله قصد داریم تا آموزش ثبت برند به صورت اینترنتی را برای شما عزیزان ارائه دهیم. به این صورت که مرحله به مرحله نحوه ثبت اظهارنامه برند را به صورت تصویری به شما آموزش خواهیم داد.

حق استفاده انحصاری از علامت تجاری فقط به کسی تعلق می گیرد که آن را به ثبت رسانده است  . ثبت علامت تجاری که در ایران با ثبت برند شناخته می شود کاملا اختیاری است مگر در مواردی که قانون ثبت آن را الزامی دانسته باشد .

به عنوان مثال ، برای جلوگیری از تقلب و تقلید و تسهیل نظارت در ساخت کالاهایی که برای مصرف مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود، نصب و ثبت اجباری علامت صنعتی بر روی تمام اجناس دارویی و خوراکی و آرایشی الزامی است.


ثبت برند به صورت اینترنتی :


از آنجا که افراد بی شماری هنگام ثبت برند به مشکل برخورد میکنند لذا بر آن شدیم تا به صورت تصویری به آموزش ثبت برند بپردازیم.

برای ثبت برند به صورت اینترنتی کافی است وارد سامانه مالکیت معنوی شوید. این سامانه برای ثبت علامت تجاری یا همان ثبت برند در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب شما می توانید بدون مراجعه حضوری به اداره ثبت علائم تجاری ،اظهارنامه خود را ثبت و پیگیری نمایید.

به همین دلیل بنا داریم تا به شما آموزش ثبت برند را به صورت تصویری و مرحله به مرحله ارائه دهیم.


نکات بسیار مهم در آموزش ثبت برند :


پیش از اینکه به آموزش ثبت برند بپردازیم بایستی یک سری نکات مهم را به شما ارائه دهیم.

  1. بهتر است در هنگام ثبت نام از مرورگر Mozilla Firefox نسخه 16 به بالا استفاده نمایید.
  2. بررسی اظهارنامه ها صرفا بر اساس اولویت زمان ثبت آنها در سامانه می باشد.  لذا حضور متقاضیان محترم در اداره تاثیری در فرآیند انجام کار ندارد.
  3. پاسخ اداره صرفا از طرق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است.
  4. تمامی مکاتبات در خصوص اظهارنامه صرفا از طریق همین سامانه بخش ثبت انواع درخواست ( رفع نقص، پرداخت حق الثبت ، تمدید برند ، انتقال مالکیت علامت تجاری و …)  امکان پذیر است.
  5. تمامی هزینه ها برای اظهارنامه با مالک ایرانی صرفا از طریق همین سامانه (در انتهای فرآیند ثبت اظهارنامه و یا ثبت فرآیند انواع درخواست( رفع نقص، پرداخت حق الثبت ، تمدید، انتقال و ..) ) قابل پرداخت است . لذا امکان ثبت درخواستهایی که هزینه مربوطه در بانک پرداخت شده باشد وجود ندارد.
  6. بر اساس مفاد تعهدی که در شروع فرآیند ثبت اظهارنامه تعهد می نمایید، سیستم به صورت اتوماتیک موارد قانونی را لحاظ نموده و حسب مورد نسبت به صدور ابلاغیه عمل می نماید.

نتایج بررسی اظهارنامه ثبت برند :


نتایج حاصل از بررسی اظهارنامه یکی از موارد زیر خواهد بود:

ابلاغیه رفع نقص :

حالتی است که در آن در مدارک ارسالی و یا تنظیم محتوای اظهارنامه نقصی وجود داشته باشد.

ابلاغیه رد اظهارنامه:

حالتی است که در عنوان و یا تصویر علامت الزامات قانونی رعایت نشده باشد ، یا اینکه پس از بررسی مشابه و یا عین علامت درخواستی برای کالاهای مورد نظر شما ، قبلا به نام شخص دیگری ثبت شده باشد.

ابلاغیه رد مشروط اظهارنامه:

حالتی است که بخشی از کالاها و یا خدمات به دلیل بند فوق قابل ثبت نمی باشد.

آگهی نوبت اول (آگهی تقاضای ثبت)

مرحله  است که اداره به دلیل رعایت الزامات قانونی و عدم وجود مشابه و یا عین علامت درخواستی شما تصمیم به ثبت علامت می گیرد.که بازه زمانی 31 روزه از زمان چاپ روزنامه جهت اعتراض به نام یا تصویر یا خدمات و کالاهای انتخاب شده در نظر گرفته می شود.

حق الثبت:

بعد ازسپری شدن بازه 31 روزه که در بند فوق ذکر شد اداره ثبت علامت هزینه را به عنوان حق الثبت جهت صدور شماره ثبت باتوجه به نوع علامت و طبقات در خواستی تعیین می نماید که از طریق سامانه اداره مرکز مالکیت معنوی قابل پرداخت می باشد.

آگهی نوبت دوم (آگهی رسمی):

پس از صدور شماره ثبت اداره مرکز مالکیت معنوی برای صدور سند گواهی علامت تجاری  اقدام به ارسال پیش نویس آگهی رسمی علامت تجاری به روزنامه رسمی جمهوری اسلامی می نماید که بعد از تایید آن باید هزینه در نظر گرفته شده پرداخت گردد که بعد از پرداخت آگهی رسمی علامت تجاری چاپ می گردد. که با تسلیم این آگهی به اداره مرکز مالکیت معنوی سند گواهی علامت تجاری با اعتبار 10ساله را دریافت می نمایید.

مراحل آموزش ثبت برند :


مرحله اول : ورود به پورتال:

ابتدا باید وارد پورتال اداره کل مالکیت صنعتی به آدرس اینترنتی iripo.ssaa.ir شوید. همانند آنچه در تصویر زیر مشاهده می کنید بر روی گزینه ورود/ثبت نام متقاضی جدید کلیک نمایید.

مرکز مالکیت معنوی

مرحله دوم : ورود اعضا:


برای ورود به کارتابل خود نام کاربری و رمز عبور و کد امنیتی را در قسمتهای مشخص شده وارد نمایید. سپس دکمه ورود به سامانه را کلیک نمایید .

آموزش ثبت برند

سپس بر روی ثبت اظهارنامه علامت تجاری کلیک نمایید.

آموزش ثبت برند

مرحله سوم : تعهد نامه:


قبول این تعهد نامه به منزله رعایت موارد قانونی می باشد. از آنجایی که سیستم این موارد را بصورت اتوماتیک رعایت می نماید امکان تغییر تصمیم اتخاذ شده ، وجود ندارد.

لذا موکدا تاکید می گردد، پس از ثبت اظهارنامه موارد قانونی را رعایت نمایید.

با کلیک بر روی گزینه « مرحله بعدی » صفحه بعد نمایش داده می شود ،در غیر اینصورت ،صفحه اصلی پورتال نمایش داده خواهد شد.

آموزش ثبت برند

مرحله چهارم : انتخاب نوع اظهارنامه:


ثبت و یا تغییر علامت تجاری ثبت شده به یکی از چهار روش زیر امکان پذیر است.

آموزش ثبت برند

می خواهم یک اظهارنامه جدید ثبت کنم:

زمانی باید از این گزینه استفاده نمایید که قصد ثبت یک علامت جدید را دارید.

می خواهم یک اظهارنامه ضمن اعتراض ثبت کنم:

زمانی از این گزینه باید استفاده نمایید که شما در روزنامه رسمی ،آگهی تقاضای ثبت علامتی را مشاهده نموده اید و اعتقاد دارید ، این علامت با توجه به کالاها و خدمات آن ، بسیار ، مشابه علامت شماست ، و شما مجوز آن کالا ها وخدمات و یا بخشی از کالاها و خدمات را دارید.

لذا لازم است اظهارنامه ای با همان مشخصات تنظیم و در مراحل ثبت اظهارنامه متن اعتراض خود را تایپ نمایید.

بدیهی است مطابق با قانون ، صرفا از زمان انتشار آن آگهی تا 30روز بعد حق اعتراض دارید (روز انتشار آگهی نیز جزو 30 روز می باشد).

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله « اعتراض به ثبت برند » مراجعه نمایید.


مرحله پنجم آموزش ثبت برند : مراحل ثبت اظهارنامه  :


در این مرحله بایستی اطلاعات اظهارنامه و علامت تجاری را به طور کامل و مفصل وارد سامانه نماییم. پس از تکمیل مرحله قبل ، مرحله ورود اطلاعات علامت تجاری باز می شود. در این بخش ابتدا باید به توصیف علامت پرداخته شود.

برای توصیف علامت بایستی نکاتی را رعایت نماییم که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت :


توصیف علامت:


در این فرم علامت مورد نظر خود را، از لحاظ عنوان، ترجمه(معنی کلمه )، شکل ظاهری و همچنین آوا نویسی توصیف نمایید .

این فرم شامل بخش های مختلفی از قبیل : عنوان علامت، آوانویسی به لاتین، آوا نویسی به فارسی، توصیف علامت، حروف مشخص، ترجمه، رنگهای درخواستی، رشته فعالیت، سه بعدی بودن و درخواست نشان جمعی است که توضیح هر یک از بخش ها با کلیک بر روی عنوان آن بخش نمایش داده می شود.

عنوان علامت: هر علامت به سه حالت ذیل می تواند باشد که منظور از عنوان علامت کلمه یا تمام کلماتی  است که در علامت به کار رفته است. بدیهی است که اگر در علامت کلمه ای وجود نداشته باشد آن علامت فقط تصویر می باشد.

  1.  علامت فقط تصویر است
  2. علامت شامل کلمه یا حرف و تصویر است.
  3. علامت شامل کلمه یا حرف و تصویر است.

 آوانویسی به لاتین:


به عنوان مثال اگر عنوان علامت مورد نظر شما (جرجم) می باشد باید در این قسمت (JOR JAM ) یا (JER JAM) یا (JAR JAM) و یا هر آوا دیگری که مد نظر شماست وارد شود.


توصیف علامت:


در این بخش شکل ظاهری علامت خود را شرح دهید.( از چه اجزایی و به چه صورت تشکیل شده است).شرح تفصیلی آن در بخش توصیف علامت چیست(در همین راهنما) بیان شده است.


علامت،حروف مشخص:


منظور حروف یا حروفی هستند که در علامت بصورت فانتزی نوشته شده اند ، به عنوان مثال در علامت زیر حرف “م” بصورت فانتزی نوشته شده است لذا لازم است در این بخش حرف (م) نوشته شود.

آموزش ثبت برند

عنوان علامت ترجمه:


در این بخش اگر علامت مورد نظر شما شامل کلمه یا کلماتی می باشد (چه فارسی ، چه لاتین) باید معنی آنرا بنویسید در غیر اینصورت گزینه “ندارد” را انتخاب نمایید.

در صورتی که ترجمه دارد، لازم است در ضمائم ، تصویر صفحه کتاب یا سایتی که ترجمه کلمه یا کلمات مورد نظر شما در آن قابل رویت است را با عنوان “مستند معنی کلمه ” الصاق نمایید.


رنگهای استفاده شده در علامت:


در این قسمت، تمام رنگهایی که در علامت درخواستی شما)علامتی که برای اداره ارسال می نمایید) مورد استفاده قرار گرفته است را ذکر نمایید. در صورتیکه علامت درخواستی سیاه و سفید میباشد، در این قسمت کلمات سیاه و سفید قید گردد.

سه بعدی بودن :اگر علامت شما سه بعدی می باشد (دارای حجم است) گزینه بله را انتخاب نمایید.


درخواست علامت جمعی:


درصورتیکه علامت مورد نظر شرایط علامت جمعی را داشته باشد، ضمن انتخاب گزینه (بلی)، ارسال مدارک مثبته و مجوزهای مورد نیاز نیز در بخش ضمائم الزامی است.

علامت جمعي يعني هر نشان قابل رؤيتي كه باعنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت معرفي شود و بتواند مبدأ و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا ياخدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده جمعي استفاده مي‌كنند متمايز سازد.

به عبارت دیگر علامتی است که برای تمیز و تشخیص کالا و خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی اختیار می شود و محدود به اعضای مشخصی است که اعضا باید تحت نظارت مالک علامت جمعی از آن استفاده نماید .

به عنوان نمونه علامت ارگانیک زمانی قابلیت استفاده روی کالا یا کالاهایی که جنبه ارگانیک دارد قابل استفاده می باشد که شخصی با ارائه ضوابط و شرایط استفاده از آن و همچنین گواهی مقام صلاحیت دار کشور پس از ثبت در اداره ثبت علائم تجاری نسبت به آن مالکیت یافته و اعضای مشخص می تواند از آن استفاده نماید.

علامت فقط تصویر است

آموزش ثبت برند

علامت ، کلمه یا حرف است.


بر اساس عنوان علامت می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

1. عنوان علامت فقط حروف فارسی است.

2. عنوان علامت فقط حروف غیر فارسی است.

3. عنوان علامت شامل حروف فارسی و غیر فارسی است.

که با انتخاب هریک از سه مورد فوق فیلدهای مخصوص برای پرکردن اطلاعات باز می شود.

1. عنوان علامت فقط حروف فارسی است.

آموزش ثبت برند

2. عنوان علامت فقط حروف غیر فارسی است.

آموزش ثبت برند

3. عنوان علامت شامل حروف فارسی و غیر فارسی است

آموزش ثبت برند

علامت شامل کلمه یا حرف و تصویر است.


بر اساس عنوان علامت می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

1.عنوان علامت فقط حروف فارسی است.

2.عنوان علامت فقط حروف غیر فارسی است.

3.عنوان علامت شامل حروف فارسی و غیر فارسی است.

که با انتخاب هریک از سه مورد فوق فیلدهای مخصوص برای پرکردن اطلاعات باز می شود.

1. عنوان علامت فقط حروف فارسی است.

آموزش ثبت برند

2. عنوان علامت فقط حروف غیر فارسی است.

آموزش ثبت برند

3. عنوان علامت شامل حروف فارسی و غیر فارسی است.

آموزش ثبت برند

خواهشمند است نمونه علامت را در سایز 6*6 سانتی متر تهیه و در بخش ضمائم (پیوستها) با عنوان تصویر علامت اضافه نمایید.

تذکر: از درج چند نمونه علامت یکسان در یک فایل تصویری جدا خودداری فرمایید.

آموزش ثبت برند

برای اطلاعات بیشتر روی «عنوان علامت» کلیک نموده و از دکمه بیشتر بدانید استفاده نمایید.

باکلیک بر روی گزینه « مرحله بعدی » به مرحله بعد وارد می شوید.

تذکر بسیار مهم: کد رهگیری به منزله ثبت اظهارنامه و تحویل آن به اداره نیست (چرا که در این وضعیت اظهارنامه در اداره قابل رویت نیست)  و تنها به منظور تکمیل مدارک تا قبل از اتمام فرآیند ثبت اظهارنامه می باشد.


توصیف علامت چیست؟


حال ممکن است برایتان سوال پیش آید که در بخش توصیف علامت چه باید نوشت. در ادامه به شما توضیح خواهیم داد که در این بخش چه اطلاعاتی را باید بنویسید.

همانطور که قبلا توضیح داده شده است هر علامت به سه حالت ذیل می تواند باشد:

1- فقط تصویر

2- فقط کلمه

3- ترکیبی از تصویر و کلمه


مواردی که در یک علامت باید به آن توجه کرد :


نمونه هایی از علامت  ، به شرح زیر ارائه می گردد ، مواردی که باید در یک علامت مورد توجه قرار گیرند عبارتند از :

1- عنوان علامت

2- توصیف علامت

3- آوا نویسی به لاتین

4- آوا نویسی به فارسی

نمونه :

 

عنوان علامت نمونه علامت نحوه انتخاب عنوان علامت، نوشتن عنوان علامت، نوشتن توصیف علامت و همچنین آوانویسی

علامت عنوان ندارد.

توصیف علامت: دایره ای به رنگ زمینه قرمز که زیر آن برش خورده و یک کادر مستطیل سفید رنگ قرار دارد، داخل دایره قرمز، دایره ای با رنگ زمینه آبی قرار دارد که داخل آن دو گیاه باریک به رنگهای سفید و کرم و یک لامپ وجود دارد طبق نمونه.

عنوان علامت فارسی است

 

عنوان علامت: جرجم

توصیف علامت: دایره ای به رنگ زمینه قرمز که زیر آن برش خورده و یک کادر مستطیل سفید رنگ که کلمه جرجم به فارسی داخل آن نوشته شده، قراردارد، داخل دایره قرمز، دایره ای با رنگ زمینه آبی قرار دارد که داخل آن دو گیاه باریک به رنگهای سفید و کرم و یک لامپ وجود دارد طبق نمونه.

آوانویسی به لاتین: jorjam

عنوان علامت فارسی است

 

عنوان علامت : جرجم

توصیف علامت : کلمه جرجم به فارسی طبق نمونه.

آوانویسی به لاتین : jorjam

عنوان علامت لاتین است.

 

عنوان علامت : Jorjam Co

توصیف علامت : کلمات Jorjam Co به لاتین بصورت فانتزی طبق نمونه – وفق ماده هشت قانون منع بکارگیری الفاظ بیگانه

آوانویسی به لاتین : جرجم کو

عنوان علامت لاتین است.

 

عنوان علامت: Jorjam Co

توصیف علامت : دایره ای به رنگ زمینه قرمز با کلمات Jorjam Co به لاتین که زیر دایره برش خورده و یک کادر مستطیل سفید رنگ قرار دارد، داخل دایره قرمز، دایره ای با رنگ زمینه آبی قرار دارد که داخل آن دو گیاه باریک به رنگهای سفید و کرم و یک لامپ وجود داردطبق نمونه – وفق ماده هشت قانون منع بکارگیری الفاظ بیگانه

آوانویسی به فارسی : جرجم کو

عنوان علامت ترکیبی از حروف لاتین و فارسی می باشد.

عنوان علامت: جرجم Jorjam Co

توصیف علامت: دایره ای به رنگ زمینه قرمز با کلمات Jorjam Co به لاتین که زیر دایره برش خورده و یک کادر مستطیل سفید رنگ که کلمه جرجم به فارسی داخل آن نوشته شده، قراردارد، داخل دایره قرمز، دایره ای با رنگ زمینه آبی قرار دارد که داخل آن دو گیاه باریک به رنگهای سفید و کرم و یک لامپ وجود دارد طبق نمونه – وفق ماده هشت قانون منع بکارگیری الفاظ بیگانه

آوانویسی به فارسی: جرجم کو

آوانویسی به لاتین : jorjam

عنوان علامت ترکیبی از حروف لاتین و فارسی می باشد.

 

عنوان علامت: جرجم Jorjam Co

توصیف علامت: کلمه جرجم به فارسی و کلمات Jorjam Co به لاتین بصورت فانتزی طبق نمونه -وفق ماده هشت قانون منع بکارگیری  الفاظ بیگانه

آوانویسی به فارسی : جرجم کو

آوانویسی به لاتین: jorjam


 مرحله ششم آموزش ثبت برند : کالاها/خدمات :


نکته بسیار مهم:


صرفا کالاها و خدماتی که مجوز آن را دارید را از لیست کالاها و خدمات انتخاب نمایید.

بدیهی است در صورت عدم  رعایت این موضوع ، ضمن صرف زمان مجبور به حذف کالاها و خدماتی که مجوز ندارید ، خواهید شد.


تذکر1:


در صورتی که از کارت بازرگانی بعنوان مجوز استفاده می نمایید ، کالاهای هم سنخ را می توانید انتخاب نمایید .

بدیهی است در صورت عدم  رعایت این موضوع ، ضمن صرف زمان مجبور به حذف کالاهایی که مجوز ندارید ، خواهید شد.

برای انتخاب کالاها / خدمات می توانید در بخش جستجوی کلمه ، کلمه مورد نظر خود را تایپ نمایید.

با این کار لیست تمام کالاها و خدمات مشابه کلمه ای که شما تایپ نموده اید  ظاهر می شود.

از لیست می توانید موارد مورد نیاز را انتخاب نمایید (تیک بزنید).

در صورتی که کلمه دیگری را می خواهید جستجو نمایید ، کافیست در همین حالت کلمه تایپ شده قبلی را پاک نموده و کلمه جدید را تایپ نمایید. با این کار موارد انتخاب شده قبلی همچنان در لیست باقی ماند و کالاها و خدمات مشابه کلمه تایپ شده جدید ، به لیست اضافه می شود.


تذکر2 :


لطفا از انتخاب مجدد یک کالا /خدمت (دوبار انتخاب کردن یک کالا / خدمت) خودداری فرمایید.


تذکر 3:


در صورتی که در عنوان علامت مورد نظر شما از حروف لاتین استفاده شده است حتما در این محل صادرات را از لیست انتخاب نمایید.

با ورود به این صفحه و کلیک بر روی دکمه «ثبت کالا / خدمت جدید» نام کالا یا خدمت را در جستجوی لغت را تایپ نمایید.

آموزش ثبت برند

تذکر مهم:

بخش ارسال کالاها و خدمات یافت نشده ، صرفا در ساعات اداری فعال می باشد.


منظور از مجوز یکی از موارد ذیل می باشد :


1- پروانه بهره برداری سازمان صنعت ،معدن و تجارت تهران یا هر استان دیگر

2- پروانه ساخت صادره از سازمان غذا و دارو و یا دانشگاه علوم پزشکی تهران یا ایران

3- قرارداد سفارش کالا (تولید بدون کارخانه) و با استفاده از ظرفیت خالی دیگران و استفاده از مجوزهای آنها

4- پروانه کسب از اتحادیه صنفی مربوطه

5- گواهی از اتحادیه مربوطه جهت کالا یا خدمات مورد نظر

6- پروانه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران یا هر استان دیگر

7- سایر مجوز ها از مراجع ذیربط حسب کالا یا خدمات مورد نظر متقاضی


نکات بسیار مهم :


* کارت بازرگانی به عنوان مجوز محسوب نمی گردد و صرفا جهت ثبت علامتی که با رسم الخط غیرفارسی درخواست شده باشد و یا اینکه درخواست صادرات شده باشد، کاربرد دارد (حداکثر برای تقاضای دو علامت)

* جواز تاسیس به عنوان مجوز محسوب نمی گردد و صرفا برای درخواست ثبت یک علامت کاربرد دارد . در صورت نیاز به ثبت بیش از یک علامت باید سایر مجوز ها از قبیل پروانه بهره برداری و …. ارائه گردد.

تذکر بسیار مهم: کد رهیگری به منزله ثبت اظهارنامه و تحویل آن به اداره نیست (چرا که در این وضعیت اظهارنامه در اداره قابل رویت نیست)  و تنها به منظور تکمیل مدارک تا قبل از اتمام فرآیند ثبت اظهارنامه می باشد.


مرحله هفتم آموزش ثبت برند : اشخاص مرتبط:


جهت ورود اطلاعات اشخاص اظهارنامه باید روی دکمه « ثبت شخص جدید‌ » کلیک نمایید.

– پس از مشاهده فرم زیر با توجه به نوع حقوقی و تابعیت شخص مورد نظر ، یکی از موارد نمایش داده شده را انتخاب نمایید

آموزش ثبت برند

سپس کد شناسایی شخص مورد نظر را در قسمت مربوطه وارد نمایید و دکمه « بازخوانی اطلاعات » کلیک نمایید.

کد شناسایی کدی است که در هنگام ثبت نام در سایت برای شما از طریق پیامک ارسال شده است. پس از فراخوانی اطلاعات شخص بایستی سمت شخص در پرونده را مشخص نماید.

آموزش ثبت برند

مالک اظهارنامه :


شخصی است که درخواست ثبت اظهارنامه به نام ایشان ثبت می شود و مجوز فعالیت نیز به نام ایشان است.

تبصره: می توانید به همراه شخصی که مجوز به نام ایشان است ، شخص یا اشخاص دیگری را با لحاظ درصد مالکیت به عنوان مالک اظهارنامه معرفی نمایید.

نیازی نیست که شخص صاحب مجوز درصد بیشتری از مالکیت را داشته باشد . به هر ترتیب که صلاح می دانید، درصد مالکیت را بین اشخاص تقسیم نمایید.

منظور از شخص حقوقی ، شرکتها ، موسسات ، ارگانها و … می باشد.


نکته 1:

اعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی برای اشخاص حقوقی اجباری hست. در صورتی که در زمان ثبت پیغام خطایی در این خصوص صادر شد، تنها مرجع رفع مشکل اداره کل ثبت شرکت ها می باشد(آدرس : تقاطع اتوبان مدرس و خیابان میرداماد)

نمونه خطاها:

– شرکت منحل شده است.

– چنین شناسه ملی وجود ندارد.

– نام شرکت با شناسه ملی تطابق ندارد(در این پیغام  نام صحیح به شما نمایش داده می شود ، می توانید همان نام را کپی و در فیلد نام شرکت قرار دهید.اگر نام شرکت را تغییر داده اید برای تصحیح باید به اداره کل ثبت شرکت ها مراجعه نمایید.)


نکته2:


اعلام کد ملی اشخاص حقیقی نیز اجباری است که از سازمان  ثبت احوال بصورت بر خط استعلام گرفته می شود.

موارد زیر از سازمان ثبت احوال استعلام بر خط گرفته می شود:

– شماره ملی (کد ملی)

– نام

– نام خانوادگی

– نام پدر

– تاریخ تولد

*دقت داشته باشید که این موارد را باید عین موارد نوشته شده در کارت ملی تایپ نمایید، سیستم بین ” یی” و ” ئی”  –  ” ا ” و ” آ ”  و مشابه اینها تفاوت قائل است به فاصله بین کلمات هم حساس است.

 در هرمرحله از تکمیل فرم اظهارنامه، برای جلوگیری از حذف اطلاعات وارد شده بر اثر قطع شبکه یا برق، می توانید از گزینه « ثبت موقت » ، استفاده و شماره رهگیری، دریافت نمائید.

بعد از انتخاب گزینه ثبت موقت ، شماره رهگیری ، در قسمت بالای فرم نمایش داده می شود.

جهت رویت  شماره رهگیری نشانگر ماوس را بر روی عبارت شماره رهگیری نگاه داشته و کد رهگیری خود را یادداشت نمایید.


نماینده قانونی:


نماینده قانونی صرفا می تواند یکی از موارد ذیل باشد:

1- نماینده قانونی معرفی نشود.

2-صاحب امضای شرکت / موسسه

3- وکیل دادگستری

4- دفتر حقوقی


توضیحات موارد فوق:


توضیح بند 1: اگر مالک یا مالکین ، شخص حقیقی هستند نیازی به معرفی نماینده قانونی ندارند.

توضیح بند 2: اگر مالک یا مالکین ، شخص حقوقی هستند ، حتما باید صاحبان امضا  شرکت / موسسه را بعنوان نماینده قانونی معرفی نمایند مگر اینکه شرکت / موسسه وکیل رسمی دادگستری داشته باشند که در این صورت باید آن شخص را معرفی نمایند.

توضیح بند 3: مالک / مالکین حقیقی یا حقوقی ، مختارند یک وکیل رسمی را به عنوان نماینده قانونی معرفی نمایند.

تذکر: اگر مالک یا مالکین حقوقی هستند حتما باید از بین وکیل رسمی دادگستری و یا صاحب امضا یکی را بعنوان نماینده قانونی معرفی نمایند.

توضیح بند 4: مختارند بجای صاحب امضا یا وکیل رسمی دادگستری ، یک دفتر حقوقی را بعنوان نماینده قانونی معرفی نمایند.


دریافت کننده ابلاغ:


تذکر 1: دریافت کننده ابلاغ صرفا می تواند یک شخص حقیقی باشد.

تذکر 2: امکان تایپ مشخصات دریافت کننده ابلاغ وجود ندارد چرا که دریافت کننده ابلاغ صرفا می تواند یکی از اشخاص ذیل باشد:

  • یکی از مالکین یا یکی از نمایندگان قانونی

تبصره:


صرفا زمانی می شود مشخصات دریافت کننده ابلاغ را تایپ نمود که در صفحه نماینده قانونی ، مشخصات یک دفتر حقوقی بعنوان نماینده قانونی نوشته شده باشد . در این حالت صرفا باید نام صاحب امضا دفتر حقوقی بعنوان دریافت کننده ابلاغ وارد شود.

تذکر3: تمام مکاتبات اداره با شخص معرفی شده در این بخش صورت می پذیرد .

جهت اطلاع رسانی مکاتبات ، مکاتبات از طریق آدرس الکترونیکی و همچنین ارسال پیامک به تلفن همراه  ایشان ، ارسال خواهد شد.

بدیهی است پست الکترونیکی و پیامک ملاک عمل اداره در محاسبه مواعد نخواهد بود و صرفا جهت اطلاع رسانی این امر اتفاق می افتد.

ملاک عمل اداره صرفا مواعد قابل رویت در بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده می باشد.

تذکر بسیار مهم: کد رهیگری به منزله ثبت اظهارنامه و تحویل آن به اداره نیست (چرا که در این وضعیت اظهارنامه در اداره قابل رویت نیست). و تنها به منظور تکمیل مدارک تا قبل از اتمام فرآیند ثبت اظهارنامه می باشد.

مرحله هشتم آموزش ثبت برند : ادعای حق تقدم:

همانطور که مستحضرید ، اگر دو علامت یکسان درخواست گردد ، درخواستی (اظهارنامه ای) که زودتر ثبت شده باشد منجر به ثبت برند خواهد شد.

حال طبق قوانین بین المللی برای کشور های عضو کنوانسیون پاریس ، در این خصوص حق تقدم در نظر گرفته شده است .

یعنی اگر شخصی علامتی را به عنوان مثال 5 ماه پیش در ترکیه ثبت کرده باشد و امروز بخواهد در ایران ثبت کند ، نسبت به شخصی که دیروز ، امروز حتی تا 4ماه و 29 روز پیش در ایران درخواست ثبت (برای همان علامت) داده باشد ، اولویت دارد.

لذا این بخش صرفا برای اشخاصی کاربرد دارد که ، علامت خود را قبلا در کشورهای دیگری (غیر از ایران ) ثبت نموده اند و اکنون می خواهند از حق اولویت 6 ماهه خود در ایران استفاده نمایند.

اگر علامت را در کشور دیگری ثبت ننموده اید ، در این فرم مطلبی تایپ ننمایید و گزینه‌ « ثبت اطلاعات » را برای ثبت اطلاعاتی که تا کنون وارد نموده اید ، انتخاب نمایید .


تذکر:


در صورت وارد نمودن اطلاعات مربوط به حق تقدم ، باید مستندات مربوط به حق تقدم را به زبان اصلی به همراه ترجمه رسمی دادگستری، در ضمائم الصاق نمایید.

با کلیک بر روی دکمه « ثبت حق تقدم جدید » فرم زیر را مشاهده می نمایید.

آموزش ثبت برند

تذکر بسیار مهم:

کد رهگیری به منزله ثبت برند و تحویل آن به اداره نیست (چرا که در این وضعیت اظهارنامه در اداره قابل رویت نیست)  و تنها به منظور تکمیل مدارک تا قبل از اتمام فرآیند ثبت اظهارنامه می باشد.


مرحله نهم آموزش ثبت برند : بارگذاری ضمائم اظهارنامه:


با انتخاب مرحله دو از مراحل چهارگانه ثبت اظهارنامه با عنوان بارگذاری ضمائم اظهارنامه، میتوانید ضمائم مورد نیاز را پیوست نمایید.

آموزش ثبت برند

در صفحه باز شده ، به نوع فایل (پسوندهای قابل قبول) و حچمی که سیستم قبول می کند توجه داشته باشید و بر اساس آن فایل را الصاق نمایید.

مواردی که نیاز به ارسال چند تصویر وجود داردنوع ضمیمه pdf ، در نظر گرفته شده است.

لطفا تصاویر را در یک فایل pdf قرار داده و الصاق نمایید ، نرم افزار word این قابلیت را دارد که فایل pdf تولید نماید.

جهت پیوست نمودن ضمائم ، ابتدا روی گزینه « بارگذاری پیوست » کلیک نمایید.

از منوی باز شده ابتدا گزینه Browse را کلیک نموده و تصویر مدرک مورد نظر را انتخاب نمایید.

در نهایت بر روی گزینه « ارسال پیوست » کلیک نمایید.

آموزش ثبت برند

نکته :

با کلیک روی  در کنار هر پیوست می توانید پیوست  ذخیره شده را حذف نمایید.

آموزش ثبت برند

ضمائم اختیاری :


درصورتی که اظهارنامه شما نیاز به ضمائم اختیاری داشته باشد ، آن ضمیمه از طریق گزینه ” افزودن ضمائم اختیاری تکمیلی” قابل الصاق می باشد. البته ضمائم اختیاری صرفا عبارتند از:

– نام ژنریک دارو برای کالاهای دارویی

– آخرین تغییر روزنامه رسمی برای شرکت

– مدرک مثبت هویت صاحب امضاهای بعدی

-معرفی نامه برای تحصیل دار شرکت

– وکالت نامه محضری برای تحصیل دار شرکت

نکته :

در صورتی که تعداد مالکین بیش از یک نفر باشد بعد از ورود اطلاعات و ضمائم توسط یکی از اشخاص پرونده ، شخص مورد نظر با کلیک بر روی “ارسال اطلاعات جهت تایید سایر مالکین اطلاعات را جهت تایید برای سایر مالکین ارسال می نماید.

آموزش ثبت برند

بعد از کلیک بر روی ارسال اطلاعات جهت تایید سایر مالکین تصویر زیر نشان داده می شود.

آموزش ثبت برند

سایر مالکین می بایست با ورود به حساب کاربری خود اطلاعات ثبت شده را تایید نمایند. سپس ثبت کننده اظهارنامه قادر به تکمیل مراحل و پرداخت هزینه اظهارنامه می باشد.

آموزش ثبت برند

ضمائم اظهارنامه با مالک حقیقی:


بدیهی است باتوجه به نحوه تکمیل اظهارنامه ، مدارک مورد نیاز جهت پیوست به شرح ذیل الزامی می باشد.

چنانچه مالک شخص حقیقی باشد :

1. کپی برابر اصل مدارک مثبت هویت مالک و یا مالکین حقیقی به تعداد مالک، به صورت مجزا به ازای هر مالک (کپی شناسنامه و کپی کارت ملی)

2. مدارک نمایندگی( وکالت نامه)  درصورت وجود نماینده قانونی(صرفا، وکیل دادگستری که دارای پروانه وکالت  دادگستری باشد میتواند به عنوان نماینده قانونی معرفی گردد) ارائه وکالت نامه محضری پذیرفته نمی شود.

3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوطه پروانه بهره برداری یا پروانه ساخت و نظایر آن که دلالت بر فعالیت متقاضی در رشته مورد نظر نمایند(کپی برابر اصل)

4. تصویر علامت (صرفا یک نمونه- از ارسال چند عکس مشابه که کنار هم تکرار شده اند جدا خود داری شود )

  • حداکثر سایز عکس 6*6 سانتی متر
  • پسوند فایل عکس فقط jpg و یا jpeg

همانگونه که مستحضرید از نرم افزارهای گرافیکی جهت کم کردن حجم فایل های تصویری به نحوی که خوانا و یا قابل تشخیص باشند ، می توان استفاده نمود.

5. در صورتی که علامت مورد نظر شما سه بعدی می‎باشد، لازم است تصویری که در ضمائم ارائه می گردد در 6 نما باشد. یعنی از تمام جوانب علامت، عکس گرفته و همه عکسها را در یک تصویر کنار هم قرار داده و در ضمائم الصاق نمایید.

6. مدارک حق تقدم – (در صورت وجود ادعای حق تقدم با توجه به توضیح صفحه راهنما به تایید کنسولگری ایران در کشور مبدا و تایید اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه به همراه ترجمه رسمی آن)

7. نسخه ای از شرایط و ضوابط استفاده از علامت جمعی (در صورتیکه در اظهار نامه گزینه مربوطه “بلی” انتخاب شده است)

8. نام ژنریک دارو – (در صورتیکه علامت جهت دارو درخواست شده است)

9.  مستند معنی کلمه (عنوان علامت) (درصورتیکه عنوان علامت دارای ترجمه-معنی میباشد)همانطور که قبلا عنوان شده در این بخش باید تصویر صفحه کتاب و یا سایتی که معنی کلمه یا کلمات مورد نظر شما در آن قابل رویت باشد را الصاق نمایید ، قطعا کتاب و یا سایت باید معتبر باشند.

10. کپی برابر اصل کارت بازرگانی (در صورتیکه عنوان علامت شامل حرف و یا حروف لاتین باشد و یا اینکه صادرات درخواست شده باشد.)

لازم است صفحات زیر ، حتما ارسال شوند:

– صفحه ای که نام شخص نوشته شده است .

– صفحه ای که کالاها و خدمات نوشته شده است.

– صفحه ای که در آن اعتبار کارت مشخص باشد.


ضمائم اظهارنامه با مالک حقوقی:


بدیهی است باتوجه به نحوه تکمیل اظهارنامه ، مدارک مورد نیاز جهت پیوست به شرح ذیل الزامی می باشد.

چنانچه مالک شخص حقوقی باشد :

1. مدارک مثبت هویت مالک حقوقی

  • کپی برابر اصل تصویر روزنامه رسمی تاسیس
  • کپی برابر اصل تصویر آگهی روزنامه رسمی آخرین تغییرات (درصورتیکه شرکت یا موسسه یا …درخصوص اعضای هیئت مدیره دارای تغییرات بوده و آن را به ثبت رسانده است)

2. کپی برابر با اصل تصویر شناسنامه و کارت ملی دارنده یا دارندگان حق امضا طبق آخرین روزنامه رسمی شرکت یا موسسه یا …)

3.   مدارک نمایندگی (وکالت نامه) – درصورت وجود نماینده قانونی (صرفا، وکیل دادگستری که دارای پروانه وکالت  دادگستری باشد و یا دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی طبق آخرین روزنامه رسمی می توانند به عنوان نماینده قانونی معرفی گردند ) ارائه وکالت نامه محضری پذیرفته نمی شود.

4.      ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوطه (کپی برابر اصل)

5.  نمونه علامت (صرفا یک نمونه- از ارسال چند عکس عین که کنار هم تکرار شده اند جداخود داری شود )

  • سایز تصویر 6*6 سانتی متر
  • پسوند فایل عکس فقط jpg و یا jpeg
  • در صورتیکه علامت مورد نظر شما سه بعدی می‎باشد، لازم است تصویری که در ضمائم ارائه می گردد، در 6 نما و زاویه بر روی یک نمونه واحد باشد. یعنی از تمام جوانب علامت، عکس گرفته و همه نمونه ها را در یک زمینه واحد کنار هم قرار داده و در ضمائم الصاق نمایید.

همانگونه که مستحضرید از نرم افزارهای گرافیکی جهت کم کردن حجم فایل های تصویری به نحوی که خوانا ویا قابل تشخیص باشند ، می توان استفاده نمود.

6. مدارک حق تقدم- (در صورت وجود ادعای حق تقدم با توجه به توضیح صفحه راهنما به تایید کنسولگری ایران در کشور مبدا و تایید اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه به همراه ترجمه رسمی آن)

7. نسخه ای از شرایط و ضوابط استفاده از علامت جمعی (در صورتیکه در اظهار نامه گزینه مربوطه “بلی” انتخاب شده است)

8 .ارائه گواهی مقام صلاحیتدار در صورتی که تقاضای ثبت علامت جمعی شده باشد .

9. نام ژنریک دارو – (در صورتیکه علامت جهت دارو درخواست شده است)

10.  مستند معنی کلمه (عنوان علامت) (درصورتیکه عنوان علامت دارای ترجمه-معنی میباشد)همانطورکه قبلا عنوان شده در این بخش باید تصویر صفحه کتاب و یا سایتی که معنی کلمه یا کلماتمورد نظر شما در آن قابل رویت باشد را الصاق نمایید ، قطعا کتاب و یا سایت باید معتبرباشند.

11. کپی برابر با اصل کارت بازرگانی (در صورتیکه عنوان علامت شامل کلمه یاحرف یا حروف لاتین باشد و یا اینکه صادرات درخواست شده باشد.)

لازم است صفحات زیر ، حتما ارسال شوند:

– صفحه ای که نام شخص نوشته شده است .

– صفحه ای که کالاها و خدمات نوشته شده است.

– صفحه ای که در آن اعتبار کارت مشخص باشد.

اقدامات پیش از ثبت نام:

پیش از ثبت نهایی ابتدا مواردی که در قسمت اقدامات پیش از ثبت نام نشان داده می شود را برطرف نمایید. هدف ما از آموزش ثبت برند توجه و دقت به همین نکات ریز و جزیی است.

آموزش ثبت برند

 مرحله دهم آموزش ثبت برند : پرداخت هزینه :


تمام هزینه ها برای مالکین ایرانی بصورت اینترنتی (در مراحل ثبت برند و یا ثبت درخواست) بصورت برخط (آنلاین) دریافت می گردد.

اما مالکین غیر ایرانی باید معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه های ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس ،را به شماره حساب ارزی 2103310000042 نزد بانک ملی- شعبه برج آرمیتا کد 1033به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز و تصویر فیش را در مراحل ثبت اظهارنامه و یا درخواست ارسال فرمایند.

بر اساس اطلاعاتی که وارد نموده اید سیستم بصورت هوشمند تشخیص می دهد که این صفحه را به درگاه بانک ملی متصل نمایید یا اینکه از شما تصویر فیش دریافت نماید.


تذکر بسیار مهم برای متقاضیان غیر ایرانی:


طبق بند هشت ماده 111 و بند 5 ماده 114 پرداخت حق ثبت اظهارنامه اجباری است.

لذا در صورتی که مشخصات مربوط به فیش هزینه واریزی اشتباه درج گردد و یا فیش ارائه نگردد، اظهارنامه فاقد اعتبار بوده و هیچگونه حقی برای متقاضی ایجاد نخواهد کرد.

امکان پرداخت توسط تمامی کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب وجود دارد.

*پیشنهاد می گردد از کارت بانک ملی استفاده گردد.*

آموزش ثبت برند

با کلیک بر روی مرحله چهارم صفحه زیر برای شما نمایش داده می شود هزینه توسط سیستم محاسبه می شود.

آموزش ثبت برند

با کلیک بر روی گزینه « پرداخت اینترنتی و دریافت شماره اظهارنامه » به مرحله بعد وارد می شوید:

آموزش ثبت برند

توجه: امکان پرداخت توسط تمامی کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب وجود دارد.

تذکر بسیار مهم: کد رهگیری به منزله ثبت اظهارنامه و تحویل آن به اداره نیست (چرا که در این وضعیت اظهارنامه در اداره قابل رویت نیست)  و تنها به منظور تکمیل مدارک تا قبل از اتمام فرآیند ثبت اظهارنامه می باشد.


نحوه محاسبه هزینه اظهارنامه با مالک حقیقی:


مالک یا مالکین افراد حقیقی باشند:

مبلغ پایه200000 ریال ( هزینه یک طبقه نیز در این مبلغ دیده شده است) ، هر طبقه اضافی 20000 ریال

مثال : ثبت برند موادشیمیایی (در طبقه 1)،ثبت برند موادشوینده(در طبقه 3)،ثبت برند مواد ضدعفونی کننده (در طبقه 5)،توزیع (درطبقه 39)،صادرات (در طبقه 35)

مجموع طبقات :1،3،5،35،39 ( 5طبقه)

تذکر: از این پنج طبقه، یک طبقه پایه می باشد، لذا چهار طبقه آن درمحاسبات قرار میگیرد.

محاسبه: 200000 ریال + (20000*4 : 80000 ریال) مبلغ قابل پرداخت 280000 ریال


نحوه محاسبه هزینه اظهارنامه با مالک حقوقی:


مالک یا مالکین افراد حقوقی باشند:

مبلغ پایه 400000 ریال ( هزینه یک طبقه نیز در این مبلغ دیده شده است) ، هر طبقه اضافی 40000 ریال

مثال : موادشیمیایی (در طبقه 1)،موادشوینده(در طبقه 3)،مواد ضدعفونی کننده (درطبقه 5)،توزیع (در طیقه 39)،صادرات (در طبقه 35)

مجموع طبقات :1،3،5،35،39( 5 طبقه)

تذکر: از این پنج طبقه، یک طبقه پایه میباشد، لذا چهار طبقه آن درمحاسبات قرار میگیرد.

محاسبه: 400000 ریال + (40000*4 : 160000 ریال) مبلغ قابل پرداخت 560000 ریال


نحوه هزینه اظهارنامه با مالک حقیقی و حقوقی:(در صورتی که مالکیت 50% ، 50% باشد)


مالک یا مالکین هم حقیقی و هم حقوقی باشند:

مبلغ پایه 300000 ریال ( هزینه یک طبقه نیز در این مبلغ دیده شده است) ، هر طبقه اضافی 30000 ریال

مثال : موادشیمیایی (در طبقه 1)،موادشوینده(در طبقه 3)،مواد ضدعفونی کننده (در طبقه 5)،توزیع (در طیقه 39)،صادرات (در طبقه 35)

مجموع طبقات :1،3،5،35،39(5 طبقه)

تذکر: از این پنج طبقه، یک طبقه پایه میباشد، لذا چهار طبقه آن درمحاسبات قرار میگیرد.

محاسبه: 300000 ریال + (30000*4 : 120000 ریال)  مبلغ قابل پرداخت 420000 ریال


مرحله یازدهم آموزش ثبت برند : پیگیری اظهارنامه:


برای پیگیری اظهارنامه پس از ورود به کارتابل و انتخاب گزینه کارتابل عمومی ، شماره اظهارنامه مورد نظر را در قسمت مربوط وارد نمایید.

سپس  دکمه جستجو را کلیک نموده پس از نمایش اظهارنامه در لیست بر روی شماره کلیک نموده و گزینه گردش کار پرونده را انتخاب نمایید.

آموزش ثبت برند
آموزش ثبت برند

مرحله آخر آموزش ثبت برند : چاپ اظهارنامه:


اظهارنامه زمانی قابل چاپ است که تمام اطلاعات و ضمائم وارد شده باشد.

همچنین هزینه مربوطه نیز پرداخت ، و شماره اظهارنامه صادر شده باشد ، در غیر اینصورت (یعنی در وضعیت ثبت موقت) امکان چاپ اظهارنامه وجود ندارد.

جهت پیگیری اظهارنامه پس از ورود به کارتابل و انتخاب گزینه کارتابل عمومی ، شماره اظهارنامه مورد نظر را در قسمت مربوط وارد نمایید.

سپس  دکمه جستجو را کلیک نموده پس از نمایش اظهارنامه در لیست بر روی شماره کلیک نموده و گزینه گردش کار پرونده را انتخاب نمایید.

آموزش ثبت برند
آموزش ثبت برند

سوالات متداول

 تمامی برند‌هایی که ثبت می‌شوند تا ۱۰ سال اعتبار دارند. البته شما می توانید پس از پایان اعتبار طی یک مهلت ۶ ماهه نسبت به تمدید برند خود اقدام کنید.

چنانچه شما شخص حقیقی باشید یا شخص حقوقی برای ثبت برند فارسی و لاتین باید مدارک مختلفی ارائه دهید. همچنین همیشه برای ثبت برند لاتین مجبور به ارائه کارت بازرگانی نیستید. بلکه می توان اقداماتی را انجام داد تا بدون نیاز به ارائه کارت بازرگانی برند لاتین خود را ثبت کنید.

هزینه ثبت برند بستگی به عوامل بسیاری مانند تعداد طبقات درخواستی، روزنامه‌های رسمی (۲ نوبت روزنامه)، حق الثبت، حق الوکاله وکیل (در صورت وجود وکیل) و غیره دارد. برای اطلاع دقیق از هزینه ثبت برند و ثبت لوگو در سال 1399 و مشاهده تمامی جزئیات مربوط به آن، با شماره های 02145518 و 09120253390 تماس حاصل فرمایید.

خیر ، ثبت برند به دو صورت شخصی ( حقیقی ) و یا شرکتی ( حقوقی ) امکان پذیر است. در هر دو صورت، شما شماره ثبت مخصوص به خود را دریافت می کنید. لازم به ذکر است، برند حقیقی و حقوقی از لحاظ اعتبار با هم تفاوتی ندارند و هر دو از یک میزان از اعتبار برخوردارند.

ثبت برند فقط از طریق سامانه ثبت برند اداره مالیکت معنوی امکان پذیر است. در مقاله آموزش ثبت برند روند انجام ثبت برند را در سامانه اداره مالکیت معنوی به تفصیل توضیح داده شده است.