3/5 - (2 امتیاز)

نقل و انتقال سهام


هدف از این مقاله ارائه اطلاعات کامل در زمینه نقل و انتقال سهام شرکت و قوانین و مقررات آن برای شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام می باشد. پیشتر

در مقاله ” راهنمای ثبت تغییرات شرکت ” گفتیم که نقل و انتقال سهام یکی از تغییراتی است که هر شرکت ممکن است در طول فعالیت خود آن را تجربه کند.

ما در این سایت می خواهیم تمامی اطلاعات لازم در زمینه ثبت تغییرات شرکت را به طور مفصل و با ذکر جزییات در مقاله های جداگانه ارائه دهیم.

در انتهای مقاله فرم درخواست نقل و انتقال سهام را برای دانلود قرار داده ایم. می توانید برای انجام ثبت تغییرات خود از نوع نقل و انتقال سهام ، این فرم را تکمیل نموده و برای کارهای ثبتی خود استفاده نمایید.

قبل از اینکه به تعریف نقل و انتقال سهام و قوانین و مقررات مربوط به آن بپردازیم لازم است تا تعریفی از سهم ، ورقه سهم و انواع سهام داشته باشیم.


تعریف سهم


طبق ماده 24 لایحه اصلاحی قانون تجارت ، سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی ( اعم از سهامی خاص و سهامی عام ) و حق و حقوق صاحبان آن است که تعیین کننده میزان تعهدات و منافع آنها نیز می باشد. لازم به ذکر است که دارنده سهام می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

تعریف ورقه سهم :

به سند قابل معامله ای گفته می شود که نشان دهنده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.


انواع سهام


در شرکتهای سهامی 2 نوع کلی سهام وجود دارد ولی سهام های دیگری نیز مانند ” سهام ممتاز ” هستند که زیر مجموعه این دو نوع کلی ” سهام با نام ” و ” سهام بی نام ” هستند :

  • سهام بی نام : سهمی که در ورقه آن نسبت به مشخصات صاحب سهم هیچ گونه اشاره ای نشده و تنها ارزش آن قید شده است.

ویژگی های سهام بی نام :

  • تمام سهام شرکت سهامی خاص و سهامی عام می توانند فقط از نوع ” سهام با نام ” باشند. اما تمام سهام شرکت های سهامی نمی تواند از نوع ” سهام بی نام ” باشد زیرا اعضای هیات مدیره شرکت های سهامی ( اعم از سهامی خاص و مسئولیت محدود ) مکلفند به تعداد مقرر در اساسنامه و یا به تعدادی که در مجمع عمومی فوق العاده شرکت تعیین می شود، دارای سهام وثیقه باشند که این سهام مطابق با ماده ۱۱۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت، حتما باید با نام باشد و همانطور که از نام آن مشخص است چنین سهامی، وثیقه عملکرد مدیران شرکت محسوب می شود و برای جبران خسارت ناشی از تقصیرات احتمالی مدیران شرکت در نظر گرفته شده است. همچنین لازم به ذکر است که این نوع سهام غیر قابل انتقال بوده و تا زمانی که مفاصا حساب دوران تصدی مدیران در شرکت ارائه نشود، در صندوق شرکت به عنوان وثیقه و ضمانت باقی می ماند.
  • برخی از شرکت های سهامی عام، برای اینکه حقوق صاحبان سهام بیشتر مراعات شود نمی توانند هیچگونه سهام بی نامی داشته باشند. مانند: بانک ها، شرکت های بیمه، انبارهای عمومی و شرکت های هواپیمایی.
  • سهام با نام : سهمی که در ورقه آن علاوه بر ارزش اسمی ، مشخصات کامل صاحب سهم نیز قید شده باشد.

ویژگی های سهام با نام :

  • مطابق ماده ۴۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، نقل و انتقال سهام با نام ، بایستی در دفتر سهام شرکت ثبت شود و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتقال را در دفتر انتقال سهام امضا نماید.
  • در مواردی که تمامی مبلغ اسمی ” سهام با نام ” پرداخت نشده باشد و شخص دارنده تصمیم به انتقال آن را داشته باشد، باید نشانی کامل انتقال گیرنده نیز در دفتر ثبت سهام شرکت قید شده و به امضای انتقال گیرنده یا وکیل یا نماینده قانونی وی برسد.
  • اگر نقل و انتقال ” سهام با نام ” با ماده لایحه اصلاحی قانون تجارت و اساسنامه شرکت منافات داشته باشد، از نظر شرکت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار بوده و در نتیجه صاحب این نوع سهم از بعضی از مهمترین حقوق خود محروم گردیده و در چنین مواردی است که سهامداران شرکت و همچنین خود شرکت با چالش ها و مشکلات مهمی روبرو می شوند.
  • اگر در بین سهامداران شرکت ، اشخاص صغیر یا محجور وجود داشته باشد، برای اینکه حقوق آنها بهتر حفظ شود باید سهامشان حتما از نوع سهام با نام باشد.

لازم به ذکر است که در قانون تجارت هیج تعریفی از این دو نوع سهام وجود ندارد و تعاریف فوق صرفا در عرف تجاری استفاده می شود.

  • سهام ممتاز : سهام ممتاز علاوه بر اینکه در قانون تجارت ایران پذیرفته شده است، برخلاف دو نوع سهام با نام و بی نام دارای تعریف در مفاد این قانون نیز می باشد. سهام ممتاز سهامی است که با رعایت مقررات قانون تجارت، دارای مزایای خاص و ویژه ای باشد.

مزایای سهام ممتاز :

  • دریافت سود بیشتر مالکان سهام ممتاز نسبت به دارندگان سهام عادی
  • الویت دریافت سود دارندگان سهام ممتاز نسبت به دارندگان سهام عادی چه در شرایط عادی شرکت و همچنین در شرایط بحرانی شرکت مانند ورشکستگی و یا انحلال شرکت
  • امتیاز بیشتر دارندگان سهام ممتاز در زمان تقسیم دارایی های شرکت
  • در برخی موارد امتیاز حق رای دو برابر در مجامع فوق العاده و عادی برای تصمیمات مهم شرکت

ویژگی های سهام ممتاز :

  1. سهام ممتاز در دو حالت می تواند برای شرکت در نظر گرفته شود. حالت اول : هنگام تنظیم و تصویب اساسنامه شرکت توسط مجمع عمومی موسسین که در اساسنامه شرکت و همچنین در روزنامه رسمی ثبت شرکت و روزنامه کثیرالانتشار مربوط به آگهی های شرکت قابل مشاهده خواهد بود. حالت دوم : پس از ثبت شرکت ، در مجمع عمومی فوق العاده تصمیم گیری های لازم برای سهام ممتاز انجام می شود و تصویب می گردد که این موضوع در روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت و روزنامه کثیرالانتشار مربوط به آگهی های شرکت قابل مشاهده باشد.
  2. امتیازات مربوط به سهام ممتاز و نحوه و تشریفات مربوط به استفاده از امتیازات مربوط به سهام ممتاز ، باید به صورت کاملا واضح قید شود.
  3. هر گونه تغییری در امتیازات وابسته به سهام ممتاز باید یا به تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت برسد و یا باید به توافق افرادی برسد که 51 درصد سهام ممتاز داشته باشد.
  4. در شرکت های سهامی عامی که در بورس پذیرفته شده اند، معمولا سهام ممتاز وجود ندارد و اکثر سهام شرکت های سهامی عام پذیرفته شده در بورس، از نوع سهام با نام و عادی است.
  5. بنا به تبصره ۲ ماده ۲۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت، فقط بخشی از سهام شرکت می تواند از نوع سهام ممتاز باشد. واضح است که اگر برای تمام سهام یک شرکت، امتیازات را به صورت یکسان در نظر بگیریم، چنین سهامی چون مزیت خاصی ندارد، اساسا به کار بردن کلمه ممتاز برای آن بی معنی خواهد بود.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، اختصاص سهام ممتاز به صاحب آن در اکثر موارد جنبه فردی دارد، با فوت شخص و یا انتقال آن، امتیازات مربوط به آن از بین می رود و اینگونه سهام به سهام عادی تبدیل می شوند که معمولا این موارد در اساسنامه شرکت یا در صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده ای که سهام ممتاز را تصویب می نماید ذکر می گردد.

شرایط الزامی اوراق سهام :

در ورقه سهام نکات زیر باید قید شود:

  • نام شرکت و شماره ثبت آن که از دفتر ثبت شرکتها دریافت شده است.
  • مبلغ سرمایه ثبت شده و مقدار پرداخت شده آن
  • تعیین نوع سهم
  • مبلغ اسمی و مقدار پرداخت شد آن به حروف و به اعداد
  • تعداد سهامی که هر ورقه نشان دهنده آن است.

حال که متوجه مفهوم سهم و انواع آن در شرکتهای سهامی شدیم بهتر است بدانیم که نحوه  نقل و انتقال آن چگونه است

نقل و انتقال سهام :

حال ممکن است برایتان سوال پیش آید که اگر در شرکتهای سهامی سهامدار بخواهد تمام یا بخشی از سهام خود را به دیگری واگذار کند ، چه مراحلی را باید سپری کرده و قوانین نقل و انتقال سهام چیست؟

نقل و انتقال سهام جزو مواردی است که علاوه بر اینکه در چهارجوب قانون تجارت برای آن مواد قانونی در نظر گرفته شده، در قانون مالیاتی کشور نیز دارای مواد قانونی است. بنابراین شخص واگذار کننده سهام و دریافت کننده آن باید با این قوانین آشنا بوده تا مشکلی در روند عملیات نقل و انتقال سهام رخ ندهد.

مطابق با قانون تجارت ، نقل و انتقال سهام از وظایف مجمع عمومی فوق العاده به شمار می رود که مانند سایر تصمیم گیری های این مجمع با تصمیم دو سوم آرای سهامداران حاضر در جلسه قانونی و معتبر خواهد بود. اکثریت دو سوم یعنی 67% میزان سهام . بنابراین برای گرفتن چنین تصمیماتی که مرتبط با نقل و انتقال سهام شرکت است، داشتن رای 67% سهام شرکت کافی خواهد بود.

نکته : باید توجه داشته باشید که با توجه به قوانین مالیاتی کشور ، شرکتهای سهامی بایستی برای نقل و انتقال سهام حتما کد اقتصادی داشته باشد. دلیل اینکه باید شرکت کد اقتصادی داشته باشد این است که حوزه مالیاتی شرکت مشخص و پرونده تشکیل شده باشد تا سهامداران بتوانند در زمان نقل و انتقال سهم ، قوانین مربوط به بخشنامه شماره 35485 سازمان امور مالیاتی برگرفته از ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم را رعایت نمایند.

می توانید با خواندن مقاله ” آموزش ثبت نام کد اقتصادی ” کد اقتصادی خود را دریافت نماید.

بخشی از متن بخشنامه :

بنا به مقررات تبصره 2 الحاقی ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم از تاریخ 1381/1/1، نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتهای سهامی که خارج از بورس انجام می شود و همچنین سهم الشرکه شرکا در سایر شرکتها مشمول مالیات مقطوع به میزان چهار درصد (4%) ارزش اسمی آنهاست.

لازم به ذکر است که انتقال دهندگان سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام مکلفند قبل از انتقال ،  مالیات مربوطه را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور (اداره امور مالیاتی ذیربط) واریز و بابت نقل و انتقالات فوق الذکر که قبل از تاریخ 1381/1/1 انجام شده است عمومیت نخواهد داشت. ادارات ثبت یا دفاتر اسناد رسمی مکلفند قبل از ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال ، گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال را از اداره امور مالیاتی مربوطه دریافت و ضمن درج شماره و تاریخ آن در دفتر ثبت و سند انتقال ، گواهی ذکر شده را ضمیمه پرونده مربوط نمایند.

با توجه به متن بخشنامه می توان به دو نکته اساسی اشاره نمود :

1) مطالبی که در این مقاله ارائه شد مربوط به نقل و انتقال شرکتهایی است که خارج از بازار بورس فعالیت دارند زیرا شرکتهای عضو بازار بورس روش خاص خود را دارند.

2) با توجه به ماده 21 لایحه اصلاحی قانون تجارت ، شرکتهای سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانکها عرضه کنند یا هر نوع اطلاعیه و آگهی تبلیغاتی برای فروش سهام خود داشته باشند.

نکات فوق الذکر برای نقل و انتقال شرکتهای سهامی خاص است که خارج از بازار بورس و یا فرابورس فعالیت داشته و نقل و انتقال سهام آنها مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی صاحبان سهام است.

مراحل نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص:

  • داشتن کد اقتصادی
  • تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده
  • تکمیل فرم نقل و انتقال سهام اداره دارایی
  • مراجعه واگذار کنندگان سهام و گیرندگان سهام به حوزه مالیاتی مشخص شده شرکت همراه با یک نسخه صورتجلسه و فرم نقل و انتقال و مدارک هویتی
  • پرداخت مالیات سهام انتقال یافته
  • دریافت برگه مفاصا حساب مالیاتی
  • وارد کردن اطلاعات مربوط به جلسه مجمع عمومی فوق العاده و اعضای هیات مدیره و سهامدارن در سامانه اداره ثبت شرکتها
  • ارسال یک نسخه صورتجلسه و فرم مفاصا حساب مالیاتی و مدارک هویتی به اداره ثبت شرکتها (لازم به ذکر است که تغییرات مربوط به نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی خاص در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار آگهی نمی شوند. به این دلیل که اشخاص خارج از شرکت نباید از میزان سهام صاحبان آن در شرکتهای سهامی خاص مطلع شوند.)

مطالبی که در بالا ارائه داده شد در صورتی صادق است که تمام سهامداران هنگام نقل و انتقال سهام حضور داشته باشند. حال ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که اگر سهامدار یا سهامدارانی به مدت طولانی حضور نداشته باشند و یا دسترسی به آنها امکان پذیر نباشد آیا می توان سهام آنها را به شخص دیگری واگذار کرد؟

با توجه به مواد 47 تا 49 قانون تجارت  می توان پاسخ این سوال را بیان نمود.

اگر سهامدارانی که هنگام نقل و انتقال حضور ندارند دارای ” سهام بی نام ” باشند شرکت می تواند ابتدا ” سهام بی نام ” را به ” سهام با نام ” تبدیل نموده و مراتب را در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن منتشر می شود در سه نوبت به فاصله پنج روز نشر دهد و به صاحبان سهام حداقل مهلت 6 ماهه از تاریخ اولین آگهی داده شود تا برای تبدیل سهام خود به مرکز شرکت مراجعه نموده و در آگهی به طور واضح نوشته شود که پس از انقضای مهلت مزبور تمام ” سهام بی نام ” شرکت باطل تلقی می شود. در صورتی که سهامدار ” سهام با نام ” برای تبدیل به ” سهام با نام ” به دفتر شرکت مراجعه نکرده و تمام سهام وی باطل شود ، به تعداد سهام باطل شده، ” سهام با نام ” صادر می گردد و یا در بورس و یا در آگهی حراج فروخته خواهد شد.

آگهی حراج حداکثر تا یک ماه پس از انقضای مهلت شش ماهه ذکر شده و در یک نوبت روزنامه کثیرالانتشار نشر می گردد.

اگر در نوبت اول تمام یا قسمتی از سهام به فروش نرسد حراج تا نوبت دوم تجدید خواهد شد.

توجه داشته باشید فاصله بین آگهی و تاریخ حراج حداقل ده روز و حداکثر یک ماه خواهد بود.

از مبلغ به دست آمده از فروش سهام ، هزینه های اعمال شده مانند هزینه آگهی ها و حق الزحمه کارگزار بورس کسر گردیده و مازاد آن توسط شرکت در حساب بانکی بهره دار سپرده خواهد شد.

اگر زمانی سهامداری با داشتن ” سهام با نام ” حضور نداشته باشد می توان با توجه به قانون تجارت ، سهام شخص را از ” سهام با نام ” به ” سهام بی نام ” تبدیل نمود. سپس مراتب تبدیل سهام را فقط یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشار که آگهی های مربوط به شرکت در آن منتشر می شود انتشار داد و مهلت دو ماهه به صاحبان سهام داده می شود تا برای تبدیل سهام خود به مرکز شرکت مراجعه نمایند. پس از انقضای مهلت مذکور به میزان تعداد سهامی که تبدیل نشده باشد ” سهام بی نام ” صادر و در مرکز شرکت نگهداری خواهد شد تا هر زمان که دارندگان ” سهام با نام ” به شرکت مراجعه نمایند، سهام با نام آنان دریافت شده و پس از ابطال ، سهام بی نام به آنها داده شود.

در پایان با توجه به بخشنامه های متعددی که اداره ثبت شرکتها برای ثبت تغییرات شرکت ارائه می دهد و چون باید اطلاعات کامل و جامعی از قوانین ” نقل و انتقال سهام ” داشته باشید ممکن است دچار تخلف و یا سودجویی برخی مدیران شوید. به منظور پیشگیری از این گونه اتفاقات به شما پیشنهاد می کنیم که با تماس با شماره های 021- 88323274 و 09120253390 با مشاوران خبره موسسه ثبت طلایی تماس بگیرید.

 

 صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده در خصوص نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی خاص «در صورتیکه وفق اساسنامه از وظایف مجمع باشد»

صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت ……………………………… سهامی خاص ثبت شده به شماره ………… با شناسه ملی  …………………….  با سرمایه ثبت شده ………………. در تاریخ ………. ساعت…………….  با حضور کلیه / اکثریت سهامداران در محل قانونی شرکت تشکیل و تصمیمات ذیل اتخاذ گردید.

 الف: در اجرای مفاد ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت:

1ـ خانم/ آقای ………………………… به سمت رئیس جلسه

2ـ خانم/ آقای ………………………… به سمت ناظر رئیس

3ـ خانم/ آقای ………………………… به سمت ناظر جلسه

4ـ خانم / آقای………………………… به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.

ب: دستور جلسه اتخاذ تصمیم در خصوص نقل و  انتقال سهام، مجمع موافقت  و تصویب نمود که:

خانم / آقای …………… به شماره ملی ……….. با واگذاری …………… سهم کلیه سهام خود به خانم / آقای …………… به شماره ملی ………….  فرزند ………… به شماره شناسنامه…………… متولد…………… صادره از…………… ساکن …………… خیابان…………… کوچه …………… پلاک…………… کدپستی…………… از شرکت خارج شد.

و یا:

خانم / آقای ………… به شماره ملی ……….  با واگذاری…………… سهم به خانم / آقای……………به شماره ملی ………..  فرزند …………… به شماره شناسنامه…….…… متولد………… صادره از…………… ساکن …………… خیابان…………… کوچه …………… پلاک…………… کدپستی…………… تعداد سهام خود را به سهم کاهش داد.

 

امضاء هیات رئیسه:

رئیس جلسه: ………………………   ناظر جلسه :  ……………………… ناظر جلسه : ………………………                منشی جلسه : ………………………

تذکرات :

  • کلیه صورتجلسات می بایست روی سربرگ شخصیت حقوقی مربوطه پس از امضای اشخاص ذی سمت و با مهر آن شخصیت حقوقی تهیه و ارسال گردد.
  • صورتجلسه در چند نسخه تنظیم و کلیه نسخ و صفحات آن به امضای هیات رئیسه و خریدار و فروشنده برسد.
  • یک نسخه از صورتجلسه مذکور تحویل دارایی مربوطه برای محاسبه و تعیین مالیات بر نقل و انتقال شود و پس از واریز مالیات برگ مفاصا حساب مالیات بر نقل و انتقال بهمراه صورتجلسه ظرف مدت سه روز تحویل اداره پست شود و سپس بارکدپستی در سیستم درج گردد.
  • در صورتی که اجازه نقل و انتقال وفق اساسنامه شرکت جزو وظایف هیات مدیره شرکت باشد هیات مدیره با استفاده از نمونه صورتجلسه ضمیمه نسبت به تشکیل جلسه و تنظیم صورتجلسه اعلام و موافقت اقدام نماید.
  • در صورتی که مجمع با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده رعایت تشریفات دعوت وفق اساسنامه شرکت و مواد لایحه اصلاحی قانون تجارت (ماده 99) الزامی است.
  • در صورتیکه مجمع با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت به همراه صورتجلسه تحویل اداره پست شود.
  • نام سهامداران حاضر در مجمع و تعداد سهام آنها در یک لیست نوشته و به امضاء آنها برسد و هیات رئیسه مجمع صحت آن را تأیید و به همراه صورتجلسه تحویل اداره پست شود.
  • ارائه لیست سهامداران بعد از نقل و انتقال
  • ارائه کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی سهامداران جدید ( در صورتیکه شخص حقیقی ایرانی  باشد) ارائه کپی مصدق  گذرنامه و ترجمه آن ( در صورتیکه شخص حقیقی خارجی ) و ارائه آگهی تاسیس و آخرین تغییرات و برگ نمایندگی (درصورتیکه شخص حقوقی ایرانی  سهامدار باشد) و ارائه آگهی تاسیس و آخرین تغییرات و ارائه برگ نمایندگی نماینده شخص حقوقی اصل و ترجمه  با تایید اداره فنی قوه قضائیه (درصورتیکه شخص حقوقی خارجی سهامدار باشد)
  • کلیه اقدامات پذیرش صورتجلسات ازطریق سامانه اینترنتی به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir صورت می گیرد.
  • جهت دسترسی به کلیه اطلاعیه ها و بخشنامه ها و آخرین راهنمایی های مربوط به چگونگی پذیرش و ثبت شرکت و ثبت تغییرات اینترنتی علاوه بر مراجعه به راهنمای سایت فوق می توان از پایگاه اطلاع رسانی ثبت شرکتها به آدرس http://sherkat.ssaa.ir نیز جهت بهره برداری لازم استفاده نمود .

 

نمونه صورتجلسه هیات مدیره در خصوص نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی خاص

صورتجلسه هیات مدیره شرکت ………….………….………  سهامی خاص ثبت شده به شماره …………… با شناسه ملی ……………………. با سرمایه ثبت شده ……………………. با حضور کلیه / اکثریت اعضاء در تاریخ ……… ساعت……..… در محل شرکت تشکیل و تصمیمات ذیل اتخاذ گردید.

هیات مدیره موافقت نمود که خانم/آقای ……………………….……به شماره ملی ………. با واگذاری …………………….…… کلیه سهام خود به خانم/آقای  …………… به شماره ملی  …………… فرزند …………… متولد …………… به شماره شناسنامه …………… صادره از…………… به آدرس خیابان …………… کوچه …………… پلاک …………… کدپستی…………… از شرکت خارج شد.

و یا :

خانم/آقای ……………………به شماره ملی  ……………………….. با واگذاری …………….…… سهم  از سهام خود به خانم/آقای……………………..…به شماره ملی ……………..  فرزند ……………  متولد……  به شماره شناسنامه……………  صادره از …………  به آدرس ……………  خیابان……………  کوچه……………  پلاک……………  کدپستی……………  تعداد سهام خود را به ……………  سهم کاهش داد.

 

امضاء اعضاء هیات مدیره:

1 ـ ……………………   2 ـ ……………………   3ـ ……………………    4 ـ  ……………………

 

تذکرات :

  • کلیه صورتجلسات می بایست روی سربرگ شخصیت حقوقی مربوطه پس از امضاء اشخاص ذی سمت و با مهر آن شخصیت حقوقی تهیه و ارسال گردد.
  • صورتجلسه در چند نسخه تنظیم و کلیه نسخ و صفحات آن به امضای هیات مدیره و خریدار و فروشنده برسد و ظرف مدت سه روز تحویل اداره پست شود و سپس بارکدپستی در سیستم درج گردد.
  • یک نسخه از صورتجلسه به دارایی مربوطه جهت تعیین مالیات نقل و انتقال سهام تحویل و پس از پرداخت مالیات مربوطه برگ مفاصا حساب  بهمراه صورتجلسه ظرف مدت سه روز تحویل اداره پست شود و سپس بارکدپستی در سیستم درج گردد.
  • فتوکپی شناسنامه و کارت ملی سهامدار یا سهامداران جدید بهمراه صورتجلسه تحویل اداره پست شود.
  • کلیه اقدامات پذیرش صورتجلسات از طریق سامانه اینترنتی به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir صورت می گیرد.
  • جهت دسترسی به کلیه اطلاعیه ها و بخشنامه ها و آخرین راهنمایی های مربوط به چگونگی پذیرش و ثبت شرکت و ثبت تغییرات اینترنتی علاوه بر مراجعه به راهنمای سایت فوق می توان از پایگاه اطلاع رسانی ثبت شرکتها به آدرس http://sherkat.ssaa.ir نیز جهت بهره برداری لازم استفاده نمود .

 

با کلیک بر روی ” فرم درخواست نقل و انتقال سهام ” می توانید فرم مورد نظر را دانلود نمایید.